Millaisia oireita teillä (jos siis on) aiheuttanut ärtynyt paksusuoli / ärtynyt suoli?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Mykkä kissa on mauton:
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Taisin juuri löytää syyn ja nimen mun vuosia kestäneille vaivoille :o

Juu, kuin myös ja olen kuvitellut vaivojeni johtuvan pelkästään liian hiilihydraattipitoisesta ruuasta. Tosin mun pötsi kyllä on myös paremmassa jamassa silloin kun en mättää perunaa, riisiä, pastaa tai leipää.

Mä olen kärsinyt tästä jo öh... niin kauan kun muistan, eli yli 20 vuotta ainakin, ja olen kokeillut jättää pois paljon kaikkea ruuasta, ja olen yrittänyt lisätä kuitujen määrää jne.
Mikään ei ole auttanut ja on tullut ravattua kaiken maailman testeissä ilman minkäänlaista lopputulosta.
Lähiaikoina on pahentunut oireet, ja ajattelin mennä lekurin juttusille. Turhalta se tuntuu, kun en mitään kuitenkaan selviä, mutta nyt kun tajusin googlettaa infoa ärtyneesä paksusuolesta niin on hiton helpottunut olo.

Alkuperäinen kirjoittaja Mykkä kissa on mauton:
Taisin juuri löytää syyn ja nimen mun vuosia kestäneille vaivoille :o

Juu, kuin myös ja olen kuvitellut vaivojeni johtuvan pelkästään liian hiilihydraattipitoisesta ruuasta. Tosin mun pötsi kyllä on myös paremmassa jamassa silloin kun en mättää perunaa, riisiä, pastaa tai leipää.

Mä olen kärsinyt tästä jo öh... niin kauan kun muistan, eli yli 20 vuotta ainakin, ja olen kokeillut jättää pois paljon kaikkea ruuasta, ja olen yrittänyt lisätä kuitujen määrää jne.
Mikään ei ole auttanut ja on tullut ravattua kaiken maailman testeissä ilman minkäänlaista lopputulosta.
Lähiaikoina on pahentunut oireet, ja ajattelin mennä lekurin juttusille. Turhalta se tuntuu, kun en mitään kuitenkaan selviä, mutta nyt kun tajusin googlettaa infoa ärtyneesä paksusuolesta niin on hiton helpottunut olo.

Näin mullakin oli. Oireita jo kakarana. Lekurit tutki ja testas jne...käteen jäi ärtyny suoli. On kyl vaivana niin rasittava ja vaihtelee kovastikin missä kunnosa maha on.

Oiskohan mullakin tää..
Välillä tuntuu ummetusolo, vatsa lurisee ja kurisee ja välillä taas saa vauhdilla juosta vessassa. Mulla tosin epäsäännöllinen ja epäterveellinen ruokavalio jotka voi kai vaikuttaa? Yleensä vielä ilmavaivoja vaikka kuinka ja olo epämukava.
Liittyykö teillä tähän ylävatsan turvotusta?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oiskohan mullakin tää..
Välillä tuntuu ummetusolo, vatsa lurisee ja kurisee ja välillä taas saa vauhdilla juosta vessassa. Mulla tosin epäsäännöllinen ja epäterveellinen ruokavalio jotka voi kai vaikuttaa? Yleensä vielä ilmavaivoja vaikka kuinka ja olo epämukava.

Taitaapi olla tätä. Samoilla oireilla mennään :(
En osaa eritellä onko ylävatsan turvotusta, minusta koko mahaa turvottaa.
Yksi kerta meinasin jättää lapsen open kanssa sovitun vanhemapainvartin väliin ja passitta vaan miehen sinne, kun maha piti niin kauheeta kurinaa. Pelkäsin että vessa kutsuu kesken kaiken eikä se kurinan kuuntelukaan kivaa ole :/ Sillä kertaa kaikki meni kumminkin hyvin.
Ummetustakin löytyy ja voi sitä olla ihminen kade kun toisilla heti aamupalan jälkeen iskee hätä :ashamed:

Mitenkäs on, vaivaako teillä pukamat?
Luin että ärtyneeseen suoleen liittyy usein pukamat ja jopa divertikkelit?

Joku sisänen pukama on, se ei vaivaa kun sillontällön. Tähystyksessä oli siisti joskin punottava suolenpinta. Eli ärtyny.

hmmm. voiskohan olla tätä?
turvottaa aina, ja ihan kamalat ilmavaivat aina. Joskus tulee myös tuo, että vessaan on päästävä heti, pidättely on lähes mahdotonta. Onneksi noin on käynyt vain kotona.
Joskus taas on lievää ummetusta. mahakipuja on myös.

