millaisia kokemuksia teillä on teidän tk:n/sairaalan päivystyksestä?

• Viestiketjun aloittaja äiskä
  • Ensimmäinen viesti
Vantaa/Peijaksen sairaalan päivystys, pelkkää huonoa :kieh: Pahin oli se, kun mut viskottiin 4kk vauvan kanssa sieltä kotiin, vaikka pojalla oli liki 40 asteen kuume. Lääkäri suunnilleen vaan nauro mulle paskasesti päin naamaa, kun sinne pojan vein |O |O |O No siitä meni pari päivää, kun jo oltiin Jorvissa osastolla ja melkein viikko meni sillä reissulla. Pojalla oli virtsatulehdus päässyt jo munuaisiin asti, koska se Peijaksen vitun lääkäri ei viitsinyt poikaa edes tutkia :kieh:

harmaana
Jonotin angiinassa lähes 40 asteen kuumeessa kuusi tuntia lääkärille, en saanut kunnolla edes henkeä ja puhe mongersi pahasti koska kurkku oli niin tukossa, ei kärsinyt juoda juuri ollenkaan ja syödä ei yhtään. Lääkäri määräs betadinea mitä ei saa käyttää angiinassa ja sano et mene nukkumaan ja ota särkylääkettä.. Ja olin tuota ennen sanonu (mongertanu) sille että en saa juuri nukuttua enkä juotua. Jälkeenpäin olen lukenut angiinasta, että jos puhe menee tosi epäselväks, pitäis päästä osastolle tai jotain, mutta tämäpä pisti kotiin. Saattoi tietysti johtua siitä että lääkäri oli venäläinen ja ei juuri suomea osannut ja ilmeisesti ei sitten ymmärtänytkään.
Ja tämä Joensuussa /Siilainen (tuolla ei enää päivystystä).
Onneks ei tarvitse nykysin käydä päivystyksessä kun on työterveys..

Pääosin hyviä, vain kaksi huonoa kokemusta, ja nekin huonoja sen takia, että lääkäri ulkomaalainen, eikä puheesta meinannu saada mitään selvää, eikä ymmärretty toisiamme. Se huono puoli, et Tampereella ollaan lähes aina jouduttu päivystyksessä jonottaan useampi tunti, mutta kun se on tiedosssa päivystykseen mentäessä, ei siitä jaksa niin kauheesti stressata. Ja pääseehän lapsipotilaat kuitenkin ees hiukan nopeammin jonossa etenemään kuin aikuiset. Nyt tampereella oman kokemukseni mukaan päivystys parantunut, kun ei enää päivystysasema ole Hatanpäällä, vaan Acutassa.

minne
mä kävin kovien vatsakipujen kanssa sekä kuume rv.7. se lääkäri sanoi että keskenmeno, mene kotiin ja ota särkylääkettä. no menin kotiin ja yöllä oksensin ja vatsa äityi todella paljon en pystynyt suoraan kävelemään, soitettiin 112 ja mut vietiin lanssilla ensiapuun, mulla oli umpisuolentulehdus, onneksi sikiö selvisi ja nyt tuolla yläkerrassa nukkuu 3 vuotias. ja tää turussa. Tehtiin potilasasiamiehelle ilmoitus ja se tk.päivystys lääkäri sai huomautuksen. mulla oli tulehdus arvot yli 200. jos olisi sen pika crp:n ottanut niin olisi siinä huomannut.

Menin Keravan ensiapuun telotun jalan kanssa, siellä nopeasti sisään ja siirto peijakseen kuvattavaksi. Siellä toiminta oli nopeaa ja takasin keravalle jossa ei taaskaan kauaa menny, sain hoidon ja saikkua.Ei moittimista mistään.
Vein 8kk vauvan Keravan ensiapuun, odotus 15min ja palvelu jälleen hyvää+lapsi tutkittiin kunnolla ja sai lääkkeet.
Entisessä asuipaikassa istuin tuntikausia hajoneen polven kanssa päivystyksessä ja loppujen lopuski ne ei edes muistaneet mua ottaa sisään. Ei kiva.
Mies teloi jalkansa ja taas Kerava osasi palvella+hoitaa. Eli tähän mennessä kokemukset positiivisia.

