Millaisia korkoja ihmisilla on talolainoissaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gloria Mundi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Minnie";24848772]12 kk euribor 0,6% marginaalilla. Laina-aika tällä hetkellä 13 vuotta.[/QUOTE]

Voisitko sanoa toistaiseksi lainattomalle, että paljonko tekee yhteensä?

[QUOTE="Tuikku";24848802]Voisitko sanoa toistaiseksi lainattomalle, että paljonko tekee yhteensä?[/QUOTE]

No meidän tapauksessa n 800€/kk, mutta ei varmasti sinua kauheasti auta ;D Vai mitä tarkoitat?

[QUOTE="Tuikku";24848802]Voisitko sanoa toistaiseksi lainattomalle, että paljonko tekee yhteensä?[/QUOTE]

No niin, nyt alat etsiä tietoa erilaisista korkovaihtoehdoista, marginaaleista ym. netistä löytyy ihan hyvin, vaikkapa pankkien sivuilta. 12kk euribor löytyy googlettamalla...

Meillä on myös 0,6% marginaali+3kk euribor, laina otettu 5v sitten, laina-aika silloin 10v.

Tuota - mika se euribor on? :ashamed:

Euribor (Euro Interbank Offered Rate) on päivittäin julkaistava viitekorko, jolla pankit tarjoutuvat lainaamaan vakuudettomasti varoja toisille pankeille euromääräisillä rahamarkkinoilla. Käytännössä Euribor on se korko, jolla pankki saa lainattua rahaa muilta pankeilta, ja pankki lainaa näitä varoja sitten Euriboria korkeammalla korolla eteenpäin

Jos olet lainaa ottamassa, niin nyt kannattais vierailla pankkien sivuilla ja vähän selvitellä sitä kuviota. Vaikuttaa siltä, että olet nyt ihan pihalla koko jutusta ja mammapalsta ei varmaan ole se paras paikka lähteä asiaan tutustumaan :)

Euribor (Euro Interbank Offered Rate) on päivittäin julkaistava viitekorko, jolla pankit tarjoutuvat lainaamaan vakuudettomasti varoja toisille pankeille euromääräisillä rahamarkkinoilla. Käytännössä Euribor on se korko, jolla pankki saa lainattua rahaa muilta pankeilta, ja pankki lainaa näitä varoja sitten Euriboria korkeammalla korolla eteenpäin

Kiitos kovasti - tama oli kovin selventavaa! :)

Just otettiin 180000 0,7 marginaalilla ja sidottiin primeen. Primet nyt alhaalla ja muuttuvat hitaasti. Toisaalta, pitkässä juoksussane tulee melkein samaan kaikki.. Kysyin sitomista määräaikaiseen, mutta ei suositellut pankista. Ja siinä se kprko ois nykyistä paljon korkeampi ja aika hidasta nyt korkoliike on ollut.

Ja laina-aika on 25v. Ainahan voi lyhynnellä ylimääräisiä ;) ja lyhentää aikaa tarvittaessa. Mut haluan että elämäänkin jää jotain.

Jos olet lainaa ottamassa, niin nyt kannattais vierailla pankkien sivuilla ja vähän selvitellä sitä kuviota. Vaikuttaa siltä, että olet nyt ihan pihalla koko jutusta ja mammapalsta ei varmaan ole se paras paikka lähteä asiaan tutustumaan :)

En tieda mitaan Suomen asuntolainoista ja niitten koroista ym joten silla kyselin ihan vaan vertailun vuoksi etta millaisia korkomaaria ihmisilla on asuntolainoissa. Ja jos mammapalstalla ei sita tiedeta, niin sitten ei missaan,,,,

[QUOTE="Xxxx";24848895]Just otettiin 180000 0,7 marginaalilla ja sidottiin primeen. Primet nyt alhaalla ja muuttuvat hitaasti. Toisaalta, pitkässä juoksussane tulee melkein samaan kaikki.. Kysyin sitomista määräaikaiseen, mutta ei suositellut pankista. Ja siinä se kprko ois nykyistä paljon korkeampi ja aika hidasta nyt korkoliike on ollut.

Ja laina-aika on 25v. Ainahan voi lyhynnellä ylimääräisiä ;) ja lyhentää aikaa tarvittaessa. Mut haluan että elämäänkin jää jotain.[/QUOTE]

Paitsi että euriborit on alemmat kuin primet. Meillä on ollut 3kk euribor koko laina-ajan alempi kuin pankin oma prime...

No niin, nyt alat etsiä tietoa erilaisista korkovaihtoehdoista, marginaaleista ym. netistä löytyy ihan hyvin, vaikkapa pankkien sivuilta. 12kk euribor löytyy googlettamalla...

Meillä on myös 0,6% marginaali+3kk euribor, laina otettu 5v sitten, laina-aika silloin 10v.

Voi mikä idiootti!

Itse olen jo 5 vuotta sitten maksanut viimeisen erän asuntolainastani.

Tiedän tasan tarkkaan, että googlettamalla sen tiedon saa. Mutta huomattavasti selvempää kai se on, että ihmiset laittaisivat itse tänne paljonko se kokonaiskorko suurinpiirtein on tällä hetkellä.

