Millaisia teidän alle kouluikäiset ADHD-lapset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti.............
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti.............

Vieras
Neuvolatäti totesi pojat olevan ylivilkas ja kyseli onko sellainen normaalisti. Sanoi myös, että hänen mielestään minun pitää tehdä valtavasti töitä pojan kanssa, että saan hänet tekemään ylipäätään mitään, mitä pyydetään. Totta. Lapsi on haastava ja vilkkaampi ja äkkipikaisempi kuin muut lapseni. Hän myös suuttuu todella helposti, kun joku asia ei mene hänen haluamallaan tavalla. Poika saattaa raivostuessaan olla todella aggressiivinen ja lyödä veljiään ihan millä tahansa. Toisaalta poika saattaa olla itse aurinko, mutta mieliala muuttuu todella herkästi ja useinmiten arki on yhtä takkua. Joka päivä. Ei suostuta pukemaan, kun veli sai ensin maitoa, ei suostuta menemään autoon, kun väärä ovi avattiin ensin jne. pojalla ikää kohta 5 vuotta ja vieläkään en voi jättää häntä edes siksi aikaa, että pääsisin suihkuun. Hän saattaa suuttuessaan vahingoittaa muita sisaruksiaan, jotka ovat häntä vanhempia.
Neuvolasta lääkäri sitten laittoi lähetteen jonnekin eteenpäin, epäilevätköhän ADHD:tä tai jotain? Muilla samankaltaisia lapsia?

Ilman kunnon tutkimuksia on vaikea sanoa onko kyse ADHD.sta vai jostain muusta.mutta kyllä minusta kuullostaa että jotain neuropsykiatrista probleemaa saattaa olla.
Hienoa,että neuvolassa varhaisessa vaiheessa asiaan kiinnittivät huomiota,siitä lähtee asiat etenemään!
Itselläni 5,5v poika jolla samantyyppisiä piirteitä, vähän eri variootioina ja vaikka itse "ammatti-ihminen" olen ja kokoajan ollut tunne että jotain on niin olen todella kiitollinen että myös päiväkodissa ottivat puheeksi. Itse kun elää lapsen kanssa moneen asiaan tottuu ja turtuu!
Nyt olen lähtenyt ajamaan asiaa että saisin pojan tutkimuksiin kun syksyllä alkaa eskarikin.

Tsemppiä ja muista että mitä varhaisemmassa vaiheessa poika saa apua se helpottaa elämää tulevaisuudessa'n

5,5-vuotias ADHD-poika (diagnoosi). Ylivilkas versio, tarkkaavaisuusongelmia ei niinkään. Jatkuvasti liikkeessä ja menossa, pitää vahtia kuin ikää olisi puolet vähemmän: tapaturma-altis, aggressiivinen sekä levoton.

Meillä ollaan tutkimuksissa tuon 5v kanssa. Ylivilkas,levoton, tarkkaavaisuusongelmaa, motorista hankaluutta...impulsiivinen ja aistipuolella poikkeavaa...Aina ollut huono nukkumaan ja nukahtamaan.

Hmm... Kokemusta vieraan hoitolapsen kautta aikanaan samanlaisesta tapauksesta ja pojalla diagnosoitiin 7 vuotiaana juurikin adhd. Nyt lapsi on lääkityksellä ( en tiedä mikä lääke ) ja arki sujuu kuulemma koulussakin.

Meillä ollaan tutkimuksissa tuon 5v kanssa. Ylivilkas,levoton, tarkkaavaisuusongelmaa, motorista hankaluutta...impulsiivinen ja aistipuolella poikkeavaa...Aina ollut huono nukkumaan ja nukahtamaan.

Ai jai, jai. Olen täällä kuullut muutamaankin otteeseen, että syy on huonossa kasvatusotteessa. Koska kaikki lapset, jotka on oikein kasvatettu ja kunnon nuhteessa osaa nukahtaa heti kun sänkyyn pistää.

