Millaisia kotiruokia teillä on?

"Tikruemo"
Jauhelihakeitto ja tuorepalana juureslohkot
Pitsamunakas ja fetasalaatti
Kanarisotto ja vihreä salaatti
Keitetyt perunat ja nakkikastike, puolukkahyytelö, porkkanaraaste
Haukikeitto, jälkiruokana pakastemarjoja
Lihaperunasoselaatikko, punajuurisalaatti, tuorekurkku
Perunamuussi ja paistetut ahvenet, höyrytetyt pikkuporkkanat, kirsikkatomaatteja
Kanapasta, vihreä salaatti
Hernekeitto (itse tehty), jälkiruokana marjakiisseli

Näitä viikon aikana (tai tuossa jo yli viikon lista) päivälliseksi ja lounaaksi lämmitetään edellisen päivän päivälliseltä jäänyt ruoka. Ruokaa menee paljon. Perheessä kuusi lasta, joista osa urjheilee. Syödään normaaleja perusruokia ja kunnon aamupalat, välipalat ja iltapalat. Yritetään huomioida urheilijoiden tarpeet ja laittaa sellaista ruokaa, ettei ruokalasku räjähdä käsiin. Välillä syödään sitten jotakin "hienompaa". Itse poimitaan syksyisin marjat ja pitkin vuotta kalastetaan.
 
"laatu"
Meidän ruuat kuulostaa kyllä hirmu arkisilta, keittoja (makkara-, jauheliha-, kaali), laatikkoja (kaali-, makaroni), kiusauksia ja sitten erilaisia kastikkeita perunalla tai makaronilla/spagetilla/pastalla. Kasviksia on aina, mutta nekin samoja keitettyjä tai raasteita. Olen todella huono tekemään mitään noista kokolihoista, siksi liha on lähinnä jauhelihaa meillä. Siitä teen sitten joskus pihvejä, pullia tai mureketta. Kalaa olen huono tekemään myös, pakastesei ja tonnikala on meillä ainoat :D Valmisruokia ei syödä, paitsi joskus hernekeittoa ja verilettuja.
Lapsi syö kyllä päiväkodissa aamiaisen, lounaan ja välipalan että eiköhän se ihan riittävän monipuolisesti ruokaa saa. Jotenkin vaan kyllästyttää, tuntuu että kaupastakin ostan aina ne samat vakioraaka-aineet, täytyisi kehitellä jotain uutta :) Meillä syödään pari päivää samaa ruokaa.
Päiväkodin ruoka ei kyllä kovin laadukasta ole ravinnollisesti.
 
"kala"
Alkuperäinen kirjoittaja onpas meillä tylsää..;29864426:
Siis meillä on ruokina ihan perus makkara-nakki-broiler-jauhelihakastikkeet tai keitot. Kiusaukset, makaroonilaatikko, risotot. Ongelma meillä se että miehen "erikoisin" ruoka minkä syö on tortillat. Lapset söis vaikka mitä :D Kala ei myöskään valitettavasti maistu miehelle kuin kalapuikkojen muodossa. Tosi tylsää ruokaa meillä.. Nyt tietty kun olen kotihoidontuella vielä niin ei rahakaan anna paljon kummosempia ruokia periksi tehdä. Meillä ihan perussafkaa salaatteineen siis..
Niin, eihän kalapuikoissa ole edes kalaa :) :)
 
"Maj"
Meillä syödään kaksi lämmintä ateriaa päivässä, joten joka päivä meillä ruokaa tehdään.
Vaikkapa näin:
Ma kalakeitto - lihamureke
Ti pinaattikeitto - karjalanpaisti
Ke kaalikeitto - karjalanpaisti
To kanaviillokki - makaronilaatikko
Pe borssikeitto - Lindströmin pihvit
La kesäkeitto - lihavartaat grillissä
Su silakkapihvit - gulassi
Ma makkarakastike - perunalaatikko
Ti hernekeitto - kaalilaatikko
Ke tomaattikeitto - poronkäristys
To juuresröstit - maksapihvit
Pe uunilenkki - paistetut muikut
La paimenpiiras - porsaan sisäfileepihvit grillissä
Su ohrauunipuuro - gulassi
En merkinnyt ylös kasviksia/juureksia. Jos aterioilta jotain jää, pakastan, en heitä pois. Niistä loihtii lounasruokia, kun porukka on pienempi. Melkeinpä joka päivä on perunaa jossain muodossa. Riisiä yleensä broilerin kanssa, joskus ohrattoa lihan kera. Muuseihin sekotan juuresta.
 
