Millaisia ovat 4-5 v. pojat?

  • Viestiketjun aloittaja Huono äiti
  • Ensimmäinen viesti
Huono äiti
Mulla ei oo juurikaan kokemuksia lapsista. Itselläni on kaksi lasta, ja tuntuu etteivät he mahdu mihinkään muottiin, varsinkin tämä vanhempi poika joka täyttää kesällä 5 v. Kun juttelee muiden äitien kanssa, tulee väistämättä olo, ettei tuo poika ole normaali. Hän mm. ei osaa ajaa ilman apurattaita pyörällä, eikä juurikaan edes ole kiinnostunut pyöräilystä. Hän ei juurikaan osaa hiihtää. Hän ei halua pelata jalkapalloa tms. pallopelejä. Hän ei osaa värittää kuvaa viivojen sisältä vaan aina menee yli. Hänellä pitää olla vieläkin yövaippa. Hän ei saa takkien vetoketjuja tai nappeja itse kiinni. Hän kylpee vieläkin kylpyammeessa. Hän ei suostu niistämään nenäänsä. Hän ei osaa itse ottaa keinussa vauhtia.

No, mitä poika sitten osaa ja tekee.. hän leikkii paljon Legoilla ja muilla rakennuspalikoilla. Hän pitää merirosvo-, supermies-, karjapaimen- yms. leikeistä, jotka kuulemma ovat tuonikäiselle liian lapsellisia. Ulkona hän kiipeilee kiipeilytelineessä, leikkii hiekkalaatikolla, keinuu yms. Hän osaa tehdä kuperkeikan, hyppii yhdellä jalalla, tekee mielellään teatteriesityksiä ja harrastaa roolileikkejä.

Miltä tämä nyt teistä kuulostaa? Onko poika ikäisekseen lapsellinen? Mä kysyn tätä nyt ihan tosissani, koska en todellakaan tiedä mitä uskoa.
 
vieraana nyt
Mun 4-v erityispoika on samanlainen,varsinkin toi motorinen puoli on tuttua,vaippaa ei tosin oo enää käyttäny vuoteen.
Eiks neuvola oo kiinnittäny mitään huomiota,tai hoidossa...? :/
Neurologille ois ehkä hyvä saada lähete. :hug:
 
Musta tossa nyt ei ole mitään kovin huolestuttavaa,omat lapset oppi ajaan pyörällä ilman apupyöriä 6 vuotiaana,pitivät kauan yövaippaa,ja kylpeminenhän on hauskaa ja noi leikithän kuulosti ihan normaaleilta.samanlaisia on mun lapset olleet ja koulu ja kaikki on mennyt mainiosti!
 
Kaikki kuulosti ihan normaalilta. Kysehän on siitä mitä lapselle opettaa. toiset opettaa hiki hatussa hiitämään, pyöräilemään yms. Teillä ilmeisesti ei niihin ole panostettu? Jos olisitte talvella hiihtäneet joka päivä vaikka poika olisi epäonnistunut ja siltikään ei osaisis niin sitten voisi ajatella että jotain viivästymää voisi olla. En siis tiedä oletteko harjoitelleet hiki päässä ja silti ei osaa?

muutenhan tuossa ei ole mitään kummallista.
 
PahaSilmä
Ihan normaalia. Lapsi ei opi niitä asioita yhtä nopeasti, mistä ei ole kiinnostunut. kaikki pojat ei halua pelata raissuja pelejä tai riehua. meidänkään poika ei osannut ottaa itse vauhtia keinussa. Opetin, niin se oppi, mutta ei se itsestään oppinut.

Mitä pahaa on ammeessa kylpemisessä? meillä on kylvetty siihen asti, kun ammeeseen on mahduttu. :D
 
Voi kun tulen ihan surulliseksi, että suomessa mietitään onko 4-vuotias tai vähän alle 5-vuotias liian lapsellinen.

