Millaisia leluja 5-v pojalle???

• Viestiketjun aloittaja Pauzi
  • Ensimmäinen viesti
Pauzi

Millaisilla leluilla teidän 5-vuotiaat pojat leikkii? Mä en meinaa keksiä et mitä tolle meidän pojalle hommaisin kun se ei leiki millään.

Meillä on pikkuautoja, junarata, parkkitalo, automatto, pikkulegoja, palapelejä, värityskirjoja, vesivärit, työkalupakki jossa työkaluja jne. Mut mikään ei kiinnosta ja millään ei jaksa/halua leikkiä. Haluaisi vaan pelata tietokoneella tai olla ulkona.

Meillä on tietokoneella sovittu että ti, to ja su saa pelata puoli tuntia jotain lapsille tarkoitettua peliä. Ulkoilua on 2,5 - 6h päivässä. Riippuu kuinka hän itse jaksaa. Mutta kaikki aika mitä sisällä ollaan, varsinkin kun minun pitäisi saada siivottua tai laitettua ruokaa, niin jatkuvaa kitinää että kun ei ole mitään tekemistä eikä mitään leluja. Olis kiva tarjota lapselle sellaisia leluja joilla on mielekästä leikkiä, mutta kun ei itse osaa poika kertoa millaisilla leluilla olisi kiva leikkiä.

Nyt pikaisia vinkkejä, synttärit on ens kuun alussa joten vois toivoo lahjaksi jotain mieluisaa, muuten taas vaan ihmiset tuo jotain krääsää mikä jää lojumaan nurkkiin käyttämättä, ja sit heitetään roskiin kun ei niillä mitään tehdä.

Osaako hän leikkiä eli tarvitseeko hän jotain tukea tai vinkkejä leikkiensä aloittamiseen? Esim pitäisikö ohjata leikkimän olemassa olevilla leluilla? Mitä tapahtuu jos vinkkaat, että legoista voisi rakentaa rakennuksia junaradalle tai pikkuautoille voisi tehdä legoista vaikkapa kaupungin?

Minä kyllä yritän ottaa tuon 2v:n mukaan ruokaa laittamaan. Kyllä pienillekin löytyy siitä hommaa (joka oikeastaan käy leikistä).

viimeisenä tulee mieleen roolileikit ja esim kauppaleikki rekvisiittoineen (mutta usein varmaan tähän tarvitaan toinenkin leikkijä...)

Onko synttärilahjan oltava jotain tavaraa, jos sitä on jo kerran muutenkin eikä edes kiinnosta? Jos on läheisiä sukulaisia, niin vinkkaa että voisi vielä pojan jonneksin kivaan paikkaa, eläintarhaan, eläinmuseoon, teatteriin yms. Ainakin Hesan seudulta löytyy paljon tuollaisia paikkoja jotka ainakin meidän 4v:tä kiinnostaa, mutta itsellä ei aika riitä joka paikkaan kuskaamiseen.

Pauzi

No mun mielestä leikki kuuluu olennaisena osana ton ikäisen elämään, joten olis kiva jos kotona olis jotain millä olis kiva leikkiä. Kyllä meillä lapset osallistuu näihin muihinkin hommiin, mutta mun mielestä olis hyvä homma välillä ihan vaan leikkiä. Vai mitä mieltä olette? En minäkään jaksa sitä että koko ajan on joku käpeltämässä omissa hommissa mukana, joskus sais vaan tehtyä omat hommansa....

Tarhassa kuulemma oli osannut ihan kivasti leikkiä kavereiden kanssa. Onko sitten nyt kyse siitä että kun on tottunut päivisin kaverin kans leikkimään niin ei heti yksin meinaa keksiä miten yksin leikkisi...

Kyllä minustakin leikki on tarkoitettu lapselle. Mutta jos lapsella on liikaa vaihtoehtoja, niin kaikki eivät osaa aloittaa leikkiä. Siksi mietin, että miten lapsi saadaan leikkimään olemassaolevilla leluilla. Jotekin tuosta listasta en saa kuvaa, että pulaa leluista olisi...

Eihän kaikki lapset halua leikkiä yksin, varsinkaan jos useimmiten on seuraa. Onnistuiko teillä niin, että kun teet ruokaa, lapsi tulee keittiöön piirtelemään, maalailemaan tai muovailemaan? Eli vanhat lelut, mutta uusi paikka? Vähän niinkuin pehmeä lasku leikkimään myös yksin? Jos lapsi haluaa tehdä kotitöitä, niin miten olisi sitten "omat välineet". Leikkiruuanlaittovälineet tai siivousvälineet?

Yhteistyössä