Millainen pinnasänky?

  • Viestiketjun aloittaja Aa
  • Ensimmäinen viesti
Aa
Mietin ostaako sellaisen pinnasängyn, josta saa laidan kokonaan pois kun lapsi oppii kiipeämään reunan yli. Tekeekö sellaisella pinniksellä mitään? Vai kannattaisko jo silloin ostaa lastensänky. Mietin vaan, että mahtuuko lapsi enää nukkumaan pinnasängyssä miten kauan.

Eli millaisilla ominaisuuksilla oleva pinnasänky olisi järkevin ostaa?
 
Meillä ihan perus pinnasänky, josta pohjan saa laitettua 3 eri tasoon. Tuo pohjan tason säätäminen ainoa ominaisuus jota on tarvittu ja käytetty. Sitten kun ovat osanneet kiivetä laidan yli (meillä n. 1.5 v), on siirretty nukkumaan jatkettavaan lastensänkyyn.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Meillä ihan perus pinnasänky, josta pohjan saa laitettua 3 eri tasoon. Tuo pohjan tason säätäminen ainoa ominaisuus jota on tarvittu ja käytetty. Sitten kun ovat osanneet kiivetä laidan yli (meillä n. 1.5 v), on siirretty nukkumaan jatkettavaan lastensänkyyn.
sama meillä.
 
Nanne
Alkuperäinen kirjoittaja Laa Laa:
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Meillä ihan perus pinnasänky, josta pohjan saa laitettua 3 eri tasoon. Tuo pohjan tason säätäminen ainoa ominaisuus jota on tarvittu ja käytetty. Sitten kun ovat osanneet kiivetä laidan yli (meillä n. 1.5 v), on siirretty nukkumaan jatkettavaan lastensänkyyn.
sama meillä.
Näin myös meillä...

 
Meillä oli sellanen josta sai laidan alas muttei pois ja pohjaa säädettyä. Siirty sitten jatkettavaan kun tuli yli laidan. Sänky ei ollut nykypinniksen mittanen vaan vanha ja siksikin ois jääny lyhyeksi vaikka laidan ois ottanu pois.
 
me ostettiin ikeast sellanen, mihin saapi vaihdettua matalan laidan. Aattelin sitten sängyn jäädessä pieneksi siirtää ihan tavalliseen sänkyyn. Ei tarvia jatkettavia hommailla. Toisaalat esikoinen siirtyi pinnasängyst ihan normipituiseen sänkyyn suoraan, ja ihan hyvin pelitti. (oli vain laita ettei heti kolahda lattial)
 
vv
Jos olisin nyt hankkimassa pinnasänkyä niin ehdottomasti sellainen josta saa laidan pois. Meillä on ihan tavallinen pinnasänky ja mietitään mitä tehdään kun lapsi on alkunut kiivetä reunalle. Sänky on edelleen lapselle niin suuri, ettei sen puolesta tarvitse uutta sänkyä ja siksi harmittaa hankkia uutta. Ne pinnasängyt on kuitenkin 120 senttiä pitkiä ja siihen mahtuisi helposti kolme- neljävuotiaskin.
 
Aa
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Jos olisin nyt hankkimassa pinnasänkyä niin ehdottomasti sellainen josta saa laidan pois. Meillä on ihan tavallinen pinnasänky ja mietitään mitä tehdään kun lapsi on alkunut kiivetä reunalle. Sänky on edelleen lapselle niin suuri, ettei sen puolesta tarvitse uutta sänkyä ja siksi harmittaa hankkia uutta. Ne pinnasängyt on kuitenkin 120 senttiä pitkiä ja siihen mahtuisi helposti kolme- neljävuotiaskin.
Niin samaa mietin, että varmaan mahtuis vielä pinnikseen jos ottaa vaan reunan pois. Ei tarttis niin usein ostella uudenlaista sänkyä.
 
vv
Alkuperäinen kirjoittaja Mamacita-:
meillä sais laidan pois mutta eihän sitä voi ottaa kun taapero tippuisi sieltä jatkuvasti kun siihen ei saa mitään pientäkään turvakaidetta tilalle. Siirrettiin jatkettavaan kun alkoi kiipeillä.
Ainakin Brion sänkyihin saa laidan ja muistelen nähneeni Ikeassakin myynnissä erillisiä matalia laitoja pinnasänkyihin.
 
Äiskä 24 v.
Siis otetaanko se pidempi laita pois vai lyhkäsempi? Sori, oon vähän uuno, kun en tiedä, ei meillä varmaan ihan ajankohtasta vielä (poika 4 kk :D), mutta sitten kun on, niin olis kyllä hyvä tietää. Meillä on mun siskontytön (6 v.) vanha pinnasänky, jonka mun mies maalas uudestaan valkoseks, kun oli aika kulunu se maali, ja siinä on sellanen irrotettava laita. Niin jos joku osais kertoo?
 
