millaiset vaunut on hyvät =)

kertokaahan kokemuksia vaunuista, millaset ois hyvät... aiemmin oli sellaset rattaat joissa oli kantokoppa ja sehän meni kyllä aika pian pieneksi...nyt tulossa kesävauva, eikai se enää talvella siihen kantokassiin mahu :D niin ja asutaan kaupungissa,,,, on se hankalaa yksien vaunujen ostaminen =)
 
Kannattaa huomioida ainakin seuraavia:

kuljetteko pääasiassa lyhyitä matkoja asfaltilla ja muuten tasaisella? Tällöin käy jousittamattomat ja pienempipyöräisetkin vaunut. Muuten kannattaa ottaa reilunkokoisilla renkailla ja kunnon jousilla varustetut.

Aisan säätömahdollisuus ja heittoaisa helpottavat elämää paljon.

Jos vaunuja pitää kuljettaa paljon, kannattaa valita helposti koottava ja vähän tilaa vievä malli.

Meillä ollut kolme vuotta Brion yhdestelmä kovalla erillisellä vaununkopalla. Koppa on todella tilava (makuutila n. 35x75 cm). Kesävauva mahtui koppaan ekan vuoden ja oli talvella todella lämmin. Ratasosa on tilava. Vaunut kulkee hyvin epätasaisillakin pinnoilla ja lumessa. Hyvin on kestäneet ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Ovat leveät ja melko raskaat, joten jos paljon täytyy nostella tai kulkea esim. ahtaissa kaupoissa ja käytävillä, niin sitten ovat epäkäytännölliset.

Isolla erillisellä kopalla on myös Brion sing ja ABC Designin Rodeo ja Cobra. Ovat muuten paljon kevyemmät ja menevät pienempään tilaan. Sopisi hyvin kaupunkikäyttöön. Menee tosi pienee tilaan koottuna.

Erillinen koppa on muuten tosi hyvä matkasänky alkuun. :)
 
Viimeksi muokattu:
tuota erilliskoppaa oonki aatellu ku on niin tilava ja mahtus vielä talvellaki hyvin. kiitti vinkeistä, pitääki listata mitä pitää olla ku lähtee niitä ostaan =) edelliset vaan ostin sen kummempia miettiämättä ja tulos oli just semmonen, niin surkeet et nyt panostan =)
 
Kaupungissa asuvana olen itse kokenut erittäin käytännöllisiksi kääntyvät etupyörät (jotka siis saa lukitua myös suoraanmeneviksi). ihan must jos meinaa pyöriä kaupoissa ja pienissä paikoissa :)

Itsellä Saksasta tilattu Hartan Racerit (n. 500e) ja oon edelleen tyytyväinen (typsy 8 kk). Mulla oli pehmee kantokoppa joka kävi pieneksi n. 6 kk ikäisenä ja siirryin talja + lämpöpussi komboon ja toimii ihan hyvin sekin. eipä sitä olis enää jaksanut kantaa sitä muksuu siinä kopassa. Talven aikana ainoastaan ihan hirvee loskakeli on mahdoton kun paakuttaa lunta etupyörien eteen, muuten on kaupunkiolosuhteissa (pääosin aurattu tiet ok) kulkenut ihan hyvin vaikkei oo ilmakumirenkaat (eikä tarvi paikkailla: olen meinaa kaivanut jos jonkinlaista piikkiä renkaista :)).

toivottavasti löytyy hyvät!
 
Kannattaa myös miettiä, millaisella alustalla pääasiassa kiesejä työntelet. Kaupunkilaiselle riittää pienemmät ja kapeammat renkaat kuin meille, jotka lykimme vaunuja sorateillä, joita vielä jotkut wanna-be-vataset kaapivat ja saavat soran oikein hyvin sekaisin ja irtonaiseksi.
 
No mun on pakko antaa tähän oma näkökantani. Eli siis asun itse kaupungissa, mutta ihmettelen suuresti miten ihmiset pärjäävät noilla rattailla/vaunuilla joissa kääntyvät pienet pyörät? Kun täällä tätä lunta tuntuu olevan kaikki jalkakäytävät pullollaan.

Itse olen huomannut tehneeni erittäin hyvän päätöksen ostaessani viime keväänä kevätvauvaa varten (syntynyt huhtikuussa) Emmaljungan City Cross rattaat ja tähän erillisen kovan kopan.

