Millaista on perhepäivähoitojan työ?

  • Viestiketjun aloittaja Sirpa-Lena
  • Ensimmäinen viesti
Sirpa-Lena
Harkitsen vakavasti.. Haluaisin hoitaa itse lapseni, mutta pari leikkikaveriakin menisi. Minulla on kasvatusalan koulutus, mutta ei varhaiskasvatuksen. Onko perhepäivähoitojaksi ryhtyminen vaikeaa? Mitä se vaatii?
 
Mun äiti oli pph n. 30 vuotta ja sitte riitti. Suurin ongelma ei ollu vaikiat lapset vaan vaikiat vanhemmat. Esim. suututtiin siitä ku äiti ilmootti koska hänellä on loma ja se sattui olemaan eri aikaan kuin lapsen vanhemmilla...
 
"minä"
minulle sanottiin kun aloitin, että älä vaan ala, se on hirveen raskasta ja vaativaa hommaa..vaatii sitoutumista kuulemma. ihmettelin vain, että mikä työ ei vaatisi sitoutumista?!?!?

No, kolmisen vuotta onkin hurahtanut kuin hetkessä.. toki riippuu paljon vanhemmista ja lapsista. Mutta yleensä ne ongelmat on vanhemmat, ei lapset. Vanhemmat tulee ja menee miten sattuu, eivät aattele soittaa jos myöhästyvät esim puoli tuntia.. tai sitten kun ovat jo sen myöhässä, soittavat työpaikaltaan että juur olen lähdössä ja taas ootetaan toinen puoli tuntia.

Laittavat lapsiaan virikehoitoon ja sitten valittavat jos ei ole tehty sitä ja tätä.

Syödään ulkoillaan ja nukutaan, siis lapset nukkuvat :) itse juo sen kahvikuppinsa silloin.
 
"Joopa"
[QUOTE="vieras";26036944]meillä on salaisuusvelvollisuus.[/QUOTE]

Tarkoitiko salassapitovelvollisuus:) :)

Luulenpa, että työstäsi voi puhua yleisellä tasolla. Tuskin kysyjä haluaa tietää hoitolapsistasi vaan työstä!!!
 
"minä"
mulla ei ole lastenkasvatukseen koulutusta, vaan toisen alan korkeakoulututkinto. Omia lapsia kuitenkin on, niin samalla maalaisjärjellä kasvatan hoitolapsiakin. Meillä on kyllä sääntö, että täytyy ruveta jossain suorittaa pph tutkintoa, jos aikoo pidempään olla.

Tuo loma asia on kyllä tuttu täälläkin, vanhemmat luulee, ettei hoitajalla ole mitään muuta elämää kun he ja heidän lapsensa. Mutta huom! en valita, vaan kun kysyttiin niin kerron.
 
En ole pph, mutta äitinä sanoisin että jos ainoa motiivi ottaa hoitolapsia on saada "pari leikkikaveria omille mussukoille että ne saavat olla pitkään kotona" unohda koko homma. Sun pitää kuitenkin ottaa osavastuu niiden lasten kasvatuksesta, eikä se mene niin että kappas kun kersat leikkii keskenään kivasti.
 
Perhepäivähoitaja voi olla kunnan palkkaama, tai sitten yksityinen. Kummassakin tapauksessa kunnan taholta sinut tulee hyväksyä hoitajaksi. Eli soittele alueesi perhepäivähoidosta vastaavalle, hän osaa kertoa sinulle lisää/ohjata oikealle henkilölle.

Itse olen ollut yksityisenä pph:na kuutisen vuotta, lähihoitajan koulutus löytyy. Lapsiryhmästä paljonkin riippuu miten päivät sujuvat, välillä leikit sujuvat, lapset tulevat toimeen keskenään loistavasti ja työpäivät sujuvat siivillä. Toisinaan taas et voi edes vessaan mennä kun muuten taas on purtu, tönitty, otettu lelut ja lyöty, eli päivät voivat olla hyvinkin raskaita ja pitkiä. Ei nukuta päiväunia (ei "saa" nukkua), tai päiväunet menevät niin ristiin että eka jo herää kun viimeinen vasta nukahtaa.

Ryhmän lapset saattavat vaihtua usein, ja se vaatii hoitajalta aina vähän ekstraa. Varaudu siihen että työpäiväsi ovat oikeasti pidemmät kuin hoitoaika, koska et ehkä voi tehdä ruokaa hoitopäivän aikana, ja sotkujen siivous saattaa jäädä illalle. Ruokakauppakäynneistä nyt puhumattakaan.

