Millainen rintapumppu??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anu Rv29
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anu Rv29

Vieras
Olisi ajatuksessa hankkia jo ennakkoon sellainen kun sitä kuulemma sitten tarvitsee joka tapauksessa. Kysymys olisikin että onko s-marketin n.20€ rintapumppu riittävä ja hyvä? Onko jossain samaan hintaan parempia? Totuus kai on että niistäkin voi maksaa mitä vain, mutta jos tuollakin tulee toimeen niin hieno homma!!!

Kiitos asiallisista vastauksista!!!
Anu rv29

Moikka!

Minä ostin ensin emman "kätevän näköisen" käsipumpun, mutta toimi aika huonosti aikain saatossa. Nyt on käytössä Ainu:n käsipumppu ja on kyllä aivan loistava! Maksaa ilmeisesti muutaman euron enemmän kuin emma-pumppu. Ja näitä saa ihan tavallisista markeiteista. Sähkökäyttöisestä ei ole kokemusta eikä varmaan satunnaiseen pumppailuun tätä kannatakkaan hankkia (on meinaa aika kallis..).

rintapumppua etukäteen. Et välttämättä tarvitse sitä kertaakaan. Kaverini osti ainun käsikäyttöisen rintapumpun ja totesi, että sillä vehkeellä ei tee yhtään mitään. Minulla on aventin käsikäyttöinen rintapumppu ja lainasin sitä hänelle ja hän totesi, että jos olisi etukäteen tiennyt kuinka paljon voi olla eroa niin hän olisi heti ostanut tuon aventin pumpun.

Lapsi on paras maidon tulon lisääjä joten pumppua kannattaa käyttää vain siihen, että jos maitoa tulee niin paljon, että se pakkaantuu rintoihin tai olet menossa pidemmäksi aikaa jonnekkin ja et halua antaa korviketta vauvalle. Maidon kerääjät kannattaa ostaa etukäteen. On pieni investointi ja varmasti melkein kaikilla heruu maitoa imettäessä.
Rintapumppuja saa muuten vuokrata joten ehkä kannattaisi kokeille ensin sellaisella jotta huomaa onko oikeasti tarvetta tai sitten kysyä joltain kaverilta lainaksi. Keittämällä tuon pumpun kyllä saa riittävän hygieniseksi.

Itsellä poika syntyi 5 vkoa ennen aikaisena eikä ole edelleenkää (ikää nyt2kk) oppinut kokonaan syömään rinnasta vaikka sitkeesti yritellään joten pumppaan maitoa ja annan sitä pullosta sitten lisäksi joten en tulisi toimeen ilman pumppua. Sairaalasta voi saada sähkökäyttöisen lainaksi, käsikäyttöisellä olisin itse jo saanut varmaan monta jänne tupen tulehdusta, niin paljon joudun pumppailemaan. Sähköiosen ostaminenkin siis kannattaa ehdottomasti omien voimien säästämiseksi jos pumppaamiselle ilmenee enemmän tarvetta. Itsellä on myäs käsikäyttöinen ja jos pumppailu on satunnaista niin sillä pärjää mielestäni ihan hyvin. Itselläni on citymarketista ostettu Ainun käsipumppu ja sairaalsta lainassa sähköinen. Mutta pumpun ehdit kyllä ostaa vauvan syntymän jälkeenkin JOS sitä tosiaan edes tarvitset. Ihanteellisessa tilanteessa vauva syö jo sairaalassa rintaa hyvin etkä pumppua tarvitse. Jos tosiaan maitoa tulee yli vauvan tarpeen voi pumppu olla kätevä apu.

Onnea Sinulle loppuodotukseen!