Sitähän kysyjä kai tarkoitti, kokonaiskorkoa. Jos Gloria Mundi itse asuu rapakon takana, niin eipä siinä ne euriborit kauheasti auta.

aapeen kysymys on outo ja vähän hyödytön koska marginaali on voimakkaasti riippuvainen lainanottoajankohdan taloustuilanteesta. Oikea kysymyksen asettelu olisi mielestäni

mikä on teidän hiljattain otettujen asuntolainojen marginaali ja mihin viitekorkoon olette lainanne sitoneet?

[QUOTE="Xxxx";24849001]Aivan, se on nut alempi. Me otettiin laina just, ja ajatellaan että ne korot kääntyy nousuun jossain vaiheessa. 3 kk nousee ja laskee nopeammin kuin prime.[/QUOTE]

No joo, mutta meidän laina-aika on ollut 5v... tosin vaihdettiiin vasta pari vuotta sitten 12kk euriborista 3kk euriboriin. Mä olen ainakin ollut tosi pettynyt Nordean primeen korkojen laskiessa. Korkojen noustessa prime voi nousta vaikka kerran kuukaudessa, 12kk euribon muuttuu vasta 12kk kuluttua. En oikein usko, että prime on koskaan hyvä vaihtoehto, paitsi pankille...

[QUOTE="Tuikku";24849019]Voi mikä idiootti!

Tiedän tasan tarkkaan, että googlettamalla sen tiedon saa. Mutta huomattavasti selvempää kai se on, että ihmiset laittaisivat itse tänne paljonko se kokonaiskorko suurinpiirtein on tällä hetkellä.

Sitähän kysyjä kai tarkoitti, kokonaiskorkoa. Jos Gloria Mundi itse asuu rapakon takana, niin eipä siinä ne euriborit kauheasti auta.[/QUOTE]

Kerropa tarkemmin, mitä tuo idiootti kuvaus sisältää... Idiootti, koska mulla on asuntolainaa, vai siksikö, koska kehotan katsomaan eurborin netistä, vai siksi koska en tiedä, että ap asuu jossain muualla kuin Suomessa...

Kokonaiskorko voi vaihtua vaikka huomenna, marginaali ja viitekorko on yksikäsitteinen asia.

[QUOTE="Tuikku";24849019]Voi mikä idiootti!

Sitähän kysyjä kai tarkoitti, kokonaiskorkoa. Jos Gloria Mundi itse asuu rapakon takana, niin eipä siinä ne euriborit kauheasti auta.[/QUOTE]

Kiitti Tuikku - sita juuri tarkoitin, etta paljonko tulee siis kokonaiskorkoa lainasummaan,,, en tieda mitaan euriborista, en marginaaleista, en primeista sun muista. Koitin vaan vertailla sita etta jos Suomessa ostaa talon, sanotaanko nyt 3000,000 eurolla niin paljonko siina on se kokonaiskorko joka lainaa tulee.

*vertauksena kerron etta itse juuri otin asuntolainan jossa kokonaiskorkoa on 3.25%*

aapeen kysymys on outo ja vähän hyödytön koska marginaali on voimakkaasti riippuvainen lainanottoajankohdan taloustuilanteesta. Oikea kysymyksen asettelu olisi mielestäni

mikä on teidän hiljattain otettujen asuntolainojen marginaali ja mihin viitekorkoon olette lainanne sitoneet?

En halua tietaa marginaaleja enka viitekorkoja - halusin vaan tietaa etta kuinka paljon sita korkoa on yhteensa ihmisilla talolainan maksussa - siis suurinpiirtein... huoh,,,

Kiitti Tuikku - sita juuri tarkoitin, etta paljonko tulee siis kokonaiskorkoa lainasummaan,,, en tieda mitaan euriborista, en marginaaleista, en primeista sun muista. Koitin vaan vertailla sita etta jos Suomessa ostaa talon, sanotaanko nyt 3000,000 eurolla niin paljonko siina on se kokonaiskorko joka lainaa tulee.

*vertauksena kerron etta itse juuri otin asuntolainan jossa kokonaiskorkoa on 3.25%*

No kysy sitten sitä!

Alotuksesta ja toisesta viestistäsi saa käsityksen, että olet itse ottamassa lainaa Suomessa. Satunnainen palstalainenhan ei voi tietää, että asut jossain muualla.

Uusien asuntolainojen keskikorko on 2,61
Uusien asuntolainojen keskikorko laski | Talous ja politiikka | YLE Uutiset | yle.fi

En halua tietaa marginaaleja enka viitekorkoja - halusin vaan tietaa etta kuinka paljon sita korkoa on yhteensa ihmisilla talolainan maksussa - siis suurinpiirtein... huoh,,,

Mutta katokko niissä on satunnaista vaihtelua johtuen siitä että milloin laina on otettu ja mikä viitekorko on valittu ja milloin sitä on viimeksi tarkistettu. Pelkän lopputuloksen vertailu ei kerro juuri mitään.

No, niin tai näin, mulla on muistaakseni noin 2,5%.

Yhteistyössä