Millaisia elämäntapaohjeita annettu lääkärissä?

Pohdiskelin tässä, että onko teille annettu lääkärissä jotain elämäntapa muutos ohjeita lapsettomuutta hoitamaan?

Kunnallisella puolella kun on hoidoissa niin ei ole mitään ihmeellisiä neuvoja annettu. Meillä lapsettomuus siis johtuu miehen alhaisesta siittiömäärästä mutta olisi mielenkiintoista myös kuulla mitä ohjeita naisille on annettu.
 
Hmm.. Kerran on sanottu, että ei saa laihduttaa mutta muuten ei ole mitään sanottu. Miehillähän himosaunominen heikentää tilapäisesti siittiöiden määrää ja kai pidemmän päälle vaikuttaa ihan pysyvästikin laatuun ja määrään.
 
Meille sanottiin että ennen touhuun ryhtymistä ei saa saippualla pestä alapäätä ettei se normaali pH ja normaalit bakteerit häviä. Voi kuulemma vaikuttaa kans siittiöiden laatuun. Toinen oli että mahdollisimman "puhdasta" ruokaa. Olipa aika mielenkiintonen toi sauna juttu semmosta en oo ennen kuullukkaan, hyvä pistää korvan taakse kun meilläkin siellä käydään 3-4 kertaa viikossa
 
Viina, tupakka ja ylipaino pois. Rehuja, kevyttä ja mieltä piristävää liikuntaa lisää. Jos käyttää liukuvoidetta, pitää ottaa huomioon, että jotkin toimii ehkäisyvaahdon tapaan. Elämän muut mutkat korjattava, esim. tosi stressaava työ vaihtoon tai stressitekijät eliminoitava muutoin. Seksiä joka toinen päivä. Päivittäin, useita kertoja pupuilu "laimentaa spermaa", siittiöitä ei ehdi valmistua tarvitun nopeasti.
Ovulaatio tosiaan on 14 vuorokautta ennen kuukautisia, yhdynnät kannattaa aloittaa ainakin 18 päivää ennen kuukautisia.
Vitamiinit kondikseen, varsinkin b12 vitamiinin alhaisuus saattaa vaikuttaa kilpirauhasen toimintaan ja sitä kautta vaikeuttaa raskautumista.
Foolihappo on myös tärkeä.
Multitabs raskaus- siinä on ainakin kaikki tarpeellinen.
 
Kiitos, Amodini, tyhjentävästä vastauksesta. Mielenkiintoista minullekin. Mutta APUA, mikä tuo viimeinen juttu urheilusta on? Mistä tällainen tieto löytyy? Itselleni urheilu on aina ollut elämäntapa, pitkään tosimielellä ja viime vuosina huvin vuoksi, mutta silti aika paljon. Mikä lasketaan urheiluksi?
 
Muuten sellainen hassu juttu, että meiltä ei klinikalla ensikäynnillä eikä koskaan muulloinkaan ole kysytty tai neuvottu mitään yhdynnöistä, niiden määrästä tai säännöllisyydestä. Lapsettomuuden syynä olisi siis yhtä hyvin voinut olla se, että kuvitellaan vauvojen tulevan oikeasti haikaran kyydissä eikä oltais älytty itse niitä puuhata. Ihmeteltiin tätä vähän kotona jälkeenpäin...
 
Muuten sellainen hassu juttu, että meiltä ei klinikalla ensikäynnillä eikä koskaan muulloinkaan ole kysytty tai neuvottu mitään yhdynnöistä, niiden määrästä tai säännöllisyydestä. Lapsettomuuden syynä olisi siis yhtä hyvin voinut olla se, että kuvitellaan vauvojen tulevan oikeasti haikaran kyydissä eikä oltais älytty itse niitä puuhata. Ihmeteltiin tätä vähän kotona jälkeenpäin..
:D Ihan totta kuitenkin!

Mulla oli koko juttukin printattuna, mutta tähän hätään löysin vain tiivistelmän. Se liikunta juttu on Morris et al. (2006): Effects of lifetime exercise on the outcome of in vitro fertilization., Obstet Gynecol. 108(4):938-45. Kyse olikin näköjään yli 4h viikossa urheilevista. En tiedä ovatko vakioineet esim. BMI:tä. Eli voihan olla, että jenkkitutkimuksen otoksesen yli 4h liikkuvat ovat alipainoisia, joilla kierrossa häikkää. Ainahan tutkimukset ovat "tilastototuuksia". Väittäisin joka tapauksessa, että kuntourheilu-liikunnasta on enemmän hyötyä kuin haittaa. Kilpaurheilu voipi olla asia erikseen.

