Millaisen pihan saa 4000 eurolla?

  • Viestiketjun aloittaja HeiniH
  • Ensimmäinen viesti
HeiniH
laskin että tuon verran on enää rakennuslainaa jäljellä :/

tontti on 1100 neliötä.
kai sillä edes mullan, ruohikon ja jonkinlaisen aidan saisi?

eipä huvita enää lisää lainaa mennä pyytämään. tuli hieman yllätyksiä matkan varrella joten pihaan ei jäänykään mitä piti...
 
Rakentanut
Reilu kuukausi sitten postasin oheisen viestin... Siitä näkee kohtuullisen hyvin. 4000 eurolla ei nättiä pihaa saa... ei sitten millään.

---------------------------------------------------------
Kyllä siihen pihaan menee äkkiä se 10000 euroa.

Hyvä multa on kallista. Älä missään nimessä osta multaa jostain kaupungin kompostista tms. Monet ihmiset vievät sinne myös normaalia jätettä (ikävä kyllä) ja yleensä näissä mullissa on mukana myös todella paljon rojua ja lasinsiruja.

1300 neliön tontti 800 neliötä nurmikkoa/multaa ja multaa 20 cm kerros. Multaa tarvitaan tällöin n. 160 kuutiota ja multa maksaa n. 14 euroa /kuutio. Mullasta kustannuksia n. 2200 euroa. Siihen lisätään mullan levitys, riippuen tontista... Millä koneella voidaan multa levittää, mutta levitys maksaa ehkä keskimäärin n. 200 euroa. Hyvällä paikalla (helpolla tontilla) voi päästä jopa 50 eurolla.

Hyvälaatuinen nurmikonsiemen maksaa n. 60 euroa/säkki. Tuommoiselle pihalle menee 3-4 säkkiä, eli n. 200 euroa.

Laatoitukset on kalliita. Jos laatoitetaan autokatos ja pikkuisen kulkureittejä tulee neliöitä äkkiä yli 100. Laatan keskimääräinen
hinta on n. 14 euroa/neliö. Eli tälle hintaa 1400 euroa. Lisäksi riippuen maastosta, mutta on järkevää laittaa kulkureittien alle myös eristeet. Tähän on hyvä varata n. 200 euroa. Maat laatoituksen alle n. 100 euroa. Täryttimen vuokra n. 50 euroa. Timanttilaikan tarvitset myös kivien katkaisemiseen, vuokra n. 50 euroa. Jos et halua lapiolla tehdä kaikkea maansiirtoa, niin Bobcat tai pikkuinen kaivinkone pitää käyttää, hinta n. 100 euroa.

Terasseihin menee myös melkoisesti rahaa. Jos kaikkien ovien eteen tekee pienen terassin ja takapihalle jonkunlaisen oleskelutilan tulee tarassineliöitä helposti n. 50 neliötä. 50 neliön tarassien materiaalit hyvälaatuisine ruostumattomasta teräksestä olevine ruuveineen maksaa n. 800 euroa (kyllä, kestopuu on kallista).

Muurikivistä rakennettavan kukka-altaat kauniita, mutta kalliita. Muurikiveä 60cm pätkä maksaa n. 4 euroa. Joten pari kohtuullisen pientä
kukka-allasta maksaa helposti 400 euroa.

Rakennattako aidan tontin ympärille. Jos teette sen laudasta pitää tarvikkeisiin (lauta, aitakengät, ruuvit, maalit) varata rahaa n. 1500 euroa. Jos teillä on naapureita voi tämän kustannuksen onneksi jakaa mahdollisesti naapureiden kesken.

Siihen istutukset päälle. Omenapuu maksaa ostopaikasta riippuen 30 - 100 euroa/kpl. Puihin ja istutuksiin saa varata ainakin 500 euroa.

Ruohonleikkuri kuuluu myös jokaiseen omakotitaloon ja hyvä maksaa n. 500 euroa.

Grilli voitanee laskea myös näihin kustannuksiin. Kelpo kaasugrilli maksaa n. 200 euroa.

Nämä hinnat on laskettu niin että itse tehdään kaikki, eikä palkkoihin mene yhtään rahaa. Jos nämä teettää ammattilaisella, niin hinnat voi ainakin tuplata joissakin tapauksissa jopa triplata. Tuohon esimerkkiin on tehty aika pieni laatoitus ja terassi jotka laskevat hintaa.

