Etelä-Suomessakin oli kyllä vielä pakkastalvia (noh onhan nytkin...) 80-luvulla -kaksi ekaa vuotta kävelin vähän alle kilometrin lähikouluun. Olihan välillä kylmä mutten muista että se oi ollut sen kauheampaa. Ei mua viety koskaan, pari ekaa viikkoa saateltiin mut eipä se ollut pitkäkään matka.
Kolmoselta menin musaluokalle keskustaan ja sinne kuljettiin bussilla se nelisen kilsaa, siitä vielä muutaman sadan metrin kävely koululle, siis keskustan halki. Ylä-aste ja lukio samoilla.
Ihan perussettiä etelässä, otaksun.
Mun isä on Rovaniemeltä ja 50-60-luvuilla siellä ei ollut (kai) busseja kovin yleisesti, hiihti kouluun jonkun 5 km talvella oli pakkasta miten paljon hyvänsä, varmaan ne kesällä pyöräili tms. Oli vissiin vähän eri ajat -vaikka onhan täällä moni kulkenut pitkiä taipaleita teistäkin.
Mun pullamössö-muksut pääsee ratikalla tai oikeestaan millä vaan hagiksen torilta kaisiksen kouluun. Helpommaksi ei vois enää mennä ja niille on ihan urbaanilegenda tulla edes paikallisbussilla/junalla puol tuntia kouluun lähiöstä. No, ne pääsee helpolla (ja mekin...) .