Millaista työtä teette, jos se tuntuu tärkeälle tai merkitykselliselle?

  • Viestiketjun aloittaja "hmmm"
  • Ensimmäinen viesti
"hmmm"
Kun oma työ on sellaista, jolla ei ole mitään merkitystä (myynti) niin tuntuu että sellaista työtä ei ole mitään järkeä tehdä.. tuntuu ajan tuhlaamiselta. Esim. hoitajien ja lääkärien työ on ilmiselvästi tärkeää ja sillä työllä on merkitystä. Mitkä muut työt on sellaisia, joista voisi ajatella että ne ovat tärkeitä ja merkityksellisiä?
 
"mie"
Merkityksellistä ja merkityksellistä - millä on merkitystä? Hoitoala on helppo mieltää merkitykselliseksi ja onhan se sitä. Mutta mistä palkka tulee noiden alojen työntekijöille (kun meillä terveydenhuolto kuitenkin on jotakuinkiin ilmaista). Verorahoista. Näin olle me muut veromaksajat mahdollistamme tuo tärkeän työ. Suomessa veroina - joissain muissa maissa suorina maksuina.

Ja jotta taas voimme taata tuon tärkeän ryhmittymän palkat, on tehtävä työtä.

Tai ihmiset jotka tuottavat elintarvikeita. Onhan heidänkin työ merkityksellistä - harvalla meistä on enää mahdollisuutta viljellä viljaa, kasvattaa kasveja/juurikaita ym omiin tarpeisiin. Tai ottaa lypsylehmää takapihalle.

Ja koneet&laiteet - ne helpottavat elämäämme. Niiden takana on taas läjä suunnittelijoita. Kaippa sekin merkityksellistä.

Eiköhän se mene niin että jotakuinkiin jokaista lenkkiä tässä maailmassa tarvitaa. Eriasia jos et itse koe työtäsi itsellesi haastavaksi tai merkitykselliseksi.
 
a.p.
[QUOTE="mie";24511772]Merkityksellistä ja merkityksellistä - millä on merkitystä? Hoitoala on helppo mieltää merkitykselliseksi ja onhan se sitä. Mutta mistä palkka tulee noiden alojen työntekijöille (kun meillä terveydenhuolto kuitenkin on jotakuinkiin ilmaista). Verorahoista. Näin olle me muut veromaksajat mahdollistamme tuo tärkeän työ. Suomessa veroina - joissain muissa maissa suorina maksuina.

Ja jotta taas voimme taata tuon tärkeän ryhmittymän palkat, on tehtävä työtä.

Tai ihmiset jotka tuottavat elintarvikeita. Onhan heidänkin työ merkityksellistä - harvalla meistä on enää mahdollisuutta viljellä viljaa, kasvattaa kasveja/juurikaita ym omiin tarpeisiin. Tai ottaa lypsylehmää takapihalle.

Ja koneet&laiteet - ne helpottavat elämäämme. Niiden takana on taas läjä suunnittelijoita. Kaippa sekin merkityksellistä.

Eiköhän se mene niin että jotakuinkiin jokaista lenkkiä tässä maailmassa tarvitaa. Eriasia jos et itse koe työtäsi itsellesi haastavaksi tai merkitykselliseksi.[/QUOTE]

Tämä on aika kivasti ajateltu.. että muiden työntekijöiden panosta tarvitaan että voidaan maksaa esim. ne hoitoalan työt =)

Mutta oma työni on siis puhelinmyyntiä ja olen aivan varma, että yhteiskunta tulisi vallan hyvin toimeen ilman puhelinmyyntiä ;) En oikeasti keksi mitään hyvää tuosta työstä, siis sellaista että voisin ajatella tekeväni työtä jolla on merkitystä (ok, saan siitä palkkaa jolla voidaan maksaa asioita ja ruokaa, mutta tarkoitan toisenlaista merkitystä). Jos ajatellaan että tekisin tätä työtä koko elämäni niin tuntuisi että olen käyttänyt elämäni ihan väärin, tuhlannut arvokasta aikaani sellaiseen millä ei ole mitään merkitystä. Alan vaihto onkin siis ajatuksissa, mutta mietinkin että mitä se voisi olla..
 