Minun tuntemista ihmisistä kaikki liikkuvat yli 4h viikossa ja suurin osa on raskautunut helposti.
 
Hei! Kiitos tuosta artikkelivinkistä. Käyn etsimässä käsiini. Tuo on vielä aika tuore, niin että varmaan lähdeluettelosta löytyy muitakin aiheesta, jos sitä on enemmänkin tutkittu.

Itse asiassa mut lääkäri käskikin jo lihotus- ja laiskottelukuurille, jota olen parhaani mukaan yrittänyt viime syksystä. Olen aina itse uskonut, että jos on vankka terveys ja menkat tulee säännöllisesti, niin kaikki on hyvin painosta tai liikuntamääristä riippumatta. Loogista, mutta ehkä myös vähän subjektiivisuutta siinä, että muuten hyväksi koettua elämäntyyliä ei mielellään lähtisi muuttamaan, ellei sitten ole tosi hyvä syy. Vankka tieteellinen näyttö kelpaisi sellaiseksi minulle.

Joo, tuskin tätä lapsenteko-ongelmaa voi minkään yhden elämäntapatekijän piikkiin laittaa. Kaikki kuitenkin syö jotain ja liikkuu jollain tavalla enemmän tai vähemmän eli harmaan sävyillä tässä pelataan.

Taidat lähestyä tätä asiaa jossain määrin samalla tavalla kuin minä, kun tuo tutkimus tuli tuolta kuin apteekin hyllyltä. ;)
 
Hei, Päättäessäni yli kolme vuotta sitten hakeutua lapsettomuushoitoihin, oli gynegologin ohjeena hankkia painoa lisää ja vähentää kuntosalitreenaamista ja palata asiaan puolen vuoden päästä, mikäli mitään ei ala tapahtua. Tämä suositus oli silloin minulle kuin myrkkyä!! Hankkisin siis läskiä ympärille, enkä kävisi salilla :whistle: Noh, eipä ollut muutakaan vaihtoehtoa.. vähensin treenaamista ja sain hyvin nopeasti inhottavaa läskiä ympärilleni!! :eek: Mitään ei kuulunut ja varasin sitten puolen vuoden jälkeen uuden ajan, ja sitten alkoivat nämä tutkimukset ja hoidot. Treenaaminen on jäänyt lähes kokonaan.. Nyt on kokeiltu ivf-hoitoa ja 1pas ja odottelen vielä tälle kuulle 2passia.
Treenaamisen jääminen ja tämän inhottavan ylimääräisen rasvakerroksen saaminen ympärille ärsyttää!! Mutta luonne kun on sellainen, että jos jotain tekee, - käy vaikka salilla tms. ruokavaliot ja muut, niin ne menee sitten vähän liian pitkälle.. jokotai |O
 
Jahas,onpas mielenkiintoinen ketju. Meillä kans 5 vuotta takana lapsettomuutta,mulla BMI jotain 19,mutta kun paino ei nouse,niin ei nouse.Kolme kertaa tutkittu kaikki ja ravitsemusterapeutilla juoksin,kaikki ok. Diagnoosina:Aikuispainonsa sannut nuori nainen.Olin noiden tutkimusten aikaan 19. Painoa alkoi laskea 16-vuotiaana murrosiän laantuessa,silloin painon n. 60kg,nyt 47kg viimeset 7 vuotta.Eli mullekin sanoi rav.terapeutti ja lapsett.lääkäri,että lihotus kuurille 3-5 kg lisää,eipä onnistu vaikka mitä söis,enkä liiku "ylimääräisiä". Mites sitten miehen paino,miehen lääkitykset yms.? Mitä niistä on sanottu? Voiko esim. mielialalääkitys vaikuttaa negatiivisesti?Miehelläni em. lääkitys ja nestettä keräytyy liian helposti lääkkeiden takia..ja nuo vitsku-purkit on molemmille pakko hommata!Mitäs sille ukolle pitäis syöttää?Itselle Multitabs raskaus ja ukolle "normaali" multitabs,eikö?
 
Kris ja Tinttara, helpottavaa löytää täältä kohtalotovereita, vaikkei tänne joutumista kenellekään tietenkään toivoisi. Kris, ymmärrän täysin tuskasi. Mulla ainakin treenaamisen välttely ja ruokavalion muuttaminen omasta mielestä epäterveelliseksi on vaikuttanut mielialaan ja elämänlaatuun tosi negatiivisesti. Välillä mietin, että onko järkeä elää näin, kun kuitenkaan ei lasta kuulu, ja sitä paitsi alamaissa olo ja itseinho ei varmaan mitenkään auta hedelmöittymisessä. Tosi ristiriitaista. Toivottavasti sulla kuitenkin tuo painonnousu auttaa ja pian tärppää.