Oiskohan mullakin tää..

Ei oo ylävatsassa turvotusta, muuten kipuja ja pahaa oloa.

Inhottavaa, ärtynyt suoli? Jonain päivänä saa ravata monta kertaa löysällä, toisina päivinä tuntuu ettei kaikki tule ulos?
Tää on nyt ällöttävä juttu mutta luin että ärtyneessä suolessa usein uloste löysää, katkonaista ja kelluvaa:O Onko muilla näin?

Mulla sama vaiva, tosin virallista diagnoosia ei oo. TK:s tehtiin kaikki mahdolliset tutkimukset, mitään ei löytynyt. Sairaalas tähystykset: ei mitään vikaa. Sitten menin pitkäaikaisen lievän masennuksen takia mielenterveystoimistoon ja sielä kerroin lääkärille myös tästä mahavaivasta. Se määräs mulle sertralinia (mielialalääke), sanoi että se on tosi monella auttanu vastaavaan vaivaan. Ja toi lääke määrättiin nimenomaan ton suoliongelman takia. Aluksi annos oli 50mg, sillä ei ollu mitään vaikutusta joten nostettiin 100 mg:aan, meni vähä reilu viikko ja kaikki oireet hävis.
Mulla toi mahavaiva oli ollu kakarasta asti ja se oli jo monta vuotta ollu tosissaan elämää rajoittava. Mihinkään reissuun en voinu lähteä, en mihinkään sellaseen paikkaan josta en tienny onko sielä vessaa, en voinu käydä kaupois joissa ei oo vessaa, aina ku johonki meni niin ekana piti kattoa mistä löytyy vessa. Hätä tuli tosiaan äkkiä ja vessaan oli päästävä heti. Muutaman kerran tuli housuihinkin. Mä en juuri edes kehdannu käydä missään kyläs ku aina sai pelätä että pitää yhtäkkiä lähtee ruikulle.
Nyt oon joutunu pitään taukoa lääkkees (raskaus ja imetys) Ja oireet alkaa olla taas yhtä pahat kun ennen lääkitystä, onneksi voin ne kohta alottaa uudelleen.

Mulla ei ole koskaan ummetusta eikä juurikaan ilmavaivoja. Mutta ripulioireita on. Mulla tulee yhtäkkiä kouristava kipu aivan alamahalle ja parin minuutin kuluessa mahassa murahtaa ja silloin pitäisi käytännössä jo olla vessassa...pari kertaa on tullut kurat housuunkin, sille ei vaan voi mitään. Ripuli saattaa tulla ihan milloin vaan, myös yöllä ja aina yhtä yllättäen. Librax nimisestä lääkkeestä olen saanut vähän apua kipuihin, on edes helpompi pidätellä, kun suoli ei väkisin kourista. Mutta Imodiuma joudun usein ottamaan, että uskallan poistua kotoa. Kamala riesa tämä on!

Ja mulla oireet on pahentunut alkuraskaudessa mutta noin viikolta 12 olen ollut täysin oireeton kunnes synnytyksen jälkeen se alkaa uudelleen.

Ja myös närästystä ja muutenkin mahakipua on usein.

Pakko vastata, kun tälläinen keskusteluketju löytyi...
Itselläni on vaihtelevasti mahan voimakasta löysäilyä ja sitten ykskaks ummetusta. Suolessa tuntuu "kuplintaa" (vähän niinkuin liikettä, vaikea kuvailla) ja sitten täytyy päästä vessaan - äkkiä. Ilmavaivoja, kuvotusta, virtsaamispakkoa, suolen ja mahan kurinaa... Mahaan ei kuitenkaan satu, paitsi hyvin harvoin.

Virallista diagnoosia ei ole, olen asiasta kyllä jutellut ammattilaisten kanssa. En uskalla mennä mihinkään isoon tähystystutkimukseen, ei kyllä ole käskettykään. Ruokavaliosta olen jättänyt selkeimmät oireiden pahentajat (kahvi, mausteiset ruoat...) pois, kuitulisillä yms. ei ole ollut suurempaa vaikutusta.

Kaikkein pahinta on ehkä asiaan liittyvä henkinen puoli: häpeä, ahdistus ja vastenmielinen olo (erityisesti julkisissa koppivessoissa) ja muut vastaavat tuntemukset. Ei huvita lähteä mihinkään, tuntuu, että koko elämä pyörii vessojen ympärillä jne.

