Millaista on sosiaali ja terveysalan koulussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Toisiamme ollaan kyllä pistelty, otettu hb ja verensokeri, mutta ei me toisillemme mitää pesuja tehty. Tuskin kovin moni suostuus pestäväksi, en mä ainakaa. Työharjootteluus ne pesemiset tulee tutuksi käytännös oikeitten asiakkaitten tai potilaiden kans.

Ja kuten tuo harmaa tuos vastas niin katetrointeja yms. harjootellaan nukeilla.

Viimeksi muokattu:
Siskoni joskus kävi kyseistä koulua jonkun aikaa, mutta keskeytti kun siellä harjoiteltiin pesemistä oppilaiden kesken ja koki sen niin häiritsevänä.

Itse olisin kiinnostunut alasta, mutta näillä näkymin ei taida olla mahdollisuutta hakea kuin vain yhteishaussa ja olen jo 32v. Mitenköhän tällanen äiti-ihminen mahtuis sinne nuorten sekaan.

Onko paljon kalliita kirja ym. hankintoja?

Pesuja ollaan mekin harjoiteltu toistemme kanssa, ja käsivarteen pistoa, pakaralihakseen pistoa, hb:n mittausta, rr mittausta jnejne.

Luonnollisesti nenämahaletkun laitto ja esim.. katetrointi harjoiteltiin nukeilla.

[QUOTE="vieras";28117221]Entä, onko työharjoitteluissa yö ja iltavuorot pakollisia?[/QUOTE]

On, jos niitä on siinä harjoittelupaikassa mihin menet. Sen harjoittelun ohjaajan työvuorojen mukan mennään. Idea on nähdä kaikki ne työvuorot mitä työpaikalla tehdään, muutenhan kuva työstä jää vaillinaiseksi.

Niin ja onko mahdollista saada ekalta kahdelta vuodelta hyvityksiä aiemmista opinnoista, kun minulla on ravintola alan perustutkinto ja ei oikeasti kiinnostais käydä kaikkia matikan, äidinkielen, ym. aineiden kursseja uudelleen läpi. Vaan esim. ainoastaan ammatilliset opinnot.

[QUOTE="vieras";28117221]Entä, onko työharjoitteluissa yö ja iltavuorot pakollisia?[/QUOTE]

Hei oikeesti älä hae hoitoalalle. Ymmärrä hyvä ihminen, että sillä koulutuksella työllistyy vuorotöihin :kieh:
Jumankauta miten ärsyttää lähäriopiskelijat jotka inisee työharjottelujaksolla heti alkuunsa, että iltoja en tee öitä en tee ja sitte itkee kun ei oo koskaan ohjaajan kanssa samassa vuorossa :kieh:

[QUOTE="vieras";28117235]Niin ja onko mahdollista saada ekalta kahdelta vuodelta hyvityksiä aiemmista opinnoista, kun minulla on ravintola alan perustutkinto ja ei oikeasti kiinnostais käydä kaikkia matikan, äidinkielen, ym. aineiden kursseja uudelleen läpi. Vaan esim. ainoastaan ammatilliset opinnot.[/QUOTE]

Älä hae opiskelmaan kun kuulosta siltä että et halua opiskella.

[QUOTE="vieras";28117235]Niin ja onko mahdollista saada ekalta kahdelta vuodelta hyvityksiä aiemmista opinnoista, kun minulla on ravintola alan perustutkinto ja ei oikeasti kiinnostais käydä kaikkia matikan, äidinkielen, ym. aineiden kursseja uudelleen läpi. Vaan esim. ainoastaan ammatilliset opinnot.[/QUOTE]

Hae aikuis/lukiopuolelle. Kahden vuoden koulutus ilman äidinkieliä tai muita atto-aineita.
Hyväksilukuja oon saanut itse joistain kursseista, esim. erityisruokavaliot jne. kun oli ammattitutkinto (ravitsemusalan) jo taustalla.

[QUOTE="vieras";28117257]Nykypäivänä alalle pääsee todella epäsopimattomia tapauksia! Järkyttää mitä porukkaa valitaan. Miten se voi olla edes mahdollista?[/QUOTE]

Millä perusteella luokittelet minut epäsopivaksi alalle, siksi että en elämäntilanteen vuoksi voi tehdä tällähetkellä vuorotyötä, eikä tarkoituksenani ole jäädä vain lähihoitajaksi vaan mahdollisesti jatkaa opintoja ja kouluttautua sosionomiksi.

Sitäpaitsi on paljon työpaikkoja, joissa lähärit tekee vain päivätyötä.

Se että kysyin, saako aiemmista opinnoista hyväksilukuja äidinkielestä, matikasta jne? Ei tarkoita että minulla olisi motivaation puutetta, miksi kävisin niitä uudelleen, kun vastaavat opinnot on jo suoritettuna.

Mielestäni olen erittäin sopiva ihmisläheiselle sosiaalialalle.

ap

[QUOTE="vieras";28117357]Millä perusteella luokittelet minut epäsopivaksi alalle, siksi että en elämäntilanteen vuoksi voi tehdä tällähetkellä vuorotyötä, eikä tarkoituksenani ole jäädä vain lähihoitajaksi vaan mahdollisesti jatkaa opintoja ja kouluttautua sosionomiksi.