Varatkaa rahaa siihen pihaan. Piha on talon käyntikortti ja jos se ei ole kunnossa ei kauniskaan talo näytä miltään.

Tässä vielä lyhyt yhteenveto

Multa 2200
levitys 200
siemenet 200
laatat 1400
eristeet 200
Hiekat 100
tärytin 50
timanttilaikka 50
Bobcat 100
Terassit 800
Kukka-altaat 400
Aita 500 1/3 aidan kustannuksista, loput maksaa naapurit
Istutukset 500
Ruohonleik. 500
Grilli 200

Yhteensä 7400

Eli varatkaa ainakin 8000 euroa pihatöihin. Jos nätin pihan haluatte, niin alle sen se ei varmaankaan valmistu.
 
MYÖS RAKENTANUT
Hei rakentaja. Kun tuossa ilmoittelit hintoja itse tehden, niin jos nurmikkoa tulee 800 neliötä eiköhän silloin mullan voi käsinkin levittää. Meillä nurmikkoa 1000 neliötä ja itse käsin haran avulla levitimme ja jyrällä tiivistimme. Näin säästää siinäkin ja saa hyötyliikuntaa myöskin. Samoin kun pihaa kaivettiin siitä tulleet kivenmurikat saatiin hyvin kukkapenkkien pohjaksi ja korokkeeksi. Kukat sai kauniisti koloihin sijoitettua. Muistettava on ettei koneita aina tarvitse.
 
Rakentanut
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.03.2007 klo 10:08 MYÖS RAKENTANUT kirjoitti:
Hei rakentaja. Kun tuossa ilmoittelit hintoja itse tehden, niin jos nurmikkoa tulee 800 neliötä eiköhän silloin mullan voi käsinkin levittää. Meillä nurmikkoa 1000 neliötä ja itse käsin haran avulla levitimme ja jyrällä tiivistimme. Näin säästää siinäkin ja saa hyötyliikuntaa myöskin. Samoin kun pihaa kaivettiin siitä tulleet kivenmurikat saatiin hyvin kukkapenkkien pohjaksi ja korokkeeksi. Kukat sai kauniisti koloihin sijoitettua. Muistettava on ettei koneita aina tarvitse.
Voi toki mullan käsinkin levittää... Mutta jos kuorma-auto ei voi kipata multia suoraan kohteeseen vaan ne pitää vaikka etupihalta kuljettaa takapihalle. Niin aikasta iso homma on kuljettaa ja levittää 160 kuutiota multaa. Ottaen huomioon että 160 kuutiota (10-16 kuorma-autollista) multaa painaa n. 250 000 kiloa. Vaikka multaa ei edes tarvitsisi kuljettaa, niin tuommoisen multakuorman käsin levittäminen on isotöinen homma, enkä siinä sitä n. 200 euroa rupeaisi säästämään.

Tasoittaminen haravalla ja jyrällä tiivistäminen onkin sitten eri homma, se yleensä tehdäänkin käsin ja se ei ole kovinkaan iso homma.

Jos vahva kaveri lastaa kottikärryyn vaikka 300 kiloa kuormaa... on tuo 160 kuutiota 833 kottikärryllistä.
 
Verokarhu laiskana
Jos teillä on nyt varattu 4000 euroa pihan tekoon, niin laittakaa nurmi ja välttämättömät hiekat. Niitä aitoja, puskia ja kukkapenkkejä yms. voi tehdä sitten, kun on saanut säästettyä rahaa.
Mikä pakko se piha on heti saada täyteen kuosiin?

Terassit lukisin kylläkin talon kustannuksiin enkä pihan laittoon. Ja kaasugrillit yms. on ylellisyyksiä, pallogrillejä jaetaan jopa ilmaiseksi loppukesästä.

Kyllä pihasta saa ihan nätin pienemmälläkin budjetilla =)

Meilläkin on nyt laatoitukset laitettu, mutta voi olla että lisäämme vielä laattoja kun olemme säästäneet tarvittavat rahat.
Jossain vaiheessa laitamme etupihalle asfaltin. Nurmen laitto on vielä edessä ja puutarhaa teen todellakin sen mukaan mitä rahat antavat myöden. Omakotitalo on joka tapauksessa ikuisuusprojekti, joten pihan muokkaaminen vuosi vuodelta paremmaksi kuuluu ns. asiaan.
 
