Millaista on kasvattaa lasta Helsingissä ja lähiympäristössä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Asutaan tällä hetkellä Pohjois-Pohjanmaalla mutta näyttäisi siltä että työt vie etelään. Nolottaa myöntää mutta mua jotenkin hirvittää tulla kasvattamaan lapsia niin suureen paikkaan. :ashamed: Oulu on eteläisin paikka missä olen koskaan asunut joten Helsinki ym. tuntuu hyvin kaukaisilta.... ja isoilta paikoilta.

Millaista on siis asua Helsingissä lasten kanssa? Espossa? Vantalla? Mitä siellä nyt on paikkoja.... kertokaa kaikki hyvät ja huonot puolet? Mistä päin kannattaa katsella asuntoa?

Saako aikuinen ihminen helpolla uusia ystäviä? Missä voi tutustua? Baareilua en harrasta mutta olen kyllä ihan sosiaalinen ihminen mielestäni. Entäpä lapset? Saavatko ystäviä helpolla? Meillä on kaksi alle kouluikäistä ja yksi tokaluokkalainen poika. Pelottaa että jos koulussa on omat "piirit" jo muodostuneet, jääkö lapsi ilman kavereita? Entä pidetäänkö häntä ihan "maalaistollona"? :ashamed:

Niin paljon asioita mielessä; toisaalta kiinnostaisi todella paljon, toisaalta hurjalta vaikuttaa. Antakaapa näkökulmaa asiaan! Ja mielelläni kuulisin myös muualta muuttaneiden mielipiteitä! :D

(ps. mieheni on ulkomaalainen ja asunut ennenkin Helsingissä joten hänelle paikka on tuttu ja varmasti jopa mieluisa koska täällä päin ei paljon ulkomaalaisia ole. )

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kunhan et muuta mihinkään mamulähiöön niin kaikki menee hyvin. :)

Mitkä on mamulähiöitä? Karsastetaanko siellä jos muutamme "ei-mamulähiöön" kun mieheni on ulkomaalainen? ( ulkonäöstä kyllä tuon huomaa )

Mä luulen että suurin ongelma tulee olemaan sun tokaluokkalaisen pojan sopeutuminen. Ite oon asunu koko ikäni espoossa ja kun sitten teininä muutin helsinkiin, sain kuulla olevani landepelle kaukaa rajan takaa. Suurin osa näistä "ylpeistä helsinkiläisistä" onkin ihan muualta muuttaneita, jotka itte ottaa uudet helsinkiläiset vastaan "paljasjalkalaisen ylpeällä asenteella" kun halutaan näyttää mistä kana pissii. Enkä ole ainoa jolla tämmösiä kokemuksia on.

Täältä etelästä löytyy oikein rauhallisia alueita ihan 50km säteellä Helsingistä ja Espoosta joissa on jo ihan siedettävä asua. Me asutaan Vihdissä, tarkemmin Nummelassa ja tämä on ihan erilaista asumista kuin Helsingissä tai Espoossa. Ihan maaseutua :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kunhan et muuta mihinkään mamulähiöön niin kaikki menee hyvin. :)

Mitkä on mamulähiöitä? Karsastetaanko siellä jos muutamme "ei-mamulähiöön" kun mieheni on ulkomaalainen? ( ulkonäöstä kyllä tuon huomaa )

Pysy siellä pohjoisesa äläkä tule Stadiin. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Täältä etelästä löytyy oikein rauhallisia alueita ihan 50km säteellä Helsingistä ja Espoosta joissa on jo ihan siedettävä asua. Me asutaan Vihdissä, tarkemmin Nummelassa ja tämä on ihan erilaista asumista kuin Helsingissä tai Espoossa. Ihan maaseutua :)

Mulla on sit varmaan pahoja ennakkoluuloja kun olen luullut Vihdin kyllä olevan maalaiskunta, mutta Nummelan rinnastuvan esim Hyvinkään ja Keravan keskustoihin, jotka ovat kyllä enemmänkin pienituloisten asuttamia levottomia lähiöitä..

