Millainen on teidän HELPPO vauva? :)

  • Viestiketjun aloittaja tuli mieleen
  • Ensimmäinen viesti
tuli mieleen
Meillä tämä 3. vauva vasta on helppo.Aiemmat 2 olivat paljon rasitttavampia vauvoina.

Hän on 3kk ja yhtään yötä en ole nukkunut huonosti vauvan takia, yhtä ainutta päivää en ole ollut väsynyt. Yöt nukkunut vastasyntyneestä lähtien 2-3 herätyksellä, ensimmäisen pätkän n. 5 tuntia.Nukkumaan menee klo 19-21 jolloin jää itsellekin aikaa iltaisin. Viihtyy mainiosti autossa, ja vaunuissa. Vaunuilla jos lähdetään jonnekin nukahtaa melkein saman tien ja nukkuu koko ajan tai sitten vaan katselee inahtamatta ympäristöään.Helppo käydä hänen kanssa kaupoilla, kirppareilla ym kun viihtyy. Viihtyy myös kantorepussa. Kotonakin viihtyy aika paljon sitterissä itsekseen tai lattialla, on kova hymyilemään ja melkein aina iloinen. Jos itkeskelee niin siihen on aina syy (nälkä, väsy, vaippa, tylsää..)

Vauvan helppouskin on tietenkin kiinni paljon siitä mitä itse odottaa. Omasta mielestäni tämä meidän vauva on tosi helppo, jonkun muun mielestä ehkä ei, joku muu kaipaa ehkä täysiä yöunia, mutta meille tämä passaa mainiosti.
 
Samanlainen. Syö ja nukkuu. On jokin rytmi, eikä turhia narise. Esikko oli samanlainen hänkin, meidän tilanne vaan on vieläkin parempi nyt: esikon seura on vauvalle mieluinen, viihtyy siskon kanssa ja minä voin käydä rauhassa esim. suihkussa.=)
 
ainokaisen äiti
Ainokaiseni alkoi vajaan kuukauden ikäisenä nukkumaan 7-8 tuntia yössä putkeen, eikä koskaan ollut itkuinen vauva. Soseisiin ei tosin olisi millään tahtonut siirtyä =) Nyt ainokaiseni on neljä, iloinen, aurinkoinen tyttö, ei turhia kiukuttele tai itke. Uhmaikää ei ole oikeastaan missään vaiheessa vielä *koputtaa puuta* ollut, eikä hän ole ikinä vierastanut ketään =)
 
"Tyttöjen äiti"
Aika samanlainen, kuin kuvauksessasi omasta helposta vauvasta. Nukkunut alusta asti klo 20-07 jonka aikana herää 2krt syömään. Nyt ikää 6kk. Perustyytyväinen tapaus. :)
 
Hehkutetaan nyt
Meidän esikoisemme 4,5 kk taitaa olla helppo vauva. Nukkuu noin 22-10, syö pari kolme kertaa yössä, mutta nukahtaa heti uudelleen. Yhdet päikkärit olen ottanut vauvan synnyttyä, tarvetta ei ole ollut useammille.

Vauva kasvaa hyvin täysimetyksellä, ei tarvitse kantaa eväitä erikseen. Vauva opetti minut imettämään, ja on muutenkin tyyppi joka tietää mitä tahtoo. Itkee välillä ilmavaivoja tai väsymystä, mutta aina on itkuun joku selvä syy. Ja kun syy on poissa, todella hymyilevä kaveri joka vastaa riemulla kontaktiin. Viihtyy silti myös yksinään leikkimatolla esim. jos käyn suihkussa miehen ollessa töissä. Pitää hirveää silmäpeliä tuttujen ja tuntemattomien kanssa. Rakastan ihan älyttömästi tuota tuhisijaa.
 
Suzyanne
Juuri tuollainen on helppo kun kuvailit.

Meidän nyt 2 v. poika oli vähemmän helppo. Heräili 11 kk saakka pahimmillaan vartin välein yöllä itkemään, (lopulta syyksi paljastui suoioireinen maito-ja vilja-allergia, siksi meni noin kauan diagnoosissa kun kolme eri tk-lääkäriä ei suolioireista allergiaa tunnistanut, vasta yksityislääkäri jolle lopulta tajusin pojan viedä) ei ollut juuri koskaan hereillä ollessaan tyytyväinen, eikä mihinkään oikein voinut mennä paitsi silloin kun poika nukkuu. Nukahtaminen oli vaikeaa, ja joskus meni 4 h ennen kuin lopulta nukahti. Mutta palastukseksi sitten päiväunia nukkui jostain syystä aina tosi hyvin ja sikeästi, että pystyi hoitamaan kauppareissut yms. ilman että piti lohdutella itkevää vauvaa.

