Millainen paikka TYKS on synnyttää?

Janoschin tarinatuokio

Aktiivinen jäsen
19.08.2009
1 227
0
36
Ite kun oon kaikki aiemmat muksut saanut SatKs:ssa ni nyt kiinnostaa, millainen paikka toi TYKS on. Siellä äitipolilla käyneenä jäi kolkko vaikutelma ja kaverilta kuulin, että aika surkeet olosuhteet ois siellä synnytysvuodeosastolla, eli ei vessoja huoneissa jne..... ? Toki kaverin visiitistä siellä on jo 5v aikaa, eli toiveikkaana odotan josko ois tilanne muuttunut.... Niin ja onko siellä perhehuoneita, kun meillä ne tuplat on tulossa, ni ois kiva saada isä mukaan sinne vauveleita hoitamaan ja muutenki tueksi, kun toinen vauva kuitenkin sitte hetikohta syntymän jälkeen joudutaan leikkaamaan...

synnytyshuoneet oli kamalia 4 v sitten ainakin, hometta lattioilla, kiva siellä kyykyssä rumassa homeisessa kylppärissä. Ankea sairaalahuone. Aina ollut ihan täynnä synnytyshuoneet. Osasto ihan ok, vieraita ei päästetä.

No mulla ei ole huonoja kokemuksia, pää oli sen verran sekaisin ja väsy, että en ehtinyt ajatella, että jokin asia olisi voinut olla toisin. Vessa käytävällä, mutta eipä se juuri haitannut. Se, mikä eniten haittasi, oli ne saman huoneen synnyttäneiden vieraat, joita lappasi molemmilla kerroilla alinomaa, tuoreilla mummeilla kamalat hajuvedet ja muutenkaan eivät osanneet ollenkaan ottaa huomioon samassa huoneessa olevia ja mennä päiväsaliin jorisemaan. Kerrankin yhdellä tuli valehtelematta kahdeksan vierasta siihen sängyn ympärille ja kun tila ei riittänyt, niin sitten tungettiin jo mun puolelle ja omaa vauvaani ihmettelemään. En tykännyt.

Osastojen vierailuaikoja on rajoitettu eikä niidenkään aikana enää pääse kuin isovanhemmat käymään. Isä/tukihenkilö tietenkin saa vapaammin olla. Perhehuoneiden tilanteesta en osaa tällä hetkellä sanoa kun yksi osasto on remontissa ja on tilapäisjärjestelyjä, mutta elokuussa kun palaa normaaliksi niin ainakin muutama perhehuone on molemmilta osastoilta löytynyt. Riippuu tietenkin aina siitä kuinka täynnä osastot muuten ovat. Synnäriäkin on rempattu, joten homeisia kylppärinlattioita ei ainakaan enää pitäisi olla.

Kolme synnytetty Tyksissä ja mitään ihmeempiä valittamisen aiheita ole. Liian vähän henkilökuntaa eli kiirettä kätilöillä pitää.
Muuten hommat toimineet ok.

Samoin, 3 kertaa synnyttänyt Tyksissä, eikä kyllä valittamista liiemmin ole. Ekalla kerralla ehdin siellä ollakin kun vauva oli keskolassa pari päivää. Alkuun oli tosi outoja kävijöitä yhdessä petipaikassa mutta loppujen lopuksi meillä oli tosi kiva porukka siinä huoneessa ja pidettiin yhteyksiä jälkeenkinpäin :)! Toisella ja kolmannella kerralla olin kahden hengen huoneessa ja taas osui huonekaverit ihan nappiin :).

Viimeisimmän olen synnyttänyt tänä vuonna ja todellakin, onneksi on vierailusääntöjä rukattu! Vauvan isä ja sisarukset saavat vapaasti vierailla klo 10-20 välillä, muutoin vierailuaika tais olla jotain 17:30-18:30 isovanhemmille. Eli enää ei porukkaa lapa koko ajan ovista ja ikkunoista. Ekalla kerralla se jopa vähän ahdisti kun koko ajan oli jollakulla lauma sukulaisia/kavereita yms paikalla pienissä tiloissa.

Perhehuoneet kai on varattu ensisijaisesti ensisynnyttäjille. Vessat ja suihkut on käytävällä mutta en mä ole ainakaan joutunut koskaan niihin jonottamaan :D.

