Millaista huumoria uskovainen saa käyttää?

sara
Alkuperäinen kirjoittaja zxz:
Alkuperäinen kirjoittaja sara:
Alkuperäinen kirjoittaja sara:
Alkuperäinen kirjoittaja zxz:
muistaako teista kukaan oliko siella raamatussa yhtaan vitsia. Kun Jeesus kulki opetuslastensa kanssa ympari Juudeaa kertoiko he Juttuja toisillen?Kuka muistaa tai tietaa?
En suoranaisesti muista, mutta jos ajatellaan, että 13 miestä kulkee ympäri Juudeaa, niin tuskin siinä tuppisuina ja totisina koko ajan mennään eteenpäin ;)
Lisään vielä, että Raamattu on täyttä asiaa koko ajan ja edes Jeesuksen ihmeitä ei ole siinä, Jumalalla on mielettömän hyvä huumorintaju :D.
Mita tarkoitat, ettei ole Jeesuksen ihmeita?
Siis Jeesuksen ihmeistäkään ei ole siinä, kuin murto-osa. Tosiaan kone jostain syystä poisti osan kommentistani ja siksi vähän kökkö tuo vastaus...:/. Joten ei siinä ole niitä vitsejäkään. Raamattu on Jumalan sanaa ja siinä on ilmaistu olennainen.

zxz
Joo kyllakai huumorin taju on Jumalan luomaa niinku kaikkimuukin meissa.Mie luulisin ,ette ei pitas kertoa eika kuunnella havyttomyyksia eikavitseja ,jotka kohdistuu loukkaavasti johonkuhun.

Jumala loi ihmisen huumorintajuiseksi. Kyllä sä itse tunnet huumorin, mikä tuntuu pilkkaavalle. Huumoria saa olla, ronskiakin, mun mielestä. Jos liikaa alkaa tuntumaan siltä että pitää varoa kaikkea sanomisiaan niin silloin ollaan väärillä jäljillä. Mä olen kokenut senkin. Eikä se oo hyvä juttu, että uskisten seurassa pitäisi pukea se "hartauden kaapu" päälle eikä voikaan olla oma itsensä. Mutta tosiaan on paljon uskovaisia jotka jotenkin piiloutuu kaikessa hengellisyyden taakse ja mun mielestä se ei ole enää aitoa. Ihminen on joka tapauksessa vain ihminen. Usko on sua varten etkä sä uskoa varten. Jos joutuu peittämään todellisen persoonansa tullakseen hyväksytyksi joissain porukoissa, niin lopulta siitä seuraa tosi ahdistunut olo. Siihen en ketään kehottaisi. Kehotan etsimään sellaista uskovaista seuraa, jossa voit olla oma itsesi huumorintajuinesi ja myös kaikessa ihmisen raadollisuudessakin. Jos ne muut ei sitä kestä, ne on väärää seuraa vaikka olisivat kuinka uskovaisia. Tekopyhän uskovaisen ja todellisen Jeesukseen uskovan lähimmäisen kyllä erottaa, ainakin kokemuksen kautta.

X
Mun mielestä uskovien keskinäiset ennakkoluulot ja kuppikunnat ja niihin liittyvät stereotypiat on koomisia...Lukekaa esim. Tapio Nousiaisen runo Tuntematon Kristus (kirjassa Leipää ja suolaa)

?
Onko kenellekään tuttuja Jarkko Vehniäisen sarjakuvat? Paljon kaikkea muutakin, mutta hyvin usein raamattuun viittaavia aiheita. Ja huumoria.
mm. http://www.jarkkovehniainen.fi/muutsarjakuvat_Mooses.htm

Mä olen monta kertaa miettinyt, miten uskovaiset suhtautuu tollaseen (välillä ronskiinkin) uskonnollisaiheiseen huumoriin. Ja tietäen sen, että piirtäjä itse on uskovainen, helluntaiseurakunnan jäsen, niin välillä tulee mieleen joittenkin kuvien kohdalla, että meneeköhän jo yli....

Mut mielipiteitä uskovaisilta, uppoaako vai onko liikaa?

Rukoilijasirkka
No tosi monet uskovaisethan vitsailee kaikenlaisista seurakunnassa esiintyvistä ilmiöistä. Mun mielestä se on ihan ok. Varsinkin epäkohdista on helpompi vähän vitsailla.

Mua joskus rupee rukouksessa naurattamaa, asiat, joita pyydän tai rukoilen.

En osaa ollenkaan vastata sun kysymykseen, että mikä huumori on sallittua ja mikä ei. Ehkä ne vauva tehosekottimessa-vitsit ei oikein iske, mutta niitä tosin ei jaksa muutkaan ihmiset kuunnella, joten ei liittyne pelkästään uskovaisiin. :D

Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Onko kenellekään tuttuja Jarkko Vehniäisen sarjakuvat? Paljon kaikkea muutakin, mutta hyvin usein raamattuun viittaavia aiheita. Ja huumoria.

Mä olen monta kertaa miettinyt, miten uskovaiset suhtautuu tollaseen (välillä ronskiinkin) uskonnollisaiheiseen huumoriin. Ja tietäen sen, että piirtäjä itse on uskovainen, helluntaiseurakunnan jäsen, niin välillä tulee mieleen joittenkin kuvien kohdalla, että meneeköhän jo yli....

Siis noita Jarkon juttujahan on ollut paljon uskovaisten omissa lehdissä. En ole kuullut, et niistä kukaan loukkaantuis, nehän on hauskoja.

?
Alkuperäinen kirjoittaja Nefernefernefer:

Siis noita Jarkon juttujahan on ollut paljon uskovaisten omissa lehdissä. En ole kuullut, et niistä kukaan loukkaantuis, nehän on hauskoja.
Mutta jokuhan (tai monikin) tossa aiemmin sanoi, että jeesus aiheiset vitsit ei oo ollekaan ookoo.... Onko ne enemmän oookoo jos niitä kertoo joku joka on uskovainen itsekin? ;)

Rukoilijasirkka

Mutta jokuhan (tai monikin) tossa aiemmin sanoi, että jeesus aiheiset vitsit ei oo ollekaan ookoo.... Onko ne enemmän oookoo jos niitä kertoo joku joka on uskovainen itsekin? ;)
No oisko vähän, että mimmosella sävyllä niitä kerrotaan ja mimmosia ne vitsit on.

?

No oisko vähän, että mimmosella sävyllä niitä kerrotaan ja mimmosia ne vitsit on.
Niin... niinkai se on kaikissa vitseissä. Oon vaan miettiny ku noi sarjakuvat on musta välillä aika ronskejakin! Olisko se eri asia, jos ne oli piirtänyt joku ei-uskovainen?

Tietysti se on eri asia. Puustaan hedelmät tunnetaan. Siksi toisekseen, on aivan eri asia pilkata jotain ryhmää jos on sen jäsen kuin jos on sen ulkopuolella. Niinpä vammaiset voivat vapaasti heittää rajuakin herjaa omistaan, kun taas ns. terveiden taholta se olisi loukkaavaa.

Yhteistyössä