:'( Ei todellakaan kukaan alle 18-vuotias voi olla liian lapsellinen. Voi kun ihmiset olisivat enemmän lasten kaltaisia niin olisi kaikki paremmin, ei pitkävihaisia, anteeksiantavaisia, pienestä ilostuvia, kunhan vaan saa olla yhdessä ja perustarpeet täytetty.
 
No mulla on syksyllä 5v täyttävä poika...
Hän osaa ajaa pyörällä, mutta ei ilman apupyöriä
Ei osaa ottaa itse vauhtia keinussa
prätkähiiri sun muut leikit on POP
On tosi kömpelö, koko ajan nurin
tykkää leikkiä hiekkalaatikolla ja liukua
pelaa mielelllään pallopeleja esim jalkapalloa
puheen kehitys on jäljessä
vaippaa ei tarvi
hän ei osaa laittaa vetoketjua kiinni eikä nappejakaan....just oppi pukemaan kengät itse sun muut vaatteet
ei osaa vielä oikein hiihtää eikä luistelua uskallettu kokeillakkaan vielä

MUTTA ON MAILMAN IHANIN LAPSI vaikka ei osaakkaan ihan kaikkea<br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 09:23 Tiia kirjoitti:
Kaikki kuulosti ihan normaalilta. Kysehän on siitä mitä lapselle opettaa. toiset opettaa hiki hatussa hiitämään, pyöräilemään yms. Teillä ilmeisesti ei niihin ole panostettu? Jos olisitte talvella hiihtäneet joka päivä vaikka poika olisi epäonnistunut ja siltikään ei osaisis niin sitten voisi ajatella että jotain viivästymää voisi olla. En siis tiedä oletteko harjoitelleet hiki päässä ja silti ei osaa?

muutenhan tuossa ei ole mitään kummallista.
ihan normaalilta mustakin kuulostaa, mulla esikoinen tosin vasta kolmen. mutta mun mielestä on ihan tavallista että ne asiat osataan paremmin mitkä luonnostaan kiinnostaa, toisia opetellaan enemmän.. minkä ikäiselle hahmo leikit on sit liian lapsellisia? on niin hölmöä kun lapset ei saa olla nykyään lapsia.. ala-asteen ylimmällä luokalla on noloa leikkiä barbeilla tai jotain muuta yhtä tyhmää.
 
Pix
Kyllä pojalla on aikaa oppia :)
Lapsi saa olla lapsi tuossa iässä vielä vuosikausia, eikä tarvitse osata kaikkea. Kyllä ne sitten viimeistään osaa tai opettelee, kun muuttavat äitin helmoista omaan asuntoon ;)
 
PahaSilmä
Mä leikin barbeilla vielä yläasteella. johtuen, että mellä ei ollut teeveetä, jota oisin tuijotellut päivät pitkät. Lapselle leikki on ihan normaalia ja ekaluokkalainen ei todellakaan ole mikään pikkuaikuinen.

Viisivuotiaalle ei ole olemassa liian lapsellista leikkiä. Roolileikit on erittäin kehittväiä ja ne vaatii paljon sosiaalisia taitoja. Sopii hyvin vanhemmillekkin lapsille.<br><br>
 
Huono äiti
Huh kun helpottaa. Siis minäkin olen aina ollut sitä mieltä että lapsi saa leikkiä niin kauan kuin haluaa, mutta muut vanhemmat ovat sanoneet poikamme leikkejä lapsellisiksi. Siksi aloin ihmetellä, että eikö tosiaan tuon ikäinen enää saa muuta leikkiä kuin pelata jotain videopelejä. Mulla kun ei tosiaankaan ole lapsista juurikaan kokemusta.

Ja hiihtoon eikä pyöräilyyn ole meillä juurikaan panostettu, kun ei poikaa kiinnosta. Pakottamaan en ala.