[QUOTE="Maj";29864779]Meillä syödään kaksi lämmintä ateriaa päivässä, joten joka päivä meillä ruokaa tehdään.
Vaikkapa näin:
Ma kalakeitto - lihamureke
Ti pinaattikeitto - karjalanpaisti
Ke kaalikeitto - karjalanpaisti
To kanaviillokki - makaronilaatikko
Pe borssikeitto - Lindströmin pihvit
La kesäkeitto - lihavartaat grillissä
Su silakkapihvit - gulassi
Ma makkarakastike - perunalaatikko
Ti hernekeitto - kaalilaatikko
Ke tomaattikeitto - poronkäristys
To juuresröstit - maksapihvit
Pe uunilenkki - paistetut muikut
La paimenpiiras - porsaan sisäfileepihvit grillissä
Su ohrauunipuuro - gulassi
En merkinnyt ylös kasviksia/juureksia. Jos aterioilta jotain jää, pakastan, en heitä pois. Niistä loihtii lounasruokia, kun porukka on pienempi. Melkeinpä joka päivä on perunaa jossain muodossa. Riisiä yleensä broilerin kanssa, joskus ohrattoa lihan kera. Muuseihin sekotan juuresta.[/QUOTE]

Hui, tehdäänkö teillä siis kaksi kertaa tuo lämmin ateria vai teetkö samaan aikaan molemmat ruuat? Vähän kyllä alkaa hävettää oma mukavuudenhaluisuus ruuanlaiton suhteen, vaikka itse teenkin ruuat alusta loppuun eikä käytetä eineksiä, niin olen silti sensortin ihmisiä että mitä vaivattomammin, sen parempi :) En jaksaisi haudutella ja muhitella ruokia tai muutenkaan väkerrellä niiden kanssa pitkiä aikoja. Siksi kai meillä aina onkin tuollaisia helppoja perusruokia. Tosin meillä ei ihan kaikki ruoka maistukaan, esim. gulassia, borssikeittoa, lindströmin pihvejä, tomaattikeittoa, perunamuusia, sienikastikkeita, silakoita yms. ei meillä kumpikaan söisi. Kuulostaa kyllä tosi kivan monipuoliselta!
Päiväkodin ruuat ei tosiaan laadullaan komeile, mutta kuitenkin. Sen verran katson ettei samantyyppistä ruokaa syötäisi samana päivänä kuin päiväkodissa on ja että tulisi vaihtelevasti erilaisia ruokia viikon aikana, ettei pelkkää jauheliharuokaa koko viikkoa.

Kivasti tulikin vinkkiä tästä ketjusta, noi risotot olen esimerkiksi jotenkin unohtanut kokonaan :O
 
Lyi
Mä olen tosi laiska kokkaamaan.. :ashamed:
Teen jokapäivä iltapäiväruoan, mies tekee viikonloppuisin lounaat. Joka lauantai meillä on miehen tekemää munakasta lounaana. :D Yhtä ruokaa syödään 1-2 päivää, mies on kova syömään...
Tykkään yleensä työntää vaan sellasen ison possunlihakimpaleen uuniin (toisinaan täytettynä) ja sen seuraks teen salaatin tai wok-vihanneksia tai jotain kasvispitoista siis kuitenkin. Perunaa, pastaa tms ei usein syödä.
Viimeaikoina meillä on ollu kuitenki esimerkiks kanapastaa, kebab-piirakkaa, makaroni-jauhelihamössöä ja lasagnea. Tänään teen pinaattikeittoa. (Mies on käynyt kaupassa ja ilmeisesti kyllästynyt siihen kassleriin..) Eli ei mitään ihmeellisiä hienoja ruokia, mahdollisimman helppotekoista. Haluaisin kyllä oppia tekemään jotain hyviä ja terveellisempiä jälkiruokia, kun tapana on syödä vaan pullaa kahvin kanssa ruuan jälkeen. :headwall:
 
