Millaisiin vaatteisiin puet lapsesi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyvä ei tieltä eksy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysyvä ei tieltä eksy

Vieras
Tuli vaan tässä mieleen, kun eilen kirpputorilla kävin ostelemassa pojilleni vaatteita, että millaisiin vaatteisiin tykkäät pukea lapsiasi? Saavatko lapset vaikuttaa päivittäiseen pukeutumiseen, vai valitsetko aina lapsillesi sellaiset vaatteet, mitkä miellyttävät omaa silmääsi? :)

Meillä 3kk ja 3v pojat. Vauvaa puen ihan perusvaatteisiin, saattaa olla just lindexiä, tuttaa, name itiä, h&m:ää tai polarn o. pyretiä ja sitten satunnaiseksi lahjaksi saatuja lovely bears tms. vaatteita. Vaatteet ovat aina siistejä, tahrattomia ja ehjiä, vaikka olisivat sitten kirppislöytöjä. Nukkaisia, likaisia tai rikkinäisiä vaatteita meillä ei pidetä. 3-vuotiaan puen yleensä minä, mutta välillä haluaa itse päättää päivän vaatteet. Hänen vaatekaappinsa on vähän "kalliimpi", koska olen löytänyt myyjän, joka myy yhdellä pojalla olleita, usein miltei uudenveroisia vaatteita edullisesti. Merkkeinä esim. po.p, marimekko, maxomorra, cupcake, phister&philina. Sitten on toki lindexiäkin ja h&m:ää, novitaa tms. Koska itse olen pienituloinen, ostan melkein kaikki lasten vaatteet käytettynä.

Asiasta kukkaruukkuun... Eilen kiinnitin huomiota myös siihen, että maksavatko ihmiset oikeasti värit miltei menettäneestä me&i paidasta 15e? Maksaisitko itse? Mä olen ostanut kolme me&i paitaa kirppikseltä. Yksi oli uusi, maksoi 7e, kahdesta muusta maksoin 2e. Kaikki olivat hyväkuntoisia. Maksaako joku merkistä oikeasti, vaikka vaatteet olisivat aivan käyttökelvottoman näköisiä?

Vauva 3 kk pukeutuu aina mukavasti ja käytännöllisesti. Merkkejä on laidasta laitaan; on markettivaatetta, H&M, Lindex, KappAhl, Tutta, Me&I, Småfolk, Lundmyr of Sweden...Tykkään vaihdella tyyliä; tänään retroa, huomenna reipasta iloisen väristä, sitä seuraavana päivänä valkoista ja vaaleaa beigeä. Kirppistelen paljon, mutta kulahtaneita vaatteita en huoli.

8 v tyttö pukeutuu oman makunsa mukaan. KappAhl on hänen suosikkikauppansa, Lindex ja NameIt kakkosena. Tykkää legginseistä, pillifarkuista, jumpsuiteista, tunikoista, huppareista. Tyyli ei ole enää kuten päiväkotilapsella, muttei vielä teinikään.

6 v poika pitää mustasta väristä kovasti, ja rakastaa urheiluvaatteita. Hänellä on siis yleensä jotkut verkkarit tai colleget, huppari, t-paita tai pelipaita. Tai jumpsuit.

Kaksi isointa lasta saavat päättää pukeutumisestaan käytännössä kokonaan itse.

Tyttö tykkää rennosta street-tapaisesta pukeutumisesta. Ikää 10v ja aika tavalla itse tietää mitä haluaa päällensä laittaa ja mitä ei.
Sen verran on merkkitietoinen, että säästi omia rahojaan ostaakseen itselleen Converset. x)

Viimeksi muokattu:
mukavia ja siistejä. Tykkään raidoista ja kirkkaista ja selkeistä väreistä. Kaksi leikki-ikäistä poikaa. Ostan kaiken uutena, kirppishinnat on mielestäni järkyttäviä. H&M, Kappahl ja Meandin läpivärjätyt. Näitä tulee ostettua. Juhlavaatteet sit erikseen. Ulkovaatteissa poppia, Remua, Ticketiä. Kyllä saavat vaikuttaa pukeutumiseensa järjellisissä rajoissa, esim jos tietyn paidan haluaa, niin toki saa sen laittaa, mutta vuodenajan ja tilaisuuden mukaan pitää silti olla puettu.

Puen pojan sopiviin ja miellyttäviin vaatteisiin. Paljon tuo 4v itse tietää mitä haluaa pukea ja esim kirppareilla tykkää lonata ja etsiä itselleen vaatetta. En jaksa silleen nipottaa ja määrätä kun en mä niitä päälleni pue. Katon että on ehjää ja asianmukaista. Merkkiä en kato, hintalappua kyllä ja kuntoa.
Ja ap, kyl varmasti moni on just sen merkin perässä kun paljon sitä rättiä myydään sikahintaan.

