Millaiseen vastuuseen kiusaaja pitäisi laittaa jos uhri tekee itsemurhan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiusattu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mua kiusattiin ala-asteella, mut hakattiin pahasti, leuka murtui ja hampaat tuli huulesta läpi. Minä ja kiusaaja saatiin molemmat jälki-istuntoa ja mun käskettiin pysyä erossa pojista. Nyt se kiusaaja istuu elinkautista.

[QUOTE="vieras";25829444]Mua kiusattiin ala-asteella, mut hakattiin pahasti, leuka murtui ja hampaat tuli huulesta läpi. Minä ja kiusaaja saatiin molemmat jälki-istuntoa ja mun käskettiin pysyä erossa pojista. Nyt se kiusaaja istuu elinkautista.[/QUOTE]

Mut ei varmaan sun hakkaamisesta vaan on ihan aikuisena tehny jotain ja joutunu siitä vastuuseen?

[QUOTE="huh";25829378]Jos työpaikalla olisi tuollaista kiusaamista, että lopulta kiusattu tappaisi itsensä, kun ei enää jaksa, niin työnantaja tuomittaisiin työturvallisuusrikoksesta ja kiusaajat joutuisivat korvausvastuuseen. Mutta kun koulussa kiusataan hengiltä, niin kukaan ei saa rangaistusta eikä kenenkään tarvitse korvata mitään. Paitsi jos kiusattu olisi opettaja. Eikö lapsen terveydellä tai hengellä ole mitään arvoa??[/QUOTE]
Ei asiat työpaikoillakaan ole niin kuin pitäisi. Täytyisi olla todella hyvät ja kiistattomat näytöt, jos työnantaja tuomittaisiin työturvallisuusrikoksesta. Katsoo vaikka tuota Ahteen tapausta, niin siinä on yksi esimerkki siitä, miten työnantajat hoitavat työturvallisuusrikkomuksia.

[QUOTE="mä";25830045]Moni lapsi joutuu kestämään jatkuvia kunnianloukkauksia ja pahoinpitelyitä :(
Jos aikuiselle tehtäisiin samat jutut niin rikossyyte pamahtaisi :([/QUOTE]

Ymmärrys on lapsilla vielä vähän jäissä, siksi onneksi niitä rikossyytteitä ei jaella.

Jos kyseessä ovat selkeästi lapset, alle 15-v. niin minusta ennen kaikkea aikuiset ovat vastuussa.

Kiusatun vanhemmat, jos lapsi ei pysty kertomaan heille asiasta oikeissa mittasuhteissa tai eivät usko lasta tai tee asialle mitään.
Opettajat, koska eivät puutu asiaan, kun pääsevät helpommalla tai uskovat mieluummin sen puolen kannan, josta tulee vähemmän vaivaa.
Kiusaajan vanhemmat, jotka eivät näe lapsensa ongelmia tai puutu niihin huomautuksista huolimatta.

[QUOTE="vieras";25825445]Jokaiselta kiusaajalta tai kiusaajan vanhemmalta vahingonkorvausta 50 000 euroa.[/QUOTE]

Kuka päättää sen kuka on kiusaaja?
Yleensä varmasti nämä itsemurhatapaukset ovat jonkinlaisia massakiusattuja, ei minusta siinä vain yhtä lasta voi syyttää.
Jos taas on vain yksi lapsi joka kiusaa toista lasta, niin sen itsemurhan tehneen täytyy olla TODELLA herkkänahkainen, siis oikeasti menee tappamaan itsensä vain koska YKSI luokkakaveri haukkuu ja nauraa?

"Millaiseen vastuuseen kiusaaja pitäisi laittaa jos uhri tekee itsemurhan?"

Ei mihinkään vastuuseen toisen itsemurhasta.
Ei kenenkään itsemurha tai muutkaan teot ole muiden vastuulla; ei kiusaajan harjoittama kiusaaminen, eikä uhrin tekemä itsemurha.
Ei sekään ole muiden vastuulla, jos kiusaaja tai uhri alkaa esim. ryyppäämään.

Jos ihmiset olisi vastuussa muiden itsemurhista, läheisriippuvuus olisi tietyiltä osin tervettä ja useat vanhemmat olisi vastuussa lapsensa teoista (ovathan vanhemmat voineet traumatisoida lasta joko tietoisesti tai tiedostamatta). Näitä tapauksia on paljon, missä ihminen traumatisoituu ja vahingoittuu kotioloissa, kärsien myöhemmin itsetuhoisuudesta ja jopa useista itsemurhayrityksistä. Psykoterapiassa hoidetaan, eikä siellä anneta sellaista kuvaa, että vanhemmat ovat vastuussa toisen ihmisen itsemurhista.

Tietyt väkivaltaisuudet ja mm. heitteillejättö ovat rikoksia, mutta muiden tekemä itsemurha ei ole.

Viimeksi muokattu:
Kiusaaja pitäisi laittaa vastuuseen kiusaamisesta, mutta ei ketään voi laittaa vastuuseen toisen itsemurhasta. Sehän olisi ensinnäkin käytännössä ihan mahdotonta, miten todistaa, että itsemurha johtuu juuri kiusaamisesta, entä jos on ollut muitakin ongelmia. Ja ihan eettisestikin mahdotonta laittaa ihminen vastuuseen toisen ihmisen teosta.

Kyse on siitä, että jokainen kasvattaa omia lapsiaan siihen, että kuuluu kohdella toisia niinkuin toivoisi itseään kohdeltavan. Vaikka toinen olisi erilainen. Erilaisuus voi olla vaikka minkalaista erilaista käytöstä, jota ryhmässä päätetään että ei hyväksytä. Jo yksi lapsi, joka on saanut sellaista moraalista kasvatusta, että huomioi heikommassa asemassa olevia, yksin olevia, voi pysäyttää kiusaamisen kierteen, joka on ryhmäilmiö. Kun yksi uskaltaa uurtaa uusia sääntöjä, että ei kiusata, niin siitä se lähtee. Toinenkin menee mukaan siihen, ja vallitsevat säännöt tehdään sillä tavalla. Tässä on vastuuta opettajilla, vanhemmilla, aivan jokaisella alusta asti. Se on oman itsensä voittamista, koska on inhimillistä ajatella että en voi sietää tuota ja tuota asiaa. Mutta jospa ajattelitkin, että jokainen on ihminen ja ansaitsee ihmisoikeudet, niitä ei kukaan tai mikään insituutio jaa, vaikka siihen ryhmässä tapahtuvaan erotteluun usein lähdetäänkin, siihen voi vaikuttaa. Ei tarvitse hyväksyä niitä, voi aina ottaa puheeksi vaikeita asioita, olla rohkea eikä alistua siihen kiusaamisen ja syrjimisen mentaliteettiin.

ainakin pari niistä kiusaajista on kuolleena viijmeistään parin vuoden päästä. Äökää kysykö miten mutta uskallan luvata että niin käy. Siinähän saavat surun tuta myös niiden äpäreiden vanhemmat. Ehkä tajuavat miten vitun vinoon pentuäpäreensä kasvattivat.

Yhteistyössä