Millaisia muiden 3-vuotiaat ovat?

  • Viestiketjun aloittaja .nipis
  • Ensimmäinen viesti
täällä just tyttö täytti 3vee
puhuu vielä vähän epäselvästi mutta itse ymmärrän kaiken
hyppii,pomppii,ajaa pyörällä
laskee 1-10
pari väriä tietää
pelaa koneella pikkukakkosen pelejä ( ei joka päivä )
osaa piirtää ukkoja: pää,vartalo,kädet,jalat,hiukset ja muut
ja odottaa innolla tarhaan pääsyä,elokuussa aloittaa =)
 
essi
Puhunut jo yli vuoden selkeästi (niin että muutkin ymmärtää).
Laskee ja tunnistaa numerot 1 - 10.
Hyppii, kiipeää, tekee kuperkeikkoja.
Osaa tehdä solmuja.
Tekee todella alkeellisia tikku-ukkoja, taitaa vain äiti ne tunnistaa tikku-ukoiksi.
Värittäessä pysyy viivojen sisäpuolella.
Osaa värit (sininen ja vihreä sekoaa välillä).
Tykkää kaikesta pienestä näpertelystä.
Nyt päällä aivan järjetön kyselykausi (mistä telkkari on tehty, kuinka ikkunalasi tehdään yms kivaa joihin äiti ei osaa vastata).
Ikää 2v10kk
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meidän 3v poika puhuu epäselvästi myös.
Riehuu ja riekkuu. Katsoo piirrettyjä joskus rauhallisesti.Tuntuu että hänellä tosi vaikeaa keskittyä mihinkään:/
kuulostaa ihan normaalilta 3-vuotiaalta pojalta. :)

Mutta keskittymistäkin voi harjoitella yhdessä. Lukekaa yhdessä kirjoja, jotka kiinnostavat poikaa (esim. autoista), tehkää yhdessä palapelejä tai piirtäkää (taas poikaa kiinnostava aihe!), leikkikää yhdessä, osa lapsista tarvitsee harjoitusta leikkimiseen ja leikin aloittamiseen.

Ulkona voi tehdä vauhdikkaampia asioita jotka harjoittavat keskittymistä, pallon heittely, potkiminen, sähly peluu, juoksukilpailu äidin tai isän kanssa, hiekkalinnojen rakentaminen, pyörällä ajon harjoittelu. :)
 
lisään vielä:
tekee 30 palan palapelejä
ei keskity iltasadun aikana kirjaan vaan menee ränttäliksi
nyt uusin hitti on titi-nalle ja tanssii tahdissa ja matkii kaiken sieltä
pyyhkii äidin kanssa pölyjä
tyhjentää tiskikoneesta aseet
ottaa aamupalan itse jääkaapista,voitelee levän ja muut,avaa jugge purkin itse...vähän hakusessa mutta haluaa itse tehdä voileivän
menee omaan sänkyyn nukkumaan mutta aamuyöstä tulee mun viekkuun

kovin on jääräpää mutta ollaan vielä vältytty raivareilta ja kohtauksilta =)
 
puhuu hyvin,piirtää ihan ok kuvia ym,mut aika kova päinen.suuttuu aika helposti.oli pienenä maitoallergia,eli ei tissiä vaan sitä hiton kallista jauhetta,onneks meni ohi,mut ihana likka,niin kuin punapää vain voi olla :heart:
 
essi
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Mutta meidän 3-vuotiaalla on vielä vaippa :(
Lapsella ei ole mielenkiintoa heittää vaippaa pois, käy pöntöllä asioillaan mutta silti aina haluaa vaipan..:(
So what, kyllä se siitä aikanaan. Jos metelin nostaa asiasta, niin varmaan asia entisestään vaikeutuu...
 
Sone
Puhuu selvästi ja kyselee PALJON!!!! Laulaa paljon lauluja ja muistaa ulkoa hyvin sanoja. Tykkää maalata vesiväreillä ja muovailla sekä leipoa. Hauskin leikki on muistipelit, niissä on aika haka, äiskä ei pärjää ipanalle.. Osaa värit ja laskea kortit kuka voittaa muistipelissä. Ei osaa pyöräillä, kaikki pyörät tuntuu olevan liian isoja meidän pikkuselle tatille. Leikkii isompien lasten kanssa mielellään, kotileikkejä yms. Kiipeilyteline on mieluisa paikka. Saa raivareita helposti jos ei mee asiat niinkun hän tahtoo, eli usein. Ei voi antaa yhtään periksi, säännöt on oltava selvät ja rajat tiukat neitin kanssa, muuten ei onnistu mikään pitemmän päälle. Oikein kiltti tyttö muuten :)
 
kuka teillä on aikuinen
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Mutta meidän 3-vuotiaalla on vielä vaippa :(
Lapsella ei ole mielenkiintoa heittää vaippaa pois, käy pöntöllä asioillaan mutta silti aina haluaa vaipan..:(
Ei kai sitä lapselta kysytä haluaako hän vaipan vai ei? Jos pärjää ilmankin, niin et anna enää vaippaa ja sillä hyvä. Meidänkin 3-v haluaa vaikka mitä, mut ei todellakaan saa kaikkea tahtomaansa.
 
