Millainen työrytmi noin suunnilleen on esim; vanhainkodissa? Siis missä järjestyksessä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ov
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ov

Vieras
ne aamu, ilta ja yövuoro menevät?

Ensi viikolla alkaa työssäoppiminen ja jos joku täällä tekee vuorotyötä niin olisi hyvä tietää jo valmiiksi mikä on edessä.

Yövuoroa ei meitä opiskelijoita velvoiteta tekemään kuin kerran, mutta silti mietin jo nyt, millaista ruokaa kannattaa yöksi ottaa mukaan?

Viikonloppu (la tai su) kehoitetaan meitä tekemään myös kerran, mutta millainen on yleensä vanhainkodissa viikonloppu? Onko arjesta poikkeavaa, millä tavoin?

Jännitän myös kovasti työyhteisöä, toivottavasti se edes olisi kohtalaisen siedettävä ja pääsisi työyhteisön kanssa hyvään yhteistyöhön. KATU - jaksolla ainakin oli pieniä ongelmia aluksi työyhteisön kanssa, mutta ajan kuluessa ne helpottivat. Siksi pelottaa jo nyt mitä on edessä tällä HOHU - jaksolla.

Ja ylipäätään toivon, että vanhainkodissa minne nyt lähden työssäoppimaan, olisi mukava olla. Ei olisi hääviä olla 5 viikkoa paikassa minne ei ole kiva mennä ja olla.

yleensä niin, että aamuvuoro alkaa klo 7 ja loppuu klo 15, iltavuoro alkaa klo 14 ja loppuu klo 22. Joissain paikoissa aiemminkin, yö alkaa sit suunnilleen 21.30 ja loppuu 7.30

minä en oo öisin syönyt mitään, ei maistu.
meillä aamuvuoro on 7-14, päivä 14-21 ja yö sitten 21-7 .
viikonloppuisin ei tehdä mitään "ylimääräistä" , esim. suihkuja tai pesuja kun on vähemmän vuorossa ihmisiä vkl.

se on totta että työyhteisö jos on hyvä, niin on kivaa vaikka on raskas työ =) toivottavasti sulla käy säkä ja saat kivan porukan =)

Nuo ajat tiedänkin, mutta missä järjestyksessä ne menevät? Näinkö, että aamu, ilta, aamu, ilta jne. Vai ilta, aamu, ilta, aamu, ilta jne. ? Vai 1 vko aamu ja toinen vko ilta ja kolmas vko yö?

Alkuperäinen kirjoittaja no:
yleensä niin, että aamuvuoro alkaa klo 7 ja loppuu klo 15, iltavuoro alkaa klo 14 ja loppuu klo 22. Joissain paikoissa aiemminkin, yö alkaa sit suunnilleen 21.30 ja loppuu 7.30

Lähti liian aikaisin.

Viikonloppu saattaa poiketa sillä tavoin, että sunnuntaina laitetaan pyhävaatteet, kuunnellaan radioista jumalanpalvelusta, vieraita käy yleensä viikonloppuisin paljon enemmän kuin arkena.

Mulla on yövuorossa mukana yleensä leipää, jogurttia, hedelmää. Joskus on myös edellispäivän ruokaa, jos on jäänyt tms.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
viikonloppuisin ei tehdä mitään "ylimääräistä" , esim. suihkuja tai pesuja kun on vähemmän vuorossa ihmisiä vkl.

se on totta että työyhteisö jos on hyvä, niin on kivaa vaikka on raskas työ =) toivottavasti sulla käy säkä ja saat kivan porukan =)

Oho, eikö teillä mee vuorot yhtään päällekkäin? Onks teillä mitään aamu- tai ip-raportteja tms?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Nuo ajat tiedänkin, mutta missä järjestyksessä ne menevät? Näinkö, että aamu, ilta, aamu, ilta jne. Vai ilta, aamu, ilta, aamu, ilta jne. ? Vai 1 vko aamu ja toinen vko ilta ja kolmas vko yö?

No siis niitä saattaa olla missä järjestyksessä tahansa. Saattaa olla eka pari aamua, sit pari iltaa, pari vapaata, yks aamu, 1 ilta ja pari yötä ja muutaman päivän vapaa, ne kyllä vaihtelee. Se onkin yks vuorotyön uuvuttavin asian, minulle ainakin.

