Millaiseen taloustilanteeseen olisit valmis hankkimaan koiran?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
No jos mun rahaa pitää miettiä niin koira jää hankkimatta. Entäs kun sille koiralle pitää tehdä parin tonnin leikkaus? Pistät piikin surutta kun eio siihen ole rahaa?

--
En esimerkiksi sellaiseen, että tarvitsisin toimeentulotukea. Pienet tulot ei mua estäisi. Toki pitää ymmärtää, että se koiran hankintahinta ei ole sen kulut. Ruuat, rokotuksen, mahdolliset eläinlääkärikäynnit ym. verottaa taloutta. Mutta ihan kuten omien ja lastenkin tarpeiden mukaan jostain on vaan tarvittaessa nipistettävä.

Ja eihän sitäkään voi tietää vaikka pari vuotta koiran hankkimisen jälkeen tarvitsisi esim. toimeentulotukea mutta ehdoin tahdoin en siihen lähtisi.

Keittiönoita
En ole koskaan ollut rikas, mutta koira ollut kohta 14 vuotta. Sellaiseen taloudelliseen tilanteeseen, että budjetti ei mene sekaisin eläinlääkärikustannuksistakaan.

Me ei olla rikkaita ja meillä on rotukoirakin :D

Jos on varaa ostaa koira (1000?) ja hankkia sille vakuutukset, sekä sijoittamaan koiraan noin 70? kuussa (toki koko vaikuttaa ruokintakuluihin) niin voisin ottaa koiran.

Paljon halvemmallakin voi päästä, mutta meillä maksoi viime vuonna kalleimman koiran ylläpito (siis ylläpitokustannuksiltaan kallein) 800? vuodessa ja kyseessä on sekarotuinen rakkikoira.

joo
miettiä ainakin kannattaa tarkkaan, onko taloudellinen tilanne koiralle sopiva. rotukoiralle kannattaa ottaa vakuutus, joka rodusta ja vakuutusyhtiöstä riippuen on n. 150-350e/v. pieni koira ei paljon syö, joten se ei järin suuri rahanmeno ole.

no karu faktahan on et lemmikkiin menee rahaa. ei siinä miljonääri tartte olla, mutta lemmikissä on kustannuksensa.
kaikki pannat, harjat, talutushihnat, kynsisakset, valjaat, takki tms mitä nyt tarviikin, ruoka (itse kannatan merkkiruokia, en markettiruokia!), mahdolliset ja pakolliset eläinlääkärikulut, madotukset, itse koiran hankintahinta ymsyms.

jos oikein paska säkä käy niin koira saattaa sairastella tuhansien edestä tai sit voi olla et ne peruskäynnit ell riittää..

Kyllä meillä on ainakin koira vaikka ollaankin erittäin pienituloisia. Kuitenkin aina on hätävarasäästökassa yllättäviä tilanteita varten. Ja aina ensin huomioidaan lapsen + koiran ruuat ja tarvikkeet, minä näin aikuisena selviän paljon vähemmälläkin kun vaan budjetoi kuukauden menot oikein.

Eikä meillä mitään miljoonan arvoista rotukoiraa ole. Sekarotuiset ovat myös vaihtoehto, meidän koira eläinhoitolasta pelastettu.

Muoks; Ja meillä menee kuukaudessa noin 30e koiran menoihin (ruuat, naksut, namit ja luut) plus tietty vuosittaiset tehosterokotteet ym. harvinaisemmat menot. Vuositasolla koiraan uppoaa about 500-600e, riippuen miten paljon hemmotellaan ja ostellaan uusia leluja. Mahdolliset äkilliset eläinlääkärikulut voi tosin nostaa tuonkin summan äkkiä 800-1000e, joten kaikkeen tulee varautua.

Pentukoiran rokotteetkin ensimmäisen elinvuoden ajalta eivät ole mitään halpaa lystiä.

Rotukoira (rekisterissä oleva), on YLEENSÄ hintansa arvoinen. Vanhemmat ovat tutkittu tiettyjä perinnöllisiä tauteja vastaan ja kasvattaja ottaa tietyn vastuun tietyistä koirassa ilmenevistä vioista? Näin olen käsittänyt.
Ja siitä söpöstä pienestä pennusta kasvaa yleisesti ottaen sen kokoinen kun vanhemmatkin, ettei tule mitään mieletöntä ylläriä tuon koonkaan suhteen.
Koira, jonka taustoja/vanhempia ei tunne/tiedä, voi tulla yllättäen kalliimmaksi kuin se rotukoira. Tosin voi kaikkea vikoja ja vaivoja tulla rotukoirallekkin!

niin
Sellaiseen, että on varaa maksaa sen peruskustannukset (ruat, rokotukset, vakuutukset jne.) sekä jos onkin joku sairaus, jota vakuutus ei korvaa, ja vaatii esim. leikkausta, niin pystyy sen 1000-2000 euroa maksamaan. En ole mikään rikas, mutta mun koirat on sattuneet sairastelemaan paljon (tai kalliisti ainakin, jollei usein) ja rahaa on uponnut todella paljon.