Kiitos kaikille, mieli keventyi!!
 
täti sininen
Hei,
Lapset on kaikki ihan erilaisia. Mun kohta 6v leikkii kylvyssä vielä. Leikit saakin olla lapsellisia! Koska lapset leikkis jollei lapsena. Kehittyy monet taidot siinä touhussa. Olisin huolissani jos ei leikkis.
Keinussa vauhdin ottaminen pojallani on enemmän viitsimisestä kiinni - ei minun aikana muka osaa. Pyörällä oppi aikasin ajamaan vähän alle 4v. Mut väritys hommat vasta nyt melkein 6 vuotiaana on sujunut hyvin. Tarhassa pyysin, että koittaisivat keskittyä kynätaitojen opetteluun ja nyt 1,5 v tarhassa on tehnyt tehtävänsä. Kirjaimet edelleen huteria, mut tekee niitäkin. Saksilla leikkaaminen vieläkin vähän sinnepäin, mut Kielellisesti ollut lahjakas. Veikkaan et oppii lukemaan vuoden sisällä.
Motorisia eli noita liikunnallisia täytyy kehittää tässä pikkuhiljaa ennen kouluikää ja kannattaa kysyä neuvolasta. Joillain paikkakunnilla on mahdollisuus esim jumppaan. Naapurin tyttö kävi ja nyt 6,5 vuotiaana pyöräilee ja taidot on kehittynyt kovasti.
Mut ei mielestäni nyt aihetta ihan paniikkiin sentään. Selvitä ja kysy apuja neuvolasta. :)
 
Meillä marraskuussa 5v täyttänyt poika. Pääsee pyörällä 10-20 metriä ilman apupyöriä, hänen sanojensa mukaan ei tajua miksi pitäis kunnolla osaa pyöräillä kun on olemassa polkutraktori.. :whistle: Hiihtää osaa kai sen verran et pysyy just ja just suksilla pystyttä. 100 % kuiva on ollut reilun vuoden, siihen asti sattu vahinkoja aika ajoin. Leikkii paljon samoja leikkejä kuin AP:n poika + rekkaleikit tärkeitä. Osaa kirjoittaa nimensä ja on kiinnostunut kirjaimista.
 
Kuulostaa aika samanlaiselta kuin minunkin poikani tuon ikäisenä. Hänkään ei ollut kauhean kiinnostunut piirtämisestä, eikä osannut hyvin. Pyöräily, uiminen, luistelu, hiihtäminen jne. ihan tuskaa opetella.

Mielikuvistusleikeistä tykkäsi ja poikien kanssa juoksivat ulkona keppien kanssa miekkaillen. Legoja rakenteli ja muovailuvaha oli myös suosittua.

Nyt hän on jo 9-vuotias ja kaikki em. asiat lähteneet sujumaan. Kaikki eivät kehity ja opi samaan tahtiin. Toiset motorisesti lahjakkaita, toiset eivät. Toiset hyviä 'taiteilijoita' jo pikkuisina, toiset eivät.

Jokaiselta löytyy joku asia, joissa ovat hyviä. Silloin voi kehua niistä, eikä keskittyä siihen mitä ei osaa =)
 
Häirikkö
Meillä tyttö kohta 5v.

Ei aja ilman apupyöriä, ei osaa purskuttaa kun pesee hampaita, ei ole kiinnostunut pallopeleistä tuon taivaallista, ei ole ketterä, ei osaa uida kunnolla edes uimarenkaan kanssa, on erittäin arka...

Mutta, osaa lukea (oppi 3viikkoa 4-vuotis synttäreiden jälkeen, leikkii sirkusta, leikkii barbeilla, leikkii koulua ja kerhoa, laskee helpot pluslaskut, soittaa uruilla muutaman laulun, laulaa... On pienestä asti keskittänyt energiansa vain tuohon älylliseen puoleen. Aakkoset ja numerot osasi 2v4kk:n ikäisenä.

Kaikki lapset oppii eri asiat eri ikäisinä. Ei ole yhtä muottia tai kaavaa kuinka pitäisi kehittyä. Et usko kuinka raivostuttaa, kun muut vanhemmat tyyliin väittää, että miksi ja miten olette saaneet sen oppimaan lukemaan?!! \|O

 
Lisäänpä tähän vielä, että kokeile rohkeasti yövaipan pois jättämistä! Minunkin pojallani oli aika isoksi asti yövaippa. Aamulla vaippa oli aina ihan 'täynnä' ja ajattelin, ettei sitä voi millään jättää vielä pois.

