Millaiset kengät hankitte taaperollenne täksi kesäksi?

Peikkopojan Kylkiluu

Aktiivinen jäsen
30.05.2007
6 776
0
36
Sateekaaren pää
Tai olette jo hankkineet. Entä minkä kokoinen jalka lapsellanne on? Meidän 1½ vuotiaan tytön kengän koko on max 20. Olen nyt kierrellyt kauppoja ja en ole löytänyt mielesiä "lenkkareita", tuntuu että ensikengissä on hirveän huonot valikoimat ja tavalliset lasten kengät alkaa sitten numeros 22 mikä on aivan liian iso meidän tytölle. Neidällä on nyt ollut käytössä samat kengät kuin talvella, niissä on nilkkaa tukevat varret muttei paksua vuorta, sivuissa vetoketjut, jotka on tosi kätsät.

ensikenkiä tosiaan ei ole paljonkaan, mutta eipä ole kokoa 24-25 mitä meilläkin käytetään. monet mallit ja isot valikoimat alkaa vasta 26, joskus jopa 28.. tosin sandaalit oisi tehnyt mieli saada vauva mallistosta, minusta oli tukevammat.

Täällä siis pari vuotiaana tuli tuohon 24 kokoon, sitä ennen oli niin koa spurtti, mutta nyt kasvu oli pysähdyksissä kokonaan 3-4 kk. Mutta ei se voikaan koko ajan kasvaa kun aiemmin jouduttiin ostamaan tuossa talvikenkiäkin 2 kk välein.

Nyt meillä ollut tämän vuoden lenkkarit käytössä pitkään ja ostin pionin nahka sandaalit. Lenkkarit on marketti mallia. Alle 2 vuotiaalla käytin vielä tukevia nahkaisia kävelykenkiä monesti kun jalka haparoi enemmän.

Meillä on poika 1,5v ja Tepsuilta ostettiin nauhallinen nahkakenkä kokoa 22 ja sandaalit kokoa 23.
Myyjä katsoi irtopohjallisella sopivan koon. Sandaaleihin pitää jäädä sen verta kärkeen tilaa että pikkurilli mahtuu sisälle-näin selitti myyjä.
Lisäksi on hiekkalaatikkokenkinä lenkkarit ja huonolle kelille kumisaappaat.
Näillä olis tarkotus kesä mennä.

Kyllähän koosta 19 alkaen on paljon valikoimaa. Ainakin sandaaleita ja kävelykenkiä. Lenkkarit voi alkaa vasta 22 koosta. Ecco, Kavat, Timberland, Superfit, jne.. Näitä löytyy tavarataloista , hyvinvarustelluista lastenvaateliikkeistä ja kenkäkaupoista.

Meillä pojalle ostettiin 7kk ikäisenä 19 koon sandaalit.

Seuraavana kesänä (1v2kk->) oli 21-22 koon kahdet kävelykengät (ecco ja kavat) ja parit sandaalit (halpikset ja Timberland). Mulla on periaatteena siistit kaupunkikengät&sandaalit ja sitten hiekkalaatikkoon omansa. Joo ja kumpparit.

Syksyllä (1v4kk) taisi olla viking gore lenkkarit ja timberlandin purkkarit (23-24) ja nyt keväällä (2v) on koko 25. Superfitin kävelykengät, viking gore lenkkarit, Yhdet halvemmat sandaalit. Toiset sandaalit varmaan vielä hankitaan. Kumpparitkin taitaa olla kokoa 25.

Meidän poika täytti just 1 vuotta. Ostin viime viikolla kahdet ensikengät Stockasta: Superfitin kävelykengät ja Eccon sandaalit. Kummatkin ovat ensikenkämallistosta ja kokoa 21. Kävelykengät ovat nupukki-kangas -ulkopinnalla. Ajattelin nupukki-kankaan olevan ei niin kuuma kesällä kuin nahkaisen ulkopinnan. Sandaaleissa menee varpaiden yli sellainen suoja eli sandaalit ei ole täysin avonaiset varpaista.

On sen verran kasvunvaraa että pitäisi mennä syksyyn, ehkä talveen asti tuo koko. Kuitenkin kummatkin kengät istuvat nyt jo hyvin jalassa. Myyjä kertoi, että keskimäärin jalka pikkuisella kasvaa noin puoli senttiä neljässä kuukaudessa. Ajatelun kasvunvaran lisäksi kengässä pitää olla noin puoli senttiä vähintään ylimääräistä "askellusvaraa".

Kannattaa olla tarkkana noiden myyjienkin kanssa. Mulle yhdestä toisesta kaupasta myyjä meinasi myydä liian pienet kengät... Oli muutenkin aika vähän tietävän oloinen koon arvioinnissa (mä itse tiesin enemmän), joten päätin jättää silloin ostamisen väliin... Ei esim. käyttänyt pohjallista apuna koon mittaamisessa.

mä ostin meijän kohta kolme vuotiaalle tytölle adidaksen superstar lenkkarit ja lisäksi adidaksen sandaalit:)
kumisaappaat ´neiti saikin papalta:)
neidin kengän koko on 25-26
luultavasti ei muita kenkii tartte ostaa kun noita on tullu saatuu ulkomailta jne lahjaksi :)

Mä ostin just eilen 1v. pojalle Naperon kengät Sittarista kokoa 20, 19.90 E. Kokemuksesta tiedän, ettei ne mahdu koko kesää, koska poika on just oppinu kävelemään ja jalka sen takia levenee ja tuntuu kasvavan nopeasti. Seuraavat kengät on veljen vanhat (vähän käytetyt) kokoa 21 ja niihin siirryttäneen Juhannuksena jos sama meno jakuu kuin veljellä - kengät per kuukausi ekana kesänä.

Ostin myös sandalaarit helteitä varten ja ne ostin yhtä isompaa numeroa 21, etteivät ole heti pienet.

Pitää varmaan käydä sitten aleista kattelemassa vielä yhdet kengät 22, loppukesäksi.

Joten ihan yksillä kengillä ei kävelemään lähtenyt taapero tule pärjäämään koko kesää. ;)

Hänellä on hankittuna kumpparit kokoa 23, lenkkarit kokoa 24 sekä vielä pitäs hankkia sandaalit ja ehkä semmoset vähän siistimmät kengät, niinkuin kävelykengät tms.

Meidän pojalla on halpis lenkkarit hiekkalaatikolle , Tepsun ruskeat kävelykengät kauppa/
vieraskenkinä, Krakokavasta ostetut hienot italialaiset nahkasandaalit sekä sellloiset
söpät kangaskengät kesäksi. Tekisi ostaa lisääkin, mutta jalka kasvaa ja kenkiä kyllä menee.
Olen itse sellainen kenkäfriikki että omien kenkien määrä en viitsi edes laskea.

Yhteistyössä