Millaisessa asunnossa nyt liian kuuma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Ihmetyttää nämä pohdiskelut tuulettimista ja ilmalämpöpumpuista, kun sisällä on muka ihan liian kuuma. Millaisissa asunnoissa te asutte, jos jo alle 30 asteen lämpötilassa asunto pääsee kuumenemaan saunaksi? Olen asunut elämäni aikana 12 eri asunnossa, joista 3 on sijainnut useamman tuhat kilometriä etelään Suomen eteläisimmästäkin kolkasta, enkä silti ole koskaan törmännyt moiseen ongelmaan. Ettekö vain osaa tuleettaa oikein, vai oikeastiko jotkin asunto- tai talotyypit kuumenevat tuollalailla?

No jos menee ostamaan pienen yksiön, ilman parveketta ja isot ikkunat suoraan (ja vain) länteen, on varmasti tällä kelillä tukalaa. Tuulettaminen on varmasti hankalaa.

Meidän vanhassa taloyhtiössä oli moisia kämppiä (yksiöitä ja kaksioita) ja mietin aina kuka idiootti sellaisia ostaa. Taloyhtiössä oli kaksioitakin myös läpitalon kämppinäkin.

Mä oon asunut ylimmän (8.) kerroksen kämpässä, jossa oli ikkunat länteen ja etelään. Siellä oli lämpimällä ilmalla todella kuuma. Suomessa ei kuitenkaan näitä kuumia kelejä ole niin usein, että alkaisin ostopäätöstä tehdessäni niitä ajattelemaan. Enemmän painaa esim. näköala, sijainti, hinta, koko ym.

asun 31 neliön yksiössä jossa kaikki ikkunat länteen ja ilta-aurinko paistaa klo 17-21 jolloin partsilla yli 40 astetta pahempina aikoina. Tuuletan päivisin, mutta ei ikinä tulle niinpäin että tuulis sisään kämppään paljoakaan. 2 tuuletinta on, mutta ne vaan pyörittää kuumaa ilmaa ja iltasin en voi pitää partsin ovea auki auringon ja herhiläisten, ampieasten ja mehiläisten takia jotka pörröö partsilla ja pelkään niitä todella paljon enkä luota hyönteisverhooni 100%. Joten tälläisissä asunnoissa on nyt 32 astetta sisälämpö, ollut jo yli 30 yli viikon.

Mun entinen asunto. Yksiö, 6 krs, ikkunat etelään. Aurinko paistoi lähes koko päivän ikkunoihin ja tuuletusikkinoissa oli talouhtiön toimesta sekä ritilä että verkko, joten niistä ei juuri viilennystä tullut. Asunto oli niin korkealla, että puistakaan ei tullut varjoa. Ikkunat oli niin suuria, etten uskaltanut niitäkään avata.

Se oli mun ensimmäinen oma asunto, enkä ostaessani tajunnut, että voisi olla moinen kuumuusongelma. Kesät siellä oli kyllä kärsimystä.

Yksiö, lasitetulla parvekkeella. (Isot) ikkunat yhdellä seinällä johon aurinko paistaa koko aamun ja päivän melkein. Parvekkeen kaiteen alaosa vieläpä sellaista tummaa läpinäkyvää lasia eikä mitään esim.betonia. Parvekkeella varmaan +50C eli siitä ei paljoa tuuletella... Mutta kesästä nautin silti!

Alkuperäinen kirjoittaja aaa:
Yksiö, lasitetulla parvekkeella. (Isot) ikkunat yhdellä seinällä johon aurinko paistaa koko aamun ja päivän melkein. Parvekkeen kaiteen alaosa vieläpä sellaista tummaa läpinäkyvää lasia eikä mitään esim.betonia. Parvekkeella varmaan +50C eli siitä ei paljoa tuuletella... Mutta kesästä nautin silti!

Mutta onneks ei paista illalla enää aurinko ja puut varjostaa vähän kun 1. kerros.

Meillä on, asutaan kerrostalon ylimmässä, katto kerää lämpöä, samoin tiiliseinät. Kämppä on läpitalon, mutta kuuma on vaikka miten tuulettaisi.
Meille nimittäin paistaa aurinko heti aamu 5 aikaan kuumasti toiselle puolelle asuntoa, ja toiselle puolelle sitten loppupäivän. Pari tuntia päivässä on vähän vähemmän paistetta.
Joten kyse ei ole läpivedonpuutteesta.
Talo on rakennettu 70 luvun puolivälissä.

Yhteistyössä