Millaista on työ sisätautien vuodeosastolla sairaalassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "opiskelija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"opiskelija"

Vieras
Ensi keväänä yritän päästä työssäoppimaan sairaalaan sisätautiosastolle ja olisi mukavaa vähän jo ennakkoon tietää millaista työ siellä tulisi olemaan.

Netistä löysin kyseisen sairaalan sivut ja osastolla hoidetaan tällaisia tapauksia;
* sydänpotilaat
* rytmihäiriöpotilaat, rytminsiirrot
* sydänleikattujen potilaiden jatkohoito
* keuhkosairaudet
* diabetespotilaat
* aivoverenkiertohäiriöpotilaat ja muut neurologiset potilaat
* infektiot
* maksan- ja munuaisten vajaatoimintapotilaat
* tutkimuspotilaat
* iv-lääkehoidot
* hemodialyysihoidot

Tuntuu aika monipuoliselta tautikirjolta ja varmasti saisi paljon tietoa kyseisten
sairauksien hoitamisesta jne.

Lähihoitajaksi opiskelen. Miten niin tietoa pitää olla paljon jo mennessä? Eikö työssäoppimisjaksolle mennä sillä mielellä, että lähdetään hakemaan lisää tietoja ja oppimaan uusia taitoja / kertaamaan jo opittuja taitoja?

Totta kai pitää olla. Mutta kyllä tautien hoitamisesta parhaiten käytännössä oppii, kuin koulun penkillä. Koulussa on taatusti taas se meiniki, että jokainen kirjoittaa esitelmän jostakin taudista ja sitten ne työt jokainen "pölöttää" luokan edessä muille. Sitten noista lappupinoista ei saa mitään kappaletta itselleen, niin eipä niistä sitten pahemmin mitään mieleen jää. Ainoastaan jää parhaiten mieleen tiedot siitä taudista, mistä itse on työn tehnyt.

No mutta omalla vastuullahan se oppiminen on, itseään varten sitä kannattaa lukea.

Osastosta sanoisin sen verran, että täysin on osastokohtaista, mitä lähihoitajan työ pitää sisällään. Itse lähihoitajana ja sairaanhoitajaopiskelijana arvostan suuresti yksilövastuista hoitotyötä.

Itse työskentelen lähihoitajana sisätautiosastolla, jolla hoidetaan monenlaisia potilaita. Ensin olet varmasti päästä pyörällä mutta aika pian hahmotat mitä osastotyö pitää sisällään. Lähihoitaja tekee paljon potilastyötä kentällä ja on tärkeä linkki potilaan ja sairaanhoitajan välillä. Harjoittelujaksosi aikana saat varmasti paljon uutta tietoa ja ymmärrystä sairauksista ja niiden hoidosta mutta jos jakson jälkeen jää tunne, että et ihan kaikkea selvittänyt mikä onkin mahdotonta muutaman viikon aikana niin tule ihmeessä sisätautiosastolle töihin. Käytäntö, aika ja kokemus on se mikä opettaa ja ohjaa, ammattiuteliaisuutta älä milloinkaan hukkaa.

Olen kanssasi samaa mieltä, että toki perusasiat pitää osata, mutta aina pitää olla into oppia ja opetella uutta. Siinä mielessä ei ole koskaan valmis hoitaja.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22450969:
Olen kanssasi samaa mieltä, että toki perusasiat pitää osata, mutta aina pitää olla into oppia ja opetella uutta. Siinä mielessä ei ole koskaan valmis hoitaja.

No mielestäni teoria hallussa ei ole yhtä kuin opiskeluinnon menettäminen.

Yhteistyössä