Millaisia vaatteita lapsillanne on päiväkodissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eräs peräs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Samoja vaatteita kuin kotona. Sellaisia jotka on mukavia päällä, ehjiä, sopivan kokoisia ja säähän passeleita, äidin maun mukaan vielä kivan näköisiä. Hienosteluvaatteet sitten erikseen, ei sellaisialla ole kiva päiväkodissa touhutakaan.

Po.P:n, legon, mexx:in yms vaatteita noilla on paljon ihan H&m:n ja lindexin seurana. Sen tietty pitää aina mielessä että päiväkotivaatteet saavat sotkeentua vapaasti, eli itse määrittelee vatteista sellaiset minkä pilalle meneminenkään ei jää harmittamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tämäkin:
"Ei jaksa kiinnostua siitä mitä muiden lapsilla on päällä."

Tämä lause, joka tässäkin viestiketjussa on tullut monella mielipiteenä, pisti silmääni. Toinen ääripää, näiden vaatefriikki-äitien kanssa.

Eli eikö oikeasti ketään kiinnosta onko lapsen vaate siisti, rikki, liian pieni? Luulisi sen nyt pistävän omaankin silmään, eikä lapsella ole mukava liian tiukassa paidassa. Pukisitko itse päällesi housut, joissa puntit puoleen sääreen kutistuneet tai hihat kyynärpäihin asti pitkähihaisessa paidassa, talvella?

Vai ollaanko pohjimmiltaan harmistuneita, kun joku äiti huomaakin, että pikku Camilla-Iidalla onkin liian pienet ja rikkinäiset vaatteet päällä Äidin omaan nilkkaanhan se osuu, ei lapsen...

no kun ei oikeesti vaan jaksa kiinnostua toisten vaatetuksesta.
Jos kerran näkee päikyssä jollakin lapsella jonkun rikkinäisen,likaisen tai liian pienen vaatteen niin mistä se ihminen voi tietää, että lapsella on muka jatkuvasti tämän kaltaisia vaatteita päällään, tässä tulee itselle mieleen, että kuinkahan noita meidän lapsia on joinakin päivinä jotkut snobimammat kyylailleet kun ihan oikeasti siellä päikyssäkin ne vaatteet likaantuu, saattavat mennä rikki, vaihtaa omistajaa ihan siis tunninkin aikana.

pojalla on monesti ollut kotoa lähtiessä aivan ehjät housut, kun iltapäivällä olen hakenut on polvessa ollut iso reikä, eräänä toisenä päivänä taas huomasin kun kotona poika riisui ulkovaatteet, että hällä oli kaksi numeroa liian pieni paita, eikä edes meidän omaisuutta ollut.

Mä koitan ettiä aina ehjät ja siistit vaatteet kaapista noiden päälle, mutta... Joskus aamukiireessä on saattanut ivahtamaan liian pieni paita, tai joku jossa on piintynyt tahra. Pojan kaikissa verkkareissa on polvi hajalla, jopa niissä uusissa. Ei, en ala ostamaan joka viikko uusia housuja, siihen ei ole varaa...
Arkivaatteita noilla on tarhassa, verkkareita, trikoita, farkkuja. Paitana hupparia kylmillä ja trikoopaitaa muuten. Tytöt laittaa joskus hametta. On markettikamaa, marimekkoa, mexxiä jne... Kirpparita ostettua, en yeensä kato merkkiä vaan sitä et vaate on kivannäkönen.
Hienosteuvaatteet on erikseen.

En nyt ihan friikkeihin kuulu, mutta vastaan silti. Meillä lapsilla on hoidossa tai koulussa niitä perus-collegeja. Jos uusia hienoja merkkivaatteita on, niin ne pidetään parempina vaatteina, mutta pian nekin kuluvat ja päätyvät hoito/kouluvaatteiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja yksi silmäys sata väärää ajatusta:
no kun ei oikeesti vaan jaksa kiinnostua toisten vaatetuksesta.
Jos kerran näkee päikyssä jollakin lapsella jonkun rikkinäisen,likaisen tai liian pienen vaatteen niin mistä se ihminen voi tietää, että lapsella on muka jatkuvasti tämän kaltaisia vaatteita päällään, tässä tulee itselle mieleen, että kuinkahan noita meidän lapsia on joinakin päivinä jotkut snobimammat kyylailleet kun ihan oikeasti siellä päikyssäkin ne vaatteet likaantuu, saattavat mennä rikki, vaihtaa omistajaa ihan siis tunninkin aikana.

pojalla on monesti ollut kotoa lähtiessä aivan ehjät housut, kun iltapäivällä olen hakenut on polvessa ollut iso reikä, eräänä toisenä päivänä taas huomasin kun kotona poika riisui ulkovaatteet, että hällä oli kaksi numeroa liian pieni paita, eikä edes meidän omaisuutta ollut.

