Millaisista lisämaito määristä on mahdollista päästä eroon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -ap-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

-ap-

Vieras
Meillä on 3vrk vanha vauva joka ollut viimeiset 2vrk aivan taukoamatta rinnalla. Välillä on nukahtanut muutamaksi minuutiksi. Maito ei ole vielä noussut ja tuntuu ettei ne muutamat tipat vaan riitä meidän vauvalle (vaikka imetystuki-oppaat neuvovatkin luottamaan maidon riittävyyteen). Äsken vauva alkoi muuttua todella rauhattomaksi rinnalla hamuili, irroitti ja itki ja yritti uudelleen monta kertaa mutta ei saanut otetta, samoin hän teki eilen illalla. Olen nyt molempina iltoina antanut korviketta lusikalla tai ruiskulla ehkä yhteensä 30-40ml ja imettänyt perään ja nyt ensimmäistä kertaa tänään vauva nukahti ja on nukkunut parikymmentä minuuttia.. Viime yön vaipassa oli pissa ja kakka tänään ei tullut kumpaakaan.

Ensimmäisen lapsen imetys ei onnistunut yhtään ja pelottaa että mokaan tämänkin kanssa :(

täällä neljäs lapsi menossa ja huonointen koko imetys touhu meni kaikkiaan...neuvolasta kehottivat siirtymään lisämaidolle vauvan olessa 9pv koska paina ei tullut grammaakaan, eli siihen päättyi mun uuttera imetysjakso ja olin varma et vauva saa maitoa tarpeexi!!!

http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/tukea-imetykseen/imetystukipuhelin

Soita imetyksen tukipuhelimeen heti huomenna, linkki yllä.
Osaavat siellä neuvoa hyvin.

Ja hei anna sille lapselle korviketta. Imetä vaik eka ja sit lisää pullosta.
Tärkeintä on et saa ruokaa.
Meil poika sai korviketta alussa joku tyyliin 30 ml / syöttökerta. Ei hankkiuduttu sit eroon koko lisämaidosta ku sen avulla nukku jo pienenä täydet yöt. Tissiä sai rinnalla kuitenkin 6 kk ikään asti.

jos sitä pissaa ei tullut koko päivänä niin anna hyvä ihiminen sille vauvalle maitoa. Kakka ei oo välttämätöntä joka päivä, mut pissa vaippoja pittää tulla.elä ressaa sen rinna kans, maitokin nousee paremmin. Tärkeintä on et laps saa maitoo. Imetä eka ja sit lisämaitoo tahi toisin päin.

Jatkoa vielä:
Anna nyt vaikka sitä korviketta nyt jos et muuta voi.
Mutta tosiaan, soita tuohon itu:n imetyken tukipuhelimeen.
Itse olen saanut sieltä monta apua!
Voivat neuvoa mm. vauvan imuotteen kanssa ja kertoa tiheän imun kausista ym.

Mutta jos sinulla on nyt noin pienen kanssa epäilys maidon riittävyydestä, priorisoi ravinnon ja nesteen saanti keinolla millä hyvänsä.

Noin pienellä vauvalla toki on ihan normaalia olla jatkuvasti rinnalla..
Mutta ehkäpä on järkevää soittaa tuohon imetystukinumeroon.
Mulla vauva sai lisämaitoa myös sairaalassa, sai sitä kotonakin vielä varmaan muutaman viikon verran. Sitten päästiin eroon lisämaidosta oikein 3kk ikään saakka jolloin maito ei enää riittänyt...

Meillä oli kuopuksen kanssa alkuun samanlaista, vauvan paino ei meinannut kääntyä nousuun ja meni melkein kokonainen päivä ilman pissaa. Lisäksi mulla rinnanpäät rikki aivan jatkuvasta imettämisestä johtuen. Neuvoisin, että jatka vaan korvikkeen antamista (tietysti imetyksen lisäksi) ainakin siihen asti kunnes maito nousee. Voithan kokeilla niin, ettet ainakaan kasvata määrää vaikka vauvalle tulee ikää (kun kuitenkin se maidon tarve kasvaa pienellä päivä päivältä) vaan kokeilet aina vaan vähemmällä...

Meilläkin sitten mentiin kuopuksen eka kuukausi niin, että sai iltaisin myös hieman korviketta, ehkä n. 40-80ml per ilta, mutta joskus (muutaman viikon ikäisenä) jopa 150ml. Muuten ei meinannut nukahtaa, imi ja imi vain, tunnin, toisen, kolmannenkin, itku alkoi heti jos yritti saada irti. Välillä sai korviketta jonkun 20-40 ml muutoinkin imetyksen päälle. Niistä korvikemääristä vielä päästiin eroon ja pelkälle imetykselle.