Meillä tytöt 1v7kk ja 4v. Molemmilla kaapeissa enimmäkseen peruskäyttövaatetta, juurikin Lindexiä, Tuttaa, LovelyBearsia, Youngest (joka vastaa LovelyBearsia), Cirafia, Naperoa yms "markettivaatetta". Vähän hienompiakin löytyy, mutta niitä käytetään sitten jos tarvii olla vähän parempaa päällä.

Pienemmälle minä valitsen vaatteet, pyrin pukemaan niin, että vaatteet sopivat toisiinsa, värien tai kuvioiden mukaan. En siedä sitä, että esim. housut on punavalkoiset pallokuvioiset ja pusero vihreä-keltainen örkkikuvioinen, näin niinkuin esimerkkinä.

Isompi saa valita itse vaatteensa kaapista, katson kuitenkin että ovat suunnilleen yhteensopivat.
Myös lasten isä osaa jo katsoa vähän, mitä niiden päälle pukee :)

Meilläkin käytetään paljon kirpparivaatteita, mielestäni on turha ostaa tuolle nelivuotiaalle kovin hienoja ja kalliita vaatteita, kun ne sotkeutuvat ja rikkoutuvat kuitenkin. Alet myös kolutaan läpi aina :) Vaatteet pitää olla siistejä ja puhtaita. Ja kyllä merkitystä on silläkin, miellyttävätkö kuosit ja värit minua itseäni.

Meillä käytetään keskihintaisia merkkejä: racoon, timberland, lego, småfolk, me too. 5v ja 7v valitsevat itse vaatteensa aamuisin. Yleensä vaateostokset teen minä, mutta joskus saavat valita itse esim. ninjago-paidat ja ulkotakit nyt viimeksi. Eivät ole kauhean kiinnostuneita vaatteista, mutta tuollaiset paljon käytettävät kuten takit ja haalarit, pipot ja tietyt paidat ovat mielellään valinneet itse. Muutoin on sellaista laadukkaaksi todettua arkivaatetta. Muutamia kalliimpia on aina kausittain kuten Molokidsin paitoja tai Ubangin paitoja. Noita en ole raskinut ostaa paria enempää.

Aiemmin ostin kirppariltakin, mutta nykyään uutena. Kirpparilta en ostaisi huonokuntoista. Toisaalta en myöskään vie sinne huonokuntoisia. En näe mitään järkeä puhkikuluneiden kierrättämisessä. Jotkut kaverit laittavat sellaiset Ulkomaanavun tms keräykseen, mutta itse heitän kyllä surutta roskiin. Ei keräyksetkään mitään rikkinäisillä tai täysin kulahtaneilla tee.

4 vuotiaat kaksoset saavat yleensä itse valita 2-3 vaihtoehdosta seuraavan päivän vaatteet. Paljon käytetään H&M:a, Lindexiä, Name It:ä, jonkin verran Zaraa, Vertbaudetia, Pomp de luxia jne. Kaikki vaatteet uusia, mutta ihan näitä perusmerkkejä. Ulkomailta tulee joskus lahjaksi merkkivaatteita. Ulkovaatteissa suositaan hyviksi haivaittuja Pop:ia, Ticketiä sekä Reimaa.

Me&I villitystä en ymmärrä yhtään, koska en ole nähnyt ko. merkiltä vielä yhtään silmääni miellyttävää kuosia ja käytettyinä näyttävät yleensä kulahtaneilta pyjamilta tai yöpaidoilta. Ei voi mitään, mutta en tykkää niistä yhtään enkä maksaisi käytetyistä euroakaan.

Kyllä toiset maksaa MeandI:sta aika paljon, kuosista riippuu paljon mistäkin saa käytettynä. Mutta niistä ihan peruskuoseista en maksaisi noin paljon, ja mielellään laitan 5€ lisää että saa vähemmän haalistuneen ns. uudenveroisen.

MUtta siihen kysymykseen. Tyttö saa itse vaikuttaa pukeutumiseensa (3v), mutta kyllä se on äiti, joka ostaa ne vaatteet sinne kaappiin. Meillä on H&M ja Meandin mekkoja, leggareita ja housuja löytyy sitten kappahlilta, seppälästä, lindexiltä ja h&m.ltä kuten myös Meandilta. Muitakin merkkivaatteita on joitain kappaleita. Kameleont Desing on ihana malliltaan, ja Metsolalla on ihania kuoseja, mutta on vähän turhan arvokas.

pojan siisteihin vaatteisiin. Ei kulahtaneita tai rikkinäisiä. Nyt poika alkanut ilmoittaa halujaan pukeutumiseen (3 v 4 kk): haluan sinistä. Toiv. ei pidä päätään tai en kyllä anna pitää koska olen hankkinut etukäteen vaatteita vaikka kuinka paljon ja niissä on muitakin värejä kuin sinistä.