Mirja-mummu-49
Mun tyttärellä on puolitoistavuotiaat kaksostytöt ja niillä on molemmilla sellaset noin kaksi vuotta sitten ostetut samanlaiset "romanttiset" vaaleanpunaset pinnasängyt. Maksoivat suunnilleen 250 ?, eli yhteensä tuli pinniksille hintaa n. 500 ?.Ajatella, vanhassa rahassa 3000 mk! Toruinkin tytärtä ja tämän miestä, mutta nuo kolmikymppiset oli niin vauvakuumeensa huumassa, että olivat ihan sokeita rahan arvolle. Niissä pinnasängyissä ei ole edes irrotettavia laitoja jotenka nyt nuo pähkäilevät, että minkäslaiset olisi seuraavat tyttöjen sängyt, kun se aktiivisempi likka on jo yrittänyt kiipeillä laitojen yli. Rauhallisempi vaan katsoo ja pudistelee päätään... Kuulemma ovat sellaisesta kalliista nettiputiikista meinanneet ostaa molemmille tytsyille sellaiset hienot kalasängyt. Kävin itseki katsomassa, miltä ne näyttää ja oli kyllä hienot, mutta hintaki oli sen verran hintava että itse en kyllä ostais. Minä käytin mieheni kanssa (nykyään olen jo leski) aikoinani sillon 70-80-luvuilla, kun kaikki viisi lasta oli pieniä, jokaisen sänkyyn enimmillään noin 600 mk eli satasen euroissa, käytettynä ostettiin kaikki. Että ei oo tytär kyllä äitiinsä tullu...
 
Mirja-mummu vielä
Ai niin, unohdin sanoa, että noilla tyttäreni tytöillä on molemmilla omat huoneetki vielä. Ja eivät ole edes mikään hirmu rikas perhe,että ns. kylpisivät rahnassa, mies on fysioterapeutti ja minun tytär kampaaja, tosin hän on hoitovapaalla.Minun lapsilla ei koskaan kenelläkään ollu omia huoneita. Kolme pienintä jakoivat sen vanhempien makuuhuoneen kokosen huoneen, kaks vanhempaa jako vähän pienemmän huoneen ja tietty meillä vanhemmilla oli sitte kans oma yhteinen huone. Ja asuttiin 40-50 -luvun vaihteen valkosessa rintamamiestalossa. Ulkohuussi ja kaikki niinku pitääki olla.
 
3v äiti
Hei!

Meillä on pinnis, joka on 120cm pitkä (poika nukkui 1,5 vuotiaaksi siinä ja jatkettava sänky, joka oli 3vuotiaalla pojalla 140cm pituisena (siis poika noin 1m). Se 40cm vara on ihan siinä ja siinä, että onko siinä enää mukavaa nukkua, kun peitto ja unikaverit vievät osan tilasta. Jatkuvasti kuului kolinaa , kun herra ponkaisi jalkopäästä unissaan vauhtia ja löi päänsä sitten siihen toiseen päähän. Ainakin tuo meidän jatkettava sänky on vielä suhteellisen kapoinen, joten aika ahtaan näköistä sängyssä välillä oli.

Nyt ostettiin ihan tavallinen runkopatjasänky pojalle, sen pitäisi riittää koko patjan käyttöiän noiden tarpeisiin eikä ollut kallis. Patjan suojaksi olen tekemässä "huppua" ja petari on tietysti suojattu muovitetulla froteella, varsinkin nyt kun opetellaan nukkumista ilman vaippaa.

Runkopatjaan päädyttiin, ettei kuopukselle tarvitse ostaa nyt heti isojen sänkyä - mallistot kun vaihtuvat niin nopeasti.
 
siiri
Minä ostaisin ihan ehdottomasti pinnasängyn josta saa yhden laidan poiskokonaan. Jotenkin hölmöä että pinnasänkyä voi käyttää vain noin vuoden, jos kriteerinä matalalle sängylle on lapsen kiipeily, ja kuitenkin sängyssä olisi tilaa nukkua vielä monta vuotta. Saahan niitä turvalaitoja vaikka minkälaisia ihan irtonakin, joten se tuskin olisi mikään ongelma. Meillä ei siis ollut irrotettavaa laitaa pinnasängyssä ja noin 2- vuotiaana siirrettiin lapsi tavalliseen sänkyyn, kun lapsen piti päästä sängystä itse pois että kerkeään aamuisin vessaan. Harmitti kyllä kun pinnasängyssä olisi ollut vielä yllin kyllin tilaa lapselle ja kun minusta nuo pienten lasten sängyt eivät todellakaan ole mitään kaunistuksia silmälle, kun taas pinnasängyistä löytyy useita kauniita malleja. Meillä ei ole sängyssä turvalaitaa ollenkaan, eikä kertaakaan ole ollut edes läheltä piti- tilannetta, että lapsi tippuisi sängystä. Sänky on lisäksi niin matala, että pudotus ei ole kova ja lattialle sängyn viereen on laitettu muutama tyyny.
 
Kahden mami
Meillä on pinnis josta saa laidan pois ja siinä nukkuukin 2,5v esikoinen. Vielä ei ole suunnitelmissa isomman sängyn hankintaa. Yksi juttu tuossa laidattomuudessa on, että sitten siihen pitää hommata joku erillinen laita (saa erikseen) tai järjestää huone siten, että jotain tulee esteeksi sängyn viereen koska muuten nukkuja tipahtaa. Meillä on noin puolet leveydestä pikkuveljen pinnis edessä (ovat L-muodossa siis). Meidän pinnikset on Ikeasta, esikoisen uutena ostettu ja kakkosen käytettynä hankittu, ilman tuota laidan poisotto-ominaisuutta. Olen ajatellut, että sahaan pikkuveljen pinniksestä sitten muutamat pinnat pois kun kiipeilyvaihe alkaa, niin pääsee itse sängystä turvallisesti pois. Ja pinnis oli niin halpa ettei haittaa tehdä tuota sahaamistakaan. :) Näillä siis nukutaan mahdollisimman pitkään :)
 

Yhteistyössä