Kannattaa pyrkiä siihen pelkkään rintamaitoon, mutta ei kuitenkaan kiusata sillä itseään tai vauvaa! Tsemppiä kovasti!

www.maitolaituri.fi

Ja tosiaan tuo imetystukipuhelin.
kolmenpäivän ikäisen vauvan vatsa on 25ml. Jos nälkä on kova, anna hiukan korviketta ensin, ja sitten vasta rinnalle. KORVIKE PITÄISI HÖRPYTTÄÄ!!! Jos vauva jää nälkäiseksi, anna lisää imetyksen päätteeksi.

Vauvan kuuluu syödä 10-12 kertaa päivässä tuon ikäisenä, eikä taukoa pitäisi tullakaan yli kolmea tuntia kerrallaan. Usein rinnalla on hyvä juttu: maitosi nousee, lisää tulee ja vauva saa tarvitsemansa.

Maidonnousua voi nopeuttaa pumppaamalla imetyksen päätteeksi. Älä vaan sitten masennu kun mitään ei sille pumpulle heru-ei nimittäin kuulukkaan herua. Stimulaatio kuitenkin nopeuttaa nousua.

Mene tuonne maitolaituriin...

Meillä oli ihan sama tilanne, vauva sai jo sairaalasta lähtiessä n. 35 ml ja heti perään uuden satsin eli jopa 75ml annoksia kun rinnoista ei vaan irronnut. Lisämaito annokset tuntuivat kotona vaan nousevan, välillä on vetäissyt melkein 2 desia kerralla (kova puklaamaan). Imetysten jälkeen ja väleillä olen pumppaillut jos vauva ei ole tuoreeltaan pitkään imenyt rintaa. Vasta n. 2 viikon kohdalla toinen parempi rinta alkoi jotenkin herua ja alkoi olla imetyskertoja joiden jälkeen vauva nukahti tyytyväisenä eikä korviketta tarvinnut antaa (tosin melko pian heräsi uudelleen syömään). Neljän viikon tienoilla maidontuotanto tuntui lähes loppuvan muutaman päivän ajaksi, tuolloin oli itsellä hirmuinen univelka. Nyt ollaan viiden viikon kohdalla ja lopultakin myös se hiljainen rinta on alkanut herua, nieleminen kuuluu joka imaisulla ja välillä vauva voi vaan olla suu kiinni nännin kärjessä kun maito vain tippuu suuhun. Ehkä noin pari kertaa päivässä on vielä varalta saanut pienet tilkat korviketta kun tuntuu ettei maitoa itseltä irtoa, joinakin päivinä on tullut kauppareissuilla yms. annettua korviketta pahimpaan nälkään. Öisin mies on välillä antanut korviketta jotta olen itse saanut nukkua, on varmasti osaltaan hidastanut prosessia mutta omaa jaksamista on auttanut.
Luovuttaa meinasin ja monesti kun ei kukaan laitoksella tai neuvolassa neuvonut kovin konkreettisesti. Ennen kaikkea mistään ei kerrottu että tässä voi näin kauan kestää. En yhtään ihmettele miksi niin monella imetys loppuu ennen alkamistaan. Toivoa siis on! Ja jos ei onnistu niin kasvaahan se korvikkeellakin, syliin voi ottaa ilman nännissä roikkumistakin :)

Tsemppiä ja koita olla stressaamatta. Juo paljon ja syö suklaata, nämä nimittäin auttoivat omalla kohdallani.

Minulla kaksoset, joista toinen oli alkuun lisämaidolla, koska ei osannut imeä kunnolla (juuri ollenkaan), noin 3kkn iässä alkoi hamuta rintaa paidan läpi kun tarjottiin pulloa. Minä päätin, että lapsi haluaa rintaa ja tarjosin sitä aina vaan. Meni noin viikko imettäessä ja saatiin tämä toinenkin rintalapseksi. Eli maitomäärä voi kasvaa hurjastikin, mutta se vaati ainakin minun tapauksessa lähes jatkuvaa imetystä ja syömistä :)

Meil annettiin lisämaitoa jo laitoksella joka syötöllä mut päästiin irti kotona muutamassa viikossa. Alunperin tuli käsky antaa kun ei pissannut ja itki vain. Mä en ois päässy ollenkaan irti imetyksestä ja silti sälli vaan itki eikä nukkunu. Aina imetin ensin ja annoin sitten korviketta, korvike väheni kokoajan. Meillä siis lisämaito+pullo ei pilannu mitään.

Yhteistyössä