äiskä
ja kertokaa myös missäpäin suomesa tämä päivystys on! vertaillaan vähän! onko kokemukset huonoja vai hyviä?
Aika erikoinen kertomus, etenkin tuo, että seurailit kotona tuntikausia sekuntikellon kanssa vauvan hengitystä. Ette saanu hoitoa, vaan teidät lähetettiin kotiin seuraamaan vauvan vointia. Osastolleko oisi pitänyt ottaa, jos kaikki on kunnossa, niin että pärjää kotonakin?Alkuperäinen kirjoittaja Ea:Peijaksessa:
3kk vauva ollut kuumeessa ja hengitteli tiheesti useita tunteja. Seurailin sekunti kellon kanssa tätä kotona n.3 ja pioli tuntia.
Sitä ennen jo viikkoja ollut räkäinen, epäilty edellisenä sunnuntaina RS virusta. Sai kuitenkin 3kk rokotteen, kun ei ollut silloin vielä ollut kuumetta. Eli kuume saattoi johtua myös rokotteesta.
Vauva siis hengitti kellosta katsottuna 50-60krt min. Mikä ei siis enää ole normaalia, Jorvista kehotettiin suoraan yksityiselle, (ei kuulemma missään nimessä normaalia noin nopea hengitystiheys) kun eivät oikein luota noihin Peijaksen tk lääkäreihin näin pienten kanssa, mutta ajattelin ettei se Peijas nyt niin paha oo ja lähetehän sieltä vaan Jorviin haetaan. Väärässä olin.
Mentiin sisälle, niin ei taaskaan ketään kenelle ilmottautua aulassa. Sitten kävin sanomassa että vauva hengittää nopeasti, niin kaksi hoitsua tuli sitten ihmettelemään. Saturaatiota ei saatu tietenkään näin pieneltä sormesta (ylläri... johan sen nyt itsekkin tajuaa) Siinä sitten alkoivat puhua omien lapsiensa syntymäpainoista jne. Ihan kuin en huoneessa olisi ollutkaan. Olin ihan että, hei hoidetaan nyt tämä vauva eikä verestetä muistoja. Sanoivat vaan ettei tää nyt enää ainakaan hengitä niin nopeasti ja miksi olen antanut rokottaa jos epäillään rs virusta, tosi syyttävästi. Oli rouvilla vähän asenteet pielessä. Niin törkeää käytöstä mua kohtaan, käyttäytyivät niinkuin olisin joku täys tampio. Ihan niinkuin omalle lapselle jotain pahaa tahallaan antaisi tehdä. Kuulemma omituista jos kotona MUKA niin nopeasti on hengittänyt. Eivät kertaakaan laskeneet hengitys tiheyttä. Rouvat siinä viljelivät kaikenmaailman viisauksia kaikkitietävänä ja laittoivat sitten jonoon. Verikoetta kun ottivat niin vääntyi vauvan käsi niin että huusi kuin sireeni, lopuksi vielä rusautti vauvan sormen väärään suuntaan, niin että kunnolla paukahti ja vauva huutaa ja äidiltä pääsi itku, kun vaan vähäteltiin.
Lopulta päästiin VIIMEISENÄ lääkärille! Eli istuttiin vauvan kanssa odotushuoneessa 23-03 välinen aika. Hoitaja tuli vielä kuittaamaan että, "tämä lapsi ei ole räkäinen", sillon napsahti. Ai että, ei ole räkäinen.. Olen valvonut heräilevän, tukkoisen ja kuorsaavan vauvan kanssa viimeiset 2 viikkoa!!!
Lopulta lääkäri lähetti kotiin seuraamaan, kun ei voi tietää mistä johtui. Odotus huoneessa vauva hengitti edelleen 50krt min, joka rauhoittui n.40krt/min, juuri ennen lääkärille menoa.
Oli muuten viimeinen kerta kun menin Peijakseen vauvan kanssa.
Alkuperäinen kirjoittaja aletheia:Vantaa/Peijaksen sairaalan päivystys, pelkkää huonoa :kieh: Pahin oli se, kun mut viskottiin 4kk vauvan kanssa sieltä kotiin, vaikka pojalla oli liki 40 asteen kuume. Lääkäri suunnilleen vaan nauro mulle paskasesti päin naamaa, kun sinne pojan vein |O |O |O No siitä meni pari päivää, kun jo oltiin Jorvissa osastolla ja melkein viikko meni sillä reissulla. Pojalla oli virtsatulehdus päässyt jo munuaisiin asti, koska se Peijaksen vitun lääkäri ei viitsinyt poikaa edes tutkia :kieh: