Millaisia täytekakkuja te teette, jotka ette ole mitään kakkutaitureita? :-)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suzyanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suzyanne

Vieras
Siis "tavisleipurit"? Kuviakin saa laittaa. Minä tein tänään pojan 1 v. synttäreille ihan perus-mansikka-kermakakun, sisällä mansikkasurvosta ja rahkaa, päällä kermavaahtoa ja mansikoita. Hyvää oli. =)

Mä teen ihan sellaisia tavallisia kermakakkuja, joissa on hilloa, sekahedelmiä ja kermavaahtoa välissä. Just ja just osaan pursottaa kerman silleen "raidoiksi" ja tiputella mansikoita ja suklaamuruja päälle. :D Olis kyllä hienoa kokeilla jotain hankalampaa...

Teen ihan perussokerikakun yleensä, täytteenä joko persikkasosetta, banaania tai vattuja. Päälle kermavaahtoa ja koristeeksi joko persikoita ja viinirypäleitä tai jotain karkkeja. Lasten synttäreille tilaan paikallisesta leipomosta yleensä kakkukuvan, jolla saa nopeasti näyttävän ja lastenkutsuille sopivan kakun. Ja en todellakaan ole mikään taituri, ne on vaan tosi helppoja käyttää. Muokkaan itse kuvat ennen tilauksen tekoa tietokoneella niin, että niissä on myös sankarin nimi ja vuodet mitä täyttää :)

Paahtokerma kuorrutus on ihana! Kokeilkaa ihmeessä! Eikä sula kakusta kermat pöydälle kesäjuhlissakaan! Se on tosin vähän haastava, mutta kertaus on opintojen äiti. Itse laitan yleensä kakun väliin hilloa ja banaania soseutettuna. JA EN KOSTUTA LIIKAA, yäk niitä, joista oikein mehut/maidot valuu kaakusta lautaselle.

Kuvia en taatusti laita :D mutta ihan peruskakkuja. Useimmiten ihan sillä pyöreällä kakkuvuoalla.
Sokerikakkupohja ja väliin mansikkasurvosta/ vadelmaa , banaania joskus, creme vanillaa tai rahkakermaseosta, päälle samoin jompakumpaa ja marjoja/ karkkeja tms. riippuen kelle kakku on tehty.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aion tehdä semmosen kakun mitä ruokapirkassa; kermavaahtoa, tuttifruttirakeita ja karkkeja päälle

Ai hitsi muuten, se oli hyvän ja helpon näköinen, meinasin tehdä mutten tehnyt. Seuraavaksi teen kyllä sellaisen, kun tarvitsee kakkuja tehdä, voipi olla että vuoden päästä pojan synttäreille vasta. :D

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Paahtokerma kuorrutus on ihana! Kokeilkaa ihmeessä! Eikä sula kakusta kermat pöydälle kesäjuhlissakaan! Se on tosin vähän haastava, mutta kertaus on opintojen äiti. Itse laitan yleensä kakun väliin hilloa ja banaania soseutettuna. JA EN KOSTUTA LIIKAA, yäk niitä, joista oikein mehut/maidot valuu kaakusta lautaselle.

millaista on paahtokermakuorrutus?

Paahtokerma kuorrutus:

PAAHTOKERMAHYYTELÖ

Tämä annos kuorrutusta rittää 6 - 8 munan kakkuun , mutta jos kuorrutusta jää niin se on hyvää jalkiruokaa esim. mansikkasosekastikkeen kera.

Kuohu/vispikermaa 4 dl

sokeria 1 dl

liivatelehtiä 3 kpl

kiehuvaa vettä 6 rkl

vanilliinisokeria- jos haluaa vielä lisämakeutta

Valmistaminen:

- pane liivatteet likoamaan runsaaseen kylmään veteen noin 10 min.

-vatkaa kerma löysäksi vaahdoksi

- kuumenna vesi kiehuvaksi

-paahda sokeri esim teräskattilassa siirappimaiseksi VARO, PALAA ERITTÄIN HELPOSTI!

