Millaiset mahdollisuudet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tirlittan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tirlittan

Jäsen
23.07.2004
134
0
16
Soitin tänään lääkärille mieheni spermatestiin liittyen. Olimme jo saaneet kotiin tulokset, mutta soitin siis kuullakseni vielä lääkärin kommentit ja ehdotuksia, että mitä seuraavaksi kannattaisi tehdä. Pikkasen tyrmistyin, kun lääkäri sanoi, että ehdotta koeputkihedelmöitystä?!?!? Siis mieheni sperman laatu on jonkin verran heikko, MUTTA liikkuvia on ja kunnollisia kuitenkin. Kysyin, että millaiset mahdollisuudet meillä on saada luomuna vauva olettaen, että minulla on munajohtimet auki. Kuulemma ihan hyvät. Siis mikä ihmeen takia lääkäri ehdottaa rankkoja hoitoja, jos mahdollisuudet luomuunkin on?
Tuli mieleen RAHA!
Ohjasin itse keskustelua sitten siihen, että lääkäri lopulta myötäili, että "aivan, no ehkä teemme sitten seuraavaksi sen aukiolotutkimuksen". Sain ajan viikon päähän ja sitten katsotaan, että mitä sen jälkeen.

Onko kellään vastaavia kokemuksia, että heti ehdotellaan muutaman tonnin hoitoja ennen kuin edes kaikki ns. perustutkimukset on tehty?

Entä onko täällä palstalla tapauksia, jossa miehen sperma olisi ollut hivenen heikkoa, mutta raskaus on silti lähtenyt käyntiin ihan luomuna vuoden kahden päästä?

Joo, kyllä nykyaikana täytyy itsellä olla kaikesta jonkinlainen pohjakäsitys, muuten joutuu herkästi "k.usetetuksi". Saattaa joutua jopa kaksinkertaisen hinnan maksamaan tietyistä palveluista.
Aina pitäisi olla valveutunut, ja tietoinen asioista, mihin ryhtyy! :kieh: \|O

Meillä miehellä myös hieman heikkoa sperma, mutta taysin lapsettomuuslääkärin mielestä kuitenkin vallan hyvää. Insseilla meillä alotettiin, 3 tehdään sitten vasta koeputkihed. jos tarvitsee. Eli on se aika outoa heti rankempiin hoitoihin, kokeilematta edes kevyempiä.

Nampulalta kysyisin, että sanottiinko teille, ettette voi saada luomuna lasta, koska miehen siittiöiden laatu laskenut? Vai onko asiassa muitakin puolia, jotka vaikeuttaa teidän tapauksessa raskautumista ja siksi olette turvatunueet inssiin?
Jos naisella kaikki ok ja miehellä "vain" heikentynyt hedelmällisyys, mutta kuitenkin toimivia, niin eikö silloin raskautumisen pitäisi olla mahdollista luomuna?
Itse kysyin tätä lääkäriltä puhelimessa ja vastaus olo, että "no teoriassa kyllä". Eli ota tosta sitten selvää!? Ihme ympäripyöreetä vastausta!

Ap:lle!

Ensimmäiseksi mieleen tuli että oletkohan yksityisellä hoidossa?
Julkisella puolella tehdään tasan kaikki tutkimukset ensin.
Toki mikäli aikataulullisia ongelmia on ts. haluatte lapsen mahdollisimman nopeasti, IVF-hoito on varmasti hyvä ehdotus nimenomaan koska miehesi spermanlaatu on alentunut.'
Meillä (siis julkisella) skipattiin inssit ja siirryttiin IVF-hoitoihin nimenomaan aikataulun vuoksi. Yritystä oli jo pitkään takana ja ikääkin 30. Siltikin raskaaksitulemiseen meni vielä 6kk +ne 5 vuotta yritystä ja clomeja ym.

Asiakkaan kanssahan näistä aina tulisi aina neuvotella ja kaikki vaihtoehdot kertoa. Hyvä että olet itse valveutunut.

Tsemppiä teille.

Tirlittan!

Meillä varmaan suurin syy lapsettomuuteen olen minä. Ovulaatio-häikkää kun on ollut. Eka yritys pistosten kanssa tehtiin ns. luomuna, eli kotihommina. Toisin sanoen lääkäri pitää miehen siittiöitä normaaleina, vaikka ovatkin hitaita. Mutta kuitenkin hänen mielestään vallan mainioita. Eli olemme siis insseissä käyneet minun takiani. Mies siis kunnossa. :)

Jännä tosiaan, että heti ehdottelivat koeputkihedelmöitystä. Mulle tuli kans mieleen, et rahasta ois kysymys, mut en kyl sit tosiaan tiiä.
Mulla on hieman toisenlaiset kokemukset. Yksityinen lääkäri toppuutteli ja sanoi, että aika vähän aikaa kuitenkin yritetty 2v, mut 1 km. Kysyi haluunko clomit, no tottakai halusin. No ehdotteli, et katellaan muutama kierto ja sit inssi, jos ei mitään tapahdu. Tietty miehen simat tutkitaan täs alussa kans.

