Millaisilla tutkinnoilla voi koulun ap/ip-toiminnassa työskennellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jellonainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jellonainen

Aktiivinen jäsen
22.07.2007
13 143
3
36
Ajattelin tiedustella millainen koulutus eskarin hoitajilla on, joten pitänee etukäteen ottaa selvää mitä koulussa työskentelevien avustajien/ohjaajien tutkintoihin sisältyy. Koska eskari on koululla ja osa hoitajista työskentelee myös koulunkäyntiavustajina tai ap/ip-ohjaajina, niin tuskin he kaikki ovat lähihoitajia. Voiko esim. pk-ryhmässä työskennellä lastenhoitajana muulla tutkinnolla kuin lähihoitajan tutkinnolla?

Vanhalla lastenhoitajan tutkinnolla voi työskennellä pk:ssa, mutta vain lähihoitajat ja nuo lastenhoitajat saavat käyttää ammattinimikettä. Iltapäiväkerhonohjaajille on omia koulutuksia, jotka mahdollistavat koulunkäyntiavustajana toimimisen.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Iltapäiväkerhonohjaajille on omia koulutuksia, jotka mahdollistavat koulunkäyntiavustajana toimimisen.

Antavatko ne koulutukset sitten pätevyyden työskennellä myös päiväkodissa?

No aika monella taustalla esim lähihoitajan tutkinto, eli kyllä silloin.

Alkuperäinen kirjoittaja a:
Iltapäiväkerhonohjaajille on omia koulutuksia, jotka mahdollistavat koulunkäyntiavustajana toimimisen.

Entä jos ei ole? Onko päiväkodissa hoitajan oltava nimenomaan lähihoitaja tai sen vanhan lastenhoitajan tutkinnon suorittanut (LTO/sosionomitutkinnon lisäksi)?

Alkuperäinen kirjoittaja a:

Entä jos ei ole? Onko päiväkodissa hoitajan oltava nimenomaan lähihoitaja tai sen vanhan lastenhoitajan tutkinnon suorittanut (LTO/sosionomitutkinnon lisäksi)?

Vakituisen paikan saadakseen tulee olla jokin näistä: sosionomi, lto, lähihoitaja, lastenhoitaja.
Luulen, että kerho-ohjaaja/koulunkäyntiavustaja ei ainakaan vakipaikkaa saa. Mutta aina kannattaa kysyä päiväkodista, mistä sitä koskaan tietää.

Kerho-ohjaaja/koulunkäyntiavustaja koulutus on paljon lyhyempi, kuin lähihoitajan.

olen koulunk.avustaja, siis mulla on tutkinto. Olen ollut töissä leikkipuistossa ohjaajana, sit olisin päässyt myös päiväkotiin lastenhoitajaksi ja nyt olen koulussa sekä ip-kerhossa.
Vakituista lastenhoitajan paikkaa ei kai tällä saa, ja palkkaan tulee epäpätevyysvähennys.
Mutta esim päiväkodissa voi olla jonkun tietyn lapsen henkilökohtaisena avustajana tms vakituisesti.

Sillä kyselen, että tiedän voinko alkaa rutista jos käykin ilmi että kaikki eskarin hoitajat eivät olekaan lähihoitajia. Mutta taitaa olla ettei kukaan heistä ole vakisopimuksella vaan elokuusta toukokuuhun, ja silloin työhön voi kai palkata epäpätevänkin.

Mutta onhan sekin aika ihmeellistä että kun kaupunki menee ehdottomalla minimihoitajamäärällä/lapsi (eli 1 hoitaja/13 lasta kun on kyse osapäivähoidosta), jos (paino sanalla jos, pitää selvittää asia) siihenkin palkataan epäpätevä henkilö. Aika röyhkeää olisi.

Itse olen nuoriso-ja vapaa-ajan ohjaaja (yhtä pitkä koulutus kuin lähihoitajan..) ja voisin saada vakituisen paikan niin päiväkodista kuin iltapäiväkerhon ohjaajanakin.
Koulunkäyntiavustajaksikin voisin päästä, tuskin vakituiseksi kuitenkaan, mutten varmaksi sano.

Yhteistyössä