Millaiset on teidän 6kk vauvan uni- ja ruokarytmit? Ja unikoulusta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Numb
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Numb

Vieras
Meillä tyssi nukahtaa aina pullolle. Säännölliset rytmit ihan tosin, mutta unimaitojen vuoksi ruokakertoja kertyy monia.

Aamupuuro, unimaito, lounas, unimaito, välipalamaito, päivällinen, unimaito, iltapuuro, unimaito + yösyönnit 3-5krt. Yhteensä siis 9-15 "ruokailua" vuorokaudessa.

1. Missä iässä vauvan on helpoin oppia unimaidolta pois? Nyt vai esim. vielä vähän vanhempana ? Sinänsähän tämä ei ole ongelma (helppo nukutustapa), mutta en voi loputtomiinkaan näin jatkaa ja jokapaikassa toitotetaan, ettei näin saisi tehdä.

2. Mistä pitäisi aloittaa, päivä- vai yöunille itsekseen nukahtamisen opettelusta? Vai kaikki samalla rytinällä?

3. Minkä olette kokeneet toimivimmaksi keinoksi vauvan rauhoitteluun? Meillä vauva huutaa sylissä tai muissa sängyissä kunnes saa maidon, omassa sängyssään puolestaan virkistyy juttelemaan ja leikkimään jopa puoleksi tunniksi, kunnes tuo huuto alkaa, eikä lakkaa kuin maidolla tai varmaan jos tarpeeksi kauan huudattaa..

4. Ilman unimaitoja maidon määrä jäänee aika pieneksi, koska ruokailujen (vajaa desi puuroa tai puolikas pilttipurkki) jälkeen suostuu juomaan maks 50ml. Jos taas annan maidon ennen ruokaa, ei syö paljoa ja sillä on selkeä vaikutus yöuniin. Miten siis yleensä vauvoilleen maitoruoka-yhdistelmän antaa?

Todella toivon, että jaksaisittw jotkut edes vastata. Varmasti haullakin löytyy osittain vastauksia, mutta en ainakaan kaikkeen löytänyt.

Meillä samanikäinen vauva, en ole itse ajatellut tuota "unimaitoa" ollenkaan. Vauva juo rintamaitoa eli samoilla määrillä kuin teilläkin paitsi ettei kyllä öusin syö noin montaa kertaa.

Itse annan maitoa vauvalle ennen ateriaa, itse lähinnä oon miettinyt että saako vauva tarpeeksi maitoa. Tuohon teidän tilanteeseen, syökö vauva tuttia? Jos niin voisiko vauvalle antaa jonkun unimaidon sijasta tutin?

Meillä on kaikki 3 lasta nukahtaneet tutin kanssa mutta tämä 4:s vauva saa vain rintamaitoa joten haluaa nukahtaa aina rinnalle..

Vauvan nukuttamisesta muuten, itse yrittäisin ensin päiväunista. Tästä ei nyt kovasti tainnut olla apua mutta meidän tilanne on aika sama.

Meidän 6kk ikäinen syö aamulla herätessään (klo 7-8) puuroa ja hedelmäsosetta ja ottaa siihen päälle maitohuikat pullosta. Ensimmäiset päikkärit hän aloittaa klo 9-10 ja nukkuu noin 2 tuntia. Yleensä hän ottaa unille mennessään maitoa, ei kuitenkaan aina.
Päiväunien jälkeen (klo 11-12) hän syö liharuokalounaan (ison annoksen) ja ottaa ehkä pienen maitohuikan päälle.
Noin 2 tunnin kuluttua (klo 14 aikoihin) hän ottaa hedelmävälipalan (pienen) hän juo ison annoksen maitoa, jonka jälkeen on seuraavien päiväunien aika, joiden kesto on noin 0,5-1h.
Päivälliseksi vauva ottaa kasvissosetta klo 16-17 aikaan. Samalla hän juo reilun annoksen maitoa. Noin klo 18 aikaan hän nukahtaa iltapäivänokosille. Välillä hän nukkuu 0,5h, välillä jopa lähemmäs 2h. Loppuillan hän juo maitoa. Yleensä niin, että ennen iltapäivänokosia menee iso annos maitoa ja seuraavan kerran hän ottaa ison annoksen maitoa klo 21 pintaan, jonka jälkeen hän nukahtaa yöunille.