Itsellä vähän sama tilanne kuin Tinttaralla eli olen lihotuskuurilla ja kaikki liikunta seis, mutta paino ei nouse. BMI ollut vuosikausia vakaasti 18,5 - joskus stressikausina vähemmän ja silloin tällöin 19 raja rikki (esim. tuossa syksyllä hormonihoitojen aikana turvotuksen ansiosta), mutta muuten on ja pysyy tuossa. Tuntuu, että treenaamattomuus yleensä jopa laskee painoa, kun lihakset katoaa.

Ravitsemusasioita jonkun verran tuntevana sanoisin, että tuota tavallista multitabsia voi yleensä hyvin ottaa normaaliannostusta. Ravintolisät ei tietenkään korvaa terveellistä ruokavaliota eli siihen kannattaa myös keskittyä, mutta tuollainen multitabs tms on ihan hyvä lisä. Jos aikoo ottaa yksittäisiä vitamiineja tms purkista tai isompia määriä, niin kannattaa vielä tarkistaa lääkäriltä tai apteekin henkilökunnalta, että annokset on järkeviä, varsinkin jos käyttää monia erilaisia valmisteita rinnakkain.
 
:x Juu mulle lääkäri totesi, että enemmän vaan vipinää peiton alle :(

Että otti päähän... eihän sitä ihan verille voi viedä.
No enpä käy enää sillä lääkärillä. Ja kauan toivottu kakkoskolmonen tullut.
 
Lääkäri käski hoitojen yhteydessä minunki lopettaa liikunnan harrastamisen ja sano, että painoa pitää saada lisää. Mulla painoindeksi siis 17,5. Lääkäri kyseli hyvinki epäluulosena, että onko mulla anoreksia. Siihen ku vastasin, että syön kyllä hyvin ja mies sanoi asiaan myös oman mielipiteensä, niin seuraava kysymys olikin sitten että käynkö oksentamassa syönnin jälkeen.. No, enpä tee sitäkään. Olen ollu myös viime syksystä saakka harrastamatta liikuntaa ja saanu painoa nousemaan sen 2kg. (lääkkeitten aikana ku turvotusta tulee, niin väliaikasesti tulee se 2kg tuohon lisää, mutta turvotuksen laskettua lähtee myös lisäpaino.) Lääkärin mukaan keholla ei ole tarpeeksi energiaa tuottaa munasoluja ja tehdä muut tehtävänsä kunnolla, mikäli rasvavaranto kehossa on liian vähäistä.

Muuten ohjeena oli, etä seksiä kannattaa harrastaa joka toinen pv. ja lisäksi sanoi, että alkoholin ja tupakin kanssa vallitsee ehoton käyttökielto.

Miehellä oli ensimmäisessä spermatutkimuksessa a liikkuvien määrä alentunut, n. 56%. Nyt kun mies alkoi liikkumaan enemmän ja on syönyt entistä terveellisemmin + jättänyt karkit pois sekä alkanu syömään vitamiinejä, niin on ainakin sperman laatuun saatu parannusta. Viimeksi ennen inssiä kerrottiin siittiöistä olleen 87% a liikkuvia (ennen pesua, pesun jälk. 98%)! Elikkästä kyllä ainakin tämän kokemuksen mukaan terveellisimmät elämäntavat kannattaa.
 
Meille ei annettu oikeestaan mitään muita ohjeita, kun että tupakointia ei kannattais harrastaa. Itse en ole polttanut vuosi kausiin, mies on sellainen juhlapolttelija, mutta on koittanut sitäkin vähentää.

Meillä ei ole mitään selvää syytä lapsettomuuteen löytynyt. Mulla kyllä lievä endometrioosi, joka poistettiin reilu vuosi sitten, jolloin sanottiin että ei pitäis vaikuttaa.. 7 kk laparoskopian jälkeen tulin inseminaatiosta raskaaksi, joka sitten meni kesken rv6. Eka IVF on takana, ja epätoivo alkaa nostaa päätään.

Olenkin harkinnut ravintoterapeutille menoa. Onko kellään kokemusta, onko tätä ravintoasiaa tutkittu laajemmin lapsettomuuden osalta? Tai onko muuta tietoa, voisiko siitä olla apua. Minä ovuloin normaalisti ja kiertokin on lähes aina säännöllinen, niin mietin että onko rahan hukkaa. Urheilua olen viime aikoina lisännyt, koska olen ymmärtänyt että ei tavallisesta kuntoliikunnasta pitäisi olla mitään haittaa.