Kippuravarvas
Yöllä ensiavussa ollut vauvan kanssa kun oli kovin tukkoinen, oltiin ainoat siellä ja hyvää hoitoa vauva sai. Käytiin samana yönä kaksi kertaa ja yhtään laskua ei tullut jälkeenpäin. Ja Forssassa tämä. Muutenkin tk päivystykseen päässyt aina kun tarvetta ollut ja lasten kanssa en ole joutunut ikinä pitkään jonottamaan.

Ea
Peijaksessa:
3kk vauva ollut kuumeessa ja hengitteli tiheesti useita tunteja. Seurailin sekunti kellon kanssa tätä kotona n.3 ja pioli tuntia.
Sitä ennen jo viikkoja ollut räkäinen, epäilty edellisenä sunnuntaina RS virusta. Sai kuitenkin 3kk rokotteen, kun ei ollut silloin vielä ollut kuumetta. Eli kuume saattoi johtua myös rokotteesta.

Vauva siis hengitti kellosta katsottuna 50-60krt min. Mikä ei siis enää ole normaalia, Jorvista kehotettiin suoraan yksityiselle, (ei kuulemma missään nimessä normaalia noin nopea hengitystiheys) kun eivät oikein luota noihin Peijaksen tk lääkäreihin näin pienten kanssa, mutta ajattelin ettei se Peijas nyt niin paha oo ja lähetehän sieltä vaan Jorviin haetaan. Väärässä olin.

Mentiin sisälle, niin ei taaskaan ketään kenelle ilmottautua aulassa. Sitten kävin sanomassa että vauva hengittää nopeasti, niin kaksi hoitsua tuli sitten ihmettelemään. Saturaatiota ei saatu tietenkään näin pieneltä sormesta (ylläri... johan sen nyt itsekkin tajuaa) Siinä sitten alkoivat puhua omien lapsiensa syntymäpainoista jne. Ihan kuin en huoneessa olisi ollutkaan. Olin ihan että, hei hoidetaan nyt tämä vauva eikä verestetä muistoja. Sanoivat vaan ettei tää nyt enää ainakaan hengitä niin nopeasti ja miksi olen antanut rokottaa jos epäillään rs virusta, tosi syyttävästi. Oli rouvilla vähän asenteet pielessä. Niin törkeää käytöstä mua kohtaan, käyttäytyivät niinkuin olisin joku täys tampio. Ihan niinkuin omalle lapselle jotain pahaa tahallaan antaisi tehdä. Kuulemma omituista jos kotona MUKA niin nopeasti on hengittänyt. Eivät kertaakaan laskeneet hengitys tiheyttä. Rouvat siinä viljelivät kaikenmaailman viisauksia kaikkitietävänä ja laittoivat sitten jonoon. Verikoetta kun ottivat niin vääntyi vauvan käsi niin että huusi kuin sireeni, lopuksi vielä rusautti vauvan sormen väärään suuntaan, niin että kunnolla paukahti ja vauva huutaa ja äidiltä pääsi itku, kun vaan vähäteltiin.

Lopulta päästiin VIIMEISENÄ lääkärille! Eli istuttiin vauvan kanssa odotushuoneessa 23-03 välinen aika. Hoitaja tuli vielä kuittaamaan että, "tämä lapsi ei ole räkäinen", sillon napsahti. Ai että, ei ole räkäinen.. Olen valvonut heräilevän, tukkoisen ja kuorsaavan vauvan kanssa viimeiset 2 viikkoa!!!

Lopulta lääkäri lähetti kotiin seuraamaan, kun ei voi tietää mistä johtui. Odotus huoneessa vauva hengitti edelleen 50krt min, joka rauhoittui n.40krt/min, juuri ennen lääkärille menoa.

Oli muuten viimeinen kerta kun menin Peijakseen vauvan kanssa.

vieras
Jorvista vain hyviä kokemuksia:

- kerran oli keuhkokuume, tunnin verran piti jonottaa, mutta ei siinä mitään hätää ollut

- Äkäisiä virtsatietulehduksia ollut, siis todella niin pahoja, että on yhtään liioittelematta pitänyt juosta vessassa 2 minuutin välein ja verta vain tullut enkä ole pystynyt kävelemään kunnolla. Olen päässyt lääkäriin heti tai noin 10 minuutin jonotuksen jälkeen. Ovat siis laittaneet jonon ohi. Lääkärissä ei kahta minuuttia kauempaa ole mennyt, labratuloksia ei ole edes odotettu, kun oireet niin selvät. Resepti kouraan ja päivystyksen hoitajat antaneet ensimmäisen antibioottitabletin -> olo alkanut puolen tunnin sisällä helpottaa. Kiitos vain Jorville! :) (toivottavasti ei tarvitse pian taas ottaa taksia alle)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ea:
Peijaksessa:
3kk vauva ollut kuumeessa ja hengitteli tiheesti useita tunteja. Seurailin sekunti kellon kanssa tätä kotona n.3 ja pioli tuntia.
Sitä ennen jo viikkoja ollut räkäinen, epäilty edellisenä sunnuntaina RS virusta. Sai kuitenkin 3kk rokotteen, kun ei ollut silloin vielä ollut kuumetta. Eli kuume saattoi johtua myös rokotteesta.