Sone
Alkuperäinen kirjoittaja kuka teillä on aikuinen:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Mutta meidän 3-vuotiaalla on vielä vaippa :(
Lapsella ei ole mielenkiintoa heittää vaippaa pois, käy pöntöllä asioillaan mutta silti aina haluaa vaipan..:(
Ei kai sitä lapselta kysytä haluaako hän vaipan vai ei? Jos pärjää ilmankin, niin et anna enää vaippaa ja sillä hyvä. Meidänkin 3-v haluaa vaikka mitä, mut ei todellakaan saa kaikkea tahtomaansa.
Meidän 3vee tahtoo kanssa vaikka mitä, eskariin ja kouluun on ollut menossa ja vuoden ajan :LOL:

Vanhemmista se on kiinni laitetaanko vaippa vai ei, ei tarvitse 3veeltä kysellä..
 
tein 3 vuotiaan kanssa diilin n0,5v sitten jos on kuivana aluks 4 yötä ,niin saa lelun minkä haluu..meni ok ja halus pääkallo paidan,nyt ollaan menossa 10.ssä yössä.välillä kastelee,mut iskä pesee ja pyykkää lakanat ym
 
buleria
ikää 2v8kk. On kaksikielinen ja puhuu molemmilla kielillä selkeästi, tosin joskus saa äiti tulkata vieraimmille. Ollut kuiva jo kohta vuoden, tosin joskun sattuu pieniä vahinkoja.. Laskee 1-20 molemmilla kielillä, tuntee kaikki värit molemmilla kielillä. Osaa oikean ja vasemman. Ajaa pyörällä. Tekee 35 palan palapelejä (taitaa olla sen suurin vahvuus nuo palapelit). Ei jaksa keskittyä kuuntelemaan kirjojen lukemista, vaikka itse niitä tykkääkin kovasti "lukea". Menee itse iltaisin nukkumaan omaan huoneeseen, nukahtaa itse ja nukkuu läpeensä koko yön. On hyvin "muotitietoinen" , haluaa aina itse valita omat vaattet ja jos vähänkin joku likaantuu, niin koko vaatekerta alushousuja myöten on hetipaikalla uusittava. On maailman ihanin ja epäitsekkäin tuore isosisko 4 vkoa vanhalle vauvalle. Hermot toki menevät useasti ja äänekkäästi, mutta sehän kuuluukin kuvaan..
 
Alkuperäinen kirjoittaja buleria:
ikää 2v8kk. On kaksikielinen ja puhuu molemmilla kielillä selkeästi, tosin joskus saa äiti tulkata vieraimmille. Ollut kuiva jo kohta vuoden, tosin joskun sattuu pieniä vahinkoja.. Laskee 1-20 molemmilla kielillä, tuntee kaikki värit molemmilla kielillä. Osaa oikean ja vasemman. Ajaa pyörällä. Tekee 35 palan palapelejä (taitaa olla sen suurin vahvuus nuo palapelit). Ei jaksa keskittyä kuuntelemaan kirjojen lukemista, vaikka itse niitä tykkääkin kovasti "lukea". Menee itse iltaisin nukkumaan omaan huoneeseen, nukahtaa itse ja nukkuu läpeensä koko yön. On hyvin "muotitietoinen" , haluaa aina itse valita omat vaattet ja jos vähänkin joku likaantuu, niin koko vaatekerta alushousuja myöten on hetipaikalla uusittava. On maailman ihanin ja epäitsekkäin tuore isosisko 4 vkoa vanhalle vauvalle. Hermot toki menevät useasti ja äänekkäästi, mutta sehän kuuluukin kuvaan..
toi on tosi hienosti. =) :flower: mä en osaa aina vieläkään... :whistle:
 
Meillä 3-vuotias tyttö pyysi eilen hammaskorua :eek: Ei kyllä hajuakaan mistä sellasen asian on saanu päähänsä kun kenelläkään tutulla ei ole.

Sanat menevät pikkasen sekaisin vielä välillä esim.
peräkärry = peräauto
autotalli= parkkitalli
pokali= pökäle =)

Saa uskomattomia raivareita välillä jotka saattaa kestää tunteja.
Tekee 48 palapelejä
Pyöräilee ja LUJAA
Laskee 18 asti ja sitten keksii oman järjestyksen
Tuntee värit
Käy pöntöllä ja sitten kuuluu pyyhkimään
Kyselee "tyhmiä"

Eihän sitä tässä kaikkea muista, mutta jotain sentään =)

Ukkonen on musta niinkuin yö ja pakkanen valkoinen niinkuin jääkaappi :)
 
Puhunut yli vuoden selkeästi ( ja paljon! :D ) Kyselee kokoajan jotain!
Ei vaippaa
Laskee kymmeneen, värit tuntee (perusvärit + muutamia muita.oranssi ja ruskea menee sekaisin joskus )
Lauluja laulanut paljon aina ja osaa monia lauluja
Kiinnostunut remonteista ja autoista :whistle: pyöräily ei kiinnosta nyt oikein vaikka pyörä ostettiin.
keksii paljon mielikuvitus-juttuja ja haluaa kokoajan jotain mitä näkee tv:ssä tai lehdessä
piirtää tikku-ukon ja naamoja sekä ympyröitä toistensa sisään
haluaa leikata omat hiukset itse :|
todella kova uhma,ei usko mitään! :/
 

Yhteistyössä