Älä missään nimessä osta tuollaista halpis pumppua. En ole kuullut vielä kenenkään sanovan niistä mitään hyvää. Sen sijaan kaikki ovat olleet tyytyväisiä Avent Isis -käsispumppuun, jonka voi hyvällä tuurilla löytää reilulla 40 eurolla. Normaalisti maksaa enemmän, mutta on kyllä hintansa väärti. Minä pumppailin sillä maitoa luovutukseen 8 kk ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja Liila:
Älä missään nimessä osta tuollaista halpis pumppua. En ole kuullut vielä kenenkään sanovan niistä mitään hyvää. Sen sijaan kaikki ovat olleet tyytyväisiä Avent Isis -käsispumppuun, jonka voi hyvällä tuurilla löytää reilulla 40 eurolla. Normaalisti maksaa enemmän, mutta on kyllä hintansa väärti. Minä pumppailin sillä maitoa luovutukseen 8 kk ajan.

Tässä yksi!! Olen ollut erittäin tyytyväinen ainun käsipumppuun, hankitahinta vajaa 20 euroa, olen käyttänyt sitä jo kahden lapseni kohdalla ja käytän kolmannenkin!!

Meillä myös toimi ihan ok tuo Ainun käsipumppu. Hyvää siinä oli se, että en turhaan joutunut sijoittamaan kalliimpaan, kun tarve oli tosi satunnainen. Ihan helppo ja kätevä käyttää ja kuskata kassissa. Jos aiot luovuttaa maitoa tai tiedät jo nyt, että joudut olemaan paljon vauvasta erossa, asia on tietty toinen.

Mulla on toi aventin käsikäyttönen. Tosi hyvä. Parhaimmillaan sain pumpattua 10ml/ minuutissa. Myyjä aikoinaan sitä suositteli. Kuulemma yhtä hyvä kuin muut sähkökäyttöiset.

Sen takia meinasin pumpun hankintaa etukäteen että jos maito kovasti pakkaantuu ja meiltä on 10km lähimpään kauppaan niin ennen kun sen sieltä käy hakemassa vauvan kanssa niin voi pian olla jo tuskainen olo...

No täytyy vielä harkita tuota hankintaa sitten!

Mulla on käytössä ainun pumppu, tai paketti oli ainu, mut pumpussa lukee medela tms. Oli halpa ja ajanut asiansa. Ja mä olen pumpannut PALJON. Alkuun tuli maitoa niin paljon et suunnittelin jo luovuttamista, flunssa kuitenkin tasoitti tuotantoa.
Edelleen päivittäin pumppailen, noin 1 dl per päivä, eikä kyllä mee ku muutama minuutti.
MUTTA, mäkin kyllä vähän sitä mieltä että ei kannata hankkia ennakkoon, itse olisin kyllä kaivannu heti kotiuduttuani, mies sitten haki. Mutta sairaalassa ollessa tuli maitoa jo ihan älysti ja olisin voinut käskeä miehen käydä sen ostaa jo silloin. Jos olisin tajunnut.

Alkuperäinen kirjoittaja Määääää taas:
Siis käsikäyttöinen ainu/medela mikälie...

Tämä sama oli myös mulla ja hyvä oli. Jouduin olemaan tytön kanssa sairallassa viikon ja siellä käyttelin sähköläyttöistä pumppua ja maito vaan pakkautu rintoihin. Tulin kotiin ja otin käyttöön tuon omani ja niin lähti kaikki maidot liikkeelle rinnoista.
Eli hyvä on vaikka halpa onkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Anu Rv29:
Sen takia meinasin pumpun hankintaa etukäteen että jos maito kovasti pakkaantuu ja meiltä on 10km lähimpään kauppaan niin ennen kun sen sieltä käy hakemassa vauvan kanssa niin voi pian olla jo tuskainen olo...