Rotukoiran ja sekarotuisen kulut ovat muuten samat, hankintahintaa lukuunoattamatta. Tosin tässäkin voi mennä toisinpäin, jotkut pienet sekarotuiset koirat voivat hyvin maksaa enemmän mitä edullisempaa rotua edustava puhdasrotuinen.

Lähinnä kai sellaiseen tilanteeseen että rahat riittävät ihan hyvin koiran ylläpitöön ja eläinlääkärikulut ei kaada taloutta.

ap vieras
Meillä on se tilanne, että mies on tällä hetkellä sairaslomalla ja olemme joutuneet tänäaikana hakemaan toimeentulotukea, mutta kun mies aloittaa työt normaalisti taas parin viikon päästä, elämme ihan normaalisti taas omillamme! Emme ole rikkaita, mutta voisin sanoa, et 100euroa/kk voin takuuvarmasti pistää koiraan ja jos yllätyksiä tulee, 200euroa ei tuo meille katastrofia. Riittääkö se? Rotu olisi pieni.
Vakuutukset tietysti ottaisimme.

niin
Kyllähän koiraan on varaa todella köyhälläkin. Koiran voi syöttää halvalla ruoalla ja jotkut koirat ei ikinä ole sairaita. Koiraan ei välttämättä mene tälöin juuri yhtään rahaa. Mutta on olemassa se mahdollisuus, että koira sairastaakin niin silloin rahaa voi mennä hurjat summat. Ja minä vain haluan syöttää koiralleni laadukasta ruokaa, joka maksaa vähän enemmän kuin markettiruuat.

---
Alkuperäinen kirjoittaja ap vieras:
Meillä on se tilanne, että mies on tällä hetkellä sairaslomalla ja olemme joutuneet tänäaikana hakemaan toimeentulotukea, mutta kun mies aloittaa työt normaalisti taas parin viikon päästä, elämme ihan normaalisti taas omillamme! Emme ole rikkaita, mutta voisin sanoa, et 100euroa/kk voin takuuvarmasti pistää koiraan ja jos yllätyksiä tulee, 200euroa ei tuo meille katastrofia. Riittääkö se? Rotu olisi pieni.
No jos vaikka koiran mahdollinen leikkaus maksaa 2000e niin laske siitä.

koiranomistaja
Otimme rotukoiran, joka on kahden vuoden ikään mennessä aiheutttanut ja parin tuhannen kulut sairastamalla jos vaikka mitä ja lisää ilmenee siellä täällä. Onneksi on vakuutus, mutta ei sekään kata kaikkea.

niin
No, meillä kävi niin, että koiralla olikin synnynnäinen sairaus, joka vaati leikkausta. Vakuutukset ei korvanneet. Leikkauksiin meni n. 1000 ? yhteensä. Koira oli rotukoira, joten saatiin kyllä kasvattajalta palautusta hinnasta, mutta kyllä silti on mennyt tosi paljon rahaa, kun laskee kontrollikäynnitkin ym. mukaan. Tällainen on tietysti todella harvinaista kai, ja huonoa tuuria, mutta en kyllä ottais koiraa, jos en tietäis, että mulla on tarpeen vaatiessa rahaa hoitaa koira kunnolla. Niin rakkaita mun koirat mulle on, että en kestäisi jos rahan vuoksi koira jäisikin hoitamatta.

Mikäli saatte pankista lainaa hätätapauksessa (jos eteen paukahtaa kallis leikkaus) niin kyllä tuo riittää.

...
Meillä maksoi iso koira 1400, vakuutus vähän alle 300/vuosi, ruoka 140/kk, madotus 80/vuosi, rokotukset 50/vuosi (ekana vuonna enemmän), punnkipanta 20/vuosi, näyttelymaksu 20/kk, puruluihin menee varmaan 50/kk. Nuo tulee äkkiä mieleen jatkuvista kuluista, tarvikkeet ja lelut siihen vielä. Ylimääräisiä eläinlääkärikuluja ei ole tullut ja koira on iso rotukoira, jota käytetään näyttelyissä ja sille syötetään kasvattajan suosittelemaa ruokaa. Halpaa lystiä ei ole todellakaan! Mutta pienemmällä koiralla tietysti kaikessa pienemmät kulut..

cairni
Mun koira, rotukoira, on nyt 6 vuotias ja just sanoin vakuutuksen irti. Noi on niin törkeen kalliita vakuutuksia.
Koira on pieni, eli ei todellakaan mee mitään kymmeniä euroja sen ruokaan kuukaudessa.

Ja kun tarvikkeet on kerran ostanu, ei niitä tarvii juurikaan enää ostella.

Yhteistyössä