Vieläkin kyllä ottaa päähän nuo lekurit jotka oli tosi tylyjä, sanoivat vaan ettei voi olla allergiaa kun iho on niin hyvä. Tajusin itse olla maidottomalla viikkoja,(imetin) muttei se auttanut kun en tajunnut olla samalla viljattomalla dieetillä. Onneksi sitten lopulta tajuttiin epäillä noita kolmea lääkäriä ja kiikutettiin yksityiselle, altistuksissa löytyi heti allergiat. Niin, ne tk- lääkärit eivät edes antaneet lähetettä allergiasairaalaan, ei kukaan kolmesta lääkäristä. Kun valitin etten meinaa jaksaa kun vauva ei nuku öisin ja vain itkee hereillä ollessaankin, ja on jatkuvasti ripulilla, antoivat minulle lähetteen perheneuvolaan keskustelemaan.Vauvat kun kuulemma itkee. :headwall:

En usko että poika olisi ilman allergioita mitenkään erityisen vaativa ollut, kun ei ole nytkään.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ensimmäinen oli meillä ns. vaativa...mun mittapuun mukaan..
melkein 3v asti heräsi pari kolme kertaa yössä ja vaati pullon..tutin hän lopetti 3kk iässä, ei vaan kelvannut..
nuorin taas heräili kerran pari yössä 1,5v asti maitopulloa vaatien, tutti oli hänellä vähän yli 2v asti.
nuorin oli helpompi..
 
"vieras"
helppo olisi sellainen, joka nukkuisi alusta lähtien vähintään 3-4 tunnin pätkiä yöllä (muutaman kuukauden ikäisenä ehkä jo kokonaisia öitä), alkaisi ennen kymmentä yöunille, nukkuisi parin tunnin päiväunia (tai alussa edes tunnin, niin olisi jo huomattavasti helpompaa). Viihtyisi hyvin lattialla ja sitterissä, vaunuissa ja autossa ilman tuttia. Ei itkisi juurikaan mahavaivojaan. Söisi hyvin(etenkin sitten kun syö jo kiinteitä). Meillä ei ole ollut tällaista vauvaa, vaikka 4 vauvaa on ollut.
 
Mulla on kaikki viisi olleet tosi helppoja.

Esikoisen ollessa parin-kolmen kuukauden ikäinen olinkummieni luona yökylässä. Aamulla mun kummit oli ihan että onkovauva hengissä???? Joo, olihan se vauva hengissä, mutta kun oli nukkunut vaan kokoyön heräämättä.
 
3 tyttöä
Mulla oli esikoinen TOSI HELPPO. Heräsi ensimmäisen kahden kuukauden aikana syömään 2 kertaa yössä ja nukahti heti syönnin jälkeen takaisin. 2 kuisesta lähtien nukkunut yöt läpeensä. Oli aina hyvällä tuulella, tietysti joskus itkeskeli mutta silloin oli siihen joku syy. Selvä rytmi muodostui jo ekan parin kuukauden aikana. Syönyt aina hyvin ja kaikki ruoka kelvannut, ei ole valitellut hampaita ollenkaan tms. Nykyään hän on 2v pikku uhmis, mutta hyvin kiltt sellainen :D Omaa tahtoa ja temperamenttia löytyy, mutta niin pitääkin.
Mulla on myös kaksostytöt ( nyt 7kk ). Hekin ovat mun mittapuulla tosi helppoja vauvoja. "Laitoin" heidät jo synnärillä samaan nukkumis- ja syömisrytmiin ja siitä asti ovat aina syöneet ja nukkuneet yhtäaikaa. Yösyömiset ( joita oli 2 per yö ) loppuivat 3kk iässä, siitä asti nukkuneet yönsä hyvin. Viihtyvät hyvin keskenään, isosiskon seura on enemmän kuin mieluisaa ja ruoka ja uni maistuu hyvin. Aina ovat aurinkoisia ja iloisia tyttöjä!
Nykyään kaikki tytöt nukkuvat samassa huoneessa, menevät samaan aikaan nukkumaan klo 20.30 ja heräävät samaan aikaan aamulla n. klo 8-9. Ekat päikkärit vauvat nukkuu isosiskon kanssa samaan aikaan ja illansuussa ottavat vielä pienet unet.
Voin sanoa että olen tähän asti päässyt TOSI helpolla lasten kanssa! Kun kuulin odottavani kaksosia, luulin että mun pari seuraavaa vuotta tulee olemaan tosi rankkoja ja menemään ihan sumussa. Mutta näin ei ole tähän mennessä käynyt. :)
 