Vauva siis hengitti kellosta katsottuna 50-60krt min. Mikä ei siis enää ole normaalia, Jorvista kehotettiin suoraan yksityiselle, (ei kuulemma missään nimessä normaalia noin nopea hengitystiheys) kun eivät oikein luota noihin Peijaksen tk lääkäreihin näin pienten kanssa, mutta ajattelin ettei se Peijas nyt niin paha oo ja lähetehän sieltä vaan Jorviin haetaan. Väärässä olin.

Mentiin sisälle, niin ei taaskaan ketään kenelle ilmottautua aulassa. Sitten kävin sanomassa että vauva hengittää nopeasti, niin kaksi hoitsua tuli sitten ihmettelemään. Saturaatiota ei saatu tietenkään näin pieneltä sormesta (ylläri... johan sen nyt itsekkin tajuaa) Siinä sitten alkoivat puhua omien lapsiensa syntymäpainoista jne. Ihan kuin en huoneessa olisi ollutkaan. Olin ihan että, hei hoidetaan nyt tämä vauva eikä verestetä muistoja. Sanoivat vaan ettei tää nyt enää ainakaan hengitä niin nopeasti ja miksi olen antanut rokottaa jos epäillään rs virusta, tosi syyttävästi. Oli rouvilla vähän asenteet pielessä. Niin törkeää käytöstä mua kohtaan, käyttäytyivät niinkuin olisin joku täys tampio. Ihan niinkuin omalle lapselle jotain pahaa tahallaan antaisi tehdä. Kuulemma omituista jos kotona MUKA niin nopeasti on hengittänyt. Eivät kertaakaan laskeneet hengitys tiheyttä. Rouvat siinä viljelivät kaikenmaailman viisauksia kaikkitietävänä ja laittoivat sitten jonoon. Verikoetta kun ottivat niin vääntyi vauvan käsi niin että huusi kuin sireeni, lopuksi vielä rusautti vauvan sormen väärään suuntaan, niin että kunnolla paukahti ja vauva huutaa ja äidiltä pääsi itku, kun vaan vähäteltiin.

Lopulta päästiin VIIMEISENÄ lääkärille! Eli istuttiin vauvan kanssa odotushuoneessa 23-03 välinen aika. Hoitaja tuli vielä kuittaamaan että, "tämä lapsi ei ole räkäinen", sillon napsahti. Ai että, ei ole räkäinen.. Olen valvonut heräilevän, tukkoisen ja kuorsaavan vauvan kanssa viimeiset 2 viikkoa!!!

Lopulta lääkäri lähetti kotiin seuraamaan, kun ei voi tietää mistä johtui. Odotus huoneessa vauva hengitti edelleen 50krt min, joka rauhoittui n.40krt/min, juuri ennen lääkärille menoa.

Oli muuten viimeinen kerta kun menin Peijakseen vauvan kanssa.
Aika erikoinen kertomus, etenkin tuo, että seurailit kotona tuntikausia sekuntikellon kanssa vauvan hengitystä. Ette saanu hoitoa, vaan teidät lähetettiin kotiin seuraamaan vauvan vointia. Osastolleko oisi pitänyt ottaa, jos kaikki on kunnossa, niin että pärjää kotonakin?

TAYS, kokemus muutaman viikon takaa:

Mursin jalkani kotona ja menin ensin ambulanssilla omaan tk:hon. Siellä jalka kuvattiin ja laitettiin taksilla TAYSiin. Acutassa jonotin kolme tuntia, lääkäri kävi kerran kurkkaamassa ja käski pitää jalkaa ylhäällä, mikä oli hankalaa koska olisi pitänyt istua jotenkin poikittain muotoilluilla istuimilla. Tuoleja ei saanut siirrettyä, jotta olisin saanut vähän mukavamman asennon.