meillä
meillä on tosi tavallisia ja arkisia ruokia yleensä...
esim. viime aikoina on ollut riisi- ja mannapuuroa marjasopan kanssa, jauhelihakeittoa, porsaanpihvejä kermakastikkeessa ja perunoita, makkarakastiketta ja perunoita, lihapullakastiketta ja spagettia, lohikeittoa, makaronilaatikkoa jne.
 
dera
No on hienoja ruokia kaikilla, missä keitot? Laatikot?kiusaukset? Kastikkeet ja peruna/ pasta? Vai onko meidän perhe niin jämähtänyt 80-luvulle, että ainakin kerran viikossa on keittoa (makkara-, jauheliha-, kala- ...), makaronilaatikkoa, kinkku-broileri-, tai lohikiusausta pari kolme kertaa kk, nakkikastiketta, jauhelihakastiketta ja perunaa, tomaattipohjaista kastiketta ja pastaa, lihapullia, lihamureketta....ja ihan vaikka riisipuuroa voi olla ruokana.
Vkl ruokia on usein joku pihvi ja lohkoperunat, savulohi, kokonainen broileri uunissa...
Kesällä grillataan paljon, kanaa, lihaa, kalaa, makkaraa, kasviksia
Enkös juuri maininnut kaalikeiton & tomaattisen jauhelihapastan ennen sinua.
 
dera
Vähän kyllä alkaa hävettää oma mukavuudenhaluisuus ruuanlaiton suhteen, vaikka itse teenkin ruuat alusta loppuun eikä käytetä eineksiä, niin olen silti sensortin ihmisiä että mitä vaivattomammin, sen parempi :) En jaksaisi haudutella ja muhitella ruokia tai muutenkaan väkerrellä niiden kanssa pitkiä aikoja. Siksi kai meillä aina onkin tuollaisia helppoja perusruokia.

Kivasti tulikin vinkkiä tästä ketjusta, noi risotot olen esimerkiksi jotenkin unohtanut kokonaan :O
Risotot onkin helppoja ja vaivattomia ;)
 
Työpäivinä ei kotona enää lämmintä ruokaa laiteta, vaan syödään sitten leipää, jogurttia tms. jos on nälkä. Vapaapäivinä ja viikonloppuisin meidän "perusruoka" on pasta ja tomaattikastikkeen eri muodot, mutta aika paljon tehdään myös juuressosekeittoja ja muita sosekeittoja (mausteinen linssikeitto on herkkua), joskus kiusausta, uunijuureksia, lämpöisiä voileipiä, pizzaa, hernekeittoa (ei koskaan purkista), nuudeliwokkia, lihakeittoa, paistia, uunissa tai pannulla paistettua kalaa, papu- ja vihannespatoja...

Mies on meillä kaikkiruokainen, minä olen nirsompi ja aika usein joudun tyrmäämään miehen ehdotukset siitä mitä syötäisi. Toivon että lapset perisi miehen ruokailutottumuksia enemmän kuin minun nirsouttani sitten jos lapsia joskus tulee. :p
 
Eniten teen makaronilaatikkoa, jauhelihakeittoa, seikeittoa, jauhelihakastiketta ja keitettyjä perunoita, muusia ja kalapuikkoa/lohipyöryköitä,lihapullia ja muusia, kinkkukiusausta, mannapuuroa, riisipuuroa, riisiä ja kanaa, nuudeleita ja kanaa, spagettia ja tomaattikastiketta sekä rypsiporsaasta kastiketta ja keitin potut. Viikonloppuisin tai muuna vapaapäivänä jotain parempaa kuten uunikalaa ja kermaperunoita tai kyljyksiä, kanan rintaa jne. Joka päivä/jokatoinen päivä kokkaan ja salaatti, keitetyt kasvikset tai raaste joka aterialla.
 
