Millaista on työ kehitysvammaisten parissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Töihin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Töihin

Vieras
Minulla oisi mahdollisuus mennä töihin sellaiseen paikkaan missä kehitysvammaiset asuvat autetusti ja tuetusti. Kokemusta minulla ei ole tällaisesta työstä joten kiva oisi kuulla niitä muilta :)

Se ottaa paljon ja antaa paljon:) Oma työni on niin fyysisesti raskasta kuin ajoittain henkisesti mutta pidän työstäni. Missäpäin sun ehkä tuleva työpaikka on? Meille kun haetaan työntekijää...

Pienelle paikkakunnalla, kaaaaaukana pääkaupunkiseudusta :) Sen verran tiedän että siellä asukit ovat hyväkuntosia. Jännittää kovasti ja pohdin että kokeilisko sitä vai ei.

Itse olen tehnyt keikkaa vaikeasti kehitysvammaisten "asuntolassa"... Kaikki tässä yksikössä vuodepotilaita, toisessa talossa osa käveleviä, kolmannessa tekevät itse myös ruokaa. Näissä kahdessa muussa talossa olen ollut vähemmän, mutta todella paljon olen tykännyt, mutta ainakin tässä jossa olen paljon ollut on työ fyysisesti todella raskasta ja henkisestikkin... kuolema aina niin lähellä...

Alkuperäinen kirjoittaja 3 äitee;25688147:
Itse olen tehnyt keikkaa vaikeasti kehitysvammaisten "asuntolassa"... Kaikki tässä yksikössä vuodepotilaita, toisessa talossa osa käveleviä, kolmannessa tekevät itse myös ruokaa. Näissä kahdessa muussa talossa olen ollut vähemmän, mutta todella paljon olen tykännyt, mutta ainakin tässä jossa olen paljon ollut on työ fyysisesti todella raskasta ja henkisestikkin... kuolema aina niin lähellä...

Oulussa?

No joo se kuulostaakin tosi raskaalta jo asiakkaat on huonokuntoisia. Mutta tuolla tosiaan hyväkuntoisia kaikki ja vain autetaan tarvittaessa peseytymisessä yms. Itsekkin tekisin ihan vain sijaisuuksia, minulla vielä suht pienet lapset etten heitä halua hoitoon laittaa. Oisko tämä sitten sellaista työtä mikä ois tällaseen tilanteeseen sopiva?

mie olen työskennellyt pitkään hyväkuntoisten kehitysvammaisten kanssa, juurikin asuntolassa :) se oli musta todella antoisaa ja mukavaa ja useimmiten koin työn helppona.... helppona siksi, että se oli kivaa... asukkaat oli siis suht hyvässä kunnossa kaikki ja melko omatoimisia, ne asiat missä piti auttaa ei käyneet kovasti fysiikan päälle.. lähinnä avustamista, ohjaamista, tukemista... ja ihan seuranpitoa... heidän kanssaan oli mielenkiintoista, vähän erilainen maailma, mukavia keskusteluja, todella avoimia ja kivoja ihmisiä.

ensin muakin jännitti kovasti, varmaan ekan viikon olin aika stressaantunut, että opinko olemaan heidän kanssaan, mutta kun tutustuttiin niin se hävisi täysin... varmaan paras työkokemukseni ja olen ajatellut opiskella alalle myös pätevyyden-.

.....mie: IHana kuulla :) Tuollaisia kokemuksia olen kyseessä olevasta paikasta kuullut. JOtenkin vaan kovasti jännittää kuinka työhön pääsee sisälle ja kaikkea. Yksinkin täytyy sitten pärjätä asukkien kanssa. Mutta kaipa sitä oppii. Alkujännitystä vaan kovasti.. Saanko kysyä missä päin sinun työpaikkasi sijaitsee?

Alkuperäinen kirjoittaja Töihin;25688286:
No joo se kuulostaakin tosi raskaalta jo asiakkaat on huonokuntoisia. Mutta tuolla tosiaan hyväkuntoisia kaikki ja vain autetaan tarvittaessa peseytymisessä yms. Itsekkin tekisin ihan vain sijaisuuksia, minulla vielä suht pienet lapset etten heitä halua hoitoon laittaa. Oisko tämä sitten sellaista työtä mikä ois tällaseen tilanteeseen sopiva?

Juu suosittelen todellakin... Itse vaikka olen keikkaa tehnyt ns.rankassa talossa, on se ollut lomaa kotiäitiyteen verrattuna =) Ihanaa välillä päästä kotiympyröistä pois ja vielä niin ettei sinne tartte mennä joka päivä. Pää kestää paremmin...

Minulla on vähän kokemusta suvun kautta ja sitten olen aikanaan ohjannut heitä. Työskentely on varmasti rankkaa ja asenne pitää olla kunnossa. Minulla ei ole koulutusta asiaan ollenkaan, mutta tietenkin se antaa keinot siihen kun tekee päivittäin. Kuitenkaan mistään en ole saanut niin ihanaa korttia lopettaessani, saanut niin isoa arvostusta ja nähnyt elämäniloa työssä ja edelleen moikkaavat niin iloisesti nähdessään. Ja arvostan todella paljon kaikkia jotka tekevät heidän ja hoitoalalla töitä.