No täytyy vielä harkita tuota hankintaa sitten!

maitoa tule paljon joten siksi pumppu saattaa olla täysin turha hankinta. Sairaalassa ainakin sanoivat, että on ihan normaalia, että maidon nousu rintoihin kestää usean viikonkin. Itselläni meni 5 päivää ja kuuden viikon jälkeen maidon tulo tyssäsi flunssaan. Sen jälkeen sitä on menty sitten korvikkeella eteenpäin. Halusin vain sanoa tämän ihan siksi, että et ota sitten mitään painetta jos maitoa ei alakkaan kuulumaan. Imetys voi olla äärettömän helppoa ja maitoa piisaa vaikka kylän kaikille vauvoille tai sitten se voi olla ihan jotain muuta. Kätilöni kertoi, että kun hän sai ensimmäisen vauvansa, tuli maitoa niin, että hän toi sitä sairaalaankin, mutta sitten kun hän sai toisen tuli maitoa vain kaksi kuukautta ja koko senkin ajan niukasti. Toivon kyllä, että kuulut niihin joilta maitoa tulee heti ja paljon, sillä ei ole mitenkään kivaa takuta tuon imetysasian kanssa.

Oikein ihanaa loppuodotusta sinulle.

ps. osta ihmeessä pari purkkia korviketta kotiin jos sinulle käy niin, että maitoa ei tulekkaan alussa kunnolla niin vauva saa kuitenkin ruokaa.

Kiitoksia vastauksista!! Täytyy harkita tuota hankintaa, onhan se tietenkin turha hankinta jos sitä sitten ei tarvitse mutta... Tuota korviketta täytyy kyllä ostaa varuksi ja saahan sitä tuolta tuokakaupasta sitten matkalla kotiin pikaisesti haettuakin kun löytyy joka kaupasta!!

Toivottavasti maitoilu onnistuu ilman suuria tuskia!!

Anu

Minä olen käyttänyt Ainun ja Aventin sähköpumppuja, ja Aventin pumppu oli ihan ehdoton! Tehoa saa säädettyä juuri itselle kulloinkin sopivaksi, ja pumpun käyttö oli sata kertaa miellyttävämpää, tehokkaampaa ja kätevämpää kuin Ainun pumpulla. Toki hintakin on tuossa kovempi.

Tuo Ainun pumppu on sellainen kidutusväline, että oksat pois. Joutilaana on edelleen kaapissa kun ostin paremman ja helpomman Aventin tilalle. Kokeiltu on ainusta sekä käsikäyttöinen että sähköinen. Käteen tuli jännetuppitulehdus ja rinnat venyivät ja paukkuivat. Aventin pumppu on ihan huippu ja maitokin irtoaa hetkessä.

Eilen kävin prismassa ja siellä oli joku emma jutun rintapumppu käsikäyttöinen, näytti kyllä kätevämmältä kun se ainu. Onks siitä kokemuksia?? Onkos jollain niistä nuk tuotteista kokemusta?? ja mistä rintakumeja saa ostettua kun en ainakaan prismasta löytänyt!!?

Minulla on kokemusta sekä Ainun käsikäyttöisestä pumpusta että Aventin sähköisestä pumpusta. Minulla maitoa suorastaan suihkusi ja Ainun pumppu toimi alussa aivan loistavasti. Pari kertaa kun pumppasi, niin sai olla pitkän hetken pumppaamatta, maito vain valui astiaan ja pumppu oli todella helppo käyttää ja toimintavarma. Minä tykkäsin siis enkä kokenut miksikään kidutuslaitteeksi tosiaankaan :)

Ainun sain vähän käytettynä sukulaiselta ja hyvien Avent-kokemusten perusteella investoin jossain vaiheessa sitten vielä Aventin sähköpumpun (voi käyttää myös manuaalisena pumppuna). Minusta tämä oli aika hankala käyttää, osat piti saada juuri oikein ja muutenkin kaiken piti osua juuri kohdalleen, jotta sain isohkoilla rinnoillani kunnon imun aikaiseksi. En siis tässä vaiheessa kauheasti tykännyt tästä, vaikka olin pistänyt siihen aika paljon rahaa.