Spencer Hastings
Meillä syödään kauden ja alennusten mukaan. Nyt viimeaikoina ollaan laitettu paljon kanaa ja kasvislisukkeita. "Grillikauden" avauduttua kana ja tietyt kasvikset, kuten paprika, maissi, herkkusienet ja kesäkurpitsa on koko ajan alessa.
Joko syödään samaa ruokaa pari päivää, tai sitten jatkojalostetaan tähteitä uuteen muotoon.

Esimerkiksi toissapäivänä tehtiin kanapizzaa, johon laitettiin kaikkia nuutumisvaarassaolevia kasviksia mitä kaapista löytyi.
Eilen tein kesäkurpitsa"pastaa" sillä ylijääneellä kanalla ja oliiveilla.
Tänään käytän ylimääräiset pizzaan keitetyt kastikkeet kaalikastikkeeseen, jonka kanssa paistan halloumia. Halloumia varmaan jää vielä yli, niin huomenna se pääsee salaattiin jne.
 
No on hienoja ruokia kaikilla, missä keitot? Laatikot?kiusaukset? Kastikkeet ja peruna/ pasta? Vai onko meidän perhe niin jämähtänyt 80-luvulle, että ainakin kerran viikossa on keittoa (makkara-, jauheliha-, kala- ...), makaronilaatikkoa, kinkku-broileri-, tai lohikiusausta pari kolme kertaa kk, nakkikastiketta, jauhelihakastiketta ja perunaa, tomaattipohjaista kastiketta ja pastaa, lihapullia, lihamureketta....ja ihan vaikka riisipuuroa voi olla ruokana.
Vkl ruokia on usein joku pihvi ja lohkoperunat, savulohi, kokonainen broileri uunissa...
Kesällä grillataan paljon, kanaa, lihaa, kalaa, makkaraa, kasviksia
Mä tiedätkö ihan hätkähdin, koska tajusin, että koko sinä aikana, kun olen omillani asunut (pian 10 vuotta), en ole kertaakaan tehnyt esim. makaronilaatikkoa, jauhelihakeittoa, nakkikastiketta, tms. "peruskotiruokia". Okei en oikein välitä niistä, mutta kuitenkin :O Ehkä lapsen myötä tulee aktivoiduttua tälläkin saralla.
 
älä tee
Mä tiedätkö ihan hätkähdin, koska tajusin, että koko sinä aikana, kun olen omillani asunut (pian 10 vuotta), en ole kertaakaan tehnyt esim. makaronilaatikkoa, jauhelihakeittoa, nakkikastiketta, tms. "peruskotiruokia". Okei en oikein välitä niistä, mutta kuitenkin :O Ehkä lapsen myötä tulee aktivoiduttua tälläkin saralla.
Älä aktivoidu näiden "peruskotiruokien" suhteen, vaan tarjoa lapsellesi hyvää ja ravitsevaa ruokaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Tehdään aika paljon samoja ruokia ja sit joskus saattaakin olla monta kuukautta väliä ennen kuin tehdään taas tiettyä ruokaa.
Meillä syödään esim. uunilohta, perunaa lisäkkeenä, kalapuikkoja, kinkkupastaa, jauhelihakastiketta, spagettia lisäkkeenä, makaronia lisäkkeenä, makaronilaatikkoa, salaattia&kasviksia lisäkkeenä, hernekeittoa, makkarakastiketta, uunimakkaraa, nakkeja, kinkkukiusausta, munakasta, jauheliha-perunalaatikkoa, jauheliha-perunasoselaatikkoa, jauhelihakeittoa, lihapullia, mureketta, tortilloja/tacoja yms.. siinä nyt jotain. Tehdään aina isot määrät ruokaa et riittää mahdollisimman pitkään ja pakastetaankin.
Tänään juurikin tuota kinkkupastaa ja edellisen kerran sitä syötiin joskus 4,5kk sitten :D
Ihan perusruokia ja semmosia tietty mistä itse tykätään miehen kanssa =)
Ja siis ei todellakaan tehdä montaa eri ruokaa päivässä vaan sitä syödään mitä on. Luulis et tulis kauheen kalliiks tehdä joka päivä lounaalle ja päivälliselle omat ruoat ja vielä joka päivä.. eihän siinä muuta vikaa oo jos aikaa ja varaa on ;)

Ja ei siis ole mitään ruokalistaa mitä noudatetaan tai minkä mukaan tehdään ruokia..
 