En voi muuta kyllä sanoa kuin et ON paskamainen tauti!! Niin monet kerrat tullu äkkilähtö vessaan. Useamman kerran turahtanut housuunkin kun ei vessaa lähellä tms. :/ Kaverit nuorempana aina jaksoi vitsailla kun aina ravasin vessassa. Laktoosi-intoleranssi mulla vielä kanssa. Rajoittaa jonkunverran elämää, vaikka koitankin elää niin etten ajattele asiaa.

Joskus on aivan sellanen olo, et tekis mitä vain, jos saisi tämän pois. Ja toisinaan sitä huomaa itkevänsä yksin vessassa, kun on kykkinyt siellä lähes puoli tuntia ja tavaraa vaan tulee...

Joo, tosi inhottava tauti. Eniten mua vaivaa just se elämän rajoittuminen. Esimerkiksi matkalle en ikinä viiti kavereiden kanssa lähteä koska häpeän tautia, jos yhtäkkiä tulee hätä. En nykyään uskalla oikeen syödäkään kun kotona kun se vessahätä iskee yleensä syönnin jälkeen ja se saattaa vielä kestää sen puoli tuntia tai jopa tunnin. Ruokavaliolla ei ole minulla ollut suurta vaikutusta, mutta on vähän helpottanut. Ihan pienestä asti on vaivannut, mutta tuossa vuosi sitten paheni ja toivon niin, että nyt on vaan hankala kausi ja menee takaisin tuohon helpompaan.

Minua ahdistaa tulevaisuus aivan kauheasti. Kuka voi pitää tälläistä ihmistä viehättävänä? Olen jäänyt lukemattomista asioista paitsi, kun en ole uskaltanut lähteä minnekään kavereiden kanssa. he vaan ihmettelevät aina, että "Mikä totakin vaivaa, ku aina vaan ramppaa vessassa?". Ja kaikkein kamalinta on se, että joku tuttu osuu yleiseen vessaan yhtäaikaa. Se haju, kaikki äänet, yök...

välillä ripulia, sitten taas ummetusta ja umetuksen aikana pahoja kouristeluja myös( käsissä ja jaloissa)vähemmin. en tiedä johtuuko myös nämäkauheat yskänkohtaukset vatsasta ?

Kun löysin tämän viestiketjun en voinut kun nyökkäillä, niin tuttuja oireita ja jopa vähän rauhoittavaa lukea etten ole ainut joka tästä kärsii. Minulla oireet tulevat yleensä vain aamuisin/aamupäivän aikaan. Ei sitä kipua usko kukaan kun aamulla alkaa mahaan koskea ja kouristella ja pöntöllä vaan istua ja toivoa että menisi pian ohi. Pahimmat aamut kun on, itken ja 'voihkin' ääneen kun kipu on niin kova. Tämä on rajottanut niin paljon sosiaalista elämää, en uskalla mennä minnekkään yöksi kun tiedän mitä aamu tuo tullessaan. Töihin lähtö on yhtä tuskaa, juuri kun lapsi odottaa eteisessä ulkovaatteet päällä ni mikäs muukaan sillon voisi tulla kun kauhea vatsakipu ja pönttö raikaa ja kappas, olemme taas myöhässä vatsani takia...:( ärtyneeseen suoleen vaikuttaa myös psyykkiset asiat, mm. masennus, jännitys ja stressi. Itse vielä kaiken huipuksi omistan stressimahan, vähän jos joku jännittää ni mahassa velloo ja eikun vessaan. Aamut joudun tosi tarkkaan kuitenkin laskelmoimaan etten joudu esim. odottelemaan pomoa tai työkaveria työmaalla. Heti jos joku muu on myöhässä ja joudun odottelemaan, niin naurettavaa kuin se onkin, niin maha menee kuralle heti ja kauhea kylmähiki paniikki iskee jos ei vessaan pääse tai uskalla mennä jos on julkinen vessa. Tästä aiheesta minulla riittäisi vaikka romaanin verran kerrottavaa, mutta koitan lopetella tähän.

Evira on ratkaissut sun ongelman ilmoittamalla listan sivuillaan:
http://ekoodit.fi/lisaaineluokka/44/valta-naita-lisaaineita-jos-karsit-artyvan-suolen-oireyhtymasta-ibs/

Mut aika hankalaa on välttää kaikkea, jos ei itse tee kaikkea alusta loppuun. Onko tuo lista tuttu sulle?

