Millaiset verenpaineet ja muut oireet sinulla oli raskausmyrkytyksessä?

Siinä se kysymys jo tulikin.

Itsellä oli ekassa raskaudessa myrkytys ja rv 35-36 alko verenpaineet kohoamaan. Muina oireina oli todella kova väsymys, päänsärky ajoittain, "tähtien" näkeminen ja valkuainen pissassa.

Nyt olen rv 29 ja verenpaineet on ollut neuvolakäynneillä koholla melkein koko raskausajan, mutta kotona on olleet hyvät. Mutta nyt sitten on myös kotimittaukset ruvennut kohoilemaan, tänään esim. oli n. 150/85. Ja järkyttävä väsymys on vaivannut noin viikon verran, tekisi vaan mieli nukkua päivä putkeen. Oon myös huomannut että välillä silmissä vilkkuu tähtiä ja sahalaitoja, eli aikalailla samanlaisia oireita ku ekassakin.

Neuvolaan soitin ja huomenna pääsen sinne käymään, katotaan pissasta proteiinit, toivottavasti ei ole plussalla. Mutta siis te kellä ollut/on raskausmyrkytys, niin kuulisin mielelläni teidän oireista ja kokemuksista, kiitos! :flower:
 
Mulla ei oireita ollut. Menin normaalille neuvolakäynnille ja siellä huomasivat että on paha myrkytys. Heti jouduin osastolle ja tämä oli rv:lla 27. Poika syntyi 29+5 ja painoi 970g. Valkuainen oli +++. Osastolla tuli oireita, päänsärky, ylävatsakivut, näköhäiriöt. Turvotusta ei ollut ollenkaan.
Tokassa ja kolmannessa raskaudessa ei tullut myrkytystä.
 
vieras
Kotimittaukset parempia, kuin neuvolassa. Kotonakin alkoivat kohota rv 34 ja laittoi äippäpolille. Sairaalaan jouduin sisään, lepäilemään ja verenpainelääkkeen aloittivat, mutta eivät laskeneet silläkään, joten käynnistettiin ja lapsi syntyi 35+4. Mulla ei ollu mitään muuta oiretta, liuskatestillä vähän proteiineja.
 
mie vaan
Mulla oireet alkoi noin viikolla 30. Verenpaine oli pahimmillaan 140/105 (normaalisti verenpaine 115/60), muina oireina oli väsymys, huimaus. Ja jos erehtyi tekemään jotain niin aivan järkyttävä päänsärky.
 
hellsbells
Mulla alko turvotus jo rv35 ja siitä lähtien tuli painoo aina viikossa väh. 1,5kg, enimmillään 2,5kg viikossa. Oli oli heikko, pyörrytti, heikotti, "tähtiä" näky (semmosia mitä näkyy kun ottaa salamalla kuvan).

Rv 36 paineet oli 146 / 91, mutta vasta rv 39 alko oleen pissassa proteiinia ja paineet oli 170/100 niin otettiin osastolle käynnistykseen.
 
juu
Kotona alkoi paineet nousta, luokkaa 100/145 oli kun lähdin synnärille tarkastettavaks. Automatkalla alkoi hemmetillinen päänsärky (matkaa 30min), oksensin parkkiksella. Kun mittasivat verenpaineen synnärillä se oli jo 128/201. Valkuainen +++, olo aivan järkyttävä. Päänsärkyyn ei tepsinyt mikään ja oksensin kaiken mitä suuhuni laitoin. rv oli tuolloin 27+5.

