Millaista on olla perhepäivähoitaja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietteliäs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietteliäs

Vieras
Hei!
Kertokaas kokemuksia pph:n työstä!
Millaisia teidän päivät on? Miten kodinaskareet sujuvat lasten ollessa hoidossasi? tai saako lapset osallistua niihin? Mitä puuhaatte ja kuluuko mielestäsi koti enemmän kun on "ylimääräisiä" lapsia hoidettavana.

Mielessäni puntaroin vaihtoehtoja tulevaan kun jollain lailla kiinnoistais lapsiin liittyvä ala joko päiväkodissa tai sitten perhepäivähoitajana. Millainen koulutus alalle tarvii?

meilläpäin ainakin työkkäri järjestää pph-kurssituksia. ja päiväkotiin pääsee esim.lähihoitajan papruilla tai korkeimmilla tutukinnoilla ( lastentarhanopet. jne ). muusta mie en tiijä.

mulla ei ole koulutusta. alalla olen ollut reilu kaks vuotta ja nyt lopettelemassa. ei tää oo sitä työtä mitä haluan tehdä. välillä on päiviä jolloin ei ole kuin yksi lapsi hoidossa.. silloin onnistuu vaikka kotityötkin. mutta me ollaan niin paljon yhteydessä päiväkodin toiminnan kanssa että joka päivä saadan olla menossa jonhonkin suuntaan. mutta tollasta toimintaa ei varmaan ole monellakaan paikkakunnalla. aika yksinäistä puurtamista tämäm muuten on. en tiedä kuluuko koti.. lapsista toki riippuu, mulla on ollut tosi siistejä lapsia hoidossa, eli ei ole tullut mitään piirustuksia seiniin tv. suurimmat ongelmat on varmaan ollut siinä että omat lapseni ovat kyllästyneet siihen että joka lomallakin meillä pyörii alle kolmivuotiaita lapsia. mutta siis meillä on päivässä tietty rytmi.. ulkoilua, syömistä, lepoa, askartelua/leikkiä....

olen ollut alalla nyt reilu vuoden ja pidän työstäni todella paljon. Tosin aluksi olin parihoitajana eli toisen perhepäivähoitajan kotona hoitamassa hänen kanssaan 8 lasta. Nyt olen itse kotona ja minulla on parihoitaja omassa kodissani. On hauska kun on työpari eikä tarvitse yksin työskennellä. Meidän päivät kuluvat kanssa normaalissa rytmissä aamulla leikkiä/askartelua, ulkoilu,syöminen, päikkärit, välipala ja ulkoileminen...

Kaveri oli pph ja en voi suositella hänen kokemuksen mukaan :| työ alkaa jo aamulla joskus puoli 7 aikaan ja viimenen muksu lähti 5 jälkeen illalla .... sitte siihen päälle seuraavan päivän ruokavalmistelut + kodin siivous yms. joten se vie paljon enemmän kun "normaalityö" ..... ja vielä se että palkka ei järin suuri työmäärään nähden :/

Yhteistyössä