Samoja aineita on kylläkin lääkevalmisteissakin ja esimerkiksi e-vitamiini on soijaäljyä:-(

Mulla on ollu oireina pahoinvointia/kuvotuksen tunnetta ja ummetusta noin 6vkoa putkeen. Myös röyhtäilyä eli jonkinlaista närästystäkin ja sitä että vatsassa pulppuaa ja turvottaa. Lisäksi on kertynyt ilmaa joka ei tule oikein uloskaan. Fodmap-ruokavalio on auttanut selvästi. Aluksi kun välttää tiukasti kiellettyjä ruoka-aineita (4-6vkoa) niin suoli rauhoittuu ja olo kohenee. Liikunta auttaa ja myös riittävä yöuni. Stressi pahentaa oireita. Syön veteen liotettuja chian siemeniä 1rkl päivässä jogurtin tai puuron seassa, jotta saan kuituja ja chiasta on ollut joillekin ihmisille apua vatsaongelmissa. Käytän Idoform Caps maitohappobakteerivalmistetta, jossa ei ole fodmapissa kiellettyä inuliinia tai makeutusaineita (sorbitolia).

En syö ollenkaan näitä:
- vehnä, ruis, ohra
- omena, päärynä, persikka, nektariini, vesimeloni, mango, sipulit, kaalit, pavut, herneet, punajuuri, paprika, avocado, vahvat mausteet yms lista jatkuu..
- cashewpähkinä ja pistaasipähkinä
- makeutusaineet (aspartaami voi olla sopiva) ja ksylitoli pois
- hunaja ja kofeiini
- GOS- ja FOS-yhdisteet sekä inuliini (mm. vatsajogurtit ja mehukeitot sisältävät, esiintyvät usein sanalla prebiootti)
- glukoosisiirappi ja glukoosifruktoosisiirappi eli teollisuuden halvat makeutusaineet sokerin korvikkeena esim. jäätelössä ja muissa makeisissa esim. suklaassa -> käyttää vain sokerilla makeutettuja tuotteita. Lisäksi glukoosisiirappi taidetaan tehdä usein vehnästä, joka on kiellettyjen viljojen listalla..
- laktoosia on syytä välttää, jos laktoosi-intoleranssia ei olla poissuljettu verikokein, mutta toki laktoosittomat tuotteet ovat varmaankin helpompia sulattaa kuin laktoosilliset

Syön mm.
- spelttiä, tattaria, kauraa, hirssiä.. riisiä, maissia
- banaania, viinirypäleitä, appelsiinia, mandariinia, kiwiä, ananasta, cantaloupe- ja hunajamelonia sekä salaattia, kurkkua, tomaattia yms..
- esim. macadamiapähkinää ja maapähkinää
- lihaa ja kalaa normaalisti ilman sipuleita ja paprikaa (ei edes mausteissa) tai kuorrutuksia ja marinadeja
- nakeissa ja makkaroissa voi olla vehnää ja kiellettyjä ainesosia, kannattaa ostaa gluteenittomia

Kun löysin tämän viestiketjun en voinut kun nyökkäillä, niin tuttuja oireita ja jopa vähän rauhoittavaa lukea etten ole ainut joka tästä kärsii. Minulla oireet tulevat yleensä vain aamuisin/aamupäivän aikaan. Ei sitä kipua usko kukaan kun aamulla alkaa mahaan koskea ja kouristella ja pöntöllä vaan istua ja toivoa että menisi pian ohi. Pahimmat aamut kun on, itken ja 'voihkin' ääneen kun kipu on niin kova. Tämä on rajottanut niin paljon sosiaalista elämää, en uskalla mennä minnekkään yöksi kun tiedän mitä aamu tuo tullessaan. Töihin lähtö on yhtä tuskaa, juuri kun lapsi odottaa eteisessä ulkovaatteet päällä ni mikäs muukaan sillon voisi tulla kun kauhea vatsakipu ja pönttö raikaa ja kappas, olemme taas myöhässä vatsani takia...:( ärtyneeseen suoleen vaikuttaa myös psyykkiset asiat, mm. masennus, jännitys ja stressi. Itse vielä kaiken huipuksi omistan stressimahan, vähän jos joku jännittää ni mahassa velloo ja eikun vessaan. Aamut joudun tosi tarkkaan kuitenkin laskelmoimaan etten joudu esim. odottelemaan pomoa tai työkaveria työmaalla. Heti jos joku muu on myöhässä ja joudun odottelemaan, niin naurettavaa kuin se onkin, niin maha menee kuralle heti ja kauhea kylmähiki paniikki iskee jos ei vessaan pääse tai uskalla mennä jos on julkinen vessa. Tästä aiheesta minulla riittäisi vaikka romaanin verran kerrottavaa, mutta koitan lopetella tähän.
Tämä oli kuin suoraan omasta elämästäni.

Yhteistyössä