Ihan hirvee paikka jonne en menis enää mistää hinnasta ainakaa synnyttämään..kaksi oon synnyttäny maaliskuussa 2008 ja marraskuussa 2009 ja tuolla ekalla kerralla ne vei mun vauvan pois mun luota kun olin suihkussa eikä ees kertoneet mulle mitään, ja olin jo pienessä paniikissa että missä mun poikani on.Toisella kertaa oli kanssa töykeetä kohtelua kun en heijän mielestään ois saanu ees pitää poikaani lainkaan sylissä ja sit ne oli käyny keskellä yötä hakemassa pojan huoneesta, kun olivat muka kuulleet että se meinaa tukehtua!!oisin mäkin sen kuullu ku kerran ihan vieressä olin puolinukuksissa.

Ihan hirvee paikka jonne en menis enää mistää hinnasta ainakaa synnyttämään..kaksi oon synnyttäny maaliskuussa 2008 ja marraskuussa 2009 ja tuolla ekalla kerralla ne vei mun vauvan pois mun luota kun olin suihkussa eikä ees kertoneet mulle mitään, ja olin jo pienessä paniikissa että missä mun poikani on.Toisella kertaa oli kanssa töykeetä kohtelua kun en heijän mielestään ois saanu ees pitää poikaani lainkaan sylissä ja sit ne oli käyny keskellä yötä hakemassa pojan huoneesta, kun olivat muka kuulleet että se meinaa tukehtua!!oisin mäkin sen kuullu ku kerran ihan vieressä olin puolinukuksissa.

Hui kamala! Mä olin myös maaliskuussa 2008 siellä, vikana päivänä.. entä sinä?

[QUOTE="Kahden äiti";26587622]Hui kamala! Mä olin myös maaliskuussa 2008 siellä, vikana päivänä.. entä sinä?[/QUOTE]

Tai siis vikan päivän iltana syntyi toinen lapsemme. Taisin viettää sitten pari päivää siellä siihen päälle, en muista enää..

Siellä on tällä hetkellä aika perseestä kaikki. Eli ole onnellinen jos pääset edes huoneeseen etkä joudu käytävälle. On perhehuoneita,mutta ne on muutettu monen hengen huoneiksi koska synnyttäjiä on niin paljon ja tilaa ei riitä. En tajua miksi se on niin vaikeeta siellä saada niitä rahoja laitettua oikeisiin osoitteisiin.. Henkilökunta on ihanaa ja osaavaa, mutta se tilanpuute on todella raskas. Siellä on vähän se meininki että nopeasti ulos talosta kaikki,jotta saadaan tilaa taas uusille. Jos vauva joutuu leikkaukseen ja sen jälkeen jää hoidettavaksi sairaalaan niin äiti sitten kotiutetaan ja saa käydä visiitillä vaan. Karu totuus ihan tämän hetkisestä tilanteesta,jota mun kaveri kertoi joka on siellä kätilönä..

Itse synnytin vuoden alussa ja pääsin osastolle 510 joka silloin oli evakossa entisellä infektio-osastolla ja ne tilat oli upeat! Jokasessa huoneessa enintään kaks äitiä ja lisäksi joka huoneessa oma vessa ja suihku.

[QUOTE="vieras";26587575] Eli enää ei porukkaa lapa koko ajan ovista ja ikkunoista. Ekalla kerralla se jopa vähän ahdisti kun koko ajan oli jollakulla lauma sukulaisia/kavereita yms paikalla pienissä tiloissa.

[/QUOTE]

No se on kyllä hyvä! Vaikka muistan, että ekalla kerrallani 2005 oli jo kehotus, että vieraat tapaisivat perhettä päiväsalissa, niin silti sinne meidän huoneeseen lappasi väkeä todellakin ihan jumalattomasti. Just kun oli itse saanut vähän unen päästä kiinni ja vauva kans, niin alkoi korkojen kopsutus ja hajuvedet leijaili.. ja ekalla kerralla muistan, kun just yritin esikoistani imettää, niin ne viereisen äidin vieraat tunki siihen mun puolelle ja tuijottivat (varsinaissuomalaiseen tapaan!!) ja sanoivat vaan "älä anna meidän häiritä".. juu ei!

Siellä on tällä hetkellä aika perseestä kaikki. Eli ole onnellinen jos pääset edes huoneeseen etkä joudu käytävälle. On perhehuoneita,mutta ne on muutettu monen hengen huoneiksi koska synnyttäjiä on niin paljon ja tilaa ei riitä. En tajua miksi se on niin vaikeeta siellä saada niitä rahoja laitettua oikeisiin osoitteisiin.. Henkilökunta on ihanaa ja osaavaa, mutta se tilanpuute on todella raskas.

Ai kamala!!! Kyllä todellakin nyt olisi aika pistää vauhtia noihin asioihin! Eikö sitä uutta rakennusta nyt suunnitella..? Olen ihan pihalla, meille ei tule nyt kuin Hesari, joten ei olla ihan ajan tasalla näistä alueen (asutaan lähikunnassa) asioista..

