Millaista siisteyttä vaadit lapsiltasi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja desiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

desiäiti

Vieras
Tuli mieleen tällainen kysymys, kun lapsen kaveri oli kylässä, ja hän napisee kaikista siiteysasioista tyyliin, meillä ei kotona tartte ottaa kenkiä pois sisällä, meillä saa syödä keksiä sohvalla, meillä ei tartte pestä käsiä kun tullaan ruokapöytään jne. Ja sen verran olen heillä käynyt, että tiedän tämän pitävän paikkaansa.

Meillä pestään kädet pöytään tullessa, ja myös pöydästä lähtiessä, jos on jotain käsin syötävää ollut. En anna lähteä leivän tai keksien kanssa olohuoneeseen syömään. Kengät jätetään eteiseen, ja kesällä avojaloin juostessa jalat pyyhitään eteisen mattoon, jotta hiekka ja ruoho yms. ei kantaudu ympäriinsä.

Miten teillä muilla siisteydestä huolehditaan?

Välillä mietin olenko tiukkis laiska äiti, kun en anna lasten olla ja mennä miten haluaa, kun en jaksa olla koko ajan siivoamassa.

Käsipesut aina vessareissuilla, kotiin tultaessa ja syömään/ruoanlaittoon ryhdyttäessä. Ruoka syödään keittiön pöydän ääressä. Kengät riisutaan eteiseen. Olohuoneessa voidaan syödä jotain joskus elokuvaa katsellessa.

Enemmän pitäisi patistaa lapsia omien tavaroiden poiskeräämiseen ja esim. vaatteiden oikeille paikoille laittamiseen.

Ihan peruskauraa, kalustetuissa huoneissa elämisen edellytyksiä minusta nämä.

Meillä mennään samalla kaavalla kuin teillä..Ja sitten se,että minä hirviönä käsken myös vieraiden lasten pesemään kädet ennen-jälkeen pöydässä olon,käsken heittämään kenkiä pois jalasta...Yksi äiti sanoi mulle taannoin asiasta,että ei heillä ole pakko riisua kenkiä-ojensinpa hälle imurin todeten meillä on,minä en nuohoa nurkkia alvariinsa..

Meillä syödään vain ja ainoastaan keittiössä,namistelut on asia erikseen..

Aivan samoilla linjoilla meilläkin mennään..
Lapset ovat juosseet koko kesän ilman kenkiä ulkona ja meillä pitää pestä kädet & jalat ulkoa tultaessa ja ennen ruokaa ja ruuan jälkeen jos esim. rasvaiset kädet.
Kyllä on helpompi itsellekkin kun ei tarvitse koko ajan olla siivousrätti kädessä. Tolkutan myös että tavarat pitää laittaa paikoilleen,mutta siinä ollaan vielä harjoitus asteella,koska muksut x3 ovat vielä aika pieniä..

Tämän kyläilleen lapsen äiti aina valittelee, että kun joka päivä pitää imuroida, että talo pysyy siistinä. Itse olen todellakin niin laiska, että en jaksa imuroida päivittäin, ja ei meillä tarvitsekaan, kun vähän rajoittaa sotkemista.

Sama täällä. Kädet pestään sisälle tullessa, tultiin mistä tahansa. Ennen ruokailua tietenki ja jos on jotain käsin syötävää ruokaa niin myös ruokailun jälkeen. Astiat viedään tiskipöydälle. Kengät pois eteisessä. Omat lelut kerätään leikin jälkeen ja pyykit viedään pyykkikoriin (näissä tosin hieman tapahtuu "unohduksia" joskus)..Meillä on nuorimmainen nyt ryömimisvaiheessa ja vanhemmat muksut on kiitettävästi pitänyt lelunsa omissa huoneissaan tai muuten vauvan ulottumattomissa. Nyt olen myös vihjannut 6-v tyttöäni petaamaan oman pedin aamulla, jonka tekee yllättäen mielellään. Sitten aina pyytää katsomaan, kuinka hienosti osasi pedin pedata..=) Meillä myös siivouspäivä kerran viikossa on koko perheen juttu. Kaikki osallistuu. Koskaan ei ole tarvinnut pakottaa ketään (paitsi joskus puolisoa=)), koska tykkäävät olla apuna. Vanhin tyttäreni myös tykkää pyykin kuivumaan pistämisestä vallankin nyt kesällä, kun on hänellä on oma lasten kokoinen pyykinkuivausteline ulkona.. Meillä ei siisteystaso ole hyvin korkea, koska meillä on kaksi koiraa joiden mukana tulee karvaa ja kuraa ym, enkä ole mikään kauhea hikipinko siisteyden kanssa, mutta perusjutut pitää olla kunnossa ja toimia. Ruokaa ei saa viedä pois pöydästä koirienkaan takia, koska lapsella kiusaus antaa koiralle ruokaa kädestä on suuri. Koirat opetettu olemaan pois keittiöstä ruokailun ajan, joten kiusausta siinä tilanteessa ei synny..=) Lisäksi meillä on käytössä pistetaulukot; pisteitä saa reippaudesta mm. kotitalous ja talli hommissa ja kun niitä on saavutettu 10kpl niin saa 2€ rahaa. Vanhin tyttäreni säästää rahaa nyt uuteen leluun, joka maksaa 39€ ja motivaatio tehdä asioita ja olla reipas on erittäin korkealla..=)