No sehän riippuu ihan listojen laatijasta + sun ohjaajan työvuoroista.

Alkuperäinen kirjoittaja SugarBabyLove:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:

Oho, eikö teillä mee vuorot yhtään päällekkäin? Onks teillä mitään aamu- tai ip-raportteja tms?

yleensä yksi vuorosta jää antamaan rapsan jolloin se työvuoro menee n vartin yli ajan.

Niinpä, ihan paikasta riippuu, en ole koskaan kyllä kuullut, että hoitoalalla tehtäisiin kokonainen viikko yhtä vuoroa.

Meillä on käytössä pätkä ja yö- yhdistelmä, eli ensin tehdään lyhyt aamuvuoro 7-12 ja tullaan samana iltana takaisin ja tehdään 10h yövuoro 21-7.30. Itse en jaksais olla syömättä 10h kun aika paljon on fyysistä työtä tuossa yöllä, vessassa käytöt, vuodepotilaiden käännöt, kuivitukset, pyykkihuoltoa ja kaappien täyttöä. Jalkojen päällä menee suurin osa yöstä.
Viikonloppuvuoroissa ei yleensä suihkuteta, tehdään vain pienet pesut. Ei juurikaan muuten poikkea, samat työt tehdään nopeammin, vähemmällä hoitajamäärällä.

Sugar, tiedän sen kyllä, mutta on hyvä jo nyt vähän alkaa orientoitumaan mitä tuleman pitää.

Minua lähinnä harmittaa jatkossa aamuvuorot, kun on herättävä jo aamulla kuudelta ylös. Miten ihmeessä sitä saa taas aikasesta illalla unta? Ja taatusti lapsi saattaa omaa pulinaansa pitää vielä ilta yhdeksän aikaan, niin yritä siinä sitten nukkua :((

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

Niinpä, ihan paikasta riippuu, en ole koskaan kyllä kuullut, että hoitoalalla tehtäisiin kokonainen viikko yhtä vuoroa.

Meillä tehdään. :) Meillä on vakkari iltahoitajat, usein on koko viikko aamua + viikonloppu vapaa.

Sugar, tiedän sen kyllä, mutta on hyvä jo nyt vähän alkaa orientoitumaan mitä tuleman pitää.

Minua lähinnä harmittaa jatkossa aamuvuorot, kun on herättävä jo aamulla kuudelta ylös. Miten ihmeessä sitä saa taas aikasesta illalla unta? Ja taatusti lapsi saattaa omaa pulinaansa pitää vielä ilta yhdeksän aikaan, niin yritä siinä sitten nukkua :((

No, ei nyt millään pahalla, mutta en oikeen usko, että susta on hoitoalalle, jos nyt jo valitat, siitä että pitää herätä aikaisin. Tiesit kai jo ennen kuin lähdin opiskeleen, että aikaiset aamut odottaa. Vaihdappas alaa...

Työvuorot voi olla missä järjestyksessä vaan ja vapaat voi olla yksittäisinä päivinä tai miten sattuu. Kaksi vapaata tulee p er viikko mut sekin menee miten sattuu, voi olla 7pv töitä ja sitten sellaisia lyhempiä pätkiä. Meillä yövuoro on noin 6-8pv välein.

Noo, eiköhän se lapsikin siihen aika pian sopeudu. :)
Alkuun varmaan väsyttää, mutta nopeesti siihen rytmiin tottuu.

Alkuperäinen kirjoittaja just:

No, ei nyt millään pahalla, mutta en oikeen usko, että susta on hoitoalalle, jos nyt jo valitat, siitä että pitää herätä aikaisin. Tiesit kai jo ennen kuin lähdin opiskeleen, että aikaiset aamut odottaa. Vaihdappas alaa...