Miehen sisko sitten kannusti kokeilemaan. Kahtena yönä tuli pissa sänkyyn, sitten poika jo hoksasi mennä vessaan! Tämän jälkeen tuli vain silloin tällöin vahinkoja. Joten nopeastihan tuo oppi =)
 
vaippatyttö
Alkuperäinen kirjoittaja kääkkä:
5v repi hiusvärejä kaupassa auki. Siitä seurasi välitön kaupasta ulos lähteminen, kun ei uskonut kieltoja.
mä oon 17 ja mul on viel vaippa koska mä oon kehitysvammanen mut mä käyn koulussa ja sillee mut opettaja tai avustaja vaihtaa mulle vaipan ja sit mä en ole koskaa repinyt mitää hiusvärejä kauppa auki.

voit lähettää mulle viestii jenna.vanhala3@luukku.com
 
jukka
moi mä olen myöskin lievästi kehitysvammainen nuori mulle joudutaan aina laittammaan väkisin vaipat kun mä rimpuilen aina vastaan kun ne laitetaan mulle haen naispuolista ystävää ja joka laittais mulle vaipat odotan vastausta
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Huono äiti:
Mulla ei oo juurikaan kokemuksia lapsista. Itselläni on kaksi lasta, ja tuntuu etteivät he mahdu mihinkään muottiin, varsinkin tämä vanhempi poika joka täyttää kesällä 5 v. Kun juttelee muiden äitien kanssa, tulee väistämättä olo, ettei tuo poika ole normaali. Hän mm. ei osaa ajaa ilman apurattaita pyörällä, eikä juurikaan edes ole kiinnostunut pyöräilystä. Hän ei juurikaan osaa hiihtää. Hän ei halua pelata jalkapalloa tms. pallopelejä. Hän ei osaa värittää kuvaa viivojen sisältä vaan aina menee yli. Hänellä pitää olla vieläkin yövaippa. Hän ei saa takkien vetoketjuja tai nappeja itse kiinni. Hän kylpee vieläkin kylpyammeessa. Hän ei suostu niistämään nenäänsä. Hän ei osaa itse ottaa keinussa vauhtia.

No, mitä poika sitten osaa ja tekee.. hän leikkii paljon Legoilla ja muilla rakennuspalikoilla. Hän pitää merirosvo-, supermies-, karjapaimen- yms. leikeistä, jotka kuulemma ovat tuonikäiselle liian lapsellisia. Ulkona hän kiipeilee kiipeilytelineessä, leikkii hiekkalaatikolla, keinuu yms. Hän osaa tehdä kuperkeikan, hyppii yhdellä jalalla, tekee mielellään teatteriesityksiä ja harrastaa roolileikkejä.

Miltä tämä nyt teistä kuulostaa? Onko poika ikäisekseen lapsellinen? Mä kysyn tätä nyt ihan tosissani, koska en todellakaan tiedä mitä uskoa.
Kuulostaa todellakin erityislapselta, lievä autismi
 
"jukka"
moi jenna mulle joudutaan sanomaan 3-5 kertaa että housut alas kun mulle laitetaan vaipat mä rimpuilen aina vastaan kun mulle laitetaan ne olen lievästi kehitysvammainen nuori sitten joudutaan odottammaan vaipan kanssa noin 10 minuuttia kun mä laitan aina jalat kiinni kun mulle yritetään laittaa vaipat sähkö posti osoitteeni on rockjukka@suomi24.fi kirjoita mulle odotan vastausta moi moi
 
"jukka"
moi sinä joka kirjoitit otsikko huono äiti olen jukka ja olen lievästi kehitysvammainen nuori mulle joudutaan aina laittammaan väkisin vaipat ja mulle joudutaan sanomaan 3-5 kertaa että housut alas mitä mieltä oot sähköposti osoitteeni on rockjukka@suomi24.fi odotan vastausta moi moi
 

Yhteistyössä