- lisää kiehuva vesi heti sopivan väriseen paahtuneeseen sokeriin -> lönttääntyy ja kuohuu.....

- keitä sokeri-vesiseos tasaiseksi miedolla lämmöllä ( Joskus jää itsepäinen pieni sokerikokkare, sen voi ottaa pois.. makeutta kyllä piisaa kuorutuksessa)

- puristele liivatteista kylmä vesi pois ja lisää ne kuumaan sokerivesiseokseen -> liivatteet liukenevat

- jäähdytä sokerivesiliivateseos huoneen lämpöiseksi ja lisää se heti löysän kermavaahdon sekaan sekoittaen.... ole nopea, jotta liivateseos ei hyydy liikaa liian aikaisin..... kuumanakaan sitä ei saa lisätä kermavahdon sekaan, koska silloin kermavaahto juoksettuu TÄMÄ YHDISTÄMINEN ON TÄMÄN KUORRUTUKSEN HANKALIN VAIHE!!!!

- maistele ja lisää halutessasi vanilliinisokeria

- hyydytä seos kylmässä puuromaiseksi ja levitä sitten ripeästi kakun päälle esim. lastalla epätasaiseksi kerrokseksi.... itse en halua että pinnan pitäisi olla tasasileä... minä painvastoin teen kiemuroita lusikalla ennen kuin pinta hyytyy

- mikäli kulhossa oleva seos hyytyy liikaa, sekoita se vaan tasaiseksi ja jatka laittamista.... itse levitän paahtokermahyytelön aina ensin kakun päälle ja vasta sitten reunoille.....

- reunoille esim mantelirouhetta tai paahdettuja mantelilastuja tms... jos haluaa

- halutessasi voit myös pursottaa paahtokermahyytelöllä

- koristele haluamallasi tavalla esim. hedelmiä, marsipaani yms kukkasin ......

- paahtokermakuorrutteinen kakku säilyy kylmässä useita päiviä... paremmin siis kuin pelkkä kerma

- myös leivoslevyjen päälle olen käyttänyt tätä vanhaa, perinteistä kuorrutusta.

Ohjeen nappasin Mimmin keittiöstä.

Mä en osaa tehdä kakkuja, tai siis koristella, en sit yhtään! Ja inhoon leipomista muutenkin (ja olen töissä leipomossa :D). Meillä joko ostetaan valmispohja, ja mies täyttää kakun, tai sitten mun äiti tekee.

No on kyllä niin hienoja ettei ehkä kannattaisi omaa "teosta" laittaa edes näytille etten tule sanomista. :ashamed: Mutta laitetaan nyt kuitenkin. Selityksenä vielä, että en löytänyt pursotinta, niin pursotin nuo kermat itsetehdyllä leivinpaperipursottimella, siksi reunat ovat hieman epämääräisen näköiset. Muutenkin ihan peruskökkö, mutta pirun hyvää oli, vaikka itse sanonkin, sellaista mutkattoman makuista. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Suzyanne:
No on kyllä niin hienoja ettei ehkä kannattaisi omaa "teosta" laittaa edes näytille etten tule sanomista. :ashamed: Mutta laitetaan nyt kuitenkin. Selityksenä vielä, että en löytänyt pursotinta, niin pursotin nuo kermat itsetehdyllä leivinpaperipursottimella, siksi reunat ovat hieman epämääräisen näköiset. Muutenkin ihan peruskökkö, mutta pirun hyvää oli, vaikka itse sanonkin, sellaista mutkattoman makuista. :D

ja mun mielestä toi kerma näyttää just herkulliselta, juuri sellaiselta että tekisi mieli tehdä Peppi Pitkätossut, eli nostaa kakkuvati ja syödä siitä suoraan :p

Minusta kakussa on pääasia maku. Toki ihailen, vilpittömästi ihailen upeita kakkuja, joita palstalle on linkitetty joko joidenkin blogeista tai keittiönpöydiltä kuvattuina.
Mutta maku, ja nimeenomaan sellainen mutkaton maku, on parasta. =) :p

Yhteistyössä