Millaisia korkoja ihmisilla on talolainoissaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gloria Mundi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No kysy sitten sitä!

Alotuksesta ja toisesta viestistäsi saa käsityksen, että olet itse ottamassa lainaa Suomessa. Satunnainen palstalainenhan ei voi tietää, että asut jossain muualla.

Uusien asuntolainojen keskikorko on 2,61
Uusien asuntolainojen keskikorko laski | Talous ja politiikka | YLE Uutiset | yle.fi

Sita juuri koitin kysya - millainen korko on talolainassa? Miten se pitais sinun mielesta muotoilla? Enka kylla mistaan keksi etta mista ihmeesta saisi sellaisen kasityksen etta oloisin ottamassa lainaa Suomessa.

Mutta katokko niissä on satunnaista vaihtelua johtuen siitä että milloin laina on otettu ja mikä viitekorko on valittu ja milloin sitä on viimeksi tarkistettu. Pelkän lopputuloksen vertailu ei kerro juuri mitään.

No, niin tai näin, mulla on muistaakseni noin 2,5%.

suurinpiirtein - siis etta onko %1.5 vai %11.5 vai %25.5 jne jne....

suurinpiirtein - siis etta onko %1.5 vai %11.5 vai %25.5 jne jne....

Euriborit vaihtuu säännöllisesti. 3kk:n euribori vaihtuu 3 kk:n välein, 6kk:n euribori vaihtuu 6 kk:n välein jne. Tämänhetkiset prosentit löytyy netistä. Primet taas on pankkien omia korkoja, jotka ne määrittelevät itse. Ne löytyy pankkien sivuilta.

Meillä on 6kk:n euriborin mukaan ja sen on tällä hetkellä noin 1,78. Ja marginaaliksi neuvottelimme 0,5.

[QUOTE="Xxxxxxx";24849290]Mistä sai viime viikolla noin halvan marginaalin? Meille tarjottiin 0,85.[/QUOTE]

Sehän on asiakkuuskysymys... kuinka paljon lainaa ottaa, millainen asiakas on, millainen "pankkihistoria", tunteeko pankinjohtajan henk. koht. ym...

No joo, mutta meidän laina-aika on ollut 5v... tosin vaihdettiiin vasta pari vuotta sitten 12kk euriborista 3kk euriboriin. Mä olen ainakin ollut tosi pettynyt Nordean primeen korkojen laskiessa. Korkojen noustessa prime voi nousta vaikka kerran kuukaudessa, 12kk euribon muuttuu vasta 12kk kuluttua. En oikein usko, että prime on koskaan hyvä vaihtoehto, paitsi pankille...

Totta. Prime nousee nopeasti ylös, mutta laskee hitaasti alas. Ei kannattava asiakkaan näkökulmasta.

Meillä 12 kk euribor. Marginaali 0,4. 25 v laina-aika. Lainaa 200 000 e.

Korkoja maksettiin muutama vuosi sitten (korkean koron aikaan) lähes 8000 e/vuosi. Nyt korkoja maksetaan n. 3000 e/vuosi.

Kysymys on äärimmäisen huono, koska korkojen määrähän riippuu lainan määrästä, laina-ajan pituudesta, marginaalista ja viitekorosta.

Meinaatko oikeesti, että pj tarjoaa kavereileen lainoja alle torihintojen. Tämä kiinnostaa varmaan hänen pomojaankin...

Siinä vaiheessa ehkä tulisi sanomista, jos pankinjohtaja myöntäisi lainoja negatiivisella marginaalilla. Sen sijaan nollamarginaali on ihan mahdollinen, tiedänkin ihmisten saaneen lainoja sellaisella.

Itse sain mielestäni edullisen marginaalin ihan vain hyvänpäiväntuttavuudella lainaneuvottelijan kanssa.

Yhteistyössä