No ei mun mielestä tarvitse vaihtaa alaa. Kyllä hoitalalla moni tulee naama rullalla aamuvuoroihin. Siksihän juuri vuorotyö on niin kätevää, että voi tehdä monenlaisia vuoroja. Aamuntorkku voi sitten hakeutua yöhommiin tai niinkuin SBL tuossa sanoi, sellaiseen paikkaan, jossa voi tehdä pelkkää iltaa.

viikonloppuna meillä mennään jo klo 6 töihin aamuvuoroon, muuten ei ehdittäisi tehdä aamupesuja kaikille, siis yökkö aloittaa aamupesut jo klo5 ja ehditään tehdä ne sitten aamupalaan mennessä. Aikaiset herätykset ei ole kivoja, varsinkaan jos edellisenä päivänä on ollut iltavuorossa ja päässyt töistä vaikkapa klo22.

ei sitä pääse välttämättä ajoissa nukkumaan ennen aamuvuoroa, voi olla että olet iltavuorossa edellisenä päivänä ja kotiudut vasta myöhällä.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja just:

No ei mun mielestä tarvitse vaihtaa alaa. Kyllä hoitalalla moni tulee naama rullalla aamuvuoroihin. Siksihän juuri vuorotyö on niin kätevää, että voi tehdä monenlaisia vuoroja. Aamuntorkku voi sitten hakeutua yöhommiin tai niinkuin SBL tuossa sanoi, sellaiseen paikkaan, jossa voi tehdä pelkkää iltaa.

Juu, enkä mä tarkoittanutkaan, että hoitaja ei sais aamuvuorossa olla väsynyt, olen minäkin. Mutta että nyt jo valittaa, eikä ole päivääkään käynyt töissä, ei kuulu hoitoalalle, minusta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

ei sitä pääse välttämättä ajoissa nukkumaan ennen aamuvuoroa, voi olla että olet iltavuorossa edellisenä päivänä ja kotiudut vasta myöhällä.

Niin, no aina ei pääse. Voi tulla vaikka telkkarista jotain kiinnostavaa. ;)

Varmaan melko pitkälle sun ohjaajan mukaan kannattaa katsoa vuorot. Meillä vaihtelee vuorot ihan sattumanvaraisesti. Esim. mun viime ja tää viikko on menneet näin:
VP, VP, ilta, aamu, ilta, aamu, aamu, VP, aamu, yö, yö, VP ja VP.

Mihin meinaat mennä töihin valmistuttuasi?
Ainakin sairaaloissa, vanhainkodeissa jne saa varautua aamuvuoroihin

Sekin minua eniten jännittää tässä HOHU - työssäoppimisessa, että vaikka koulussa olemme erinäisiä hoitotaitoja harjoitelleet ja kerran olemme vanhainkodissakin päivän olleet tutustumassa töihin, niin koen silti, että en vielä ole kovin näppärä käsistäni ja vielä eivät hoitotyön systeemit päähän automatisoituneet, että näin ja näin ja näin tämä homma kulkee... Vaikka kyllä kovasti minua tämä hoitomaailmakin on alkanut puoleensa vetää, mutta en tiedä onnstunko siellä kovin hyvin.

En haluaisi olla kokeneitten hoitajien tiellä tai ettei käy niin, että käsketään tehdä jotain - en kuitenkaan uskaltaisi kysyä tai pyytää neuvoa että miten tämä tehtiinkään tai että näytätkö miten tämä homma tehtiinkään ja sitten menen sen kumminkin tekemään, teen sen jotenkin "vasemmalla kädellä" - suunnilleen oikein muttei kuintenkaan täysin oikein. Ymmärsikö kukaan??

Vaikka kyllä meitä koulussa ohjeistettiin, että teette vain niitä juttuja mitkä varmasti osaatte, vastuun kannatte itse.

Alkaa kyllä jännityskäyrä kasvamaan, kun on tutkinut työssäoppimisen papruja, että mitä kaikkea saamme tehdä työssäoppimisen aikana. Esim; perustoimenpiteistä verensokerin mittaus, insuliinin pistäminen, katetrointi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammu - The Valionauta:
Varmaan melko pitkälle sun ohjaajan mukaan kannattaa katsoa vuorot. Meillä vaihtelee vuorot ihan sattumanvaraisesti. Esim. mun viime ja tää viikko on menneet näin:
VP, VP, ilta, aamu, ilta, aamu, aamu, VP, aamu, yö, yö, VP ja VP.

OT mut argh inhoan noita ilta-aamu-ilta-aamu pätkiä.

Yhteistyössä