Millaista on olla vuodeosastolla kesätöissä ja vielä opiskelijana? Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja mokonen
  • Ensimmäinen viesti
mokonen
Nyt kun meni suunnitelmat myttyyn eikä mahassa enää kasva mitään, lähdin hakemaan kesätöitä. Vuodeosastolta sanoivat soittelevansa lähiviikkoina jahka varmistuu, mutta tod näk on töitä luvassa.

Olen ensimmäisen vuoden lähihoitajaopiskelija, nuorisopuolella. Kokemusta vanhainkodilla olosta, millaista on terveyskeskuksen vuodeosastolla? Miten on suhtauduttu opiskelijoihin kesätöissä? Kokemuksia! Ja rankkaa työ on raskaana ollessa? Uusi yritys lähtee nyt käyntiin kun edellinen raskaus ei kestänyt, joten kesällä alta puolenvälin raskaana, eipähän ole maha vielä tiellä.

Kuinka suhtaudutaan muutenkin 20v kesätyöläisiin? :D Tiedän että riippuu paikasta mutta kertokaahan omat kokemuksenne.

vieras
Asenne ratkaisee, jos haluat tehdä töitä, hyvin aj ripeästi, on helppo ottaa mukaan yhteisöön! Omassa työpaikassa en suostuisi olemaan raskaana päivääkään, sen verran raskasta, nosteluja ja väkivaltaisia arvaamattomia asiakkita.

no, miun kesätyökokemukset parikymppisenä opiskelijana vanhainkodista on kohta 20v:n takaa, mutta hyviä muistoja jäi. työ oli välillä raskasta, mutta työkavereista suurinosa oli mukavia. mummot ja papat aivan huippuja! tk:n vuodeossastolta on paljon kurjemmat muistot, mutta olen tehnyt toisen kunnan tk:sen vo:lle keikkoja ja siellä meno oli taas ihan hyvää. riippuu myös siusta, kuinka asennoidut ja millainen itse olet. tsemppiä, toivottavasti pääset mukavaan paikkaan.

vieras
Olen kyllä sh, mutta opiskelijana oon ollu töissä vanhainkodilla ja keskussairaalan vuodeosastolla n.20v:na. Hyvin suhtauduttiin henkilökunnan taholta, jotkut potilaat kutsuivat tytöksi mikä välillä ärsytti. En ollut itse silloin raskaana, mutta riippuuhan se paljolti raskaudestakin, että kuinka rankkaa on pahoinvointien, selkäkipujen ym. kanssa. Jos raskaus sujuu hyvin, niin sujuu työtkin vielä alkuraskaudessa. Loppuraskaudessa potilassiirrot voi olla jo liian rankkoja.

Vuodeosastolla työt sujuu helposti vaikka olisikin raskaana ( ellei sitten todella ylipainoisia joudu kääntelemään ) Kun kuitenkin työskennellään parin kanssa, ei tarvi kyykistellä tms. Itse juuri vaihdoin tehostetusta palveluasumisesta vuodeosastopuolelle neuvolalääkärin suosituksesta kun ei enää voimat riittäny potilaiden siirtoihin ja nostoihin.

Meillä ainakin otetaan opiskelijat ja harjoittelijat aina avosylin vastaan :)

maissihiiri
Kiireistä mutta mukavaa, on mun kokemus. Oon siis ollut enemmänkin vuodeosastolla. Tottakai riippuu tosi paljon siitä minkälainen henki työpaikalla. Yksikään päivä ei o kyllä vuodeosastolla ihan samanlainen. Niin ja tosta raskaanaolosta, mä jaksoin kyllä ihan hyvin olla töissä 30+ viikoille, kun nostotekniikka on hyvä ja apuvälineet käytössä. Väkivaltaisia potilaita meillä ei juuri ollutkaan.

Arew
Fyysisesti rankkaa työtä, mutta hyvä työporukka auttaa paljon. Itsellä opiskeluajoilta kokemusta kahdesta eri vanhusten vuodeosasto-tyyppisestä paikasta, ja työyhteisöt poikkesivat toisistaan kuin yö ja päivä. Minuun kesätyöntekijänä ja opiskelijana suhtauduttiin molemmissa tosi hyvin, mutta toisessa vakiporukka istui kaffella vaikka koko päivän ja toisessa taas oli reipas ja oma-aloitteinen työote kaikilla.

mokonen
Pelottaa hieman raskauden kannalta vuo nostot ja siirrot. Tämä raskaus kun meni 7+1 kesken, että miten sitten jos kesällä viikkoja reilu 10->. Pelottaa voinko itse aiheuttaa keskenmenon?

En ole vuodeosastolla tosiaan edes käynyt koskaan vierailemassa. Onko tk:n vuodeosastolla minkälaisia potilaita, onko vain käännettäviä jotka eivät pääse kantamatta vessaan tms? Vanhainkodilla ollessa suurinosa oli kuitenkin autettavasti käveleviä joka helpotti suuresti esim hygienian hoitoa, vaikka ei se toisen "retuuttaminen" vessaankaan kovin ergonomista aina ole.

Alkuperäinen kirjoittaja mokonen:
Pelottaa hieman raskauden kannalta vuo nostot ja siirrot. Tämä raskaus kun meni 7+1 kesken, että miten sitten jos kesällä viikkoja reilu 10->. Pelottaa voinko itse aiheuttaa keskenmenon?

En ole vuodeosastolla tosiaan edes käynyt koskaan vierailemassa. Onko tk:n vuodeosastolla minkälaisia potilaita, onko vain käännettäviä jotka eivät pääse kantamatta vessaan tms? Vanhainkodilla ollessa suurinosa oli kuitenkin autettavasti käveleviä joka helpotti suuresti esim hygienian hoitoa, vaikka ei se toisen "retuuttaminen" vessaankaan kovin ergonomista aina ole.
VUODEosastolla suurin osa potilaista on nimenomaan VUOTEESSA. Eli suurimmalla osalla vaipat, joku ehkä käyttää alusastiaa tms. Jos olet sitten raskaana ja kertonut siitä ja on fiksu työporukka, eivät varmasti laita sua retuuttamaan ketään ainakaan kovin raskasta yksin vessaan jos joku siellä nyt sattuisikin käymään :) Kannattaa luottaa omaan fiilikseen, voihan olla että olosi on hyvinkin energinen ja hyvä. Jokainen raskaus on erilainen.

mokonen
Lumo: Juu, mielikuvana olikin että juuri vuodepotilaita olisi kyseessä :D saa nyt nähdä kumpaan pääsen, vuodeosastolta lupailivat töitä, vanhainkodin päättäjille soitan maanantaina. Viime kesänä eivät ainakaan ottaneet kuin yhden sairaanhoitajaopiskelijan kesätöihin, voi olla etteivät ota nytkään muita.

mokonen
Toinen vaihtoehto olisi tietysti kotipalvelu, sekin selvinee maanantaina jahka tämä henkilö on tavattavissa. Onko kokemusta kotipalvelusta kesätöiden merkeissä? En viitsi uutta aihetta taas aloittaa joten nostan tätä.

Yhteistyössä