Ai jai, jai. Olen täällä kuullut muutamaankin otteeseen, että syy on huonossa kasvatusotteessa. Koska kaikki lapset, jotka on oikein kasvatettu ja kunnon nuhteessa osaa nukahtaa heti kun sänkyyn pistää.

Ja onneksi palsta ei oo yhtä kun totuus. Tai sitte se lastenneurologi erehtyy pahan kerran kokemuksessaan siinä että lapsillakin on todellisia uniongelmia.

Ja onneksi palsta ei oo yhtä kun totuus. Tai sitte se lastenneurologi erehtyy pahan kerran kokemuksessaan siinä että lapsillakin on todellisia uniongelmia.

Palsta ei erehdy. Kaikki jotka eivät palstatotuuden piiriin mahdu, valehtelee tai ei vain osaa hommaa :D Elä välitä, en minäkään palstan mukaan osaa. Kerran menin sanomaan, että tarhapäiväunet vaikuttaa negatiivisesti lapsemme yöuniin. Päiväunilla tarhassa ole mitään vaikutusta lapsen yövalvomisille. Koska kaikki lapset tarvitsee saman verran unta ja kaikki lapset herää silloin kuin keho niin kertoo.

Palsta ei erehdy. Kaikki jotka eivät palstatotuuden piiriin mahdu, valehtelee tai ei vain osaa hommaa :D Elä välitä, en minäkään palstan mukaan osaa. Kerran menin sanomaan, että tarhapäiväunet vaikuttaa negatiivisesti lapsemme yöuniin. Päiväunilla tarhassa ole mitään vaikutusta lapsen yövalvomisille. Koska kaikki lapset tarvitsee saman verran unta ja kaikki lapset herää silloin kuin keho niin kertoo.

Niinhän se on. Ja yleensä se totuuden tietäjä on yhden lapsen äiti joka perustaa näkemyksensä sen oman lapsen mukaan. kun meillä on näin, muillakin on tai sitten ei osata kasvattaa oikein. Minun 1v tekee näin ja kaikki 1v tekevät.

Aihe kiinnostaa, kun omallani epäillään ADHD:tä. Joku minulle sanoi, että Kelalta voi anoa jotain tukeakin tällaisen lapsen takia? Saako joku jotain tukea ja paljonko?
Meillä on arki aika vaikeaa, lapselle ei voi hankkia edes vierasta hoitajaa, ainoastaan mummu pärjää pojan kanssa. Mummu ei vaan tahdo jaksaa ylivilkasta ja äärettömän äkkipikaista 4-vuotiasta kovin usein. Itsellä on hermo ihan kireellä pojan kanssa, itku tulee monesti. Poika saa raivareita, joiden aikana on pakko pitää häntä tiukasti sylissä, kun puree, raapii, rikkoo tavaroita.

No siis kelalta voi saada vammaistukea. Meillä aistiyliherkkä (minusta on myös asperger ja/tai add piirteinen, ei tutkittu) saa perusvammaistukea, joka on joku reilu 90 euroa kuussa. Korotettu tuki on kait vajaa pari sataa, mutta sitä onkin sitten aikaa paljon vaikeampi saada. Olen käsittänyt että noiden tukien saamisen edellytyksenä usein on, että lapsella on joku säännöllinen terapia jossa käy. Meidän lapsi käy kerta viikkoon toimintaterapiassa.

No siis kelalta voi saada vammaistukea. Meillä aistiyliherkkä (minusta on myös asperger ja/tai add piirteinen, ei tutkittu) saa perusvammaistukea, joka on joku reilu 90 euroa kuussa. Korotettu tuki on kait vajaa pari sataa, mutta sitä onkin sitten aikaa paljon vaikeampi saada. Olen käsittänyt että noiden tukien saamisen edellytyksenä usein on, että lapsella on joku säännöllinen terapia jossa käy. Meidän lapsi käy kerta viikkoon toimintaterapiassa.

Miten saatte vammaistukea, jos lapsella ei ole diagnosoitu mitään?

Yhteistyössä