Saraldo
Tämä on aika kivasti ajateltu.. että muiden työntekijöiden panosta tarvitaan että voidaan maksaa esim. ne hoitoalan työt =)

Mutta oma työni on siis puhelinmyyntiä ja olen aivan varma, että yhteiskunta tulisi vallan hyvin toimeen ilman puhelinmyyntiä ;) En oikeasti keksi mitään hyvää tuosta työstä, siis sellaista että voisin ajatella tekeväni työtä jolla on merkitystä (ok, saan siitä palkkaa jolla voidaan maksaa asioita ja ruokaa, mutta tarkoitan toisenlaista merkitystä). Jos ajatellaan että tekisin tätä työtä koko elämäni niin tuntuisi että olen käyttänyt elämäni ihan väärin, tuhlannut arvokasta aikaani sellaiseen millä ei ole mitään merkitystä. Alan vaihto onkin siis ajatuksissa, mutta mietinkin että mitä se voisi olla..
Puhelinmyynnissäkin on positiivinen puoli. Jotkut ihmiset ehkä haluaisivat tilata jonkun lehden tai liittyä johonkin kirjakerhoon, mutta eivät oikein tiedä, miten sellainen hoituisi. Ja sitten joku soittaakin ja tarjoaa hyvää lehtitarjousta eikä asiakkaan tarvitsekaan itse tehdä mitään :).
 
Saraldo
Itse olen laboratoriohoitaja ja pidän työtäni merkityksellisenä sen vuoksi, että tekemäni työ auttaa lääkäreitä ja sairaanhoitajia tekemään potilaan hoidon kannalta merkityksellisiä päätöksiä.
 
Non compos mentis
Jos oma työ ei tuota sitä tyydytystä mitä toivoisi, ei aina tartte jättää duunipaikkaa. Esim. SPR tarjoaa merkityksellistä työtä myös oman työn ulkopuolella. Voi lähteä mummolle seuraksi, antaa pari tuntia aikaansa lipaskerääjänä tai toimia humanitaarisen oikeuden tarkkailijana - tule vapaaehtoiseksi!
 
Non compos mentis
[QUOTE="vieras";24511984]Siivoan. Merkityksellinen työ, jota harmi vain arvostetaan vasta sitten kun työ jää tekemättä.[/QUOTE]

Olen itse ollut siivoojana. Rankkaa hommaa on. Eka kesäduuni kun oli siivoojana (mut ei vika) menin heti sen loman jälkeen esittämään kiitokseni lukiomme siivoojille.
 
  • Tykkää
Reactions: Jätkä
Sairaanhoitaja oon ja ite pidän työtä erittäin tärkeenä ja merkityksellisenä :) . Kyllä joskus vaan tuntuu ettei hoitajia juurikaan arvosteta. Meillä on vaan velvollisuuksia, mutta ei oikeuksia. Lääkärithän ne aivan jumalasta seuraavia on.
 
"vieras"
Pakko sanoa, mutta puhelinmyyjän työ on varmaan vähiten merkityksellistä, taitaa lukeutua vihatuimpiin ammattiryhmiin. Itsestäni ei olisi puhelinmyyjäksi. Siivoojana olen opiskelujen ohessa toiminut 5 vuotta, raskasta mutta minusta oli palkitsevaa kun käden jäljen näki heti. Palkkakaan ei ollut huonoimasta päästä.
 
"Random"
Ruokin ihmisiä... koen tärkeänä työni ja en olisi esikoisen jälkeen palannut kotiäitiydestä todellakaan mihinkään turhaan työhön..vaikka mainostoimistoon tai turhakkakeita myymään... So No!!!
 

Yhteistyössä