Millaiset matkarattaat vauvalle

minä suosittelen gracon mirage ratasta.meillä on ollut sellaiset tytöllä matkarattaana vauvasta asti ja ollaan tykätty tosi paljon.menevät pieneen tilaan kasattaessa ja selkänojan saa kolmeen asentoon ja on hyvät valjaat.lisää saat tietoa jos haluat niin lastentarvikkeen sivulta www.lastentarvike.fi.
ja nämä ei edes ole kalliit,itse kun ostin niin maksoivat 99e.
 
Meillä näin
Vauva ei tarvitse matkiksiin kantokoppaa, vaan voi hyvin matkustaa ilmankin.
Sopivia matkarattaita tietenkin kaikki, joissa selkänoja menee makuuasentoon. Matkiksia on kahdenlaisia: nuo edellämainitut graco-tyyppiset, jotka menevät kasaan kuin matkalaukku ja sitten sattareita, jotka menevät kasaan kuin sateenvarjo (pystysuuntaan siis).
Itse suosittelen sattareita: esim. Peg Perego Pliko (Lastentarvike), Inglesina (AT-Lastenturva), Maclaren (Vaunú-Aitta) Näistä kaikki menevät makuuasentoon, kuvia löytyy ko. liikkeiden sivuilta ja kaikilla hintaa n. 300e: ovat ns. laaturattaita.
Kannattaa kiinnittää huomiota esim. jousitukseen, jota noissa halvemmissa rattaissa ei juuri ole (tai sitten on vain toisissa pyörissä). Sattarimalleissa on usein ns. työntökahvat, kun taas matkalaukkumatkiksissa on yhtenäinen työntöaisa. Kahvoihin saa kivasti ostoksia :)
 
Greippi
Millä pidät vauvan paikoillaan matkiksissa, jos niissä ei ole koppaa ja mikä suojaa vauvaa? Valjaisiin ei 3-kuista vielä voi laittaa tai ei ainakaan suositella laitettavaksi. Ne toimivat suunnilleen vasta noin 6-kuisella.
 
meillä on tällaiset:

http://www.lastenturva.fi/tuotevalikoima/matkarattaat/joviio_rattaat.html

ja niissä saa ton jalkaosankin säädettyä vaakatasoon joten kyl meillä ainakin pysyi 3-4kk poikamme hyvin valjaiden kanssa paikoillaan, kun laittoi selkänojan ja sen jalkaosan molemmat vaakatasoon.

muutenkin olen näihin ollut tosi tyytyväinen, eikä ole hinnallakaan pilattu ja hyvin on pelannu. eihän ne nyt lumihangessa eteenpäin kunnolla mene mut harvat matkarattaat kai ees menee...
 
Greippi
Matkarattaissa on yleensä suosituksena käyttö alkaen 6 kk, koska 3 kk vanha ei ole vielä riittävän jämäkkä paketti valjaisiin laitettavaksi. Mutta se tästä aiheesta.

Nuo Traxxit vaikuttavat ihan kivoilta, samoin Jovit ovat ihan ok. Samanlaiset rattaat löytyvät myös Carenalta ja Emmalta.

Otathan huomioon miettiessäsi hankintaa, että noita sateenvarjomallisia ei voi työntää yhdellä kädellä. Itseäni asia ainakin otti päähän ja myin Peg Peregoni pois siitä syystä. Koiran kanssa kävely kun oli ihan mahdotonta. Tosin kahvallisissa malleissa on se hyvä puoli, että ostoskassit saa kätevästi niihin ; )

Itse ostin juuri uudet matkikset, Maclaren-merkkiset, ja olen enemmän kuin tyytyväinen valintaani. Meiltä löytyvät myös Carenan Lie Back Luxit ja Emman BMX-rattaat.
 
everflo
Minä ostin muutama päivä sitten everflo-merkkiset jotka on peg peregon kopiot. Huomattavsti halvemmat vaan. Maksoi 99e sisältäen sadesuojan, hoitolaukun ja jalkapeitteen.
 
ei niihin omaa sade- ja hyttyssuojaa tullut mukaan mut oon käyttäny noita meidän yhdistelmävaunuihin kuuluvia, ihan hyvin nekin on ainakin meidän matkarattaisiin sopinut.

me ei kans noihin matkiksiin niin paljon rahaa santsata kun on tosiaan noi hyvät yhdistelmät olemassa sitten isompia reissuja varten.

maksettiin noista meidän joveista 99e ja mielestäni toimii yhtä hyvin siinä missä kalliimmatkin.
 