Viimeksi muokattu:
"mustikka"
Ollaan jo vuosikaudet noudatettu "nyrkkisääntöä" ettei olisi samaa ruokaa kuukauteen, näin pystytty pitämään ettei mihinään kyllästy. Tämmä onnistuu helposti kun meillä tehdään 2 ruokaa vain viikonloppuisin, viikolla teen töiden jlk joka päivä vain sen yhden.
Keittopvä pyritään pitämään torstaisin, kalaa 3krt viikossa, kesällä n. 5krt.
1-2 krt viikossa kasvispäivä, usein osuu tuohon keittopäivään (esim. kasvissosekeittoa, mustajuurikeittoa tms.) ja toinen viikonlopun lounaista on aika usein jonkunlainen salaatti itseleivotulla leivällä.
Perjantait on vähän herkkupäiviä, joku perheenjäsenistä päättää kulloinkin mitä syödään tai mihin ravintolaaan mennään tms.
 
Spencer Hastings
Alkuperäinen kirjoittaja älä tee;29865931:
Älä aktivoidu näiden "peruskotiruokien" suhteen, vaan tarjoa lapsellesi hyvää ja ravitsevaa ruokaa.
Makaronilaatikoista, kiusauksista jne. saa modattua myös ns. parempia versioita. Meillä makaronilaatikkoon laitetaan lisäksi porkkanaa, papuja ja sieniä/oliiveja ja vähän kaikkea mitä kaapista löytyy.

Silti muakin alkaa melkein hermostuttamaan tämä, että jokaisen pöytään kuuluisi se makaroni/peruna+jauhelihamössö. Ja lapsille pitää aina olla niitä raneja/makaronia ja lihapullia, koska se on sellaista perusruokaa, jota ilman lapset ei vissiin selviä :D Palstalla opittua..

Tehkää makrulootaa tai olkaa tekemättä, kunhan se ateria lisukkeineen, kokonaisuudessaan noudattaa lautasmallia, joka on edelleenkin ihan hyvä pohja useimmille aterioille. Muutama "huonomman ruuan" päivä siellä täällä ei ketään tapa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja älä tee;29865931:
Älä aktivoidu näiden "peruskotiruokien" suhteen, vaan tarjoa lapsellesi hyvää ja ravitsevaa ruokaa.
No en mä nyt meidän ruokavaliota ihan ympäri ajatellut kääntää sentään :D mutta tavoitteena olisi kuitenkin saada lapsi syömään monipuolisesti, eikä yökkimään tyyliin kouluruokia vain koska kotona ei ole ikinä ollut perunaa tarjolla :D
 
Mä tein sunnuntaina makaroonilaatikkoa johon tuli normaalien makaroonin, jauhelihan ja sipulin lisäksi paprikaa ja broileria. Keitettyjen makaroonien sekaan laitoon sulamaan puolikkaan koskenlaskijapaketista, munamaidos oli lisänä kermaa+suolaa ja valkosipulijauhetta. Vuokaan päällimmääseksi parmesan- ja mozzarellajuustoja.

Juu, ei lasketa kaloreita. :xmas:
 
Spencer Hastings
Teettekö ruoan aina jonkun reseptin mukaan tai muuten samalla tavalla?
Vai voitteko säveltää?
Mä avaan kaapit ja katson mitä meillä olisi, päätän "pääraaka-aineen" ja sitten vaan alan tekemään ja heittelen sekaan, en mittaile mitään erityisesti. Olen tehnyt esim kaalikeiton ehkä 1209 kertaa ja aina se on hieman erillainen.

Paitsi leipoessa käytän aina samoja hyväksi todettuja pohjia ja seuraan tarkasti reseptiä, koska en ole sillä saralla kovin hyvä.
 

Yhteistyössä