Ambulanssissa olin saanut kunnon kipulääkkeet, mutta kun niiden vaikutus alkoi haihtua, alkoi sattua aika mukavasti. Kävin luukulta pyytämässä lääkettä ja sieltä soitettiin jonnekin, sanottiin että kohta tuovat. Lääkettä ei näkynyt, ja puolen tunnin kärvistelyn jälkeen menin uudestaan kysymään. Sitten kohta tuli hoitaja ja toi Panadolia ja Buranaa, jotka eivät auttaneet pätkääkään.

Koska en kivuiltani todellakaan pystynyt istumaan jalka penkillä, jalka turposi oikein urakalla. Kun pääsin lopulta pedille, lääkäri sanoi pyytävänsä lääkintävahtimestaria laittamaan jalkani kohoasentoon ja tuomaan kylmää. Tunnin päästä soitin kelloa ja ihmettelin kun vahtimestaria ei näkynyt, sitten hoitaja toi kylmäpakkauksen. Lopulta jalka oli niin turvoksissa, että sitä ei voitu leikata, ja nyt kolmen viikon odottelun jälkeen olen menossa leikkaukseen. Ainakin luulen että turvotusta olisi saatu hillittyä, jos asianmukainen hoito olisi aloitettu jo tk:ssa, enkä olisi joutunut päivystyksessä istumaan tuntitolkulla. Mutta toivottavasti jalka nyt saadaa kuntoon, pitkä aika tulee vietettyä kipsin kanssa.

Raahelainen
Tosi helppoa päästä lapsen kanssa päivystykseen. Ja viime kerralla , kun jouduimme menemään seuraavana päivänä uudestaan, lääkäri pyysi anteeksi, että jouduimme odottamaan niin kauan. En kyllä ymmärrä, miksi aina valitetaan. Mutta kiitos Raahe!!

iita
menin tk.n päivystykseen puoli vuotiaan kanssa,olin juuri edellisenä päivänä ollut. yöt oli itkua ja aivan räkänen ja kuumeinen. edellisenä päivänä en saanut apua ja tyttö oli tullut entistä itkuisemmaksi myös päivällä. olin ollut siellä myös 3 päivää aikasemmin,siis kolme kertaa neljän päivän sisällä. kun menin lääkäri oli sama kun sillon ekalla kerralla ja sanoi aika tylyn oloisesti jotain että mitä nyt taas,sä olet ollut täällä eilenkin..siis kuulosti hieman vihaiselta. no selitin kuinka itkuinen lapsi on,katsoi korvat,ei niihin näkynyt,laittoi verikokeeseen ja korvapesuun. tyttö huusi aivan hirveesti kun korviin ruuttailtiin vettä. eipä lääkäri nähnyt vieläkään. antoi vaikkua irroittavaa ja käski mennä seuraavana päivänä tk.hon. tyttö itki vielä autossa unissaankin,oli niin järkyttynyt. vein seuraavana päivänä yksityiselle ja totesi heti että molemmat korvat tulehtunut. ei ihme jos huusi järkyttyneenä kun isoilla ruutilla laitettiin vettä. en ole kyllä kovin helpolla enään tonne päivystykseen mennyt,yritän hyvissä ajoin yksityiselle ettei tonne tarvi

Oysin yhteispäivystyksestä hyviä kokemuksia, viimeisin viime lauantailta kun menin virtsatieinfektio-oireiden ja supistelujen vuoksi käymään. Odotin kylläkin 2,5h lääkärille pääsyä, mutta niinhän se menee että kiireisimmät ensin. Sain saikkua ja antibioottikuurin ja lääkäri vielä muistutteli että jos alkaa enemmän supistella niin pitää tulla takaisin.

Tyksistä on 95% positiivisia kokemuksia sekä lasten että aikuisten puolelta.

Turun kaupunginsairaalan päivystyksestä on myös pääasiassa positiiviset kokemukset. Kerran jouduin odottamaan 7 tuntia, ollessani raskaana ja kipeä. Toisaalta taas tosi usein olen päässyt lääkärille heti joko itse tai lapsen kanssa.

huhhei
Vantaalta vain negatiivista. Katriinassa unohtivat käytävälle 3-vuotiaan korvakipuilijan, Myyrmäessä haukkuivat pystyyn kun kehtasin mainita että en päässyt puhelimella läpi (kysyivät siis miksi tulin ei-kiireisen asian takia paikanpäälle...tosin minusta sukurasitukseni oleva, alkanut migreeni ei ole mitätön/kiireetön syy päästä lääkäriin ja saada oikeat lääkkeet!). Peijas oli täysi vitsi, siitä en viitsi edes kirjoittaa. Maine ei ole turhasta tullut.