Meillä Graco denverit ja vauvaa pidetty niissä noin 1,5kk saakka lyhyitä aikoja. Ihmettelen kommentteja, ettei voisi laittaa näin pientä? Miksi ei? Kun saa makuuasentoon ja esim äp makuupussista saa rakennettua turvallisen "pesän", jalkaosan gragoissa saa nosettua ylös eli ei pääse tippumaan ja turvakaarikin siinä suojana plus jalkapeite ihan sama kuin vaunuissa maatessakin, eihän niissäkään mitään vöitä ole!

Ja järki käteen, ei mtakarattailla tarvi missään rappusissa romspotella, eli ei normaalissa ajossa putoamisen vaaraa! 3kk ei vielä osaa rattaista poiskaa pyrkiä...

Ulkomailla esim espanjassa ei muunlaisia vauvoilla näykään ja voihan matkarattaisiin laittaa halutessaan esim kantokassin jolloin se ei poikkea mitenkään ns yhdistelmistä.
 
Osta meiltä
LIINU ;Osta meiltä 2005 kesällä ostetut Maclarenit.Toisen lapsen synnyttyä pölyttyvät tuolla varastossa.Malli on techno classic ja väritys punamusta.Jalkapussi ja se sadesuoja kuuluvat niihin.
 
Greippi
Liinu, jos Maclarenit kiinnostavat, niitä Techno Classiceja saa uusina Saksasta tilattua vuoden 06 mallia hintaan 179 euroa plus toimituskulut. Osoite on marama-kiderartikel.de. Itse tilasin juuri tuolta Triumphit, oli luotettava ja nopea toimitus.
 
Greippi
Kyllä meillä oli vauvalla matkikset vaunujen rinnalla käytössä ihan alusta saakka, ovat paljon kätevämmät esim. reissussa, autossa ja kaupassa kuin vaunut. Eikä matkustusmukavuus tai turvallisuus kärsi millään tavalla, kun matkiksissa on pehmeä koppa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.04.2007 klo 10:41 Greippi kirjoitti:
Kyllä meillä oli vauvalla matkikset vaunujen rinnalla käytössä ihan alusta saakka, ovat paljon kätevämmät esim. reissussa, autossa ja kaupassa kuin vaunut. Eikä matkustusmukavuus tai turvallisuus kärsi millään tavalla, kun matkiksissa on pehmeä koppa.
Okei. Mä taidan olla vanhanaikainen, neiti sai matkikset vuoden vanhana vasta ja tää tulokaskin kyllä matkustaa koko tän ekan kesän ihan oikeissa vaunuissa, oli tilanne mikä vaan. Kaupoissa on kärryt, autoon mahtuu vaunut joten ei oo mitään syytä hankkia matkarattaita vaaville. :D
 
Mä suosittelen GRACO QUATRO MATKARATAS:ta.. Kaverillani on ne.. Todella kätevät. Kaverin 1 kk tyttö (kummilapseni) matkusti niissä vaasaan junalla ja takaisin kaksi päivää.. Meillä oli rattaisiin kuuluva pehmeäkantokassi. Kantokassissa matkasängyssä nukkui yönkin. Tyttö viihtyi siellä hyvin. Näissä on mielestäni hyviä ominaisuuksia.. mm. tavarakorin reuna menee alas, eli pystyy käyttämään vaikka selkänoja olisi ala-asennossa..

Aion myös itse aikanaan nuo matkarattaat ostaa vaunujen rinnalle.. Olen kyllä minäkin sitä mieltä että mieluummin vaunuissa, mutta tuon reissun jälkeen mietin.. Olisiko junaan päässyt yhtä kätevästi vaunujen kanssa..

Mutta jokainen tekee omat ratkaisunsa.. Matkarattaat tarpeen vaatiessa hyvät.. Esim nuo gragot ovat todella hyvät.. olen niitä itsekin paljon työnnellyt. Kun kummitytön isosiskoa aikanaan hoidin.. Rattaissa kätevä yhden käden kasaus.. Tapahtuu nopeasti..