Sain kortisoonipiikit kehittään neitin keuhkoja, 3 päivää olin sänkyyn sidottuna, välillä antoivat verenpainelääkettä suonensisäisesti. Koitettiin saada mahd. paljon päiviä vauvan keuhkojen kehitykselle. Sitten luonto alkoikin hoitaa asiaa, lapsivedet meni ja istukka alkoi irrota. Pikasektiolla neiti maailmaan, koko 1360g.
 
pörris
Tämmösiä paineita näyttää olevan korttiin merkattu rv 37 eteenpäin:
137/105, 150/98, 149/84.
Päivittäin melkein piti käydä verikokeil ja mittauttaas paineita. Mulla kans kotona mittari näytti aina paljon vähemmän, en tiä sit syytä? Sit kun pissa oli jo ihan hiukan plussalla niin sit tehtiin lähete TYKSiin ( piti vain käydä). Sielt eivät sit kotiin enää päästäneekään, vaikka myrkytys oli ihan lievä, vaan olin siellä 2 yötä, sit päättivät käynnistää. Silloin oli rv 38+4. Syntyi terve tyttö 4kg 55cm.
 
pörris
Alkuperäinen kirjoittaja pörris:
Tämmösiä paineita näyttää olevan korttiin merkattu rv 37 eteenpäin:
137/105, 150/98, 149/84.
Päivittäin melkein piti käydä verikokeil ja mittauttaas paineita. Mulla kans kotona mittari näytti aina paljon vähemmän, en tiä sit syytä? Sit kun pissa oli jo ihan hiukan plussalla niin sit tehtiin lähete TYKSiin ( piti vain käydä). Sielt eivät sit kotiin enää päästäneekään, vaikka myrkytys oli ihan lievä, vaan olin siellä 2 yötä, sit päättivät käynnistää. Silloin oli rv 38+4. Syntyi terve tyttö 4kg 55cm.
oho.. ei tohon mitään iskunaamaa pitänyt tulla :D
 
Kiitos kovasti kaikille vastauksista :flower:
Itseä vähän hirvittää jos näin aikasin tulee tällä kertaa myrkytys, ja jos vauva syntyy sit reilusti etuajassa. Vaikka onhan näillä viikoilla jo hyvät edellytykset vaavilla.

Unohdin noista oireista sanoa turvotuksen, sitä mulla on nyt ollut ihan aamusta iltaan saakka, varsinkin naama on turvonnut vähän ja sormet sekä jalkaterät.

Ja esikoisen aikaan mulla tuli tosiaan ne ekat oireet sillon rv 35-36 ja synnytystä alettiin sit rv 38 käynnistelemään, ja poika synty kiireellisellä sektiolla 38+3 3320g ja 49cm.

Lisää vaan kokemuksia!
 
vieras
Minulla oli viidestä raskaudesta neljässä raskausmyrkytys. Verenpaine alkoi nousta yli normirajojen, turvotus alkoi olla reilua jaloissa ja käsissä. Pissassa oli valkuaista. Huomioitavaa oli ÄRTYISYYS! Mies otti pattiin, olotila samoin. Oikeastaan kaikki ärsytti ja kiukutti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mmiilia:
Kiitos kovasti kaikille vastauksista :flower:
Itseä vähän hirvittää jos näin aikasin tulee tällä kertaa myrkytys, ja jos vauva syntyy sit reilusti etuajassa. Vaikka onhan näillä viikoilla jo hyvät edellytykset vaavilla.

Unohdin noista oireista sanoa turvotuksen, sitä mulla on nyt ollut ihan aamusta iltaan saakka, varsinkin naama on turvonnut vähän ja sormet sekä jalkaterät.

Ja esikoisen aikaan mulla tuli tosiaan ne ekat oireet sillon rv 35-36 ja synnytystä alettiin sit rv 38 käynnistelemään, ja poika synty kiireellisellä sektiolla 38+3 3320g ja 49cm.

