Millaisella ihmisellä on monta kummilasta? Mitä ajattelette ihmisestä,jolla monta kummilasta?

  • Viestiketjun aloittaja "Kummitus"
  • Ensimmäinen viesti
"anu"
Itselläni on 2 kummilasta, enempikin vois olla. Sitten pitää sanoa ei kiitos, kun tietää ettei enää jaksaisi pitää yhteyttä ja muistaa lasta synttäreinä ja jouluna.
 
"vieras"
Minulla vain yksi kummilapsi, enempää ei tule koska olen eronnut kirkosta. En usko että se kertoo mitään lapsirakkaudestani.

Mutta jos kummilapsia on toista kymmentä, mietin sitä että mahtaako kummilla olla heille kaikille aikaa, tai mahdollisuutta muistaa esim. syntymäpäivinä?
 
"äityli"
Minulla on 6 kummilasta , ja kaikille on riittänyt lämpöä ja rakkautta. Yhteyttä pidetty .....

En vaihtaisi hetkeäkään pois , jotka olen saanut viettää kummilasteni kanssa.
 
"vieras"
Meillä on 7 kummilasta, heistä 6 on ajalta ennenkuin saimme omia lapsia ja kaikkia on pidetty tasapuolisesti. Muutama asuu kanssamme samassa kaupungissa, muutama kauempana ja eri puolella suomea. Silloin kun kummilapset olivat pienempiä kesällä heitä saattoi olla luonamme kolmekin yhtäaikaa. Olen joskus haaveillut kun saisin kummilapset yhtäaikaa kuvaan. Ennen omia lapsia kun oli enemmän aikaa kävimme jokaisen syntymäpäivillä henk.koht. riippumatta olivatko ne Kokkolassa tai Imatralla. Samalla sai tavata kummilasten vanhempia ja vaihtaa kuulumisia.

Mielestäni kommentit eikö se ole kallista ovat asiattomia, en minäkään ruodi toisten harrastusten kalliutta, matkustamista, ostoksia jne. Jos olen oikein ymmärtänyt kummius on etuoikeus ei velvollisuus.
Joskus kaverin kanssa kerätään muutama kummilapsemme yhdessä kokoon ja viedään heitä jonnekin esim. uimaan, joulumarkkinoille

Vanhin on jo aikuinen mutta niin hän vain tulee tyttöystävän kanssa käymään ja omakin kummitätini joka on ollut minulle mallina oman kummiuden tiellä pitää kanssani yhteyttä.
 
"vieras"
Lapsirakkaalla sosiaalisella ihmisellä on paljon kummilapsia. Näin ajattelen minä.

Kummilasten määrässä pätee vähän sama kuin omien lasten määrässä: 1-3 on tavallinen määrä. 4 alkaa olla jo melko monta. Jos ei ole yhtään ja ikääkin jo on, niin mielessä käy onko ihminen kovin epäsosiaalinen tai sitten kovin epälapsirakas, tietysti voi olla ihan huonoa tuuriakin.
 
pikkoloino
[QUOTE="Kummitus";24968754]Niin ja monta kummilasta teistä alkaa olla jo paljon?[/QUOTE]

Minsuta 4 tai enemmän kummilaswta on jo liikaa.

Ajattelen, että liikaa kummilapsia haalivalla ei ole kykyä sanoa ei ja että hän ei ehdi itää kuitenkaan kaikkiin yhteyttä.

Mutta jos kaiksista åitää huolta, ok. Menee aika kokopäiväiseksi, jos yrittää yli 4 kummilapsen luona kyläillä, viedä heitä kivoihin paikkoihin ja muistaa synttäreinä jne. Tarttee jo oman kummilapsikalenterin
 
"vieras"
Mulle tulee heti mieleen että ei ole loppuun asti miettinyt kummiuttaan. Toisethan lupailee auliisti mitä vaan..Paljon kuitenkin velvollisuutta ja vastuutakin, joten jos itselläkin monta lasta, niin en ymmärrä. Eriasia, jos kummilapset ovat sisarusten lapsia, niin sillonhan kaikki sujuu luonostaan, jos välit kunnossa.
 
goo
[QUOTE="Noo";24968769]Sellasella kummituksella, joka ei ole oppinut sanomaan Ei kiitos.[/QUOTE]

Minä ! Olen kummi kuudelle. Neljälle tahtomattani. Enempää EN ota koskaan. Noin monta on riesa, ei ilo.
 
Sellaisella voi olla monta kummilasta, jolla laaja suku tai ystäväpiiri ja pitää lapsista.
Kummius on kunnia-asia, josta sanotaan ettei voi kieltäytyä. Kerran olen kieltäytynyt, koska olisin ollut silloin alaiseni lapselle kummi ja ajattelin että ei ole työyhteisön kannalta hyvä juttu ja voi vaikeuttaa elämää monella tapaa.

Minulla on kaksi kummilasta, joista toiselle vain "oikea" kummi eli kastetun lapsen kummi, toisella oli nimiäiset. Ihme hommaa muuten tämä, ei haluta kirkollista seremoniaa mutta halutaan silti lapselle kummi? Suostuin, lapsen vuoksi :heart:

Kummia saatetaan pitää lahja-automaattina ja ilmaisena lapsenlikkana. Mietin vain miten ne joilla on yli 4 kummilasta pystyvät ostamaan lahjat kaikille? Melko kallista - elämä on
 
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;24969297:
Kummiperinne on aikansa elänyt. Moniko kasvattaa kummilapsiaan hengellisyyteen? Moniko on valmis tarjoamaan kummilapsille kodin vanhempien kuoltua?
Mä olen sanonut ystävälleni, että voisin harkita huolehtivani hänen lapsistaan tuossa tilanteessa, jos lasten isovanhemmilla ei olisi mahdollisuutta. En kasvata hengellisyyteen, mutta toimin aikuisena ystävänä, joka on mahd. paljon mukana kummilastensa elämässä.
 

Yhteistyössä