En ole snobimamma, lapsellani on suurin osa vaatteista käytettynä ostettua, mutta huomaan kyllä ne lapset joilla on aina päällä rikkinäistä, tahraista ja liian pientä vaatetta. :(

käytettyjä osa,osa uusia. Kyllä meillä kursitaan esm.polvenkohdalta reikääntynyt lahje, ei oo mikään ongelma ja häpeä todellakaan piettää pojalla semmosia vaatteita, ja joistaki on väritkin haalistuneet,mitä sillä on väliä? voi ehkä näyttää karsealta mutta ollaan juteltu hoitopaikan kans ja ne on kyllä sanoneet ettei ole mitään ongelmaa,eikä todellakaan kannata sinne päiväkotiin laittaa parhaimpia päälle koska ne kuluu,on sotkussa tms helposti. Jos ollaan menossa jonnekkin hienompaan paikkaan,tai juhliin niin silloin pojalla on semmoset "siistimmät" vaatteet,esm farkut ja kauluspaita + villaneuleliivi. Meillä kyllä on rahaa ostaa vaatteita ei siinä,mutten näe siinä mitään järkeä maksaa jostain "merkki" vaatemerkin lasten bodysta esm. 30? mikä on ihan järjen köyhää hommaa ainakin meidän perheen mielestä. sillä rahalla kun saisi vaikka mitä muutakin järkevää lapselle. :p
Enkä halua tuomita ketään, mutta näin se vaan meillä menee.

Käytetään samoja kuin kotonakin. Ehkä muutama sellainen helmi on, mitä en tarhaan laita. Yleensä yritän katsoa, että tarhavaatteissa on helppo rymytä ja leikkiä eli farkut ja semmoiset jäävät vapaa-ajalla käytettäviksi.

Piti vielä lisätä. Silloin, kun esikoinen oli tarhassa, huomasin juuri tuota paljon, että monilla lapsilla oli tosi rikkinäistä ja resusta vaatetta päällä. Joku hoitajista joskus sanoikin, että meidän tytöllä on aina niin nättiä päällä. En sitten tiedä, tarkoittiko pahalla vai hyvällä.

No, meillä laitetaan joka aamu puhtaat vaatteet. Ihan H&M, Lindex, NameIt, markettivaatetta, jotain Me&I (ei minusta muuten mitenkään erityisen luksusmerkki... samaa laatua markettivaatteiden kanssa näyttää olevan...), jonkin verran on sukulaisten ulkomailta tuomia ns "hienompia" vaatteita (koristeltuja neuleita tms). Mutta ei siis mitään hienostelukamaa. Tyttö on meillä erittäin tarkka siitä mitä suostuu päällensä laittamaan, siis ei saa kiristää tms. Mahdollisimman mukavaa pitää olla. Rikkinäisiä en laita koskaan päälle, en pue itsekään rikkinäisiä vaatteita. Samoin jos on tahroja, en laita. Semmoiset vaatteet kuuluu roskiin, mistä ei tahra irtoa pesussa. Mutta en koskaan juuri katsele muiden lasten vaatteita kriittisesti. Ei kuulu minulle.

monesti ollaan toivottu vanhemmilta, että lapsillaois päällä semmoset vaatteet, joita ei tartte varoa ja mitkä lapsen on helppo pukea/opetella pukemaan itse päälle. onhan ne merkkikuteet kauniita ja söpöjä, mutta kyllä mua harmittaa niiden lasten puolesta joilla on epäkäytännölliset vaatteet. ne tönköt farkut, nappipaidat ja mekot, joissa on vetskarit niskassa voisi säästää vaikka sinne kyläilyreissuille ja pukea lapselle päiväkotiin väljiä trikoovaatteita, jotka on helppo sujauttaa jo pienenkin itse päälle. siinä lapsi saisi niitä onnistumisen kokemuksia.

meillä lapsilla on ihan samat kamppeet kotona kuin tarhassakin. mukavia pitää, helppoja pukea ja sopivan kokoisia tietysti. ulkovaatteet on ihan samaa reimateccia, tickettiä ja poppia kuin kotonakin pidettäisiin eivätkä nuo sen kummallisemmaksi tarhassa ole menneet kuin kotonakaan, siis pidettäväksihän ne on hommattu.