HeiniH
Terassitarpeet onneksi on jo odottamassa, kuului talopakettitoimitukseen :)

Juuri tuo 4000e on se mikä jää ihan pihaan, grilli ja ruohonleikkuri on jo edellisestä talosta.

Pääasia varmaan on juuri se että saadaan nurmikko, ettei lasten tarvitse mutavellissä leikkiä :/

Aitakin olisi tarpeellinen ettei tule houkutus lähteä tielle....

Istutukset sun muut saa sitten viissin odottaa, ja laatotukset.
 
Ihan sivusta vaan tänne liityn.Mä itse aattelin, että sitten kun taloon siisäänmuutto tapahtuu, niin vasta alan sillä silmällä kattella, että minkä näköseks haluan pihan muodostaa, mihin paahtaa ja missä varjoa. Missä maaperä pysyy kosteena ja mistä vesi äkkiä häipyy, minkä osan ehkä kaivan pelkän kallion pinnaksi ja minne paljon multaa puskia ym varten. Tietty jonkinlaista pihasuunnittelua ja maantuontia täytyy heti tehdä ja sitten noi viimeistelysorat ym. On jotenkin hassua, että heti ihmiset rykää pihan valmiiks ja piste, sitten puolet havuista, perennosita, puista ym kuolee, kun ne on hät'hätää isketty vaan jonnekkin(tämä oli nyt vaan mun mielipide, kun meillinpäin kävelyllä olen kurkkinut uusien talojen pihója). Tosin meillä alaa on 3200 ja on kalliota+ ihan vellistäkin paikkaa, joten ihan yhtä helppoa se ei ole, kuin pellolle laittais nurmikkomattoa. Haluan, että piha on selanen pitkän tähtäimen projekti, joka muodostuu kivetyksineen ja istutuksineen pikku hiljaa, vuosien saatossa.Onnea pihanlaittoon ja malttia kaikille aloittelville puutarhureille! :wave: :)
 
Pupu Tupuna
meillä ei ole edes noin paljon enää laittaa, mutta laatat on kyllä jo laitettu ja piha osittain tasoitettu. multaa pitää tuottaa, istutuksia ja aidat tehdä puoliksi naapurin kanssa. hiljaa hyvää tulee, emme tee kaikkea kerralla, tärkein on saada nurtsit ja aidat ja sitten vähittäin laitetaan istutuksia kun näkee,miten aurinko paistaa tontille ja mitkä näyttäisi kivalta.

luulen että 4000 eurollakin voi saada oikein kivan pihan :)
 
sivusta myös
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2007 klo 18:03 Niksu kirjoitti:
Ihan sivusta vaan tänne liityn.Mä itse aattelin, että sitten kun taloon siisäänmuutto tapahtuu, niin vasta alan sillä silmällä kattella, että minkä näköseks haluan pihan muodostaa, mihin paahtaa ja missä varjoa. Missä maaperä pysyy kosteena ja mistä vesi äkkiä häipyy, minkä osan ehkä kaivan pelkän kallion pinnaksi ja minne paljon multaa puskia ym varten. Tietty jonkinlaista pihasuunnittelua ja maantuontia täytyy heti tehdä ja sitten noi viimeistelysorat ym. - - -
Hassua tai ei, monissa kaupungeissa täytyy olla jo rakennusluvan jättövaiheessa pihasuunnitelma, tiukimmissa jopa kukkapenkkien paikat määritelty, samoin puiden sijainnit :eek: Ja lopputarkastukseen mennessä ne pitää olla toteutettu :( eli kaikilla tuo kuvaamasi tapa ei valitettavasti onnistu.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2007 klo 12:36 sivusta myös kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2007 klo 18:03 Niksu kirjoitti:
Ihan sivusta vaan tänne liityn.Mä itse aattelin, että sitten kun taloon siisäänmuutto tapahtuu, niin vasta alan sillä silmällä kattella, että minkä näköseks haluan pihan muodostaa, mihin paahtaa ja missä varjoa. Missä maaperä pysyy kosteena ja mistä vesi äkkiä häipyy, minkä osan ehkä kaivan pelkän kallion pinnaksi ja minne paljon multaa puskia ym varten. Tietty jonkinlaista pihasuunnittelua ja maantuontia täytyy heti tehdä ja sitten noi viimeistelysorat ym. - - -
Hassua tai ei, monissa kaupungeissa täytyy olla jo rakennusluvan jättövaiheessa pihasuunnitelma, tiukimmissa jopa kukkapenkkien paikat määritelty, samoin puiden sijainnit :eek: Ja lopputarkastukseen mennessä ne pitää olla toteutettu :( eli kaikilla tuo kuvaamasi tapa ei valitettavasti onnistu.
Tollasta en tullu aatelleeks. Tiukoista rakentamisehdoista ja säännöistä olen kyllä kuullu, mutta en tienny, että pihakin pitää olla paperilla.... :eek:
 