"xXx"
Alkuperäinen kirjoittaja öh;24407547:
ei uhmaikää?? kuulostaa oudolta, eikö neuvolassakaan ihmetelty? lapsen kuuluisi kyllä uhmata..
Mietin samaa tosta yhdestä kirjotuksesta. Lapsen normaaleihin kehitysvaheisiin kuuluu vierastaminen, eroahdistukset ja uhmaikä.. Jos ei esim vierasta ym VOI olla lapsen ja vanhemman kiintymyssuhteessa jotain vialla.
 
=)
Minulla on kaksi lasta lähes kymmenen vuoden ikäerolla enkä uskonut, että molempien kanssa voisi mennä näin helposti. Molemmat ovat heränneet aluksi noin kerran max kaksi kertaa yössä. Kolmen kuukauden iässä molemmat lopettivat itse yösyönnit eli nukkuvat täydet yöunet. Tämä kakkonenkin nyt neljän kuukauden iässä nukkuu noin iltaseitsemästä-kahdeksasta kahdeksaan aamulla.

Päivät menevät rytmikkäästi. Vauva itkee todella harvoin, ja silloin siihen on joku "oikea" syy. Välillä on pakko käydä esim. katsomassa onko vauva hereillä, sillä hän saattaa olla aivan hiljaa ja vain katsella ympärilleen - ja touhuta jotain pientä itsekseen... näin voi mennä varttikin...

Olen aivan ihmeissäni, että kuinka vauvat voivat olla tällaisia, sillä lähipiirissäni on paljonkin näitä "ajellaan yöllä ympäri kyliä" ym. tapauksia. Esikoinen ainakin on ihan terve ja kaikki hyvin, mutta välillä huolettaa, kun kakkonenkin on niin rauhallinen. Voiko oikeasti olla näin, ja kaikki silti hyvin?!
 
Hehkutetaan nyt
[QUOTE="xXx";24407587]Mietin samaa tosta yhdestä kirjotuksesta. Lapsen normaaleihin kehitysvaheisiin kuuluu vierastaminen, eroahdistukset ja uhmaikä.. Jos ei esim vierasta ym VOI olla lapsen ja vanhemman kiintymyssuhteessa jotain vialla.[/QUOTE]

Ne normaalit kehitysvaiheet voivat olla joillakin lapsilla todella helppoja. Esimerkiksi vierastaminen voi ilmetä vain lievänä varautuneisuutena ja mennä niin äkkiä ohi, että vanhemmatkaan eivät tajua että tuossa se kehitysvaihe nyt oli.

Joten annetaan jokaisen nauttia ihanista lapsistaan käymättä kyseenalaistamaan heidän kiintymyssuhteidensa laatua.
 
"xXx"
Ne normaalit kehitysvaiheet voivat olla joillakin lapsilla todella helppoja. Esimerkiksi vierastaminen voi ilmetä vain lievänä varautuneisuutena ja mennä niin äkkiä ohi, että vanhemmatkaan eivät tajua että tuossa se kehitysvaihe nyt oli.

Joten annetaan jokaisen nauttia ihanista lapsistaan käymättä kyseenalaistamaan heidän kiintymyssuhteidensa laatua.
En mä mitenkään pahalla tarkottanut tota tekstiäni. :) Ihmettelin vaan koska mun mielestä kuulostaa oudolta ettei 4 vuotiaalla ole ollut yhtään uhmaa vielä eikä edes vauvana vierastanut.
 
3 tyttöä
Minulla on kaksi lasta lähes kymmenen vuoden ikäerolla enkä uskonut, että molempien kanssa voisi mennä näin helposti. Molemmat ovat heränneet aluksi noin kerran max kaksi kertaa yössä. Kolmen kuukauden iässä molemmat lopettivat itse yösyönnit eli nukkuvat täydet yöunet. Tämä kakkonenkin nyt neljän kuukauden iässä nukkuu noin iltaseitsemästä-kahdeksasta kahdeksaan aamulla.

Päivät menevät rytmikkäästi. Vauva itkee todella harvoin, ja silloin siihen on joku "oikea" syy. Välillä on pakko käydä esim. katsomassa onko vauva hereillä, sillä hän saattaa olla aivan hiljaa ja vain katsella ympärilleen - ja touhuta jotain pientä itsekseen... näin voi mennä varttikin...