Samoilla linjoilla kuin ap. Sen lisäksi, että en jaksa imuroida ja pyyhkiä lähmäisiä kädenjälkiä joka paikasta päivittäin, tietyt perussiisteyssäännöt helpottavat myös kulkemista esim. hotelleissa, ravintoloissa jne. kun lapset tietävät jo valmiiksi mitä heiltä odotetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja desiäiti;24357936:
Tuli mieleen tällainen kysymys, kun lapsen kaveri oli kylässä, ja hän napisee kaikista siiteysasioista tyyliin, meillä ei kotona tartte ottaa kenkiä pois sisällä, meillä saa syödä keksiä sohvalla, meillä ei tartte pestä käsiä kun tullaan ruokapöytään jne. Ja sen verran olen heillä käynyt, että tiedän tämän pitävän paikkaansa.

Meillä pestään kädet pöytään tullessa, ja myös pöydästä lähtiessä, jos on jotain käsin syötävää ollut. En anna lähteä leivän tai keksien kanssa olohuoneeseen syömään. Kengät jätetään eteiseen, ja kesällä avojaloin juostessa jalat pyyhitään eteisen mattoon, jotta hiekka ja ruoho yms. ei kantaudu ympäriinsä.

Miten teillä muilla siisteydestä huolehditaan?

Välillä mietin olenko tiukkis laiska äiti, kun en anna lasten olla ja mennä miten haluaa, kun en jaksa olla koko ajan siivoamassa.

Samat säännöt on meilläkin.. Olen opettanut pojat siivoamaan huoneensa, ennen nukkumaan menoa :D

No, mun poika on 1v3kk, mutta olen hänelle jo opettanut, että lelut siivotaan ennen, kuin talosta poistutaan, mennään nukkumaan tms. Usein muistaa laittaa esim. autot autolaatikkoon ja duplot niille kuuluvaan lootaan ym. Tietysti autan mukana, mutta hän aloittaa itse siivoamisen, kun sanon, vaikka että nyt nukkumaan :)

Opetan myös, että ruokaa ei heitellä lattialle, ennen teki niin, että kun ei halunnut ruokaa, poika otti ruoan suustaan ja pudotti lattialle, nyt tietää,että se ruoka laitetaan joko lautaselle tai annetaan äitille :D

Myös käsienpesu aina kotiin tultaessa, sitä ei poika melkein koskaan vielä muista.

Meillä pestään kädet aina kotiin tullessa, vessassa käydessä, ennen syömistä ja syömisen jälkeenkin vielä. Kengät riisutaan eteiseen, jonne muutenkin jätetään kaikki ulkovaatteet. Päivällinen syödään keittiössä. Makuuhuoneeseen ruokaa ei viedä missään olosuhteissa, paitsi syntymäpäivinä, jolloin synttärisankari saa palan kakkua vuoteeseensa. Olohuoneessa voi elokuvaa katsottaessa napostella jotain pientä.

Meillä ei anneta juosta avojaloin kesälläkään, tai jos nyt joku sattuu juoksemaankin, jalat käydään pesemässä ennen, kuin sisällä varsinaisesti aletaan oleilla.

kun laitoin lapsille kengät jalkaan näiden mennessä ulos. otatin ne pois trampoliiniin mennessä, sieltä poistuessa taas jalkaan, ja sisälle tullessa pois. sain sääliviä katseita ja ihan suoria " eikö ne nyt voi edes kesällä paljain jaloin...." tokaisuja, samaan aikaan muut muksut juoksi em paikoissa koko ajan paljain jaloin-> lattiat likaiset, trampoliini likainen, jalat likaiset sen jälkeen myös mun muksuilla, sit oli kiva laittaa likaiset jalat puhtaisiin juhlakenkiin kotimatkaa varten. joo, olis voinu pestä ne mutta oltiin siis juhlissa enkä tosiaan ollut varautunut edes mihinkään ulkoiluun saati pellossa kahlaamiseen. eikä ole kiva pestä muksujen jalkoja kun joku muu on ne liannut. en oikein raaskinut kieltää menemästäkään kun muutkin meni ulos. sit vasta olisinkin ollut tyranni.... mutta siis pointti oli tämä siisteyden vaatiminen omilta joka osoittautuu ihan turhaksi kun muut romuttaa sit sen ajatuksen täysin. sit ihmetellään kun koko ajan joutuu siivoamaan lattioita... huoh.