Millaisia kokemuksia vuorohoidosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nuhanenä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nuhanenä

Jäsen
29.12.2004
39
0
6
Olen tässä pikku hiljaa suunnittelemassa työelämään paluuta ja esikoisen ainoa päivähoitomahdollisuus näyttäisi olevan vuorohoitopäiväkoti minun 3-vuoroni ja miehen 2-vuorotyön vuoksi. Alkuun tosin tarvitsisimme vain aamu- ja iltahoitomahdollisuuden arkipäivisin ja työviikkoakin olisi tarkoitus vähän lyhentää "pehmeän laskun" turvaamiseksi kaikille osapuolille, muksu kuitenkin on vielä taaperoiässä.

Onko kellään kokemuksia arjen pyörityksestä vuorohoidossa? Mikä on plussaa ja mikä miinusta, omalta ja lapsen kannalta? Enkä nyt milläänlailla kyseenalaista hoidon laatua vaan kysyisin kokemuksia jokaisen omasta elävästä elämästä. =)

Plussaa on se että lapsen ei tarvitse olla niin paljon ja niin pitkiä päiviä hoidossa mutta parisuhteelle voi heittää hyvästit.Me yritetään lapsien takia järjestää työvuorot niin että toinen on illassa ja toinen aamussa jottei lapsille tulisi kovin pitkiä päiviä ja viikonloput yritetään sumplia niin että vuorotellaan työt että lapset saisi olla viikonloput kotona. Lapsille tulee siis noin viisi-kuusi tuntia hoitoa per päivä ja saattaa olla viikollakin monta vapaapäivää. Tämä on kyllä melkoista puhelinrumbaa kun joudutaan miehen kanssa soittelemaan päivän tapahtumat läpi, kohta varmaan sekstataan puhelimen välityksellä kun ei keretä näkemään ollenkaan ;) ;)

Mun laset on ollu vuorohoidossa 3v ja 5v ikäisestä ja hyvin sopeutuivat. Ei mitään ongelmia ollu koko hoitoiän aikana. Mitä nyt tietty ne normaalit nuha-jutut niinku usein hoitolapsilla. Mukavaa oli kun sai välillä pitkiä aamuja kotona ja vapaapäiviä viikolla, ehti puistoilemaan ym. lasten kanssa touhuilua. Eli meidän perheellä vain positiivisia kokemuksia vuorohoidosta =) Itse ajattelen, että vuorotyössä ehti lasten arkeen enemmän kuin normi päivätyössä (huom. mun mielipide), kun sai olla lasten kanssa hereilläolo ajasta useammin kuin päivätyössä. No olen muutenkin vuorotyöhenkinen, joten johtunee siitä =) Mutta nyt isompien lasten kanssa kun on jutellut heilläkin positiivista kokemusta siitä arkivapaa jutusta.

Meillä reilun vuoden ikäinen aloitti tänä syksynä ympärivuorokautisessa päiväkodissa. Lähinnä vuorohoito meillä tarkoittaa iltapäivä/iltahoitoa ja viikonloput pyritään järjestämään niin että voi olla kotona. Kaiken kaikkiaan mukavasti on on mennyt. Mielestäni lapsen omat aikataulut on huomioitu hyvin - saa esimerkiksi nukkua kaksia päiväunia, kun tuntuu niitä vielä tarvitsevan. Aluksi oli rankkoja päiviä, jos pienen hoitoaika sattui niin, että hoitajien työvuoro ehti vaihtua hoidon aikana ja osa lapsistakin vaihtui - silloin tuli liian paljon uusia ihmisiä kerralla ja itkua. Mutta vähitellen ne kaikki hoitajat alkavat olla jo tuttuja ja lapsi suhtautuu ihan levollisesti väen vaihtumiseen. Meinaa se aikuisellekin olla aikamoinen opettelu, että tuntee talon väen edes ulkonäöltä..
Meidän vuorohoitopaikassa iltaisin eri-ikäiset lapset ovat samassa ryhmässä ja se musta on tosi positiivista ja luo ehkä jotenkin kodikkaampaa ilmapiiriä.
Hyvää vuorohoidossa on sekin, että harvoin lapsia on kerralla paikalla ihan niin paljoa kuin tavallisessa päivähoidossa - kun kaiken kaikkiaan ryhmässä saa olla se max 21 lasta.

Esikoinen meni aikoinaan hoitoon 1v3kk vanhana.Palasin töihin 3-vuoroon.Miehen kanssa olemme samassa työpaikassa ja matkaa noin 30km.Päätimme että pyrimme olemaan samaan aikaan töissä,muuten emme olisi paljon nähneet toisiame.
Lapsemme oli tosi sopeutuvainen ei vierastanut ja nukku ihan hyvin hoidossakin.Kaikki meni ihan hyvin.
Aamuvuorossa ollessamme hän jatkoi aamulla unia vielä hoidossa.
Toinen lapsemme oli aivan erilainen häntä en raaskinut viedä hoitoon yhtä nuorena,eli päätin olla kolme vuotta kotona.

Esikoinen aloitti koulun,myös sen takia tykkäsin jäädä kotiin pidemmäksi aikaa.

Yhteistyössä