Sitäpaitsi on paljon työpaikkoja, joissa lähärit tekee vain päivätyötä.

Se että kysyin, saako aiemmista opinnoista hyväksilukuja äidinkielestä, matikasta jne? Ei tarkoita että minulla olisi motivaation puutetta, miksi kävisin niitä uudelleen, kun vastaavat opinnot on jo suoritettuna.

Mielestäni olen erittäin sopiva ihmisläheiselle sosiaalialalle.

ap[/QUOTE]

Vaikutat juuri sellaiselta inisijältä joita työharjoittelupaikoissa vihataan. Mieti kun sinne kentälle tulee vuodessa vähän ja monta opiskelijaa ja joukossa on aina näitä voi kun en voi sitä ja tuo vuoro ei sovi enkä voi tehdä iltaa. Sitten arvioinnissa sama opiskelija inisee, että sain näin huonon arvioinnin kun en ole saanut ohjausta enkä ole saanut olla ohjaajan kanssa samassa vuorossa... no mistähän syystä et oo???? Johtuu varmaan siitä, että ohjaaja tekee vuorotyötä.
Paras varmaan sun miettiä, että onko koulu/ala/elämäntilanne sulle sopiva opiskeluun.

Sillää pisteellään toisiimme ja käännellään ja väännehällän. Välillääh on äireenkieltä ja laskeentooa.
Hyvihän siellä pärjääh. Onneeah vaan opintoohin.

[QUOTE="vieras";28117399]Vaikutat juuri sellaiselta inisijältä joita työharjoittelupaikoissa vihataan. Mieti kun sinne kentälle tulee vuodessa vähän ja monta opiskelijaa ja joukossa on aina näitä voi kun en voi sitä ja tuo vuoro ei sovi enkä voi tehdä iltaa. Sitten arvioinnissa sama opiskelija inisee, että sain näin huonon arvioinnin kun en ole saanut ohjausta enkä ole saanut olla ohjaajan kanssa samassa vuorossa... no mistähän syystä et oo???? Johtuu varmaan siitä, että ohjaaja tekee vuorotyötä.
Paras varmaan sun miettiä, että onko koulu/ala/elämäntilanne sulle sopiva opiskeluun.[/QUOTE]

Nyt päästän kyllä räkäisen naurun!

Minkä ihmeen oikeuden/valtuutuksen sinä olet saanut siihen, että voit yhden viestin perusteella arvioida, onko joku ihminen sovelias jollekin alalle vai ei?

Kenenkään opiskelijan ei kuulu 'pelätä' sitä, että vihataankohan mua harjoittelupaikassa vai ei. Jos vihataan, niin kyllä se asennevamma on silloin siellä harjoittelupaikassa! Opiskelijatkin ovat kykeneväisiä ajatteluun ja joustoon, joten niitä toivotaan myös harjoittelupaikan puolelta.

Ap, jos aaveilet lähäriopinoista, niin hae ehdottomasti kouluun! Hyväksilukuja ei yleensä voida etukäteen tietää, mutta jos olet jo käynyt saman asteen opinnot, niin ainakin kielet saa yleensä hyväksiluettua. Samoin, jos opintoihin kuuluu jotain muuta yleistä, kuten johtamista yms.

Itse opiskelijana toteutan opintojani justiinsa niin kuin itse haluan. Jos minulle ei esim. lasten hoidon takia sovi iltavuorot, niin en tee niitä tai teen niin vähän kuin mahdollista. (Meillä minimi on yksi ilta/harjoittelu) Jos se vaikuttaa arvosanaan, niin siitä ei taatusti kärsi kukaan muu kuin minä. Oma on elämäni ja omat on opintoni.

[QUOTE="vieras";28117153]Pistämistä harjoitellaan kyllä luokkakavereiden kanssa, pesemistä/katetrointia/nenämahaletkun laittoa jne. harjoitellaan nukkejen kanssa.[/QUOTE]

Riippuu koulusta. Mun kaveri kyllä sano että ne joutui sen koulussa ihan pareittain pesemään toisiaan.

Ite kun opiskelen terkkariksi, niin me kanssa vaan pistettiin toisiamme. Peseminen (suihkussa) ja syöttäminen taas annettiin kotitehtäväksi, tosin eri asia kuinka moni noita sitte harjotteli mutta jokatapauksessa :D. Joku oli ainaki pessy poikaystäväänsä, minä taas pakotin siskoni harjottelukappaleeksi. Katetrointia sun muuta sitte ollaan harjoteltu nukeilla.

Koulukohtaasta näköjään tuo peseminen. Ei meillä tuollaasta oo tehty koulus vaan nukkeja pestiin. Vaippoja saatettiin toisille laittaa vaatteiden päälle.

Mä en ainakaa edes suostuusi tuollaaseen ja kyllä pitää olla oikeus kieltäytyä.

Yhteistyössä