Millaisessa kunnossa hampaasi ovat?

Aikuisiällä on päässyt tulemaan yksi reikä jonka hoidon jätin liian myöhään ja meni juurihoidoksi.

Sen jälkeen olenkin aktiivisesti hoitanut hampaitani. Sinänsä purukalusto on lapsena kokenut kovia, kun sitä ei ole siihen aikaan huollettu :(
 
Mulla on ollut yksi reikä koko elämän aikana, ja sitten tuli raskaus ja viiden kuukauden oksentelu :kieh: saldona karmeasti kulunut pinta hampaista ja pari reikää. Tietyt ruuat ja juoma vihloo aina. Ja ikää 22v.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hapsie:
Mulla on ollut yksi reikä koko elämän aikana, ja sitten tuli raskaus ja viiden kuukauden oksentelu :kieh: saldona karmeasti kulunut pinta hampaista ja pari reikää. Tietyt ruuat ja juoma vihloo aina. Ja ikää 22v.
Vähän sama juttu täällä! :(
 
Tällä hetkellä ihan hyvässä kunnossa, vaikka varmaan kohta joutuu jotain paikkaa taas korjaamaan.

Eikä liity huonoon hoitoon. Paitsi että mä oon saanu geeneissä isäni ikävät hampaat, myös lääkitys on pitänyt huolen siitä ettei hampaat varmasti voi kovin hyvin. Ihan pikkasen joskus ottaa päähän :/

Niinjuu, ja olen muuten kuullut, ettei huonot hampaat periydy vaan hammashoitotavat. Hassua tuon mukaan, että mulla oli isäni hampaat jo paaaljon ennen kuin tavattiin kun olin parikymppinen :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja tintsku1:
Alkuperäinen kirjoittaja hapsie:
Mulla on ollut yksi reikä koko elämän aikana, ja sitten tuli raskaus ja viiden kuukauden oksentelu :kieh: saldona karmeasti kulunut pinta hampaista ja pari reikää. Tietyt ruuat ja juoma vihloo aina. Ja ikää 22v.
Vähän sama juttu täällä! :(
Oksensin koko 9kk. Onneks hampaat kesti sen. En koskaan pessy hampaita tuntiin oksentamisen jälkeen. Muuten olis lähteny kiilteet. Hapot pehmittää ne ja harja vie.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja auryn:
Tällä hetkellä ihan hyvässä kunnossa, vaikka varmaan kohta joutuu jotain paikkaa taas korjaamaan.

Eikä liity huonoon hoitoon. Paitsi että mä oon saanu geeneissä isäni ikävät hampaat, myös lääkitys on pitänyt huolen siitä ettei hampaat varmasti voi kovin hyvin. Ihan pikkasen joskus ottaa päähän :/
Tuli tässä mieleen että joko sun nielemisvaikeuksille on löytynyt syy?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Aikuisiällä on päässyt tulemaan yksi reikä jonka hoidon jätin liian myöhään ja meni juurihoidoksi.

Sen jälkeen olenkin aktiivisesti hoitanut hampaitani. Sinänsä purukalusto on lapsena kokenut kovia, kun sitä ei ole siihen aikaan huollettu :(
Siis miksei ole huollettu? Tarkoitatko lähinnä oikomis hoitoa vai muuta. Meillä ainakin koulusta oli säännölliset hammaslääkärit et sitä kautta ei jäänyt kyllä muuten hoitamatta ja mä olen suo yli 10v vanhempi. Ja nytkin kyllä koulun kautta noi hampilääkäri käynnit toimii!
 
suuhygienisti
Alkuperäinen kirjoittaja auryn:
Tällä hetkellä ihan hyvässä kunnossa, vaikka varmaan kohta joutuu jotain paikkaa taas korjaamaan.

Eikä liity huonoon hoitoon. Paitsi että mä oon saanu geeneissä isäni ikävät hampaat, myös lääkitys on pitänyt huolen siitä ettei hampaat varmasti voi kovin hyvin. Ihan pikkasen joskus ottaa päähän :/
Luulo on väärä, että voisi periä huono laatuiset hampaat vanhemmiltaan tai on niin huono/pehmeä hammasluu jotta tulee reikiä. Perintöä huonohampaisilta vanhemmilta on karies-bakteeri :)
 
tietoa
Karies on infektiotauti. Se tarttuu äidin (myös isän, isovanhempien, hoitajan) syljestä lapsen hampaisiin, kun reikiintymistä aiheuttavia bakteereja siirtyy lapsen suuhun tutin tai lusikan välityksellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja suuhygienisti:
Alkuperäinen kirjoittaja auryn:
Tällä hetkellä ihan hyvässä kunnossa, vaikka varmaan kohta joutuu jotain paikkaa taas korjaamaan.