Olen aivan ihmeissäni, että kuinka vauvat voivat olla tällaisia, sillä lähipiirissäni on paljonkin näitä "ajellaan yöllä ympäri kyliä" ym. tapauksia. Esikoinen ainakin on ihan terve ja kaikki hyvin, mutta välillä huolettaa, kun kakkonenkin on niin rauhallinen. Voiko oikeasti olla näin, ja kaikki silti hyvin?!
Nauti! :) Sun vauvalla on kaikki hyvin ja turvallinen olo!
 
Meillä jo ekan kuukauden aikana asettui vauva jonkinlaiseen rytmiin. Yöllä heräsi ehkä 3 kertaa, söi pari minuuttia ja nukahti uudelleen heti. Päivällä valvoi enemmän...
Ei ensimmäisten kuukausien aikana juurikaan itkenyt ja ekan kunnon huutokohtauksen sai vasta n.3kk ikäisenä (kännykkä pärähti soimaan korvanjuuressa ja poju säikähti + oli väsynyt)..

Nyt 8kk poju nukkuu 10tunnin yöunet heräämättä. Nukahtaa itse omaan sänkyynsä (no, joskus muutaman kerran pitää käydä tassuttelemassa, mutta yleensä max. 15min pyörii hereillä..eli aika vähän).
edelleenkään ei paljon itkeskele. Tai jos itkee, niin yleensä siihen löytyy ilmeinen syy (nälkä, säikähdys, väsy...) ja rauhoittuu yleensä helposti...
Ei ole ruoan suhteen nirso, vaan syö mielellään suunnilleen kaikkea mahdollista (paitsi sormiruokana parsakaalta, koska pelkää sitä jostain syystä aivan kamalasti...:confused:)
Perustyytyväinen, nauravainen lapsi...
 
"vieras"
Yhden vaativan ja yhden helpon vauvan jälkeen yksi keskeinen asia nousee yli muiden.

Helpon vauvan kanssa vanhempi saa palkinnoksi hoitamisesta ja huolenpidosta joskus tai usein tyytyväisen vauvan. Vaikean vauvan kanssa palkintoa ei tule.
 
vrs
[QUOTE="vieras";24407999]Yhden vaativan ja yhden helpon vauvan jälkeen yksi keskeinen asia nousee yli muiden.

Helpon vauvan kanssa vanhempi saa palkinnoksi hoitamisesta ja huolenpidosta joskus tai usein tyytyväisen vauvan. Vaikean vauvan kanssa palkintoa ei tule.[/QUOTE]

NAULAN KANTAAN!

Helppo vauva kai on juuri sellainen kuin AP kuvaili. Minusta se lähinnä kuulostaa sadulta... :D

Minä siis olen aina pitänyt toista lastani helppona vauvana. Hän oli helppo imetettävä, helppo tulkita, helppo lohduttaa, helppo nukuttaa jne. Esikoisella on refluksi ja on ns erityislapsi.

Minun helppo vauvani, joka on jo taapero, herää edelleen rinnalle kuutisen kertaa yössä, on vasta alkanut syömään paremmin kiinteitä ja ikävöi minua jopa jos käyn vessassa. Silti hän on esikoista helpompi, juuri koska hänellä on selkeät viestit ja kun asiat menevät putkeen on hän ILOINEN JA HYMYILEE. :) Ei hän koskaan viihtynyt sitterissä tai nukkunut mitään varsinaisia päiväunia, ensimmäinen 3kk meni minulla riisi-kana-dietillä ja mitä vielä, silti ja edelleen, hän on mielestäni helppo. Rakkaita kummatkin.
 
Mun helpot vauvat on olleet aina tyytyväisiä (tai sitten aika kuultaa muistot). He eivät huutaneet koskaan. Jo pienestä kätinästä osasin tietää mitä tahtovat. On nukkuneet yöt hyvin, heränneet max 2 kertaa syömään. Jokunen nukahti sänkyynsä itsekseen, kun toinen taas piti sylissä nukuttaa.

Kuopuksen kohdalla olen saanut kokea enemmän yöheräilyitä ja hän on ollut osannut myös huutaakin.
 
[QUOTE="vieras";24407999]
Helpon vauvan kanssa vanhempi saa palkinnoksi hoitamisesta ja huolenpidosta joskus tai usein tyytyväisen vauvan. Vaikean vauvan kanssa palkintoa ei tule.[/QUOTE]


Mun helpot vauva oli aina tyytyväisiä ja haastavampikin oli suurimaksi osaksi tyytyväinen. Kokemusta vaikeasta vauvasta mulla ei sitten olekaan.
 

Yhteistyössä