Millainen on tuntemasi suurperhe?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pieni perhe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pieni perhe

Vieras
Eli perhe, jossa lapsia 4 tai enemmän. Millainen koulutustaso vanhemmilla? Työtilanne? Miten lapset käyttäytyvät, miten vanhemmat jaksavat? Ovatko kaikki lapset terveitä?

Tuntemassani suurperheessä lapsia 4, äiti yksinhuoltaja. Äidillä ei ole koulutusta, ei ole ollut koskaan töissä, sillä tehnyt lapset nuorena ja ei ole vielä ehtinyt töihin. Lapsista ainakin kahdella tarkkaavaisuushäiriö tms ja jotain muutakin vaivaa.Kai ne lapset ihan ok käyttäytyy, äiti jaksaa ihan hyvin.

Mä tiedän suurperheen, jossa lapsia 7. Molemmat vanhemmat koulutettuja, toinen amk ja toinen amis. Nainen ollut kotona kauan ei ole ollut opintojen jälkeen töissä. Mies töissä.Lapst käyttytyy hyvin ja on terveitä.Äiti jaksaa hyvin ja isä.

[QUOTE="vieras";22196336]Mä tiedän suurperheen, jossa lapsia 7. Molemmat vanhemmat koulutettuja, toinen amk ja toinen amis. Nainen ollut kotona kauan ei ole ollut opintojen jälkeen töissä. Mies töissä.Lapst käyttytyy hyvin ja on terveitä.Äiti jaksaa hyvin ja isä.[/QUOTE]

:D :D

Tiedän perheen, jossa 5 lasta. Isä lähihoitaja, äidistä en tiedä. Lapset suloisia ja perhe elää tyytyväisesti. Yhdellä lapsista dignoosi. Mitä ajat takaa tällä kyselyllä?

Vanhemmat: isä käynyt tyyliin kiertokoulun supistetun iltalinjan, paperitehtaalla hyväpalkkaisissa duunarihommissa; äiti peruskoulutus (oppikoulu), kaupallisen alan töitä. Oli kotona kunnes isä sairastui; isä jäi kotiin ja äiti meni töihin.

Lapsia viisi. Kahdella akateeminen tutkinto, yhdellä amk-tutkinto, kahdella toisen asteen tutkinto. Kaikki työelämässä, omillaan toimeentulevia.

Ei-uskonnollinen perhe.

Tämä siis lapseuudenperheeni.

Tiedän useita suurperheitä. Monilla heistä uskonnollinen vakaumus.
Löytyy kotiäitejä, eri alojen ammattkoulun käyneitä, maistereita, ammattikorkeakoulusta valmistuneita, kaikkea...
Lapsista voisi sanoa, että kirjo on myös melkoinen. Syötävän suloisista "riiviöihin" :) Anteeksi :)
Joissakin perheissä on jokin perinnöllinen taipumus tiettyyn sairauteen, suurin osa kaikin puolin terveitä.
Ovat oppineet ottamaan huomioon toiset ihmiset, pääsääntöisesti. Toisaalta pitävät joskus rajummin myös puoliaan.

Perhe on iso ja meluisa. Äiti akateeminen, isä opistotasoinen, lapsia vauvoista lukiolaisiin. Piha on täynnä fillareita ja potkumopoja ja potkureita.

Kaikki harrastavat, kaikki kokkaavat, kaikki siivoavat, isot hoitavat tarvittaessa pienempiä, vanhemmat ovat normaaleja, joskus väsyneitä, mutta yleisesti aktiivisia, keskustelevia ja monessa yleishyödyllisessä mukana olevia.

Välillä joku väittää, ettei perheenjäsenillä ole kaikki muumit laaksossa. Joku heistä uskoo rahaan, toinen rumpuihin ja kolmas Leniniin. Osa maksaa kirkollisveroa ja osa ei.

Isot lapset ovat joustavia ja osaavat monipuolisesti kodin piirissä tarvittavat työt ja taidot. He myös urputtavat välillä. Minusta he vaikuttavat aika normaaleilta ihmisiltä, mutta tuskin he sitä ovat kun noin paljon noita lapsia hankkivat.

Meillä on neljäs lapsi tulossa helmikuussa. Olen itse korkeakoulututkinnon suorittanut ja työelämässä, mieheni vähemmän koulutettu mutta toimistotöissä ihan hyvässä työpaikassa. Vanhin lapsista autistinen, mutta todella kiltti. Oma ikäni alkaa vielä kakkosella... Eli ei se ikä välttämättä kerro siitä mitä ehtii ja mitä ei.. Mies on hiukan vanhempi, eli on ehtinyt olla työelämässä jo pidempään, niin oli myös lasten kanssa kotona jonkun aikaa...

Tuntemani suurperhe: Lapsia 4. Äiti restonomi ja johtotehtävissä palvelualalla. Isä tradenomi ja töissä media- ja markkinointialalla. Molemmat alle kolmekymppisiä.

Lapset kaikki alle kouluikäisiä ja voivat hyvin. Käyttäytyvät ikäisikseen hyvin ja ovat iloisia.

Äiti ja isä jaksavat hyvin, ponnistelevat aikaajoin työelämän ja lapsiperheen arjen yhdistämisen kanssa.

Onko 4 jo suurperhe?

Mun lapsuudenperhe: Isä maanviljelijä, äiti amk, lapset (6 kpl) terveitä aikuisia, kaikilla hyvä koulutus (yliopisto tai amk), kaikki onnellisesti naimisissa, kaikilla lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä kohta suurperhe;22196463:
Meillä on neljäs lapsi tulossa helmikuussa. Olen itse korkeakoulututkinnon suorittanut ja työelämässä, mieheni vähemmän koulutettu mutta toimistotöissä ihan hyvässä työpaikassa. Vanhin lapsista autistinen, mutta todella kiltti. Oma ikäni alkaa vielä kakkosella... Eli ei se ikä välttämättä kerro siitä mitä ehtii ja mitä ei.. Mies on hiukan vanhempi, eli on ehtinyt olla työelämässä jo pidempään, niin oli myös lasten kanssa kotona jonkun aikaa...

Meillä tilanne aika samantyyppinen. Halusin vain kysyä miten usein olet törmännyt siihen, että ihmiset kummastelevat sitä, että teet uraa ja pyörität suurperhettä. Ja miten usein hymähtävät, että ah, sulla on tollanen koti-isä tyyppinen ratkaisu meneillään, että itse ehdit luoda uraa.

Kysyn vain siksi, että itse kohtaan tämän usein ollessani suurperheen äiti, joka tekee urapainoitteisempaa työtä kuin mieheni.

Onnea teille tuleville suurperheläisille:)

meille tulossa neljäs lapsi. ei kyllä 4-lapsinen perhe ole ainakaan mun mielestä suurperhe..:)
mut kai se riippuu näkökulmasta,niinkun kaikki muutkin asiat..
kaverilla on 6 lasta, niitä oon hiukan pitänyt suurperheenä..
meidän lapsiluku kyllä jää tähän neljään,uskoisin :)

Yhteistyössä