Kiitos Nampula vastauksesta!
Eli siis meidän tapauksessa, JOS aukiolotutkimusten ym. perusteella todetaan, että kaikki minun kohdalla ok, niin onhan tuo koeputkihedelmöitys aika raju ehdotus todellakin!
Oma maalaijärkeni sanoo, että alentunut siittiölaatu vaan on ollu hidasteena raskautumiselle. Ja eipä sitä tiedä ovuloinko kunnolla edes joka kuukausi. Ainakin tuntuu etten viime joulukuisen pillereiden jätön jälkeen heti ovuloinut vaikka menkat olikin aika säännölliset, joten taidan nyt tehdä niin, että menen tälle kyseiselle klinikalle nyt siihen aukiolotutkimukseen ja sen jälkeen hakeudun ehkä Väestöliiton lääkärin vastaanotolle. Katsotaan mitä sitten siellä ehdottavat.
Olen työstänyt asiaa jo sen verran, että varaudun jo v.2008 vauvaan. Sen olemme päättäneet, ettemme jaksa alkaa rankkoja hoitoja ainakaan kovin helposti vauvakuumeesta huolimatta. Jotkut clomi-kuurit voin käydä läpi mutten enempää. Siltä ainakin nyt tuntuu.

Outoa tosiaan, että heti ovat laittamassa rankempiin hoitoihin.
Mun miehellä on todella vähän simppoja ja ne vähäisetki ovat hitaita ja suurin osa muodoltaan epänormaaleja.
Silti lääkäri ehdotti meille ensin kaksi kertaa inssiä jonka jälkeen koeputkihedelmöitys.
Yritän nyt kuitenkin sopia asian silleen, että jos saisimme kokeilla ne kolme inssiä. Eikös se ole se yleinen määrä insseille kunnallisella?

Sun kannattaa jutella ja kysyä lääkäriltäsi miksi hän on näin asian päättänyt.

Mielestäni inssitkin ovat meidän tapauksessa liian suuri hyppäys. Eihän minulta ole edes varmistettu, että irtoaako munasolu välttämättä joka kuukausi tms. Tai onko mulla tosiaan paikat aukikaan edes.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.11.2006 klo 13:00 Tirlittan kirjoitti:
Mielestäni inssitkin ovat meidän tapauksessa liian suuri hyppäys. Eihän minulta ole edes varmistettu, että irtoaako munasolu välttämättä joka kuukausi tms. Tai onko mulla tosiaan paikat aukikaan edes.

Olen mä kyllä laiska kun en jaksa kirjautua...
Mulla melkein sama juttu kuin sulla.
Eipä ole mullakaan ollut mitään kierron kartoitusta tai saati sit tutkittu, että ovuloinko mä edes aina.
Joka kuukausi en varmaan ovuloi kun viime kuussa munasarjoissa oli ultran mukaan tosi hiljaista...
mulle heti määrättiin terot, clomit, puregon ja pregnyl inssin yhteyteen...
Nyt olenkin noita teroja syönyt ja vasta tammikuun alkuun menee inssi...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2006 klo 20:43 Tirlittan kirjoitti:
Soitin tänään lääkärille mieheni spermatestiin liittyen. Olimme jo saaneet kotiin tulokset, mutta soitin siis kuullakseni vielä lääkärin kommentit ja ehdotuksia, että mitä seuraavaksi kannattaisi tehdä. Pikkasen tyrmistyin, kun lääkäri sanoi, että ehdotta koeputkihedelmöitystä?!?!? Siis mieheni sperman laatu on jonkin verran heikko, MUTTA liikkuvia on ja kunnollisia kuitenkin. Kysyin, että millaiset mahdollisuudet meillä on saada luomuna vauva olettaen, että minulla on munajohtimet auki. Kuulemma ihan hyvät. Siis mikä ihmeen takia lääkäri ehdottaa rankkoja hoitoja, jos mahdollisuudet luomuunkin on?
Tuli mieleen RAHA!
Ohjasin itse keskustelua sitten siihen, että lääkäri lopulta myötäili, että "aivan, no ehkä teemme sitten seuraavaksi sen aukiolotutkimuksen". Sain ajan viikon päähän ja sitten katsotaan, että mitä sen jälkeen.