Hyvä kysymys !
Mitä mieltä olisitte Sipoosta, Nurmijärvestä tai Klaukkalasta ?
Helsingissä olen sinkkuna asunut, mutta en asuisi nyt perheeni kanssa.
Nyt me asumme Vantaalla.

Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:

Mulla on sit varmaan pahoja ennakkoluuloja kun olen luullut Vihdin kyllä olevan maalaiskunta, mutta Nummelan rinnastuvan esim Hyvinkään ja Keravan keskustoihin, jotka ovat kyllä enemmänkin pienituloisten asuttamia levottomia lähiöitä..

Heh, Kerava on niin pieni kaupunki että ei tänne mahdu mitään lähiöitä, pienituloisten tai muutenkaan. Omakotialuekin alkaa ihan keskustasta. Tervetuloa tänne vaan!

Katsokaa tarkkaan lähialueiden palvelut neuvolat, päiväkodit ja koulut.
Lapsiystävälliset alueet.
Puistossa tutustuu ihmisiin.
Jos käy esim. seurakunnan perhekerhoissa tai joissakin muskareissa.
Hyvää etsintää asunnon suhteen !!!

Asumme n. 20 km:n päässä Helsingin keskustasta Espoossa Latokaskessa. Rauhallinen omakotitalo metsän vierellä, Keskuspuistoon pääsee melkein omasta pihasta :) Suurehkot mutta hyvät koulut (päiväkodit myös) lähellä. Rauhallinen asuinympäristö. Perhekerho ja perhekahvila kävelyetäisyydellä. Voin suositella.
Ihan samanlaisia ihmisiä täällä asuu kuin muuallakin :)

Espoossa on monta hyvää paikkkaa missä asua, helsinkiä mä en suosittele, me ollaan moku perhe ja asutaan hyvällä paikalla jossa asuu paljon moku, mamu ja suomalaisia perheitä. suosittelen tutustumaan ennen asunnon ettimistä asuinalueeseen onko "lapsiystävällinen" koulu päiväkoti ja leikkipuisto lähellä.

Vaikea sanoa. Mä olen asunut lapsuuteni Helsingissä ja murkkuiän alusta lähtien Vantaalla. Molemmat lapseni ovat kasvaneet Vantaalla. Ei ole kokemusta siitä, millaista olisi kasvaa tai kasvattaa lasta jossain muualla.

heh. Nulmmelasta löytyy kyllä muutama "levottamampi" kerrostalo (niistä muutamista kerrostaloista joita täältä löytyy ) mutta muuten ihan omakotitalo-ja rivitalo asuinalueita, kai täällä ihan keskituloisia asuu, koska aika kalliita nuo omakotitalot täällä on. Ihan Espoon hinnoissa ja rivarien hinnatkin nousseet, vaikka muualla ne laskee.

Minä en kyllä tykkää täällä Helsingissä asua, mutta kaikki ihmiset eivät koe
tietenkään samalla tavalla asioita. Oon pieneltä paikalta tullut tänne aikoinaan
ja miten minulla olikin aikoinaan "etiäinen" että jos mulla olisi lapsia, niin en asu
Helsingissä.
No, täällä nyt asun lapseni kanssa ja mulla ainakin on tosi yksinäistä.
Pidän tätä paikkaa "kylmänä" ja kovana paikkana, kun kerrostalon oven suljen
perässäni, siellä olen ja ypöyksin.
Kun menen ulos, en tunne ketään.
Aikoinaan tutustuin naapurirapun äitiin, hän oli heti pyytämässä lapsen
syntymäpäiville. Mutta hän olikin pohjoisesta!
Ja muutti sitten pois.
Niin, ja pientä lasta ei voi koskaan päästää yksin pihalle, en uskaltanut
kerrostalossa kun ollaan oltu.
Maalla ollessani taas oli kiva kun lapsi sai olla turvallisella pihalla
ja pystyin tekemään ruokaa keittiössä ja samalla näin lapseni ulkona.
Tää kuulostaa negatiiviselta, mutta näin olen kokenut.
Lapsellani on kyllä koulussa aina ollut joku kaveri, tämä koulu
kun on kohtalaisen pieni ja kiva.
Ainahan toisella ihmisellä kokemukset voivat olla aivan erilaisia,
mutta itse en ole tyytyväinen tähän ympäristöön ja sosiaaliseen
verkostoon, sitä kun on hyvin vähän.
Ihmisiä on tuhansia ja silti yksinäistä.
Tykkään että paras ympäristö olisi "vanhan ajan" yhteisöllinen
maaseutuympäristö, missä itse kasvoin lapsena.