Yöllä hän joko herää syömään (viime yönä heräsi juomaan maitoa klo 2) tai sitten ei (kaksi edellistä yötä hän on nukkunut aamuun saakka, syömättä yöllä lainkaan).

Unimaidosta vieroittaminen kannattaa aloittaa jo nyt. Ei tietenkään kertarysäyksenä, vaan pikkuhiljaa. Meillä se tehdään niin, että vauvan ei anneta nukahtaa pullolle kuin harvakseltaan, eli hänet nostetaan sänkyyn syötön jälkeen, kun hän on vielä hereillä.

Aloittaisin päiväunistaja kun ne sujuu, ottaisin saman käytännön myös yöunille.

Meillä maidon syöttöhetki pidetään monasti sängyssä. Ensin siis syömme kiinteän ruoan keittiössä, jonka jälkeen siirrymme ottamaan maidon makuuhuoneeseen. Istun siis sängyssäni, vauva sylissä. Kun syöttöhetki päättyy, nostan vauvan omaan pinnasänkyynsä, joka on aivan meidän sänkymme vieressä. Palaan itse sängylle esim. lukemaan kirjaa, tai nappaan läppärin ja surffaan netissä. Saatan myös siivota makuuhuonetta, koska omalle vauvalleni riittää se, että olen saatavilla, eli hän kuulee ja näkee liikehdintäni lähistöllä.

Vauvani siis "väsähtää" lämpimän maidon avulla, mutta ei nukahda. Nukahtamisen hän joutuu hoitamaan itse. Käytössä on myös tutti ja unirätit, joista toisen vauva vetää kasvoilleen ja toista puristelee käsissään. Nukahtaminen sujuu yleensä muutamassa minuutissa. Toisinaan joudun muutaman kerran palauttamaan tutin suuhun (osaa itse ottaa sen pois, mutta ei aina saa sitä takaisin suuhun) ja toisinaan vauva virkistyy leikkimään ja juttelemaan. Mutta koska olen koko ajan lähellä, hän pysyy sängyssään rauhallisena (saattaa kyllä leikkiäkin siellä hetken) ja nukahtaa sitten hetken kuluttua.

Itsekin olen tarkkana sen suhteen, että maitomäärä ei laske liian matalaksi. Ja tästä syystä meillä onkin käytössä 4 kiinteää ruokaa, eikä 5. Myöhemmin maitomäärä laskee, jolloin voimme ottaa viidennen kiinteän ruoan mukaan

Itse annan maitoa vauvalle ennen ateriaa, itse lähinnä oon miettinyt että saako vauva tarpeeksi maitoa. Tuohon teidän tilanteeseen, syökö vauva tuttia? Jos niin voisiko vauvalle antaa jonkun unimaidon sijasta tutin?.

Tuli aloitusviestistä huonosti ilmi, mutta ei meidänkään vauva siis missään nimessä liikaa syö/juo, mutta syöntikertoja voisi olla vähemmänkin. On aina syönyt pieniä annoksia ja usein. Eli maitoa menee kerralla maks 130ml ja vuorokaudessa 700-1000ml. Tuttia ei syö ollenkaan, olisikin helppo kun söisi... Jos unimaidot jättäisin pois, niin sitten ei kyllä millään yllettäisi vuorokaudessa suositusmaitomääriin :/

[QUOTE="ellinen";29684857]Unimaidosta vieroittaminen kannattaa aloittaa jo nyt. Ei tietenkään kertarysäyksenä, vaan pikkuhiljaa. Meillä se tehdään niin, että vauvan ei anneta nukahtaa pullolle kuin harvakseltaan, eli hänet nostetaan sänkyyn syötön jälkeen, kun hän on vielä hereillä.