Onko kellään vastaavia kokemuksia, että heti ehdotellaan muutaman tonnin hoitoja ennen kuin edes kaikki ns. perustutkimukset on tehty?

Entä onko täällä palstalla tapauksia, jossa miehen sperma olisi ollut hivenen heikkoa, mutta raskaus on silti lähtenyt käyntiin ihan luomuna vuoden kahden päästä?

No niin, Iituliinu tässä vielä yrittää, äskeinen vastaukseni hävisi bittiavaruuteen ja sen sijaan alkuperäinen lähti eteenpäin :kieh:

Meillä mentiin suoraan (julkisella) noihin IVF/ICSI-hoitoihin, koska miehen siittiöissä sen verran häikkää, hunosti liikkuvia ja epämuodostuneita, vaikka hyviäkin joukossa oli. Mulle ei siis tehty mitään aukiolotutkimuksia. Kirjoitit ensin, että lääkäri oli sanonut mahdollisuuden luomuraskauteen olevan ihan hyvät ja myöhemmin sanoit, että oli sanonut sen olevan "teoriassa mahdollista". Miksi noin muuttui mielipide? Tehtiinkä tässä välissä jotain tutkimuksia miehelle, labroja, uusi spermanäyte ja sen pesu?
Meilläkin luomuraskautuminen toki teoriassa mahdollista, josm putket auki. Eihän siihen tosiaankaan mahtarvita kuin se yksi siittiö. Niinpä meille kävikin, että ennen ensimmäistä hoitoa olin luomusti raskaana, mutta kohdunulkoinen :( Siltikin uskon mitä lääkäri sanoi: Todella epätodennäköistä on, että tällä siittiöprofiililla tulisi raskaaksi. Ja tämä siis sanottu siinä vaiheessa kun kohdunulkoinen jot todettu!

Mutta jos tilane tosiaan se, etä siittiöiden puolesta mahdollisuus luomuraskauteen ihan hyvä, niin on todella outoa, jos ehdotetaan heti noita rankempia hoitoja.
Sinänsä inssiä, vaikken sitä itse olekaan (päässyt) kokeilemaan, en pitäisi sitä minään kovin suurena hyppäyksenä. Mutta js clomeilla ja teroilla tai jopa luomusta onnaa, niin hyvä niin! Tsemppiä, toivottavati saatte asiaan selvyyden.

Iituliinulle (ja kaikille muillekkin ;): Lääkäri siis sanoi nämä kaksi asiaa saman puhelun aikana. Pähkäili pitkään tuloksia siinä puhelimessa "ähisten ja puhisten" ja latasi, että tosiana ehdottaa koeputkihedelmöittymistä. Tämän jälkeen tosiaan terästäydyin vähän kyselemään mahdollisuudesta tulla luomuna raskaaksi ja hän sanoi, että teoriassa on kyllä ihan hyvät mahdollisuudet. Että todellakin melkoisen sekavaa. Minun oli tarkoitus mennä aukiolotutkimuksiin kyseiselle klinikalle, mutta peruin sen ja menenkin Mehiläiseen. Kävin Mehiläisessä kesällä ensimmäisen kerran lapsettomuuden merkeissä, jolloin siis asiaan ei vielä suhtauduttu kauheella kiireellä, mutta mukava lapsettomuuteen erikoistunut naisgynekologi passitti verikokeisiin, jotka siis ok. Huomenna olen nyt menossa hänelle aukiolotutkimuksiin sekä nuo miehen spermatestitulokset mukanani. Mielenkiintoista kuunnella mitä sanoo. Ainakin sairaanhoitaja, jolle juttelin asiasta ja jonka kautta varasin ajan ihmetteli KOVASTI tuota ehdotusta koeputkihedelmöityksestä. Sanoi, että kyllä useimmat näissä tapauksissa raskautuu, kun naisen hedelmällisyyttä hieman tehostetaan lääkkeillä. Kun kuitenkin siittiöitä oli ja hyviäkin. Vähemmän vain kuin mitä viitearvot suosittelee.

Miten teidän tapauksessa lääkäri on voinut todeta, ettet voi luomuna tulla raskaaksi, jos olet jo yhden kohdun ulkoupuolisen raskauden kokenut. Eli siis sehän ei ollut enää miehesi spermasta kiinni. Se kun kuitenkin oli hedelmöittänyt munasolusi vaikkei sitten jatko mennytkään kuten tietysti olisi toivonut :(
Vai kuinka huonoa miehesi sperma tutkimusten mukaan on?
Meillä simppoja 19 milj. (raja yli 40 milj,), eteenpäin liikkuvia siittiöitä 20% (raja yli 50%).