En halua pelotella, mutta tuo nyt vain on realismia. Jos silti olet vielä kiinnostunut tekemään pienellä palkalla tätä lastenhoitotyötä, soittele kuntaasi. Muista kuitenkin että tämä on paljon muutakin kuin leikkikaverin ottamista omalle lapsellesi.
 
Sirpa-Lena
En ole pph, mutta äitinä sanoisin että jos ainoa motiivi ottaa hoitolapsia on saada "pari leikkikaveria omille mussukoille että ne saavat olla pitkään kotona" unohda koko homma. Sun pitää kuitenkin ottaa osavastuu niiden lasten kasvatuksesta, eikä se mene niin että kappas kun kersat leikkii keskenään kivasti.
Joo ymmärrän pointin,. Olen ollut kasvatusalalla yli kymmenen vuotta ja nauttinut työstäni lasten kanssa, joten ei liene ongelma :)
 
Sirpa-Lena
Mun äiti oli pph n. 30 vuotta ja sitte riitti. Suurin ongelma ei ollu vaikiat lapset vaan vaikiat vanhemmat. Esim. suututtiin siitä ku äiti ilmootti koska hänellä on loma ja se sattui olemaan eri aikaan kuin lapsen vanhemmilla...
Sitä mäkin oon miettinyt, että lasten kanssa yleensä pärjää ja viihtyy haasteista huolimatta, mutta ne vanhemmat... ;)
 
Sirpa-Lena
[QUOTE="minä";26037001]minulle sanottiin kun aloitin, että älä vaan ala, se on hirveen raskasta ja vaativaa hommaa..vaatii sitoutumista kuulemma. ihmettelin vain, että mikä työ ei vaatisi sitoutumista?!?!?

No, kolmisen vuotta onkin hurahtanut kuin hetkessä.. toki riippuu paljon vanhemmista ja lapsista. Mutta yleensä ne ongelmat on vanhemmat, ei lapset. Vanhemmat tulee ja menee miten sattuu, eivät aattele soittaa jos myöhästyvät esim puoli tuntia.. tai sitten kun ovat jo sen myöhässä, soittavat työpaikaltaan että juur olen lähdössä ja taas ootetaan toinen puoli tuntia.

Laittavat lapsiaan virikehoitoon ja sitten valittavat jos ei ole tehty sitä ja tätä.

Syödään ulkoillaan ja nukutaan, siis lapset nukkuvat :) itse juo sen kahvikuppinsa silloin.[/QUOTE]

Kiitos vastauksesta!
 
Sirpa-Lena
[QUOTE="minä";26037027]mulla ei ole lastenkasvatukseen koulutusta, vaan toisen alan korkeakoulututkinto. Omia lapsia kuitenkin on, niin samalla maalaisjärjellä kasvatan hoitolapsiakin. Meillä on kyllä sääntö, että täytyy ruveta jossain suorittaa pph tutkintoa, jos aikoo pidempään olla.

Tuo loma asia on kyllä tuttu täälläkin, vanhemmat luulee, ettei hoitajalla ole mitään muuta elämää kun he ja heidän lapsensa. Mutta huom! en valita, vaan kun kysyttiin niin kerron.[/QUOTE]

Mietinkin sitä, että pääsisikö alkuun ilman pph-koulutusta ja sitten jos huomaa, että haluaa tehdä työtä pidempään, voisi suorittaa koulutuksen. Koulutushan ei ole koskaan pahasta. Oman lapsen kasvatusta miettiessäni ole lukenut jonkin verran alan kirjoja, mutta muu koulutus on isompiin lapsiin liittyen.
 
Sirpa-Lena
Perhepäivähoitaja voi olla kunnan palkkaama, tai sitten yksityinen. Kummassakin tapauksessa kunnan taholta sinut tulee hyväksyä hoitajaksi. Eli soittele alueesi perhepäivähoidosta vastaavalle, hän osaa kertoa sinulle lisää/ohjata oikealle henkilölle.

Itse olen ollut yksityisenä pph:na kuutisen vuotta, lähihoitajan koulutus löytyy. Lapsiryhmästä paljonkin riippuu miten päivät sujuvat, välillä leikit sujuvat, lapset tulevat toimeen keskenään loistavasti ja työpäivät sujuvat siivillä. Toisinaan taas et voi edes vessaan mennä kun muuten taas on purtu, tönitty, otettu lelut ja lyöty, eli päivät voivat olla hyvinkin raskaita ja pitkiä. Ei nukuta päiväunia (ei "saa" nukkua), tai päiväunet menevät niin ristiin että eka jo herää kun viimeinen vasta nukahtaa.