Eikä liity huonoon hoitoon. Paitsi että mä oon saanu geeneissä isäni ikävät hampaat, myös lääkitys on pitänyt huolen siitä ettei hampaat varmasti voi kovin hyvin. Ihan pikkasen joskus ottaa päähän :/
Luulo on väärä, että voisi periä huono laatuiset hampaat vanhemmiltaan tai on niin huono/pehmeä hammasluu jotta tulee reikiä. Perintöä huonohampaisilta vanhemmilta on karies-bakteeri :)
Juu, kirjotinkin jatkoa tuohon tekstiini jo...
Perin hampaani kyllä, en tavannut isääni ennenkuin aikuisena :)
Enkä mä usko että mulla kariesta on, muuten vaan kököt hampaat.

Nielemisvaikeudet selvinnee helmikuussa vatsatähystyksessä. Sitä odotellessa :whistle: :x
 
Hyvässä
kunnossa täälläkin. Ikää 31v, kaksi reikää paikattu. Hammaslääkärillä käyn parin vuoden välein, suuhygienistillä hampaiden puhdistuksessa pari kertaa vuodessa. Normaalit kotihoidot.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tietoa:
Karies on infektiotauti. Se tarttuu äidin (myös isän, isovanhempien, hoitajan) syljestä lapsen hampaisiin, kun reikiintymistä aiheuttavia bakteereja siirtyy lapsen suuhun tutin tai lusikan välityksellä.
Näinpä näin. Aina sitä tarttumista vaan ei voi estää, hyvästä yrityksestä riippumatta. Lapsi nuolee kaiken mikä eteen tulee. Mutta olet tietty oikeassa.
 
suuhygienisti
Alkuperäinen kirjoittaja auryn:
Alkuperäinen kirjoittaja suuhygienisti:
Alkuperäinen kirjoittaja auryn:
Tällä hetkellä ihan hyvässä kunnossa, vaikka varmaan kohta joutuu jotain paikkaa taas korjaamaan.

Eikä liity huonoon hoitoon. Paitsi että mä oon saanu geeneissä isäni ikävät hampaat, myös lääkitys on pitänyt huolen siitä ettei hampaat varmasti voi kovin hyvin. Ihan pikkasen joskus ottaa päähän :/
Luulo on väärä, että voisi periä huono laatuiset hampaat vanhemmiltaan tai on niin huono/pehmeä hammasluu jotta tulee reikiä. Perintöä huonohampaisilta vanhemmilta on karies-bakteeri :)
Juu, kirjotinkin jatkoa tuohon tekstiini jo...
Perin hampaani kyllä, en tavannut isääni ennenkuin aikuisena :)
Enkä mä usko että mulla kariesta on, muuten vaan kököt hampaat.

Nielemisvaikeudet selvinnee helmikuussa vatsatähystyksessä. Sitä odotellessa :whistle: :x
Jos sinulla on yksikin reikä hampaassa sinulla on myös karies. Ja jolta kulta olet sen suuhusi saanut. Hampaita et ole voinut periä. Huono kiilteiset hampaatkin säilyvät ehjinä oikealla hoidolla jos ei ole saanut karies tartuntaa.

ja se kuinka paljon ja kuinka helposti reikiä tulee riippuu siitä kuinka vahva karies suussasi on.

Eli suuhygienistinä kerron sinulle, että isän hampaita et ole voinut periä vaan joltakin 'lahjaksi' saanut karies-bakteerin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Aikuisiällä on päässyt tulemaan yksi reikä jonka hoidon jätin liian myöhään ja meni juurihoidoksi.

Sen jälkeen olenkin aktiivisesti hoitanut hampaitani. Sinänsä purukalusto on lapsena kokenut kovia, kun sitä ei ole siihen aikaan huollettu :(
Siis miksei ole huollettu? Tarkoitatko lähinnä oikomis hoitoa vai muuta. Meillä ainakin koulusta oli säännölliset hammaslääkärit et sitä kautta ei jäänyt kyllä muuten hoitamatta ja mä olen suo yli 10v vanhempi. Ja nytkin kyllä koulun kautta noi hampilääkäri käynnit toimii!
No kunnon kannalta, ei ole kotona huolehdittu harjaamisesta vaan olen sitä itse alkanut opetella kouluikäisenä. Joskus satunnaisesti taisi äiti kehotella harjaamaan mutta säännöllinen harjaus alkoi vasta, kun joku koulukaveri sanoi että hyi kun sulla on likaiset ja haisevat hampaat :ashamed: Nykyäänkin hampaat ovat tosi keltaiset, johtuisko siitä kun ovat jo sillon niin pinttyneet olleet :( Ja oikomisasioista, viimeksi hammaslääkäri jotenkin kauhisteli mun hampaita ja jotain mutisi että "näille olisi pitänyt jo aikoinaan tehdä jotain". Oli joo hammaslääkäreitä kouluaikaan mullakin.. Mutta hymyillään nykyään vaan suu kiinni...........
 

Yhteistyössä