Millanen on "normaali" täysimetetyn vauvan kakka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kakkakepponen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kakkakepponen

Vieras
Mä oon kuullu puhuttavan sinappi- ja puurokakasta, mutta meidän typyn (5kk) kakka on aina ollut sellanen juokseva. Usein karkaa vaipasta selkäpuolelta, niin että sitä on sitten bodyn kaula-aukossa asti. Kakkavaippoja vaihdetaan muutenkin monta kappaletta päivässä. Oon alkanu epäillä allergioita, meniskö rintamaidon läpi jotain sopimatonta.. Pitäskö sen terveen kakan olla sellanen tahmea töhnä tai puuro tai klimppi, vai millanen?

Meidän vauvan kakka oli sellaista vihertävää, limaista, mutta myös usein sellaista ryynimäistä ja ruskehtavaa.
Huomattiin melko myöhään laktoosi-intoleranssi (ei maitoallergia) ja sen seurauksena tuli myös kasvuhidastumaa.

Meillä on vauvojen kakan väri vaihdellut sinapinkeltaisesta vihertävään, välillä se on ollut löysempää ja välillä ryynimäistä joskus niin "rasvaisen oloista", että on ollut vaikea saada pestyksi. Ja lapsesta riippuen kakkavaippoja on saanut vaihtaa monta kertaa päivässä tai pari kertaa viikossa. Jos vaatteet menee vaihtoon joka kakkavaipan vaihtokerralla, kannattaa kokeilla toista vaippamerkkiä.

Täysimetetyn kakka voi olla lähes millaista vain, kunhan ei ole valkoista. Vihreä, heinämäinen kakka voi olla merkki maitoallergiasta, mutta esim. mustikka äidin ruokavaliossa voi myös aiheuttaa vauvalle vihertävää kakkaa. Ripulikakka imeytyy vaipan läpi niin, ettei "näkyvää tavaraa" juurikaan näy.

Meidän kakkonen oli oikea tyyppiesimerkki tuollaisesta vellihoususta, puuroksi muuttui vasta kiinteiden aloittamisen jälkeen. Hän vielä aina rusautti vaipan täydeltä, kun oltiin jonnekin lähdössä. Ihan pienenä laskin, että parhaimmillaan vaihdoin 16 kertaa vaipat päivässä. Eipä juuri hymyilyttänyt 4 aikaan aamusta, kun viimein sai kolmannen vaipan päälle puhtaana, kun rusautteli edellisiin ennenkuin sai edes kunnolla pepun alle.

Yhteistyössä