Millaisia nukutusrutiineja teillä on 4v lapsille?

DevilishDream

Aktiivinen jäsen
10.10.2007
1 114
0
36
Tai no nukutus ja nukutus, mutta mitä teette iltaisin etä nukkuvat? Musta tuntuu, että muut ei laula ja lue satua iltaisin? Ta mitä olen jutellut muiden äitien kanssa, niin laittavat vain oven kiinni annettuaan hyvänyönpusut yms. Meillä luetaan ja lauletaan iltaisin noille 4v ja 6v ikäisille, onko muilla näin?

Kyllä meilläkin lauletaan, tosin vain harvoin luetaan. Se lukemattomuus menee kyllä ihan äidin ja isin oman iltaväsyn piikkiin. Meillä on pari tiettyä laulua, joita aina vaihdellaan. Lounatuuli, huputi-huputi-heijaa, peikkoäidin kehtolaulu ja enkelilaulu (nyt kerron mä sulle mun lapseni, kuinka kaunis on taivahan enkeli...)

Meillä ei kyllä kukaan raaku iltaisinkaan :saint:. Esikoisella on hyvin tarkka sävelkorva (minulla myös) ja ongelmani on, että en vaan osaa laulaa. Iltarutiinit on samat, iltapala, iltapesut, iltasatu ja iltahöpinät + hyvänyöntoivotukset. Ja saman ikäisiä ovat meidän tenavat kuin ap:nkin.

meillä luetaan vähintään joka kolmas ilta. pusut ja peittelyt. saattavat jäädä hetkeksi katselemaan myös itsenäisesti kirjaa ja sammuttavat sitten valot. pojat 4v ja 5v

Meillä luetaan iltasatu - se on takuu vakkari. Ja lisäksi useimmiten tarvii vielä juosta silittelemässä ja laulamassa. Iltalaulusuosikki vaihtelee - tällä hetkellä pitäis aina laulella Vaarilla on saarta - siis unilauluna - :)

Iltapalan jälkeen satu isommille lapsille, sitten hampaanpesu, yövaatteet ja vien sänkyyn, peittelen, toivotan hyvää yötä. En nukuta sen kummemmin. Esikoinen lueskelee kirjaa nallelleen ennen nukahtamistaan, keskimmäinen saa ottaa auton ja nallen mukaan sänkyyn :)

Alkuperäinen kirjoittaja DevilishDream:
Tai no nukutus ja nukutus, mutta mitä teette iltaisin etä nukkuvat? Musta tuntuu, että muut ei laula ja lue satua iltaisin? Ta mitä olen jutellut muiden äitien kanssa, niin laittavat vain oven kiinni annettuaan hyvänyönpusut yms. Meillä luetaan ja lauletaan iltaisin noille 4v ja 6v ikäisille, onko muilla näin?

Nukahtavat kyllä hyvin itsestäänkin. Itse lapsena inhosin iltasatuja.

meillä ei lauleja eikä lueta satuja, suurin syy tälle on se että kun keskari menee nukkumaan niin samaan aikaan menee toi 10kk vanha neiti joka nukkuu ihan eri huoneessa.
vanhin lapseni menee nukkumaan joskus klo 21 joten kun tulen pienintä nukuttamasta niin en jaksa enää vanhimmalle lukea mitään

Meillä on joskus iltasatu (jos lapset pyytävät), iltalaulun laulan joka ilta, joskus kuuntelevat unimusiikkia cd:ltä.
Iltasadun/laulun jälkeen pusut poskelle, peitto päälle, hyvänyön toivotukset ja ovi kiinni. Itsestään nukahtavat, ja nukahtaisivat ilman satua ja lauluakin, mutta mun mielestä tuollaiset ovat tärkeitä juttuja.

Mä luen noille 2,5v. ja 4,5v lähes joka ilta sadun tai kaks, riippuu kirjasta. Sit unilaulu pusut ja halit ja hyvää yötä :), isommalle laitan joskus satukasetin velä päälle, jos sitä ei väsytä kauheesti(nukkuu päiväunet päiväkodissa, ja 21.00 ei välttämättä ole vielä väsynyt...)

Lapset 1v, 4v ja 6v.
Iltapesu, iltapala, hampaanpesu, iltalaulu tai lyhyt satu. Sitten peitellään ja sanotaan hyvät yöt ja valot sammuu. Nukkuvat ilman mitään iltasirkusta.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä näin :
Lapset 1v, 4v ja 6v.
Iltapesu, iltapala, hampaanpesu, iltalaulu tai lyhyt satu. Sitten peitellään ja sanotaan hyvät yöt ja valot sammuu. Nukkuvat ilman mitään iltasirkusta.

Ai niin, unohtui ne tärkeimmät eli iltahalit ja pusut. 1 v ei aina jaksa kuunnella satua, menee sitten suoraan nukkumaan.

Iltapalan jälkeen kaksi iltasatua (isommat valitsevat molemmat omansa), sitten iltapesut ja sänkyyn. Lauletaan ja sen jälkeen makoillaan vieressä kunnes 1v ja 3v nukahtavat. 5v saattaa jäädä vielä hereille sänkyynsä kun äiti/isä nousee pois.

Yhteistyössä