Ihmeellistä kuinka paljon nämä lääkärien kommentit heittelee. No, pääasia nyt kuitenkin, että kukin meistä raskautuisi ;)

Näin ne lääkärien lausunnot todellakin heittelee... Yksilöitähän nekin on. Jokaisella erilainen koulutustausta, erilainen kokemus. Totta kai ne heittelee. Ja silti niitä pitäis sitten kai vaan uskoa.

Mieheni siemennesteanalyysissa 28milj siittiötä, joista 26% oli eteenpäin eteneviä (suurin osa tosin hitaasti eteneviä mutta silti). Mä olen syönyt clomeja, yksi inssi tehty ja lääkäri (julkisella) sanoi, että toista ja kolmatta ei enää kokeilla. Olemme IVF-jonossa.

MUTTA täytyy muistaa myös se, että toi analyysitulos ei toki kerro kaikkea. Esimerkiksi meillä epämuodostuneita oli 100%. Ja pesutulos jäi ilmeisesti tosi huonoksi...

Mutta pidä tosiaan pääsi Tirlittan! Ota selvää ja kysele eri lääkäreiltä, kunnes löydätte sen oikean ja oman tapanne jatkaa eteenpäin. Raskaissa tilanteissa helpottaa se, että voi luottaa lääkäriinsä ja hänen pätevyyteensä, ja tietää itse tehneensä oikean ratkaisun. Jos vielä joutuisi epäilemään lääkäriään tai itseään... Huhhuh.

Mieheni paperissa lukee "tyypillinen muoto: 6%, (raja yli 15%).
Eli tarkoittaako tämä sitä, että miehelläni on 6% normaaleja siittiöitä? Osaako kukaan auttaa?
Lääkäri totesi vaan, että kyllä tämä sperma on ihan hedelmöittymiskykyistä.
Olen yrittänyt soitella muihin klinikoihin, mutta kovin nihkeesti suostuvat antamaan lääkärikonsultaatiota puhelimessa. Käymään pitäisi mennä liput ja laput mukana.
On tämä niin turhauttavaa jo!

Entäs jos lääkäri ajattelikin vain sitä, että tehokkaammalla hoidolla jää yritysten määrä kenties vähäisemmäksi. Asiakas saa nopeamman avun ja hoitoihin liittyvä toivo ja epätoivon vaihtelu jää pienemmäksi. Itse olen tämän toivo-epätoivo-toivo-epätoivo... kuvion läpikäynyt ja se on vähintään yhtä rankkaa kuin tieto lapsettomuudesta.

Olen sitä mieltä, että asiakkaita lapsettomuushoitoihin riittää, ei niitä tarvitse lääkärin sen kummemmin kalastella.

Sori etten oo ehtinyt vastaamaan ja nytkin tää vastaus jää "vajaaksi", sillä en muista siemennesteanalyysin tuloksia. Ekän näytteen jälkeen otettiin vielä toinen tarkistukseksi ja sille oli tarkoitus tehdä vielä pesu. Tulos oli kuitenkin niin huono, että labra ilmoitti, ettei tätä pesua kannata ees tehdä...
Niin, lääkäri ei sanonut, ettei raskautuminen luomusti meillä ole mahdollista vaan se on erittäin epätodennäköistä, siinä on vissi ero! Siis jos et lottoa, et voi voittaa pääpottia, mutta vaikka lottoaisitkin, niin päävoiton saanti toki mahdollista mutta kuitenkin sen verran epätodennäköistä, ettei sen varaan kannata talouttaan suunnitella. No joo, ei ehkä maailman paras vertaus mutta ymmärtänet mitä tarkoitan.
Niin, olen ajatellut että paras näin. Jos inseminaatiolla raskautuminen olisi hyvin epätodennäköistä siittiöistä johtuen, niin ehkä tuohon toivon ja epätoivon vuoristorataan en olisi halunnutkaan. Ja sitä varten olisi tietty mulle tarvinnut tehdä noita tutkimuksia lisää. Toisaalta nyt kun esim aukiolotutkimusta ei ole tehty, tässä hoitojen väliajalla mietin tota kohdunulkoista ja haaveilen luomuihmeestä tietämättä onko se oikeesti meillä edes teoriassa mahdollista :ashamed:

Yhteistyössä