Kun maidon tulo alkoi vähentyä, en enää saanut Ainulla kovin hyvin maitoa herumaan ja kokeilin uudelleen Aventin sähköpumppua. Täytyy sanoa, että tässä vaiheessa sain Aventilla paljon paremmin maitoa herumaan ja sinnikkyydellä ja harjoittelulla sain imunkin useimmiten kohdalleen.

Lopputulemana oma kokemukseni oli, että taitaa olla aika yksilöllistä ja riippua tilanteesta, mikä pumppu kenellekin sopii. Kaikkein parasta olisikin, jos pystyisi ennen hankintaa lainaamaan joltakulta pumppua, jotta pääsisi kokeilemaan, mikä toimii itsellä. Sairaalassa pääsee usein myös kokeilemaan pumppua, tosin yleensä vain yksi tai kaksi mallia kokeiltavana. Vähän sian säkissä joutuu siis helposti hankkimaan :(

Vaikuttaisi siltä, että jos on ns. suihkutissit ja maitoa valuu yli äyräiden, niin huonompitasoisellakin pumpulla pärjää. Jos maitoa ei tule kuin normaalimäärä tai vähemmän ja sitä pitäisi kuitenkin vauvalle lypsää esim. äidin poissaolon ajaksi, niin pitää olla laadukkaampi (ja kalliimpi) pumppu.

Aventissa on myös se hyvä puoli, että sitä voi käyttää yhdellä kädellä. Joskus lypsin samalla toista rintaa, kun vauva imi toista.

No, minä en kyllä ikinä oppinut käyttämään sitä Aventia yhdellä kädellä - edes sähköversiona ;) Aina piti toisella kädellä pitää kiinni pullosta ja toisella pumpata tai pitää siitä pumppuvermeestä kiinni. Ja minulla kävi tosi usein niin, etten saanut Aventilla mitään irti käsin enkä sähköisenä ja Ainulla tuli erittäin helposti.

Minä en ehkä myöskään allekirjoita tässä asiassa ihan tuota hinta-laaturiippuvuutta, sillä minusta helppokäyttöisyys on osa laatua ja tuossa Aventissa piti aina miettiä, mikä osa menee mihin, ja ilmeisesti silti meni pieleen, koska en saanut läheskään aina imua aikaiseksi. Vasta kun en enää saanut Ainulla mitään irti, Avent toimi vielä jotenkuten eli paremmin. Eli Avent ainakin minulla oikeasti herutti sitä maitoa paremmin, mutta muuten oli minun mielestäni hankalampi käyttää, osat eivät olleet niin loogisia koota ja välillä en saanut sitä toimimaan ollenkaan - eli en ihan kauheasti tykännyt kaiken kaikkiaan.

En halua vängätä, mutta olen siis edelleen sitä mieltä, että kyseessä on enemmän henkilökohtainen mieltymys kuin se, tulee maitoa paljon vai vähän. Ja minulla on siis ihan oikeasti käytännön kokemusta noista molemmista pumpuista eikä minulla ole mitään mainos- eikä muitakaan siteitä kumpaankaan valmistajaan. Mutta tämä on toki vain minun mielipiteeni :)

Mä käytin kahella ekalla ihan halppis pumppuu ja toimi oikein hyvin. Tosin kumpikaan heistä ei oppinu imeen et tuttipullost maidot juotin... Sitä iloo riitti kuukauden ja si korvikkeelle... Kolmannen kans en ees ruvennu tohon hommaan vaan suoraan korvikkeelle... Nyt on neljäs tulossa ja aattelin kyllä käyttää pumppuu mut pitäs ostaa uus ja vaihtoehtoja mietimme... Kai se tulee oleen taasen joku halppis malli. Et ei se hinta aina kummiskaan ratkase toimintaa.

Vastoin yleistä harhaluuloa maidon tulo ei lopu jos imettää lapsentahtisesti ja pitää huolta siitä, että itse juo riittävästi vettä, syö ja lepää. Tsek. imetyksentuki ry:n ohjeet.