vsavadvdavad
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2007 klo 18:03 Niksu kirjoitti:
Ihan sivusta vaan tänne liityn.Mä itse aattelin, että sitten kun taloon siisäänmuutto tapahtuu, niin vasta alan sillä silmällä kattella, että minkä näköseks haluan pihan muodostaa, mihin paahtaa ja missä varjoa. Missä maaperä pysyy kosteena ja mistä vesi äkkiä häipyy, minkä osan ehkä kaivan pelkän kallion pinnaksi ja minne paljon multaa puskia ym varten. Tietty jonkinlaista pihasuunnittelua ja maantuontia täytyy heti tehdä ja sitten noi viimeistelysorat ym. On jotenkin hassua, että heti ihmiset rykää pihan valmiiks ja piste, sitten puolet havuista, perennosita, puista ym kuolee, kun ne on hät'hätää isketty vaan jonnekkin(tämä oli nyt vaan mun mielipide, kun meillinpäin kävelyllä olen kurkkinut uusien talojen pihója). Tosin meillä alaa on 3200 ja on kalliota+ ihan vellistäkin paikkaa, joten ihan yhtä helppoa se ei ole, kuin pellolle laittais nurmikkomattoa. Haluan, että piha on selanen pitkän tähtäimen projekti, joka muodostuu kivetyksineen ja istutuksineen pikku hiljaa, vuosien saatossa.Onnea pihanlaittoon ja malttia kaikille aloittelville puutarhureille! :wave: :)
 
u46u4u4u
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2007 klo 18:03 Niksu kirjoitti:
Ihan sivusta vaan tänne liityn.Mä itse aattelin, että sitten kun taloon siisäänmuutto tapahtuu, niin vasta alan sillä silmällä kattella, että minkä näköseks haluan pihan muodostaa, mihin paahtaa ja missä varjoa. Missä maaperä pysyy kosteena ja mistä vesi äkkiä häipyy, minkä osan ehkä kaivan pelkän kallion ypinnaksi ja minne paljon multaa puskia ym varten. Tietty jonkinlaista pihasuunnittelua ja maantuontia täytyy heti tehdä ja sitten noi viimeistelysorat ym. On jotenkin hassua, että heti ihmiset rykää pihan valmiiks ja piste, sitten puolet havuista, perennosita, puista ym kuolee, kun ne on hät'hätää isketty vaan jonnekkin(tämä oli nyt vaan mun mielipide, kun meillinpäin kävelyllä olen kurkkinut uusien talojen pihója). Tosin meillä alaa on 3200 ja on kalliota+ ihan vellistäkin paikkaa, joten ihan yhtä helppoa se ei ole, kuin pellolle laittais nurmikkomattoa. Haluan, että piha on selanen pitkän tähtäimen projekti, joka muodostuu kivetyksineen ja istutuksineen pikku hiljaa, vuosien saatossa.Onnea pihanlaittoon ja malttia kaikille aloittelville puutarhureille! :wave: :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2007 klo 12:36 sivusta myös kirjoitti:
Hassua tai ei, monissa kaupungeissa täytyy olla jo rakennusluvan jättövaiheessa pihasuunnitelma, tiukimmissa jopa kukkapenkkien paikat määritelty, samoin puiden sijainnit :eek: Ja lopputarkastukseen mennessä ne pitää olla toteutettu :( eli kaikilla tuo kuvaamasi tapa ei valitettavasti onnistu.
En ole rakentanut, joten en näistä tiedä. Aloin vain ihmettelemään, mitä tapahtuu, jos rakennussuunnitelmaan ei suunnittelekaan kuin tasaisen pihan, aidan ja kulkutien, ei mitään ylimääräistä. Onhan pihan silloin suunnitelman mukainen. Ei kai kukaan tule valittamaan, jos seuraavana vuonna tekeekin kukkapenkin? Tai laittaa omenapuun? Tai mistäs minä tiedän.

