Millaista talolainaa hakisitte näillä tuloilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ostaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ostaja

Vieras
Ollaan siis ensi kertaa hakemassa talolainaa.
Meillä tulot niin että miehellä 2000-2500 nettona kuussa ja itselläni 1700-2000 nettona kuussa. Sitten 2 lapsen lapsilisät.

Eli yhteensä tulot bruttona joku n. 4000e/kk + lapsilisät.

No noilla pystyisi lyhentämään lainaa semmoisen 1000-1500 euroa niin että jäisi rahaa vielä suht. väljästi elämiseenkin. Riippuu toki siis hankittavasta asunnosta, onko millainen yhtiövastike vai okt:n kustannuksia (tiemaksut, jätehuolto, vesi, sähkö, lämmitys), miten paljon on muita lainoja, autoja/moottoripyörää, harrastuksia, sairauksia joista kustannuksia...

Eli siitä sitten suhteuttamaan siihen millä aikataululla sen lainan haluaa maksaa takaisin ja pieni liukumavara korkotasoon ja eikun pankkiin.

Alkuperäinen kirjoittaja säästis:
No riippuu menoista. Onko auto, työmatkakulut, vakuutukset, harrastukset, muut lainat, muut asumiskulut. Ja siis onko brutto- vai nettotulot tuon 4000 euroa??

Netto tulot on tuo 4000e/kk.

On yksi auto, bensaa ei mene paljoa työmatkoihin, koska kulkevat kimppakyydissä ja itse pääsen kävelemällä töihin. Vakuutuksiin menee ehkäpä 100e/kk ja muihin lainoihin 150e/kk (tuo muu laina menee lapsilisästä).

Harrastukset on meille ilmaisia. Ruokaan menee joku 400e/kk.

Hmm. Jaa-a. Voisin ottaa kyllä 150 tonniakin. Meillä lainaa 95 t ja netto 2000 euroa ja me pärjätään hyvin. Noilla tuloilla me säästettäisiin helposti n. 2000 euroa kuussa mutta en sitten teidän säästöistä tiedä..

Lähtisin liikkeelle etsimällä mahdollisimman mieluisaa ja samalla mahdollisimman edullista asuntoa. Ja sitten ottaisin siihen lainan. En siis ikinä maailmassa lähtis katsomaan mikä on maksimi-lainamäärä mitä voisi meidän tuloilla ottaa. Vaan siis lainaa ottaisin sen minkä on pakko.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja säästis:
No riippuu menoista. Onko auto, työmatkakulut, vakuutukset, harrastukset, muut lainat, muut asumiskulut. Ja siis onko brutto- vai nettotulot tuon 4000 euroa??

Netto tulot on tuo 4000e/kk.

On yksi auto, bensaa ei mene paljoa työmatkoihin, koska kulkevat kimppakyydissä ja itse pääsen kävelemällä töihin. Vakuutuksiin menee ehkäpä 100e/kk ja muihin lainoihin 150e/kk (tuo muu laina menee lapsilisästä).

Harrastukset on meille ilmaisia. Ruokaan menee joku 400e/kk.

mutta muistakaa että ne menot kasvaa sen talon myötä. vakuutukset, sähköt, vedet, huollot jne. ei se pelkkä laina mitään merkkaa. mut noilla palkoilla ei pitäisi olla ongelmaa maksaa ja silti elellä ihan mukavasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Lähtisin liikkeelle etsimällä mahdollisimman mieluisaa ja samalla mahdollisimman edullista asuntoa. Ja sitten ottaisin siihen lainan. En siis ikinä maailmassa lähtis katsomaan mikä on maksimi-lainamäärä mitä voisi meidän tuloilla ottaa. Vaan siis lainaa ottaisin sen minkä on pakko.

Mä olen katsonut taloa joka maksaisi 83 000e ja sähkölaskukin olisi vain 700e/vuodessa, eli n.60e kuukaudessa. Oliskahan tuon hintainen talo hyvä..

Alkuperäinen kirjoittaja Hörölä:
mutta muistakaa että ne menot kasvaa sen talon myötä. vakuutukset, sähköt, vedet, huollot jne. ei se pelkkä laina mitään merkkaa. mut noilla palkoilla ei pitäisi olla ongelmaa maksaa ja silti elellä ihan mukavasti.

Niin.. Laitoinkin tuohon että olen katsellut yhtä taloa. Nyt maksetaan vuokraa 700e/kk ja sähköä 90e/kk ja vettä 40e/kk. Tuo sähkö ei ainakaan nouse ja vedestä en tiedä.

Mä olen katsonut taloa joka maksaisi 83 000e ja sähkölaskukin olisi vain 700e/vuodessa, eli n.60e kuukaudessa. Oliskahan tuon hintainen talo hyvä..

On. Saatte tuon maksettua vallan hyvin ja vielä lyhyessä ajassa. Fiksua, hyvä hyvä =) :flower:

noi sähkölaskut ei ihan ole verrattavissa seuraaville asukkaille. jos siinä talossa asuu joku mummu ja pappa niin eihän ne sähköä käytä. mut jos siihen rykäsee koko perheen niin johan rupeaa mittari pyöriin.mut hyvä hinta talolla, mutta sekään ei mitään kerro.

Meiilä lainaa jäljellä n. 67 000e + muita n. 10 000. Pienemmät tulot kuin teillä, mutta säästöön saadaan sekä maksettua noita muita lainoja ylimääräisillä lyhennyksillä nopeammin. Tosin asuntolainan kk-erä on tällä hetkellä tosi pieni, mutta siksipä voidaan maksaa isompikorkoiset ensin pois.

Alkuperäinen kirjoittaja pihi vieras:
Miksi maksatte tuota muuta lainaa vain 150 euroa kuussa? Eikö se kannattaisi maksaa saman tien pois ja alkaa säästää asuntoa varten.

Maksetaan sitä siksi koska otettiin se laina aikoinaan kun olin itse työtön ja miehellä oli paljon pienemmät tulot. Ei oo vain tullut nostettua kuukausi maksua suuremmaksi, vaikka ois kyllä aihetta.

Alkuperäinen kirjoittaja pihi vieras:
Miksi maksatte tuota muuta lainaa vain 150 euroa kuussa? Eikö se kannattaisi maksaa saman tien pois ja alkaa säästää asuntoa varten.

Maksetaan sitä siksi koska otettiin se laina aikoinaan kun olin itse työtön ja miehellä oli paljon pienemmät tulot. Ei oo vain tullut nostettua kuukausi maksua suuremmaksi, vaikka ois kyllä aihetta.

Sama meillä opintolainan kanssa. nyt ollaan sit maksettu enemmän, viime kuussakin 500e, jotta pian loppuu. Muutoin menis vain 60e/kk..vielä 1500e sitä, suunnitelman mukaan maaliskuussa kuitattu :)

Yhteistyössä