Mutta nyt mun täytyy lähteä vastaamaan soittokelloihin ja kiertämään.. Kun on yövuorossa..

Jokainen ratkaisee omaan elämäntilanteeseen nähden niinkuin parhaimmaksi näkee..

Ihanaa kevään odotusta kaikille..
 
Greippi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.04.2007 klo 15:53 NeitiNasu kirjoitti:
Okei. Mä taidan olla vanhanaikainen, neiti sai matkikset vuoden vanhana vasta ja tää tulokaskin kyllä matkustaa koko tän ekan kesän ihan oikeissa vaunuissa, oli tilanne mikä vaan. Kaupoissa on kärryt, autoon mahtuu vaunut joten ei oo mitään syytä hankkia matkarattaita vaaville. :D
Pakko vielä kommentoida, että mihin yksivuotiaasikaan tarvitsee matkiksia, hyvinhän hän voi vielä matkustaa yhdistelmien ratasosassa?
Tämä siis vain ihan kommenttina logiikkaan...
 
Meillä on yhdistelmät ja matkikset. Ja kyllä on matkiksilla paljon mukavampi käydä kaupassa, puistossa, kaupungilla,...

Poika on 7kk ja viihtyy paremmin rattaissa kuin vaunuissa. Ja itse tykkään enemmän rattaista kun ovat pienet ja menevät helposti kasaan ja pieneen tilaan ja niitä on kevyt työntää. Meidän matkarattaat on muutaman vuoden vanhat, mutta ajavat hyvin asiansa. Ja niissä menee selkänoja ihan makuuasentoon ni on pojan hyvä nukkua niissä :)

Eipä ole tullut käytettyä yhdistelmiä enää sen jälkeen kun ostettiin matkarattaat :flower:
 
Autossa yhdistelmät vievät tilaa, ne joutuu sinne erikseen nostamaan ja purkamaan ja ovat kömpelöt ja isot kaupoissa. Matkikset voivat aina olla autossa mukana, ne ovat kätevät matkoilla, lentokoneessa, kaupungilla...
Graco Quatroista sen verran, että ovat todella isot ja massiiviset MATKArattaiksi: minusta ehdoton maksimipaino esimerkiksi niille on 7-8kg. Muuten ovat ihan samanlaiset kuin yhdistelmätkin, eli varmasti ihan hyvät, mutta myöhemmin ainakin matkakäyttöön ISOT.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2007 klo 13:02 Greippi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.04.2007 klo 15:53 NeitiNasu kirjoitti:
Okei. Mä taidan olla vanhanaikainen, neiti sai matkikset vuoden vanhana vasta ja tää tulokaskin kyllä matkustaa koko tän ekan kesän ihan oikeissa vaunuissa, oli tilanne mikä vaan. Kaupoissa on kärryt, autoon mahtuu vaunut joten ei oo mitään syytä hankkia matkarattaita vaaville. :D
Pakko vielä kommentoida, että mihin yksivuotiaasikaan tarvitsee matkiksia, hyvinhän hän voi vielä matkustaa yhdistelmien ratasosassa?
Tämä siis vain ihan kommenttina logiikkaan...
No yks veellä ne on jo kivat kesäkärryt, ja kevyemmät kun lapselle tulee painoa lisää. Talvella meidän matkikset pölyttyi kellarissa neitilläkin, ei meidän niitä tullut käytettyä talvisin missään reissuissa eikä ostoksillakaan... Johtunee varmaan siitä, että auton perään mahtui tarvittaessa isot rattaat ja yleensä käytin jokatapauksessa linja-autoa kun johonkin menin. Nyt ehkä jos käytettäisiin junia matkustukseen vielä, saattaisi matkarattaat siihen tarkoitukseen olla ihan ok vaihtoehto, mutta kun ei käytetä juuri enää niitäkään... me siis matkustetaan isoilla kärryillä vaan. Ainakin toistaiseksi. Kunnes ensikesänä saan rataskuumeen ja ryntään ostamaan ne ja syksyllä huomaan että ne olikin taas ihan turhat.. :D
 

Yhteistyössä