Alkuperäinen kirjoittaja emppu:
Asumme n. 20 km:n päässä Helsingin keskustasta Espoossa Latokaskessa. Rauhallinen omakotitalo metsän vierellä, Keskuspuistoon pääsee melkein omasta pihasta :) Suurehkot mutta hyvät koulut (päiväkodit myös) lähellä. Rauhallinen asuinympäristö. Perhekerho ja perhekahvila kävelyetäisyydellä. Voin suositella.
Ihan samanlaisia ihmisiä täällä asuu kuin muuallakin :)

Latokasken omakotitalot maksaa vaan sen puoli milliä - tonttikaan ei varmaan oo irronnu alle 250:n tonnin. Asun kilsan päässä Latokaskesta kaupungin vuokratalolähiössä. Täällä ei onneks oo muita palveluja kun kioski, niin ympäristö on rauhallista. Tosin meidänkin rapussa taitaa olla vaan yks toinen suomea puhuva valkoihoinen kristitty. Ei se tosin oo ollu mikään ongelma.

Kannattaa katsella alkuun noita kehyskuntia eli Espoosta ja Vantaalta seuraavia kuntia ulospäin: Kirkkonummi, Vihti, Nurmijärvi, Tuusula, Järvenpää, Kerava, Sipoo. Noissa on kaikissa sellainen maalaismainen pikkukaupunkifiilis, ei mitään turhantärkeää. Kuitenkin joukkoliikenneyhteydet on parhaimmillaan alle 1/2h Helsinkiin, kunhan valitsee asuinpaikan juna-aseman tai bussireittien varrelta. Jos alkaa tuntua liian syrjäiseltä, niin muuttaa sitten vähän ajan päästä Esposeen vai Vantaalle. Omaa asuntoa ei kannata joka tapauksessa ostaa ihan ekoina kuukausina, että pääsee tutustumaan kunnolla paikkoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Kannattaa katsella alkuun noita kehyskuntia eli Espoosta ja Vantaalta seuraavia kuntia ulospäin: Kirkkonummi, Vihti, Nurmijärvi, Tuusula, Järvenpää, Kerava, Sipoo. Noissa on kaikissa sellainen maalaismainen pikkukaupunkifiilis, ei mitään turhantärkeää. Kuitenkin joukkoliikenneyhteydet on parhaimmillaan alle 1/2h Helsinkiin, kunhan valitsee asuinpaikan juna-aseman tai bussireittien varrelta. Jos alkaa tuntua liian syrjäiseltä, niin muuttaa sitten vähän ajan päästä Esposeen vai Vantaalle. Omaa asuntoa ei kannata joka tapauksessa ostaa ihan ekoina kuukausina, että pääsee tutustumaan kunnolla paikkoihin.

Tuo on hyvä idea, en itse huomannut ajatella tätä. Jos olisin nyt
muuttamassa täältä, lähtisin katselemaan tuonne sivummalle.

Hih, heti Keravan keskustasta alkaa Sompion alue joka on omakotitalo-alue ja kalleinta Keravaa. Joka kylässähän on toki vuokrakasarminsa jotka ovat levottomampia.

Yhteistyössä