Millainen on newfoundlandin koira? Sopisiko meille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Asutaan maalla isossa talossa, ennestään on jo kultainennoutaja. Olen jo pitkään haaveillut bernhardilaisesta, mutta niiden nykyinen terveystilanne mietityttää. Olen siis saanut sellaisen käsityksen, että ovat nykyään erittäin sairaita ja lyhytikäisiä, mikä on todella harmi :(

Olen nyt sitten hiukan tutustunut nöffiin, mutta mielelläni kuulisin kokemuksia millainen koirarotu on kyseessä. Millainen terveystilanne rodulla on? Missä luokassa hinnat liikkuu?

Toiveissa olisi rauhallinen ja lupsakka luonne, ulkonäöllisesti tykkään isommista ja vähän pitempikarvaisista koirista. Pitäisi olla hyvin lempeä ja lapsirakas ja helposti koulutettavissa. Ja sen verran aktiivisuutta, että selviytyy pelkillä normiulkoiluilla, eikä vaadi sadan kilometrin lenkkejä viisi kertaa päivässä plus lisäksi jälkeä, tokoa, vepeä, ratajuoksua ja jotain muuta vielä kymmentä tuntia päivässä.

Olisiko nöffi tuollainen meille sopiva rotu, bernhardilaisen kaltainen?

On ihan sama, mistä rodusta kysyt, tällä palstalla vastaus on aina sama: EI SITÄ ROTUA AINAKAAN, se on ihan kamalan vaativa rotu. Oikeastaan mistä tahansa eläimestä kysyt, vaikka marsusta, vastaus on aina: EI SITÄ, SE ON NIIN VAATIVA.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
[QUOTE="vieras";29115504]On ihan sama, mistä rodusta kysyt, tällä palstalla vastaus on aina sama: EI SITÄ ROTUA AINAKAAN, se on ihan kamalan vaativa rotu. Oikeastaan mistä tahansa eläimestä kysyt, vaikka marsusta, vastaus on aina: EI SITÄ, SE ON NIIN VAATIVA.[/QUOTE]

Olen huomannut, eikä kyse ole vain tästä palstasta vaan yleisesti kaikista joihin kirjoitetaan anonyyminä :D Samoin olen huomannut, että sellaista koirarotua ei olekaan, joka ei vaatisi aivan käsittämätöntä aktiviteettitasoa anonyymien mielestä (jotka itse liikkuvat hikipäässä 24/7 treeneissä ja lenkeillä ja metsässä juosten ja kirmaillen jne).

Pihakoiraksi en ole ottamassakaan, ihan sisäkoiraksi tulee.

Tutustu landseeriin ! :)
Ei ihan niin hankala turkki, luonne aivan mahtava. Vaatii kyllä johdonmukaisen kasvatuksen isona koirana, mutta perusluonne kultainen. Mulla on 2 ja lapset 2v, 4v, 5v ja 8v, ovat niille kaikki kaikessa. Lansut ovat muutenkin vähän sporttisempia malliltaan, vaikka ovat siis alunperin mustavalkoisista nöffeistä jalostettuja. Nykyään ovat ihan oma ja eri rotu, mutta on niissä paljon samaa. Mielestäni lansujen eduksi ovat erot. Suosittelen, mutta ei tätäkään kenelle tahansa. Se on iso koira, turkkia pitää hoitaa, kuolaa ja varsinkin uroksilla voi olla aikamoista dominanssia, jos omistaja ei ole luotettava ja johdonmukainen. Oikealla kasvatuksella ja rakkaudella maailman paras koira.

Landseerista pikaisesti aamulla googletin, mutta jäin käsitykseen että tarvitsevat runsaasti aktiviteettia tai muuten tuhoavat joka paikan? Kaipaan hieman rauhallisempaa sohvaperunaa, koska en itsekään ole spurttaamassa 24/7.

Saisko linkin nöffifoorumille? :)
Vai onko se se sama, joka on rotuyhdistyksen sivuilla? Oon varmaan puusilmä, mutta mun mielestä siellä ei ollut viimeaikoina keskustelua, muutama vanha aloitus?

[QUOTE="aapee";29115750]Saisko linkin nöffifoorumille? :)
Vai onko se se sama, joka on rotuyhdistyksen sivuilla? Oon varmaan puusilmä, mutta mun mielestä siellä ei ollut viimeaikoina keskustelua, muutama vanha aloitus?[/QUOTE]

Joo, oon puusilmä. Uusia viestejä, mutta vain muutama hassu aihe ja nekin olivat jotain kokoontumisia ja näyttely- yms. tuloksia? Olisiko jossain palsta, jossa olisi keskustelua muistakin aiheista ja jossa aloittelija voisi kysellä tyhmiä?

:) mun lansut on ainakin sohvaperunoita. Nuorempi on 1,5 vuotias ja sillekin riittää pelkkä kaverin kanssa temuaminen lenkiksi. Käyn toki melkein joka päivä pienen lenkin molempien kanssa, mutta ei nämä ainakaan mitään ihmeitä vaadi. Aamulla käytän ulkona, olen päivän töissä, pissatan taas, perheen ruoka-ajan jälkeen käytän pienen lenkin. Helpoin koirarotu mun mielestä ikinä. Nöffin turkki on "pelottava" :). Lansutkin ovat kesällä ihan pulassa kuuman turkin kanssa ja jos pääsevät uimaan, kuten haluaisivat, se ei kuivu välillä kovin hyvin vaan alkaa haista jne. Nöffin haluaisin tähän laumaan itsekin, mutta turkin takia en aio ottaa vaan pysyn näissä mustavalkoisissa.

Yhteistyössä