Kyllä mä puen lapset nätisti ihan tavallisiin vaatteisiin joka päivä. Joskus jotkut tahrat piintyy ( sappisaippualla yleensä lähtee ) ja joskus menee polvet housuista puhki ihan kotonakin. Ei sen väliä, käyttöön ne vaatteet on ostettu ( alennusmyynneistä ja kirpputorilta, mutta aina hyvällä tyylillä ) . Mä olen aina pukenut lapseni nätisti ja saanut siitä kehuja ja mun mielestä se on ihana katsoa omaa suloista lasta näteissä vaatteissa. Meillä huonot vaatteet käytetään yöpukuina tai jos on joku erityinen askartelutahrimispäivä päikyssä. En voisi pukea lapsiani aamuisin kamalasti, mulle tulisi kauhea olo!

Alkuperäinen kirjoittaja Eräs peräs:
Käytättekö päivähoidossa siis samoja vaatteita mitä normistikin? Kysymys varsinkin vaatefriikeille äideille, joilla muutakin kuin ns.markettikamaa kaapissa?
Eli esim.Småfolkit, P.op, Cupcake, Ej Sikke Lej...käyttääkö lapsesi näitä vaatteita ns.parempina vaatteina vai myös päiväkodissa?

Tämä kysymys vain siksi, koska kävimme taannoin tutustumassa päiväkotiin ja siellä lapsilla, ainakin alle 2-vuotiaiden ryhmässä, oli päällä aika...no suoraansanottuna järkkyä vaatetta! Kulunutta, kauhtunutta, liian pintä (hihat 3/4 käsivarressa). Mietin vain eikö vanhemmat välitä mitä lasten päällä on vai käytetäänkö tällaisia "riepuja" myös kotona. Itse tunsin lapsen kanssa oevani "ylipuettu", kun siisti paita ja housut oli päällä. (Kuluneet, kauhtuneet vaatteet meillä menee kotioloissa pesuräteiksi tms..)

Ja en halua kysymykselläni ketään loukata, ymmärrän että on perheitä joissa on tiukkaa ja lapsen vaatteet on se asia josta tingitään.

Rikkinäistä en laita, mutta käytetty passaa päiväkotiin oikein mainiosti. Ei tarvii sitten harmitella jos paidassa on mustikkaa, maalia tai liimaa. Joillakin on useampia lapsia, eikä jokaiselle voi ostaa viimeisen muodin mukaan Metsolaa tai P.OPia. Esim minä olen ostanut käytetyt haalarit lapsille tarhaan, ja kotona/kylässä/kaupassa liikkuessa pidän sitten niitä parempia vaatteita kun olen itse vahtimassa lasteni perään. Eikä itketä yhtään, jos joku vaate katoaa päiväkodissa, kun ne eivät ole niitä parhaita vaatteita.

Tuskin sua kukaan piti ylipukeutuneena, mutta pidän sinua aika yksinkertaisena jos olet oikeasti sitä mieltä että päiväkodissakin pitäisi olla Metsolaa, Småfolkia ja P.OP vaatteita. Kaikissa perheissä ei tosiaan ole mahdollisuutta ostaa niitä edes ns. ykkösvaatteiksi.

Minusta on huvittavaa ostaa paremmaksi vaatteeksi jotain autokuvioista Småfolkkia - trikoopaitahan se on. Paremmat vaatteet (jos sellaisia vaikka juhlavaatteiksi kutsutaan) eivät ole tarhavaatteita. Kauluspaita ei päiväkotiin kuulu.

Ihan ostan tarkoituksella nämä popit, småfolkit, metsolat siihen samaan käyttöön kuin lindexin tai henkkamaukan. Iloisia, reippaita ja käytännöllisiä vaatteita lapselle. Jos vaate on nuhjaantunut, niin se lentää rätiksi. Haluan että vaatteet ovat kunnossa, oli kysymys kodista, kaverilla käynnistä tai päiväkodista.

Miten muka päiväkodissa pitäisi olla II-laatua - elämiseenhän ne vaatteet on tarkoitettu. Lapsi siellä kuitenkin on suurehkon osan arkipäivästä. Metsolan froteehousut, lindexin velourit, småfolkin paidat - lasten perusvaatettahan ne ovat. Ja kuitenkin kauniitakin vaatteita saa edukkaasti. Valikoimat ovat vaan naftit.

Alkuperäinen kirjoittaja Hemuliina:
Vanhemmat päättää mitä lapselle päälle ja se on sitä mitä vanhemmat haluaa ja pystyy laittamaan. Pääasia, että lapsella on lämpimät, mukavat vaatteet. Voisihan olla, että univormu päiväkodeissa olisi hyvä ajatus, etteivät trendipellet snobit pääse brassailemaan pyntätyillä lapsillaan sielläkin.

Onko metsola tai popin trikoovaatteet trendipellen snobin tuntomerkki? :o

Voisihan olla, että univormu päiväkodeissa olisi hyvä ajatus, etteivät trendipellet snobit pääse brassailemaan pyntätyillä lapsillaan sielläkin.