Poika synty 25.3 ja kotiin päästiin vasta 28.3. oisin ollu valmis jo seuraavana päivänä lähtee kotiin mutta ne vaa halus pitää turhaan meitä siellä kuluttamassa aikaa!!

Multa kysyttiin että joko lähtisit kotiin ja niin olen kuullut monelta muultakin kysytyn. En ole kuullut että ketään ole pakolla siellä pidetty.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Poika synty 25.3 ja kotiin päästiin vasta 28.3. oisin ollu valmis jo seuraavana päivänä lähtee kotiin mutta ne vaa halus pitää turhaan meitä siellä kuluttamassa aikaa!!

No olit siis siellä muutaman päivän ennen meitä.. Mä kyllä mielelläni viihdyin muutaman päivän yli vai pari päivääkö se oli, sillä tiesin, että kotona en saa niin levätä, kun oli se esikoinen ja ruoanlaitto on lähinnä mun harteilla ja "tukiverkostoa" ei oikeastaan ole lähellä..

No teillä lienee sitten myös tomera Oinaslapsi, meillä ainakin on varsin päättäväinen :D

[QUOTE="Kahden äiti";26587604]Aijaa, ok, kiitos. Mahtaako liittyä jotenkin siihen homeongelmaan? No, tiedä häntä.

Mutta joo noin yleisesti, onhan ne aika kiireisiä siellä, eikä ole työntekijöiden vika tietty.[/QUOTE]

Tuskin liittyi homeongelmaan, mutta taisi olla sikainfluenssa-aikaa. Ja varmaan on vaikuttanut myös se ettei kukaan saanut siinä tungoksessa rauhaa, ei äidit, vauvat eikä henkilökuntakaan.

Tällä hetkellä on joo varmaan aika karseat olot kun tosiaan on remppaa menossa ja osastot (tai 310) evakossa muiden tiloissa. Toivon siis ettei meidän pieni päätä syntyä ennen syksyä, niin olosuhteet olisi jo vähän paremmat. Mutta hatunnosto henkilökunnalle! Itsekin työskentelen samojen seinien sisäpuolella, edelleen tulipalosta johtuen poikkeusolosuhteissa...

Sitte se oli kans outoa ku olivat aina sillon lähössä kahville kaikki siitä huoneesta missä mä olin kun olin jo jotain 8-9cm auki kun hyvin tiesivät että kun oon jo noin paljon auki niin siinä ei kauaa enää mee että vauva syntyy.Tuon marraskuisenki kohalla ne sano taas että nyt on kahvitauko ja kello oli sillon 14.30 ja eiköhän ne ois kaikki taas lähteny sinne jos en ois sanonu että yks saa jäädä ainaki tänne ku tää syntyy ihan kohta :D Onneksi sitte yksi täti jäi ja rupes niitä tarvikkeita ottaa esille niin sinä aikana poika olikin jo puoliksi pihalle tullut ja sitte kun se täti käänty muhun päin niin poika tulee kokonaan pihalle ihan itekseen :D

Multa kysyttiin että joko lähtisit kotiin ja niin olen kuullut monelta muultakin kysytyn. En ole kuullut että ketään ole pakolla siellä pidetty.

Näin mullakin oli, ja kuopuksen kohdalla piti vielä sokereita mittailla, kaikki oli kuitenkin koko ajan ok, ja olen kiitollinen siitä, että tarkkailivat. Mulla oli itselläni raskauden aikana hitusen sokerit koholla, mutta lapsi ihan normaalipainoinen, mutta alilämpöinen syntyessään, joten hänet laitettiin vähäksi aikaa siihen "kaappiin", mikä sen nimi on? Ei siis keskosille vaan sellainen "hautomo"?

[QUOTE="Kahden äiti";26587746]No olit siis siellä muutaman päivän ennen meitä.. Mä kyllä mielelläni viihdyin muutaman päivän yli vai pari päivääkö se oli, sillä tiesin, että kotona en saa niin levätä, kun oli se esikoinen ja ruoanlaitto on lähinnä mun harteilla ja "tukiverkostoa" ei oikeastaan ole lähellä..

No teillä lienee sitten myös tomera Oinaslapsi, meillä ainakin on varsin päättäväinen :D[/QUOTE]

Juu tomera on :D Mä halusin äkkiä kotiin ku siellä sairaalassa ei saanu mitenkää nukuttua mutta kotona sai vaikka oli sillon 3 isompaa sisarustakin ja sit tuo vauva mutta hyvin sitä sai nukututksi yöt niin ei tarvinnu päivisin nukkua :)

Yhteistyössä