Hyvinkään sairaalassa on meidän kohdalla toiminut ihan ok. Keskimmäisen peukalo tikattiin jonon ohi.

Esikoisen kanssa jouduttiin vähän turhan kauan lojumaan käytävällä, ottaen huomioon että lanssilla oli tultu, lapsi oli sekava, näki harhoja, nyki, ja mun olisi pitänyt kyetä pitämään se siinä paikallaan.
Mutta kun sitä hoitoa sitten saatiin, niin se pelasi kyllä.

Mäntsälän arvauskeskus on jotakuinkin aivan syvältä. Soitin julmetun kipeän käden takia, jota olin seuraillut jo viikon, ja joka esti työnteon käytännössä täysin, alkoi vaikeuttaa kotona toimimistakin --> Ota panadolia, soita viikon päästä jos ei muutu parempaan.
Yksityisellä todettiin olkaniveltulehdus.

Viime tiistaina yritin soittaa saadakseni ajan, kärvisteltyäni viikon pää täynnä räkää, yskän takia yöunet oli jääneet pariin kolmeen tuntiin, kuume sahannut jo päiviä edestakaisin. Hengenahdistus alkoi olla melko paha.
En koskaan saanut edes puhelimella ketään kiinni.
Jonotusmusiikkia, "hetkinen vielä, olkaa hyvä", jonotusmusiikkia, linja poikki. Sama uudestaan.
Lopulta ei edes jonotusmusiikkia, vaan siirto kunnantalon vaihteeseen, josta todettiin, että siellä on ruuhkaa, voi voi.

Yksityisellä diagnosoitiin bakteeriperäinen keuhkokuume. Mukava tauti sairastaa, varsinkin näin raskaana. Ja mukavaa, etten sieltä tk:sta koskaan saanut ketään kiinni, niiden ohjeilla olisin tod.näk. nyt Hyvinkäällä osastolla.

Hoituri
Alkuperäinen kirjoittaja aletheia:
Vantaa/Peijaksen sairaalan päivystys, pelkkää huonoa :kieh: Pahin oli se, kun mut viskottiin 4kk vauvan kanssa sieltä kotiin, vaikka pojalla oli liki 40 asteen kuume. Lääkäri suunnilleen vaan nauro mulle paskasesti päin naamaa, kun sinne pojan vein |O |O |O No siitä meni pari päivää, kun jo oltiin Jorvissa osastolla ja melkein viikko meni sillä reissulla. Pojalla oli virtsatulehdus päässyt jo munuaisiin asti, koska se Peijaksen vitun lääkäri ei viitsinyt poikaa edes tutkia :kieh:

Ikävä kokemus, mutta ei ole tapahtunut Peijaksen päivystyksessä... Peijaksen päivystys on aikuisten sisätauti-kirurginen päivystys, jossa ei hoideta ollenkaan alle 16 vuotiaita. Sen sijaan Peijaksen sairaalan tiloissa toimivassa Vantaan kaupungin terveyskeskuspäivystyksessä hoidetaan potilaita vauvasta vaariin, mutta tällä Medonen pyörittämällä toiminnalla ei ole mitään muuta tekemistä Peijaksen päivystyksen kanssa kuin se, että on vuokrannut tilat Peijaksen sairaalalta ja toimii Peijaksen päivystyksen vieressä...

Annali
Aika usein nämä katkerimmat valittajat ovat niitä, joita on kohdeltu päivystyksessä ihan oikein. Eli todettu että hoitoa vaativaa ei ole ja laitettu kotiin, jossa potilas on sitten ihan hyvin parantunut. Tässäkin ketjussa se kurkkukipuinen ja tiheästi hengittelevä vauva ja muistaakseni joku muukin edustavat tätä omituista joukkoa.

Usein ihmiset toivovat päivystykseen tullessaan, että heillä olisi joku järkyttävän dramaattinen sairaus, ja kun todetaan ettei ole mitään, niin pettymys on valtava.

Ja mitä siihen korvalapseen tulee, tottakai yksityispuolella oli helppo seuraavana päivänä todeta korvatulehdus, kun edellisenä päivänä oli vaikut lioteltu.

Yhteistyössä