Hyvinä ominaisuuksina mainittakoon että koppa on ollut todella tilava. Vaikka pääsääntöisesti matkataankin jo rattaissa, niin päiväunet lapsi (9kk) ottaa edelleen vaunukopassa. Ja kopan vaihto ratasosaan käy käden käänteessä, eikä ole vaivalloista. Lisäksi rattaat/vaunut ovat todella kevyet! Pyörät ovat suuret ja leveät ja tämä ollut tämän talven pelastus. Suuremmatkin kinokset päästään ylittämään suht helposti.

Jaa mitäs muuta.... no aisaa saa säädettyä sopivan korkuiseksi helposti. Ei ole heittoaisaa, mutta en ole sellaista kaivannutkaan. Ratasosan saa sitten laittaa kummin päin haluaa tai on tarve. Tavaratilaakin on hyvin, vaikka ainahan sitä saisi enemmänkin olla. Niin ja mielestäni oli kiva, kun vaunukopan ja ratasosan sai valita eri värisinä, jos näin haluaa :)

Mutta nämä siis vain omia hyväksi havaittuja asioita. Tsemppiä täydellisten menopelien metsästykseen :)
 
Viimeksi muokattu:
Mä liputan myös kovan vaunukopan puolesta. Kesällä viileä, mutta talvella suojaa hyvin ja on tilaa myös toppavaatteille. Eritoten Emmaljungan kopassa on "ilmastointi" eli saa kesällä sellaiset tuuletusaukot vaunokopan pohjasta auki. Viime kesänä oli todella tarpeen tämä ominaisuus. Muutoin kopan pohja on sellaista thermojuttua, eli pysyy hyvin lämpimänä viileällä kelillä.

Itse sain kokeneemmilta aikoinaan kaksi neuvoa; kova vaunukoppa ja mahdollisimman suuret ilmakumipyörät. Molemmat neuvot osoittautui hyviksi ainakin meidän tarpeisiin. Ostin käytettynä Emmaljungan Duo Edget, joissa siis kova vaunukoppa ja vaihdettava ratasosa. Näissä vaihto on hieman työläämpää, mutta uusissa malleissa näyttää olevan parempi tuo lukitus ja niin ollen varmaan helpompaa. Meillä oli myös Emmaljungan turvakaukalo sekä adapteri, jolla kaukalon sai vaunuihin kiinni.

Huonoa noissa vaunuissa on aisan teleskooppisäätö, joka on kai vanhuuttaan sen verran kulunut, ettei kovin kovaa tempomista (esim. jos aisasta nostaa portaissa, bussiin tms.) kestä, jos ei ole säädetty ihan lyhyimpään asentoon, jossa on sellainen lukitus. Heittoasia on myös aika turha, kun ratasosan saa käännettyä.

Mutta kuten ylempänäkin todettu; käyttöympäristö kannattaa ottaa huomioon.
 
Meillä on brion kombit 2010 ilmakumipyörillä. Poika syntyi huhtikuun lopussa. Ollaan kyllä tykätty :)

Toi kovakantokoppa oli kesällä tosi hyvä ei liian kuuma (tosin muuten oli sen verran kuumat ilmat että viihdyttiin enemmän sisällä). Kantokoppa jäi pois käytöstä siinä 6kk korvilla, poika olis kyllä mahtunut nukkumaan siinä vielä toppavaatteissakin, mutta kun käytettiin muuten tuota ratasosaa niin en jaksanut vaihdella (koppa vei myös paljon tilaa pienessä kämpässä). Poika nukkuu edelleen päiväunia parvekkeella nyt vain lämpöpussissa (lisäx lampaantalja sen alla ja vaunujen mukana tullut ohut jalkapeite suojaa tuulelta). Ilmakumipyörät kulkevät hyvin lumessa, jota on riittänyt tänä talvena, tosin ovat kaupoilla hieman hankalat.

Vaunujen lisäx meillä on britaxin matkarattaan joihin tuon kaukalon sai kiinni. Matkarattaat ovat kätevämmät kauppakeskuksissa ja menevät kätevämmin autoon. Itse ainakin mielummin hankin kahdet rattaat kuin tekisin kompromisseja molempiin suuntiin.
 

Yhteistyössä