Merkillä ei väliä tai on sen verran, etten todellakaan mistään pitkähihapaidasta 30-40 euroa maksa.

Nettikauppojen aleja olen tosi paljon hyödyntänyt.

Merkkejä: lego wear, lindex, kamelont, hm, pomp de lux, nova star, ticket, reimatec, minymo

Teinitytär pukeutuu miten haluaa.
10v poika pukee mitä minä ostan, ei häntä kovin paljoa kiinnosta vaatteet. Hänellä on siistit kouluvaatteet (lähinnä perusvaatetta H&M,Lindex,KappAhl jne) ja pihavaatteet erikseen, pihalla rymyää kulahtaneissakin, jopa reikäisissä vaatteissa (usein se reikä tulee vaatteeseen jo ekalla käyttökerralla). Kylään ja juhliin löytyy sitten vielä erikseen vaatteet.
Tytön 2v puen myös aika tavallisiin vaatteisiin, tunikoita, legginsejä, neulemekkoja, velourhousuja jne. Ostettu myös pääasiassa H&M, Lindex, KappAhl, NameIt, yksittäisiä "merkkivaatteita" kuitenkin joukossa ja Lontoosta ostettuja "erikoisempia" myös.
Meille ei tuu periaatteestakaan yhtään Me&I-vaatetta :)

4 v tytön puen sävysävyyn, melko neutraaleihin ja maanläheisiin väreihin, asusteita mukaan kuten huiveja ja liivejä, erilaisia hattuja. oon kai jollain tapaa onnistunut aivopesemään tuon lapsen pukeutumisen suhteen kun hän itsekin valitsee samantyylisiä vaatteita kaupoista. ihan perus h&m, lindex etc. vaatetta ostan.

muutama ehdoton sääntö kuitenkin on vaatteiden suhteen: ei IKINÄ kirppiskamaa, ei ällöttäviä printtipaitoja jossa öhmöttää joku bamse tai hello kitty eikä ikinä likaisia tai rikkinäisiä vaatteita päälle.

Jos ostan pojalle (1v10kk) uusia vaatteita, ostan yleensä Lindexiä tai Meandia ja jotain huippuhalpoja mutta hyvälaatuisia markettivaatteita, nyt meillä on esim. kasa muistaakseni Cirafin housuja jotka ostin -70% alesta jostain Prismasta. Lindex ja Me&I taas sen takia että niillä on pojillekin kivoja värejä ja kuoseja ja ovat helposti saatavilla (täällä ei juuri ole lastenvaateliikkeitä lähellä mutta naapurikaupungin Lindexissä on helppo pyörähtää nopeasti muiden asioiden ohella), en halua tilata netistä vaatteita joita en voi tutkia ensin ihan livenä, varsinkaan merkeiltä jotka eivät ole tuttuja.

Ennen meillä oli paljon vaihtelevammin eri merkkejä kun ostin kirpparilta, mutta nykyään sieltä ei enää tahdo löytyä mitään. Joskus silti jotain, ja huutiksesta ostan satunnaisesti. Meillä on yksittäisiä vaatekappaileita monelta merkiltä :)

En osta mitään huonokuntoista käytettynä enkä maksa överihintoja hyväkuntoisestakaan. Meillä on lapsen mummon kirpparilta tuomaa vaatetta ja yhdeltä kaverilta saatuja vanhoja vaatteita jotka ovat jo enemmän tai vähemmän kulahtaneitä eivätkä yhtään mun maun mukaisia, mjutta niitä käytetään varavaatteina ja esim. navetalla ja mökillä kesäaikaan kun päällä ei ole mitään ulkopukua suojaamassa. Ei haittaa jos vaate tarttuu puun oksaan ja tulee reikä tai jos tenava konttaa betonilattialla housujen polvet vaaleiksi, tai syö mustikoita pusikosta ja pyyhkii suupielet paitaansa ;) Ostan kyllä kaikki vaatteet käyttöä varten enkä erityisesti koita suojella niitä, mutta jos tiedossa on jotain missä vaate mitä todennäköisimmin kärsii kovasti tai menee pilalle, on ihan kiva että on noita huonompia joiden pilalle meneminen ei haittaa.

Ostan 2 v 1 kk ikäiselle pojalle kaiken uutena kaupasta. Ostopäätös syntyy sen perusteella, että vaate näyttää kivalta (merkistä ja hinnasta riippumatta).