Ryhmän lapset saattavat vaihtua usein, ja se vaatii hoitajalta aina vähän ekstraa. Varaudu siihen että työpäiväsi ovat oikeasti pidemmät kuin hoitoaika, koska et ehkä voi tehdä ruokaa hoitopäivän aikana, ja sotkujen siivous saattaa jäädä illalle. Ruokakauppakäynneistä nyt puhumattakaan.

En halua pelotella, mutta tuo nyt vain on realismia. Jos silti olet vielä kiinnostunut tekemään pienellä palkalla tätä lastenhoitotyötä, soittele kuntaasi. Muista kuitenkin että tämä on paljon muutakin kuin leikkikaverin ottamista omalle lapsellesi.
Kiitos tietopaketista. Juuri tällaista realistista tietoa tarvitsenkin, että voin arvioida motivaatiotani ryhtyä tähän. Olen tehnyt töitä erityislasten parissa yli 10 vuotta, joten jonkinlainen käsitys on siitä, minkälaista säätämistä se voi olla :) Se kuitenkin on selvää, että jos siihen ryhdyn, haluan paneutua kasvatustyöhön kunnolla, enkä vaan ottaa lapsia kotiin pyörimään oman lapsen seuraksi. Ja siksi täälläkin asiaa kysyn, että saan ensikäden tietoa, mistä on kyse.
 
  • Tykkää
Reactions: Oisku
ei ikinä
Yksinäistä puurtamista, pitkiä päiviä, hankalia lapsia, vielä hankalampia vanhempia, koti kuluu, kakaroitten tavaroita koko ajan näkyvillä... NEVER!

Jos lasten pariin haluat, mene vaikka päiväkotiin tai pienempään ryhmikseen. On edes kunnollisia juttukavereita päivää piristämässä. Ei tarvii koko päivää yksin lapsille lässyttää.
 
Sirpa-Lena
Alkuperäinen kirjoittaja ei ikinä;26037527:
Yksinäistä puurtamista, pitkiä päiviä, hankalia lapsia, vielä hankalampia vanhempia, koti kuluu, kakaroitten tavaroita koko ajan näkyvillä... NEVER!

Jos lasten pariin haluat, mene vaikka päiväkotiin tai pienempään ryhmikseen. On edes kunnollisia juttukavereita päivää piristämässä. Ei tarvii koko päivää yksin lapsille lässyttää.
Voi olla, että kaipaisin työkavereita. Ainakin nyt työkaverit ovat tärkeä osa työtä.
 
wer
Sun ei tarvi suorittaa pph-tutkintoa, koska sulla on kasvatusalan koulutus ja työkokemustakin. Itselläni on myös kasvatusalan ylempi korkeakoulututkinto ja toimin pph:na eikä multa vaadita pph-tutkinnon suorittamista. Itse taas tykkään työstä juuri siksi, että saan tehdä työtä yksin. Mulla ei ole koskaan ollut myöskään ongelmia vanhempien eikä lasten kanssa.
 
kökköliini
koulutusta ei tarvi koska pph on pulaa ja täällä ainakin kaikki joilla on sopivat tilat saavat paikan, tosin samalla sitoutuu kouluttautumaan.

itsetoimin pph lastenomissa kodeissa ja mielestäni se oli parempi vaihtoehto kuin omaan kotiin lasten ottaminen, sai jättää ns työt työpaikalle kun sulki ulko-oven, tosin työpäivät venyivät parhaimmillaan 12-14 tuntisiksi ja ne ei ollu ihan helppoja 7kuulla raskaana olevalle. mutta muuten oli ihan kivaa hommaa.
 
"pph"
Voi olla, että kaipaisin työkavereita. Ainakin nyt työkaverit ovat tärkeä osa työtä.
Netistä löytyy aika monta perhepäivähoitajan ylläpitämää blogia / kotisivua. Suosittelen goolaamaan ja tutustumaan.

Itse tykkään työstä, ja olen sitä tehnyt jo vuosia. Nykyisin ainakin kunnan hoitajat tekevät paljon tiimityötä, joten työstä on tullut yhteisöllisempää.

Työn itsenäisyys on kuitenkin saamalla työn rikkaus: voit suunnitella päiväsi omien / lasten / perheiden toiveiden ja ympäristön mukaan.

Joskus vastaan on tullut hankalia tilanteita, mutta ainakin tähän päivään asti niistä on selvitty, kun vain pitää mielen avoimena ja keskusteluyhteyden toimivana.
 
Sirpa-Lena
Tulin vielä katsomaan, onko vastauksia ja löytyihän niitä :) Suuret kiitokset teille kaikille! Hauduttelen asiaa, googlettelen ja otan yhteyttä kuntaan. Katsotaan, mitä tästä kehkeytyy.
 

Yhteistyössä