Kannatan lämpimästi, silloinhan meidän lapsistamme välittävien ei tarvitsisi enää turmella verkkokalvojamme rikkinäisiin, likaisiin ja liian pieniin vaatteisiin puettujen resupekkojen takia.

Meillä myös merkit laidasta laitaan. Erityisesti panostan ulkovaatteisiin. Tällähetkellä tytöillä käytössä Minymo ja Mala -haalarit, kiva ja värikkäät lämpimyyden ja kulutusta kestävän materiaalin ohella! Vanhempi käyttää AINA mekkoja tai hameita, nuoremmalla tunikoita, mekkoja ja yhteensopivia housut-paita/neule yhdistelmiä. Olen tarkka siitä, että värit sopii yhteen ja suunnittelen illalla lasten seuraavan päivän asukokonaisuudet valmiiksi. Huomenna lähtevät velour-mekoissa, nuoremmalla Monsoon ja vanhemmalla Disney. Molemmat käytettyinä hankittuja.Emme käytä farkkuja, koska ne eivät mielestäni tunnu päivän mittaan hyvälle jäykkyytensä vuoksi.

Tästä tuli mieleen, kuinka moni pukee lapselle farkut tarhaan? Nyt nähnyt pienten puolella muutamalla farkut jalassa, vuoden ikäisillä, varmaan tosi epämukavat jalassa kun eivät vielä osaa kunnolla kävelläkkään, ahdistaa vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Tästä tuli mieleen, kuinka moni pukee lapselle farkut tarhaan? Nyt nähnyt pienten puolella muutamalla farkut jalassa, vuoden ikäisillä, varmaan tosi epämukavat jalassa kun eivät vielä osaa kunnolla kävelläkkään, ahdistaa vaan.

Meillä ei lapsi edes suostu pitämään oikein farkkuja jalassa. Frotee ja velour on poitsun suosikit. Jotkut lindexin kovemmasta materiaalista (mutta resorivyötäröiset/lahkeellisetkin) tehdyt housut eivät poitsulle kelpaa. Enkä ole niitä enää pistänytkään päälle.

Meillä käytetään päiväkodissa (ja muutenkin) enimmäkseen Henkkamaukkaa, Lindexiä, KappAhlia... sekä myös Tarjoustaloa, Seppälää, Prismaa ja Citymarketia. Enimmäkseen siis ihan perustavaraa ja markettikamaa. Ja aika iso osa niistä on vielä käytettyinä meille tulleita. Kalliimmat vaatteet, kuten Me&I, on sitten kyläilyvaatetta. Päiväkotiin laitetaan mun mielestäni sellaista vaatetta, joka saa likastua ja jonka kohdalla äiti ei saa sydäriä, jos keskellä etumusta on vedetty tussilla viiva.

Enimmäkseen meillä käytetään college- ja trikoohousuja, joskus myös sukkahousuja ja hameita. College- ja trikoopaidat on jatkuvassa käytössä.

Vanhemmat päättää mitä lapselle päälle ja se on sitä mitä vanhemmat haluaa ja pystyy laittamaan. Pääasia, että lapsella on lämpimät, mukavat vaatteet. Voisihan olla, että univormu päiväkodeissa olisi hyvä ajatus, etteivät trendipellet snobit pääse brassailemaan pyntätyillä lapsillaan sielläkin.

Mutta jos kotonakin käytetään aina merkkivaatteita eikä koeta sitä mitenkaan snobbailuksi, niin olisihan se aika tyhmää ostaa vaikka kuluneita vaatteita kirppikseltä ihan vaan päiväkotia varten.

Alkuperäinen kirjoittaja ??:

Meillä on vain mukavia farkkuja lapsilla.

mä puen lapset nätisti, värit sopii yhteen, eikä koskaan ole likaisia, pieniä tai rikkinäisiä vaatteita (ainakaan aamulla kun laitan).
Merkeillä meillä ei ole väliä, sukulaisilta olen saanut vanhoja lastenvaatteita (hyväkuntoisia) ja kaikki on ollut ihan käytössä.
en osaa sanoa lasten vaatteista, että onko jollakin päällään jokin kallis merkki.
rahasta ei ole puutetta, mutta en näe järkeväksi ostaa kovaa vauhtia kasvavalle lapselle useiden kymppien saati satasien sisävaatetta, ulkovaatteet on sitten asia erikseen niissä ratkaisee ulkonäön lisäksi kestävyys, käytännöllisyys ja kosteussuojat.
meidän lasten päiväkoti on varmaan poikkeus, koska en ole ikinä huomannut, että jollakin olisi erityisen likaiset, pienet tai rikkinäiset vaatteet.

Yhteistyössä