Lisää vaan kokemuksia!
Kyllä mä sinuna kävisin jo tänään antamassa päivystyksessä pissanäytteen kun ennenkin sulla myrkytys ollut. Tai sitten käyt äitiyspolilla. Tai soita ainakin äitiyspolille mitä mieltä siellä ovat.
Hyvin selviää jo noilla viikoilla syntynyt. Meillä siis syntyi 29+5 ja 2kk oli teholla. Toki siinä mennään päivä kerrallaan mutta hoito on nykyään niin hyvää onneksi.:)
Itse ramppasin sitten seuraavissa raskauksissa koko ajan äitiyspolilla kun piti niin usein tarkkailla että kaikki menee hyvin. Ja sain mennä käymään siellä jos vähänkin huolestutti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja NetanJahu:
Alkuperäinen kirjoittaja mmiilia:
Kiitos kovasti kaikille vastauksista :flower:
Itseä vähän hirvittää jos näin aikasin tulee tällä kertaa myrkytys, ja jos vauva syntyy sit reilusti etuajassa. Vaikka onhan näillä viikoilla jo hyvät edellytykset vaavilla.

Unohdin noista oireista sanoa turvotuksen, sitä mulla on nyt ollut ihan aamusta iltaan saakka, varsinkin naama on turvonnut vähän ja sormet sekä jalkaterät.

Ja esikoisen aikaan mulla tuli tosiaan ne ekat oireet sillon rv 35-36 ja synnytystä alettiin sit rv 38 käynnistelemään, ja poika synty kiireellisellä sektiolla 38+3 3320g ja 49cm.

Lisää vaan kokemuksia!
Kyllä mä sinuna kävisin jo tänään antamassa päivystyksessä pissanäytteen kun ennenkin sulla myrkytys ollut. Tai sitten käyt äitiyspolilla. Tai soita ainakin äitiyspolille mitä mieltä siellä ovat.
Hyvin selviää jo noilla viikoilla syntynyt. Meillä siis syntyi 29+5 ja 2kk oli teholla. Toki siinä mennään päivä kerrallaan mutta hoito on nykyään niin hyvää onneksi.:)
Itse ramppasin sitten seuraavissa raskauksissa koko ajan äitiyspolilla kun piti niin usein tarkkailla että kaikki menee hyvin. Ja sain mennä käymään siellä jos vähänkin huolestutti.
Ehkä mä tosiaan soittelen jo tänään polille ja kysyn jos voisin käydä tarkistaas siellä tilannetta. Vauvakin ollu normaalia hiljaisempi muutaman päivän.
Se on kyllä hyvä kuulla noita hienoja "selviytymistarinoita" kun vauva syntynyt noin pienillä viikoilla. Hienoa että teillä meni kaikki hyvin :) Onneksi suomessa on niin hyvät terveyspalvelut ja edellytykset ihan pikkukeskosillekkin!

Jospa mä nyt koitan soitella sinne polille..
 
Pampales
Mulla tuli ekassa raskaudessa raskausmyrkytys joskus viikolla 36 ja silloin verenpaineet nousi 170/110. Sain verenpainelääkkeet ja tilannetta seurattiin. Viikolla 39 valkuaiset nousi kahdelle plussalle ja raskaus käynnistettiin.

Tässä toisessa raskaudessa verenpaineet alkoivat nousta jo viikolla 29. Jouduin tehoseurantaan ja painetta ja proteiineja mitattiin kolmasti viikossa + kotona vielä lisäksi. Pää oli lisäksi mielettömän kipeä ja näköhäiriöitä ajoittain, myös turvotusta tuli useita kiloja viikossa!! Viikolla 36 jouduin sairaalaan makaamaan, sillä kotona lepääminen ei esikoisen takia oikein onnistunut. Sairaalassa turvotus laski ja olo vähän kohentui, mutta raskaus käynnistettiin lopulta rv37 kun vauvan kasvu hidastui ja vettä oli vähän. Paineet oli lääkityksestä huolimatta korkeimmillaan 180/120!!

Täälläpäin ainakin hoito oli tosi asiallista ja lääkärit ja kätilöt ammattitaitoisia. Näytille sai aina mennä jos jokin asia huoletti. Toivottavasti sinulla ja pikkuisella olisi kaikki hyvin!
 

Yhteistyössä