Itse olen hoikka, mutta kuitenkin normaalipainoinen. Lisäksi olen lihonut 1,5-2 kiloa viime aikoina. Mites se painoindeksi mitataankaan?

Täytyy yrittää tän kaiken muun pohdiskelun ohella keskittyä myös olennaiseen, eli seksin harrastamiseen... :D
 
Mun tilanne on ollut täysin toinen. Painoindeksi on ollut hieman yläkanttiin n. 26, mutta kerron kuitenkin oman kokemukseni tänne jos siitä olis jotain apua muille.

Mulle ei lapsettomuusklinikalla annettu paljon muuta viikkiä, kun tuo foolihappo ja sitä aloin syömään. 9 kuukautta sen jälkeen tulin raskaaksi. Lisäksi kyselin vatsavaivoijeni osallisuutta lapsettomuuteen ja kuten monet tietävät keliakia voi olla yhtenä syynä siihen. Verikokeen mukaan mulla ei keliaakiaa ollut (testi on kai noi 70-80% luotettava), mutta siirryin kuitenkin gluteiinittomalle ruokavaliolle. Vointi sen jälkeen oli paljon parempi ja jokunen kuukausi ruokavalion muutoksen jälkeen myös tulin raskaaksi.

Lisäksi samoihin aikoihin lopetin kahvin juonnin kokonaan (siirryin vihreään teehen) ja kaikki nämä elämäntapamuutokset saivat aikaan mulla sen, että laihduin noin 8 kiloa (huom. olin hieman ylipainoinen).

Sen lisäksi kolmen vuoden lapsen teon jälkeen jotenkin sain vihdoin päähäni taottua, että jos se lapsi ei tule niin ei tule! On sitä elämässä muutakin ja voi olla onnnellinen. Ja sitten yht' äkkiä huomasinkin olevani raskaana.

En voi sanoa mikä näistä asioista vaikutti, kun muutin elämässäni aika paljon monia asioita. Nyt odotellaan äippälomaa alkavaksi noin kuukauden päästä!


 
Meillä sitten taas kun alettiin lapsettomuustutkimukset ensin julkisella niin lääkäri käski laihduttaa ja palata puolen voden päästä asiaan. Noenpä laihtunut mut palasin asiaan. Jankutus jatkoi, toki aiheesta mutta ilman et lekuri edes kunnolla tunsi mua. Ei ollut kovin mukavaa huomiota. Sain tarpeekseni ja vaihdoimme yksityisellepuolelle ja siellä ei paino ollut enään ongelma vaan hommat alkoivat hoitua. Tutkimukset saatiin tehtyä ja päästiin nopeasti hoitoon. Nyt sanottiinkin et ei kannata laihduttaa. (laihduin muutama vuosi sitten -10kg), ennen hoitohin tai tutkimuksiin menoa. Ja kiloja on oikeesti huomattavasti liikaa.
 
vierailija
🎯
Mun tilanne on ollut täysin toinen. Painoindeksi on ollut hieman yläkanttiin n. 26, mutta kerron kuitenkin oman kokemukseni tänne jos siitä olis jotain apua muille.

Mulle ei lapsettomuusklinikalla annettu paljon muuta viikkiä, kun tuo foolihappo ja sitä aloin syömään. 9 kuukautta sen jälkeen tulin raskaaksi. Lisäksi kyselin vatsavaivoijeni osallisuutta lapsettomuuteen ja kuten monet tietävät keliakia voi olla yhtenä syynä siihen. Verikokeen mukaan mulla ei keliaakiaa ollut (testi on kai noi 70-80% luotettava), mutta siirryin kuitenkin gluteiinittomalle ruokavaliolle. Vointi sen jälkeen oli paljon parempi ja jokunen kuukausi ruokavalion muutoksen jälkeen myös tulin raskaaksi.

Lisäksi samoihin aikoihin lopetin kahvin juonnin kokonaan (siirryin vihreään teehen) ja kaikki nämä elämäntapamuutokset saivat aikaan mulla sen, että laihduin noin 8 kiloa (huom. olin hieman ylipainoinen).

Sen lisäksi kolmen vuoden lapsen teon jälkeen jotenkin sain vihdoin päähäni taottua, että jos se lapsi ei tule niin ei tule! On sitä elämässä muutakin ja voi olla onnnellinen. Ja sitten yht' äkkiä huomasinkin olevani raskaana.

En voi sanoa mikä näistä asioista vaikutti, kun muutin elämässäni aika paljon monia asioita. Nyt odotellaan äippälomaa alkavaksi noin kuukauden päästä!
 

Yhteistyössä