Tai jos on tehnytkin kunnollisen suunnitelman ja toteuttaa sen, niin kuinka monta vuotta (vuosikymmentä) se kukkapenkki pitää olla samassa kohdassa? Tarviiko senkin siirtämiseen luvan :LOL:
 
viaras
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.03.2007 klo 12:20 ihmetys kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2007 klo 12:36 sivusta myös kirjoitti:
Hassua tai ei, monissa kaupungeissa täytyy olla jo rakennusluvan jättövaiheessa pihasuunnitelma, tiukimmissa jopa kukkapenkkien paikat määritelty, samoin puiden sijainnit :eek: Ja lopputarkastukseen mennessä ne pitää olla toteutettu :( eli kaikilla tuo kuvaamasi tapa ei valitettavasti onnistu.
En ole rakentanut, joten en näistä tiedä. Aloin vain ihmettelemään, mitä tapahtuu, jos rakennussuunnitelmaan ei suunnittelekaan kuin tasaisen pihan, aidan ja kulkutien, ei mitään ylimääräistä. Onhan pihan silloin suunnitelman mukainen. Ei kai kukaan tule valittamaan, jos seuraavana vuonna tekeekin kukkapenkin? Tai laittaa omenapuun? Tai mistäs minä tiedän.

Tai jos on tehnytkin kunnollisen suunnitelman ja toteuttaa sen, niin kuinka monta vuotta (vuosikymmentä) se kukkapenkki pitää olla samassa kohdassa? Tarviiko senkin siirtämiseen luvan :LOL:
tätä mäkin ihmettelen. eikö sitä pihaa saa koskaan muuttaa eikä lisätä mitään? piha ainakin meillä "elää" koko ajan \|O
 
Huomioitavaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.04.2007 klo 11:29 viaras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.03.2007 klo 12:20 ihmetys kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2007 klo 12:36 sivusta myös kirjoitti:
Hassua tai ei, monissa kaupungeissa täytyy olla jo rakennusluvan jättövaiheessa pihasuunnitelma, tiukimmissa jopa kukkapenkkien paikat määritelty, samoin puiden sijainnit :eek: Ja lopputarkastukseen mennessä ne pitää olla toteutettu :( eli kaikilla tuo kuvaamasi tapa ei valitettavasti onnistu.
En ole rakentanut, joten en näistä tiedä. Aloin vain ihmettelemään, mitä tapahtuu, jos rakennussuunnitelmaan ei suunnittelekaan kuin tasaisen pihan, aidan ja kulkutien, ei mitään ylimääräistä. Onhan pihan silloin suunnitelman mukainen. Ei kai kukaan tule valittamaan, jos seuraavana vuonna tekeekin kukkapenkin? Tai laittaa omenapuun? Tai mistäs minä tiedän.

Tai jos on tehnytkin kunnollisen suunnitelman ja toteuttaa sen, niin kuinka monta vuotta (vuosikymmentä) se kukkapenkki pitää olla samassa kohdassa? Tarviiko senkin siirtämiseen luvan :LOL:
tätä mäkin ihmettelen. eikö sitä pihaa saa koskaan muuttaa eikä lisätä mitään? piha ainakin meillä "elää" koko ajan \|O
Saa varmaan, meillä rakennustarkastaja nimenomaan sanoi että tee vaan peruspiha, missä on merkattu mattotelineiden, postilaatikon, roskiksien ym paikat, kulkuväylät ja viheralue ja täydennä sit tarpeen mukaan. Kollegalla (eri asuinkunta) piti sensijaan olla juuri tuo tarkka suunnitelma kukkapenkkien paikkoineen :headwall: . Toimenpidelupaa ei kuulemma sentään tarvitse hakea jälkeenpäin :whistle: mutta pihalla piti olla jotain istutuksia, puita tietty määrä, samoin pensaita. Liekö vaikutusta että kyseessä on aika tiivisti asuttu kaupunkialue. Mutta siis näitäkin on, valitettavasti. Onhan se kaupungille helpohko tapa varmistautua että alue on viihtyisän näköinen aika pian.
 

Yhteistyössä