Aloittaisin päiväunistaja kun ne sujuu, ottaisin saman käytännön myös yöunille.

Meillä maidon syöttöhetki pidetään monasti sängyssä. Ensin siis syömme kiinteän ruoan keittiössä, jonka jälkeen siirrymme ottamaan maidon makuuhuoneeseen. Istun siis sängyssäni, vauva sylissä. Kun syöttöhetki päättyy, nostan vauvan omaan pinnasänkyynsä, joka on aivan meidän sänkymme vieressä. Palaan itse sängylle esim. lukemaan kirjaa, tai nappaan läppärin ja surffaan netissä. Saatan myös siivota makuuhuonetta, koska omalle vauvalleni riittää se, että olen saatavilla, eli hän kuulee ja näkee liikehdintäni lähistöllä.

Vauvani siis "väsähtää" lämpimän maidon avulla, mutta ei nukahda. Nukahtamisen hän joutuu hoitamaan itse. Käytössä on myös tutti ja unirätit, joista toisen vauva vetää kasvoilleen ja toista puristelee käsissään. Nukahtaminen sujuu yleensä muutamassa minuutissa. Toisinaan joudun muutaman kerran palauttamaan tutin suuhun (osaa itse ottaa sen pois, mutta ei aina saa sitä takaisin suuhun) ja toisinaan vauva virkistyy leikkimään ja juttelemaan. Mutta koska olen koko ajan lähellä, hän pysyy sängyssään rauhallisena (saattaa kyllä leikkiäkin siellä hetken) ja nukahtaa sitten hetken kuluttua.[/QUOTE]

Ongelmana vaan se, että jos annan ensin maidon ja sitten ruuan niin vauva ei syö. Jos taas ensin ruuan ja sitten maidon, niin vauva ei juo. Ratkaisuksi olen jättänyt maidon suosiolla uniaikaan. Maitoa on tosin tällöin oikeasti ihan mahdotonta juottaa niin, ettei vauva nukahtaisi. Laittaa samantien kädet silmilleen ja silmät kiinni, ei auta vaikka mitä mölyäisi tai yrittäisi häiritä.. En tiedä pitäisikö nyt sitten entisestään vähentää noita suht pieniä ruokamääriä, jotta saisi vauvan juomaaan ruokailuaikaan maitoa tarpeeksi vai mikähän neuvoksi..

Ja jos "kiusaamalla ja härräämällä" pidän vauvan väkisin hereillä, virkistyy vauva omaan sänkyyn laittaessa niin, että saattaa jutella puolikin tuntia, kunnes tulee hirvittävä itku, joka ei meinaa taas rauhoittua kuin maidolla tai sylissä väsyksiin asti huudattamalla. Tuttia ei tosiaan syö..

Niiiiiin ja vielä se, että uskoisin noihin yöheräilyihin olevan syynä se, että vauva kääntyy lähes heti sänkyyn laittamisen jälkeen itse mahalleen, josta ei sitten osaa halutessaan kääntyä takaisin selälleen.

Anna maito sitten vaikka tunti ruoan jälkeen - vielä kun hän on hereillä mutta maha ei enää ole niin täynnä ruoasta.

Yöt saattaa rauhoittua kun laitat nukkumaan unipussiin. Nukahtaminen on hyvä ottaa joka kerralla samalla tyylillä. Voinee nopeuttaa sitä oppimista että uusi tapa on myös ihan turvallinen ja mukava. Minä tosin olen ihan rauhassa edelleenkin nukuttanut rinnalle (9kk), koska enemmin tai myöhemmin meistä jomman kumman mitta siihen täyttyy niin, että joko tyttö lopettaa rinnan haluamisen itse TAI minä olen tarpeeksi motivoitunut silittelemään toisen uneen kuunnellen sitten sitä itkua. Päiväunille hän menee jo niin, että nostan hereillä vaunuihin nukkumaan ja jätän pihalle. n. 20sek itkeskelyn jälkeen nukahtaa itse.

Yhteistyössä