Millaista on ajaa semmoisella autolla, jossa on 1,2l moottori?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
qdnv
[QUOTE="vieras";24767523]tekis mieli vaihtaa vanha romu hieman uudempaan mut arveluttaa toi, millainen on käytännössä? Kyseessä opel corsa.[/QUOTE]

Meillä on 1.4 litran moottori hieman isommassa autossa. Kyllä se 170 heppaa on riittänyt
 
jos on ns. vanhanaikainen vapaastihengittävä moottori niin ne on aika nuhapumppuja, kaupunkiajossa yhden hengen kuormalla pikkuautolla toki niilläkin pärjää hyvin mutta maantieohituksiin lähdettäessä kannattaa lausua pieni rukous ennen vastaantulijoiden kaistalle siirtymistä varsinkin jos on useampi henkilö kyydissä

uudemmat 1,2 litraiset turbomoottorit ovat sitten ihan eri maata
 
"Piu"
Mulla on toyota yaris, jossa moottori on 1,0 eli vielä pienempi. Tämä peli on sopiva kaupunkiajossa, mutta moottoritielle en lähde, koska jalkoihin sillä jää! Tykkään, koska en hirviästi kaasuttele ja aja ylimääräisiä kilometrejä! Pieni kulutus (6,1l/100km) vaikka automaattivaihteinen on tämä miun menopeli!
 
Huom harmaana
Ostin juuri uuden 1,2-litraisen auton vanhan samanlaisen tilalle ja hienosti sillä pärjää motarillakin. Olen ajanut omallani aika paljon matka-ajoa enkä todellakaan ole tien tukko, päinvastoin :)
 
"näin on"
[QUOTE="näin on";24767587]Maailman paras moottori on tällä hetkellä 0,875 litrainen, 80 hevosvoiman moottori.[/QUOTE]

1.2-litraiseen bensiinimoottoriin verrattuna uusi 875 kuutioinen moottori tuottaa 25 prosenttia paremman suorituskyvyn 15 prosenttia pienemmällä polttoaineen kulutuksella ja verrattuna 1.4-litraiseen bensiinimoottoriin se tuottaa yhtäläisen suorituskyvyn jopa 30 prosenttia pienemmällä polttoaineen kulutuksella
 
jos on ns. vanhanaikainen vapaastihengittävä moottori niin ne on aika nuhapumppuja, kaupunkiajossa yhden hengen kuormalla pikkuautolla toki niilläkin pärjää hyvin mutta maantieohituksiin lähdettäessä kannattaa lausua pieni rukous ennen vastaantulijoiden kaistalle siirtymistä varsinkin jos on useampi henkilö kyydissä

uudemmat 1,2 litraiset turbomoottorit ovat sitten ihan eri maata
:LOL: Meillä on 1,2 litrainen Fiat ja välillä kyllä teen näin kun mies painaa kaasun pohjaan ohi mentäessä :D
 
plm
Mulla on 1.0-litrainen Yaris ja hyvin sillä pääsee. Maantieohituksissa ei tokikaan mikään tykki mutta harvemmin ajelen muualla kuin kaupungissa tai motarilla. Kaupungissa näppärä ja kyllä se motarillakin kivasti kulkee sen mitä tarvitsee.
 
"annika"
meillä oli tuommonen corsa, kymmmenisen vuotta vanha. ja kyllä se kieltämättä vähän heikosti kiihtyi jos oli 4-5 ihmistä autossa. aika vähän tuli ohiteltua..
mutta siis näppärä auto kyllä, ois pidetty vieläkin, mutta nelihenkiseen perheeseen kävi pieneksi.
 
Mulla on myös 1,2-litranen ja todella näppärästi kaupunkiajossa. Ja ihan hyvin pystyy motareilla menee rajoitusten mukaan, mut ei mikään pikakiihtyjähän se ei tosiaan oon.
Yleensä toki sanon, et siinä autossa ei kiihdy mikään muu ku kuski :)
 
[QUOTE="Piu";24767551]Mulla on toyota yaris, jossa moottori on 1,0 eli vielä pienempi. Tämä peli on sopiva kaupunkiajossa, mutta moottoritielle en lähde, koska jalkoihin sillä jää! Tykkään, koska en hirviästi kaasuttele ja aja ylimääräisiä kilometrejä! Pieni kulutus (6,1l/100km) vaikka automaattivaihteinen on tämä miun menopeli![/QUOTE]

Oot vaan nössö, kyllä se kulkee. Itte ajelin litrasella yariksellani ihan sujuvasti 135km/h duunimatkani. Yllättävän sähäkkä auto jos ei tuijota moottorin tilavuuksia. Maantielläkin kiitää ohi hitaammista ihan nätisti.
 
"Jani"
Pienipippelisiä miehiä kommentoimassa? Hyvin sillä pärjää, teho/paino-suhde ratkaisee. Jos auto painaa 1000 kiloa ja siinä on X määrä tehoa, pitää 2000 kiloa painavassa autossa olla kaksinkertainen määrä tehoa - jotta teho/paino-suhde on sama.
 
[QUOTE="Jani";24768037]Pienipippelisiä miehiä kommentoimassa? Hyvin sillä pärjää, teho/paino-suhde ratkaisee. Jos auto painaa 1000 kiloa ja siinä on X määrä tehoa, pitää 2000 kiloa painavassa autossa olla kaksinkertainen määrä tehoa - jotta teho/paino-suhde on sama.[/QUOTE]

jos nyt jätät kehumatta sitä miehes mulukkua ja pysytään tosiasioissa niin vääntö sitä autoa vie eikä hevosvoimat.
 

Yhteistyössä