Puen pojan niin, että kokoinaisuus on selkeä ja levollinen (tämä ei poissulje iloisia värejä, huom!). Suosin yksivärisiä sukkia ja housuja, niin paidoissa voi olla enemmän kuvioita tai värejä. Inhoan uusretroa, sitä ei meille hankita. Vältän myös rumia printtipaitoja (hirviöt, pääkallot, moottorisahat, telaketjutraktorit). Jos pojan paidoissa on joku robotti niin se on sellainen herttainen satuhahmo eikä tekninen hirvitys.

Väillä puen pojan "lapsekkaasti" eli kirkkaita värejä ja herttaisia hahmoja, välillä klassisesti (valkoista, beigeä, sinistä). Merkkeinä meillä Name It, Benetton, Tommy Hilfiger, Lindex, Mayoral.

puen riiviön säänmukaisesti ulos, kuten itsenikin, on kirppispaitaa ja uutta, useimmat vaatteet henkkamaukasta, kun käyvät laihalle, pitkälle pojalle hyvin, kuten itsellä myös samasta puljusta. isovanhemmat ostaneet "parempaa" merkkivaatetta ja ulkoilupukua. tykkäisin käyttää pojalla (alle 2v) farkkuja ja bodya/paitaa, mutta päiväkotiin laitan yleensä KOLLEKEhousut, ihan mukavuuden ja käytännöllisyyden takia =)

2,5v pitää päällään milloin mitäkin, collegehousua, farkkua tms. Yleensä haluaa pukea vaatteita missä työkaluja tai autoja.

1v käyttää melkein joka päivä mekkoa.

Ostelen hyväkuntoisia vaatteita yleensä kirppareilta 1e/kpl. Merkki ei kiinnosta, vain ulkonäkö. Nyt oon kyllä hurahtanut tuohon pomp de luxiin :)

2 veellä merkkeinä lähinnä Lindex (Bamse) ja Gymboree, sitten on yksittäisiä vaatteita H&M, seppälä, muutama ulkomainen merkkivaate. Yhtäkään uusretro vaatetta ei ole, eikä varmaan tulekaan, en pidä tyylistä. Kaikki kirppareilta, jos olisi enemmän varaa ostaisin myös Pomp de lux merkkiä. Ulkovaatteissa nyt Bogi ja Mini a ture.

Koululainen, eskari ja pk:ssa olevat saavat valita itse vaatteensa, kunhan ovat säänmukaiset.

Meillä vaatteet on mukavia, ehjiä, puhtaita, kestäviä ja vesipestäviä.

Joitain merkkejä käytetään jos on huomattu erittäin laadukkaiksi. Näitä saa huutonetistä edullisesti. mm. Ticketin puvut ostin uutena puoleen hintaan.

Meillä aikapaljon juus näihin "halppismerkkeihin" pukeudutaan, eli KappAhl, Lindex, H&M yms. Ostan nettikirppiksiltä myös jonkun verran, sillä en oikein itsepalvelukirppiksiltä tunnu mitään koskaan löytävän.

Pääsääntöisesti pukaudutaan käytettyihin vaatteisiin, ihan periaatteellisista syistä. Silti ehdottomasti ehjiin ja tahrattomiin vetimiin jos ihmisten ilmoilla ollaan, kotona ei pienet tahrat esim. hihansuissa haittaa.

Värit pitää sopia yhteen, en voi sietää kaiken kirjavaa kuvio-väri-sekamelskaa. Hello Kittyt, bamset, disney prinsessat on äitin yökötyksiä. Jonkun yöpaidan olen suostunut ostamaan tytölle kun on niiiiiiin ihanaaaa kun siinä on prinsessoja. Aiemmin pidettiin uusretroa, nyt olen jotenkin kyllästynyt ja tykkään enemmän tyttömäisistä jutuista kuten vertbaudet ja next. Näitä ostelen pääsääntöisesti huutiksesta, joskus olen tilannut netistäkin.

Merkeillä ei ole väliä, mutta vaatteen pitää istua päälle. Inhoan esim. naperon bodyja kun ne on leveitä ja lyhyitä ja meidän lapset on molemmat olleen kapea harteisia ja pitkä selkäisiä. Muuten menee markettikama siinä missä gap tai muu enemmän merkillinen vaate.

Äiti päättää vaateet, tosin saatan kysyä tytöltä mitä haluaa tänään pääälleen.Vastaus on 100% aina mekko ja niitä meillä myös paljon pidetäänkin. Käyttäjä 3v.

Tytölle 10kk puen ihan perus veloureja ja bodyja. Tosin nyt talven tullen body on liian kylmä kun meillä on vanha talo ja joka nurkasta vetää. Tällöin aluspaitabodyt ja paksummat paidat tai neuletakit on kivoja.

Välillä yritän muistutella itselleni että kyse on vain ja ainoastaan vaatteista ja että niitä ei tartte ottaa niin vakavasti, mutta on se silti kiva että vaatteet miellyttää silmää.

Yhteistyössä